Stop Marokkaanse probleemjongeren in kampen’Gepubliceerd op vrijdag 24 november 2006De Politie Haaglanden stuurt agenten op stage naar Marokko zodat ze meer te weten komen over de achtergrond van Marokkaanse probleemjongeren in Nederland. Planet sprak met de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter en voormalig politieman Achmed Marcouch.
![]()
Wat dacht u toen u van het plan hoorde? Dit is geweldig?
“De gedachte erachter is ongetwijfeld goed. Maar ik vraag me serieus af of dit soort dingen werken. Het kost veel geld en heeft weinig nut. De Marokkaanse jongeren daar zijn totaal anders dan die van hier. Bovendien is het een grote financiėle investering, terwijl maar een klein deel er gebruik van kan maken. En wat kun je nou helemaal leren in een paar weken?”
Heeft u een beter idee?
“Het grootste probleem bij politiekorpsen van grote steden als Amsterdam en Den Haag is het gebrek aan agenten met een Marokkaanse, Turkse of Antilliaanse achtergrond. Daar moeten er echt meer van aangenomen worden. Niet omdat die leuker kunnen praten met die jongeren, maar omdat je met hun hulp meer boeven kunt vangen.”
![]()
Verklaar u nader
“Neem nu het verhoren van verdachten. Als agent wil je doordringen tot de verdachte, zijn geweten bereiken. Dat vergt bij jongeren met een Marokkaanse achtergrond een totaal andere aanpak dan bij autochtone jeugd. Ze hebben een geheel andere vorming gehad. Ouders, religie, moraal, op dat soort vlakken kun je ze raken. Ik ben zelf tien jaar politieagent geweest en heb met die tactiek positieve ervaringen. Ik hoorde collega’s vaak klagen: Marokkanen liegen altijd. Dan zei ik: Nee, iedereen liegt in het begin. Of ze later de waarheid gaan vertellen, hangt af van hoe je ze benadert.”
Maar met tien extra allochtone agenten ben je er natuurlijk nog niet.
“Het idee is dat het politieteam complementair wordt. De agenten kunnen van elkaar leren. Zo krijg je veel meer kennis binnen een team en kan iedereen Hassan van Hoessein onderscheiden, bij wijze van spreken. Dat is hard nodig. De wereld is veranderd. Sommige wijken vereisen een heel nieuwe aanpak. Politieke conflicten over de hele wereld kunnen directe gevolgen hebben voor de sfeer in een wijk. Daar moet je dus op kunnen anticiperen. En om dat goed te doen, moeten agenten breder ontwikkeld zijn.”
In Marokko wordt veel strenger gestraft. Een voorbeeld voor Nederland?
“Marokko is een politiestaat. Dat ze het daar beter doen is grote onzin. Vrouwen kunnen er na zonsondergang niet over straat, mensen sluiten zich op achter stalen deuren en niemand durft aangifte te doen. Nederland heeft een prima politieapparaat, daar moeten we trots op zijn. Een soort TBS voor Marokkaanse probleemjongeren die steeds weer in de fout gaan, lijkt me wel wat. Een soort internaten of kampen waar ze pas uitmogen als ze een vak hebben geleerd. Als ze vrij komen moeten ze een perspectief hebben, een vangnet. Anders vervallen ze zo weer in hun oude gedrag.”