Dat is dan ook gelijk de enige keer dat jke sop mag gebruikenquote:Op vrijdag 24 november 2006 21:28 schreef K-mail het volgende:
Ik heb ook een plaatstalen (zo noem je dat) gekocht afgelopen woensdag, en heb hem eerst goed schoongemaakt met schuurspons en afwasmiddel, en daarna met olie erin helemaal zwartgefikt. Ik wist niet of dat nou precies de bedoeling was, maar dr komt nu niets meer van af, geen vieze bruine troep, en er blijft niks aan plakken, tenzij je echt heel veel plakkerige dingen, of droge vermalen kruiden erin doet (kerrie bv)
Succes met hem opnieuw laten inbranden. Laat weten of dat geholpen heeft.quote:Op zaterdag 25 november 2006 10:40 schreef FireFoz het volgende:
ik heb de pan nu schoon, na de hele nacht laten weken ging het er wat makkelijker af maar nog steeds wel alleen met een schuursponsje.
Nu moet ik hem dus weer opnieuw inbranden denk ik...? Ik heb dat vorige keer toch wel goed gedaan volgensmij als ik alles na lees, alleen ik maakte hem schoon met sop, dat dan maar niet meer doen..
Ik ga hem nu maar weer opnieuw inbranden. Met zonnebloemolie invetten, dan 15 min goed heetstoken, iets laten afkoelen en dan schoonvegen met een keukenrol papiertje, en dit 3x?
Die keukenrol papiertjes worden bij namelijk al meteen zwart als ze de pan aanraken maar dat is puur verbranding, dat ding is zo gruwelijk heet...:) Ik heb een 5.7 kw wok
Is dat dan plaatstaal (dun) of gietijzer (dik) waar jij mee kookt? Want bij mijn zware gietijzeren wok volstaat het als ik m meteen na het koken schoonmaak met heet water. Ik hoef er eigenlijk niet eens een keukenpapiertje met een beetje olie doorheen te halen, eens in de 2 maanden een nieuwe laag olie inbranden voldoet (wel even de batterij uit de rookmelder halenquote:Op zaterdag 25 november 2006 16:43 schreef mirugai het volgende:
De eerste paar keer dat je een nieuwe wok gebruikt iets meer olie gebruiken tegen het aanbranden. Na verloop van tijd zal de natuurlijke anti-aanbak steeds beter worden. Belangrijk is na gebruik direct de wok schoon te maken met wat heet water en een houten borstel en dan droog wrijven met een oude doek oid (ik gebruik meestal oude t-shirts). Ik zet dan de wok terug op het vuur en verhit 'm dan nog eventjes. Evt. kun je 'm nog met wat olie inwrijven.
Bij hardnekkige aangekoekte resten kun je het proberen los te koken in wat water eventueel met wat soda, maar dan ben je wel (een deel) van je gekoesterde anti-aanbaklaag kwijt.
Ik gebruik een plaatstalen wok, daar kun je de inhoud makkelijker tossen dan met een gietijzerenquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:12 schreef Gripper het volgende:
Is dat dan plaatstaal (dun) of gietijzer (dik) waar jij mee kookt?
Roerbakken doe je op zo heet mogelijk vuur. Teflon pannen mag je niet tot rokend heet verwarmen. Dat is dus al een essentieel verschil.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:55 schreef 430n het volgende:
Maakt het nou veel verschil? Zo'n plaatstaal wok, ten opzichte van een gewone tefal anti-aanbaklaag-ding? Ik heb in het verleden zo'n plaatstaal gehad, en uiteindelijk weggeflikkerd omdat ik em niet schoon kreeg.
Inderdaad ja, dat is redelijk zwaar met een pan die leeg al 4 kilo weegt.quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:19 schreef mirugai het volgende:
[..]
Ik gebruik een plaatstalen wok, daar kun je de inhoud makkelijker tossen dan met een gietijzeren![]()
Als je in Arnhem bent kun je naar de Oriental superstore, Johan de Wittlaan 53. Zo'n wok kost niet veel, denk rond de 15 euro. Je kunt ze in elke toko eigenlijk wel vinden en worden overal gebruikt. Zoals op deze afbeelding (kan zo snel geen betere vinden via google):quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:22 schreef Gripper het volgende:
Bedankt voor weer een tip voor m'n sinterklaas-lijstje!
Ik neem aan dat een goeie plaatstalen wok het beste bij de toko te vinden is; wat is ongeveer een goede kwaliteit en bijbehorende prijs?
die gebruikte ik ook toen ik nog wok-kok wasquote:Op dinsdag 28 november 2006 18:01 schreef mirugai het volgende:
[..]
Als je in Arnhem bent kun je naar de Oriental superstore, Johan de Wittlaan 53. Zo'n wok kost niet veel, denk rond de 15 euro. Je kunt ze in elke toko eigenlijk wel vinden en worden overal gebruikt. Zoals op deze afbeelding (kan zo snel geen betere vinden via google):
[afbeelding]
Damn, over omhoog schoppen gesproken...quote:Op zondag 30 november 2008 12:16 schreef Hotwok het volgende:
Ik heb ook een plaatstalen wokpan en heb hier totaal geen problemen mee. In het begin moet je de wok inbranden . Elke keer wanneer je de wok gebruikt om te wokken brand je deze automatisch verder in. Zorg er ook voor dat je de wok bewaard op een droge plaats. Veel succes!
Dat je reageert in een topic wat al bijna 2 jaar 'dood' is...quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:12 schreef Hotwok het volgende:
Beste Hallahan, wat bedoel je met omhoog schoppen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |