abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43862618
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe keuken (met een nieuw huis :p) en daar zit ook een wokbrander in. Nou heb ik dus bij de toko een wok gehaald. Zo'n echte, met ronde bodem en een houten steel.
Ik heb de wok ingebrand en het eten prepareren gaat prima, alleen ik krijg dat ding niet goed schoon Ik lees overal dat je hem eigenlijk alleen met water mag schoonmaken maar zelfs met zeepsop en schuursponsje krijg ik die aangebrandde saus/kip niet weg

heb ik te weinig olie gebruikt dat dit zo ernstig vast zit? En is het echt gewoon met water schoon te maken als je het (wel?) goed doet? Volgensmij moet ik de wok nu weer opnieuw inbranden met olie omdat ik nu met een schuursponsje aan de slag geweest ben...
  vrijdag 24 november 2006 @ 21:03:03 #2
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_43862737
Een wok maak je schoon met een papierke. Meer niet. Gewoon wat rondwrijven. Dan heb ik het over een gietijzeren wok he.

Heb je een teflongeval moet ie vanzelf al bekant schoon zijn, wat water is dan al genoeg om eroverheen te spoelen.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_43862803
Ik denk dat je m dan niet goed genoeg ingebrand hebt, of je gebruikt inderdaad te weinig olie. Je kunt hem schuren met zon beetje staalwol, en dan opnieuw inbranden etc.
pi_43862964
Gewoon een half uurtje laten staan met heet water, dan lost vanzelf de aangebakken meuk op.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_43863040
Wat je wellicht ook kan proberen is pan met water op vuur, en dan water laten koken. Misschien wordt t dan ook wel schoon...
pi_43863467
hij lijkt op deze qua materiaal
http://encyclopedia.quickseek.com/images/Wok.jpg

dus gewoon ijzer ofzo...zit iig geen anti-aanbak op. hij staat nu idd te weken. ik zal hem hier na nog maar is inbranden dan..
  vrijdag 24 november 2006 @ 21:28:14 #7
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_43863577
Enne geen sop meer gebruiken hoor.. is niet zo heel prettig.. ( vandaar aankoeken)
Wrijf hem in met wat olie als je hem schoongekregen hebt dan komt het wel goed met je wok.
En dan gewoon alleen met heet water voortaan schoonmaken.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_43863583
Ik heb ook een plaatstalen (zo noem je dat ) gekocht afgelopen woensdag, en heb hem eerst goed schoongemaakt met schuurspons en afwasmiddel, en daarna met olie erin helemaal zwartgefikt. Ik wist niet of dat nou precies de bedoeling was, maar dr komt nu niets meer van af, geen vieze bruine troep, en er blijft niks aan plakken, tenzij je echt heel veel plakkerige dingen, of droge vermalen kruiden erin doet (kerrie bv)
  vrijdag 24 november 2006 @ 22:26:19 #9
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_43865585
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 21:28 schreef K-mail het volgende:
Ik heb ook een plaatstalen (zo noem je dat ) gekocht afgelopen woensdag, en heb hem eerst goed schoongemaakt met schuurspons en afwasmiddel, en daarna met olie erin helemaal zwartgefikt. Ik wist niet of dat nou precies de bedoeling was, maar dr komt nu niets meer van af, geen vieze bruine troep, en er blijft niks aan plakken, tenzij je echt heel veel plakkerige dingen, of droge vermalen kruiden erin doet (kerrie bv)
Dat is dan ook gelijk de enige keer dat jke sop mag gebruiken

Zo'n wok gaat er na verloop van tijd behoorlijk ranzig uitzien (terwijl ie dus wel schoon is) dat soort zo. Dit is tevens een prima 'antiaanbaaklaag' Ik heb nooit last van aangekoekt spul, de wok is simpel schoon te houden met heet water en een borstel.

Als ik jou was zou ik gewoon proberen het spul los te weken, of desnoods eraf te bikken. Daarna de pan hoog stoken met olie (goed verdelen). Hierna schoonmaken met water en borstel.

In het vervolg voldoende olie gebruiken en meer is er niet nodig
pi_43874218
ik heb de pan nu schoon, na de hele nacht laten weken ging het er wat makkelijker af maar nog steeds wel alleen met een schuursponsje.
Nu moet ik hem dus weer opnieuw inbranden denk ik...? Ik heb dat vorige keer toch wel goed gedaan volgensmij als ik alles na lees, alleen ik maakte hem schoon met sop, dat dan maar niet meer doen..

Ik ga hem nu maar weer opnieuw inbranden. Met zonnebloemolie invetten, dan 15 min goed heetstoken, iets laten afkoelen en dan schoonvegen met een keukenrol papiertje, en dit 3x?
Die keukenrol papiertjes worden bij namelijk al meteen zwart als ze de pan aanraken maar dat is puur verbranding, dat ding is zo gruwelijk heet...:) Ik heb een 5.7 kw wok
pi_43875100
Niet iets laten afkoelen, helemaal afkoelen volgens mij...
  zaterdag 25 november 2006 @ 11:48:21 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43875185
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 10:40 schreef FireFoz het volgende:
ik heb de pan nu schoon, na de hele nacht laten weken ging het er wat makkelijker af maar nog steeds wel alleen met een schuursponsje.
Nu moet ik hem dus weer opnieuw inbranden denk ik...? Ik heb dat vorige keer toch wel goed gedaan volgensmij als ik alles na lees, alleen ik maakte hem schoon met sop, dat dan maar niet meer doen..

Ik ga hem nu maar weer opnieuw inbranden. Met zonnebloemolie invetten, dan 15 min goed heetstoken, iets laten afkoelen en dan schoonvegen met een keukenrol papiertje, en dit 3x?
Die keukenrol papiertjes worden bij namelijk al meteen zwart als ze de pan aanraken maar dat is puur verbranding, dat ding is zo gruwelijk heet...:) Ik heb een 5.7 kw wok
Succes met hem opnieuw laten inbranden. Laat weten of dat geholpen heeft.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43875574
Thanks, ga het zo doen. Zonnebloemolie is prima toch?
pi_43876208
je moet ook een rieten borstel pakken daar mee maken de chineezen en jappen hem ook mee schoon
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_43876974
volgensmij heb ik die idd wel bij de toko zien liggen, zal er volgende keer nog eens naar kijken

Btw, al die woksausen, die behoor je toch mee te wokken? Ik doe altijd eerst de kip er in, dan de groente, en vrijwel direct de saus...maari k denk dat het voornamelijk de saus is die aanbrandt.
Ik heb gewoon van die potjes saus bij de toko gehaald, black pepper, black bean etc.
pi_43881329
De eerste paar keer dat je een nieuwe wok gebruikt iets meer olie gebruiken tegen het aanbranden. Na verloop van tijd zal de natuurlijke anti-aanbak steeds beter worden. Belangrijk is na gebruik direct de wok schoon te maken met wat heet water en een houten borstel en dan droog wrijven met een oude doek oid (ik gebruik meestal oude t-shirts). Ik zet dan de wok terug op het vuur en verhit 'm dan nog eventjes. Evt. kun je 'm nog met wat olie inwrijven.
Bij hardnekkige aangekoekte resten kun je het proberen los te koken in wat water eventueel met wat soda, maar dan ben je wel (een deel) van je gekoesterde anti-aanbaklaag kwijt.
pi_43961660
Maakt het nou veel verschil? Zo'n plaatstaal wok, ten opzichte van een gewone tefal anti-aanbaklaag-ding? Ik heb in het verleden zo'n plaatstaal gehad, en uiteindelijk weggeflikkerd omdat ik em niet schoon kreeg.

Nu is mijn huidige (el-cheapo-tefal) wok aan vervanging toe, en twijfel ik tegen een tefal die makkelijk is schoon te maken, of toch een échte wok.

Heeft iemand misschien een linkje waar meer staat over het inbranden? (Ik denk dat het daar verkeerd is gegaan de vorige keer)
pi_43966156
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 16:43 schreef mirugai het volgende:
De eerste paar keer dat je een nieuwe wok gebruikt iets meer olie gebruiken tegen het aanbranden. Na verloop van tijd zal de natuurlijke anti-aanbak steeds beter worden. Belangrijk is na gebruik direct de wok schoon te maken met wat heet water en een houten borstel en dan droog wrijven met een oude doek oid (ik gebruik meestal oude t-shirts). Ik zet dan de wok terug op het vuur en verhit 'm dan nog eventjes. Evt. kun je 'm nog met wat olie inwrijven.
Bij hardnekkige aangekoekte resten kun je het proberen los te koken in wat water eventueel met wat soda, maar dan ben je wel (een deel) van je gekoesterde anti-aanbaklaag kwijt.
Is dat dan plaatstaal (dun) of gietijzer (dik) waar jij mee kookt? Want bij mijn zware gietijzeren wok volstaat het als ik m meteen na het koken schoonmaak met heet water. Ik hoef er eigenlijk niet eens een keukenpapiertje met een beetje olie doorheen te halen, eens in de 2 maanden een nieuwe laag olie inbranden voldoet (wel even de batterij uit de rookmelder halen ) .
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_43966396
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:12 schreef Gripper het volgende:
Is dat dan plaatstaal (dun) of gietijzer (dik) waar jij mee kookt?
Ik gebruik een plaatstalen wok, daar kun je de inhoud makkelijker tossen dan met een gietijzeren
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:55 schreef 430n het volgende:
Maakt het nou veel verschil? Zo'n plaatstaal wok, ten opzichte van een gewone tefal anti-aanbaklaag-ding? Ik heb in het verleden zo'n plaatstaal gehad, en uiteindelijk weggeflikkerd omdat ik em niet schoon kreeg.
Roerbakken doe je op zo heet mogelijk vuur. Teflon pannen mag je niet tot rokend heet verwarmen. Dat is dus al een essentieel verschil.
pi_43966476
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:19 schreef mirugai het volgende:

[..]
Ik gebruik een plaatstalen wok, daar kun je de inhoud makkelijker tossen dan met een gietijzeren
Inderdaad ja, dat is redelijk zwaar met een pan die leeg al 4 kilo weegt.

Bedankt voor weer een tip voor m'n sinterklaas-lijstje!
Ik neem aan dat een goeie plaatstalen wok het beste bij de toko te vinden is; wat is ongeveer een goede kwaliteit en bijbehorende prijs?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_43967741
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:22 schreef Gripper het volgende:
Bedankt voor weer een tip voor m'n sinterklaas-lijstje!
Ik neem aan dat een goeie plaatstalen wok het beste bij de toko te vinden is; wat is ongeveer een goede kwaliteit en bijbehorende prijs?
Als je in Arnhem bent kun je naar de Oriental superstore, Johan de Wittlaan 53. Zo'n wok kost niet veel, denk rond de 15 euro. Je kunt ze in elke toko eigenlijk wel vinden en worden overal gebruikt. Zoals op deze afbeelding (kan zo snel geen betere vinden via google):
  woensdag 29 november 2006 @ 09:19:19 #22
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_43983649
Inzepen, schoonmaken en dan met olie inwrijven die hap.
Wat betreft de onderkant, die maak ik schoon door een metalen schuurborstel op een Bosch boormachine te zetten en schuren maar.

Als je een brander hebt met 5-6KW, dan zou ik toch aanraden om een dikkere wok te nemen. Kan je beter die initiele afkoeling van het toevoegen van ingredienten compenseren. Die toko woks zijn vaak flinterdun, maar dan ook vaak bedoeld voor branders van 10KW oid.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  woensdag 29 november 2006 @ 10:30:48 #23
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_43985076
Ik heb zelf een plaatstalen wok, die is ondertussen pik en pikzwart, zit echt zo'n koolstoflaagje op...

Ik wok met een stalen schep, zelfs die is ondertussen niet meer in staat om die laag te beschadigen.

Na afloop stook ik de wol altijd knetterheet (dat de overgebleven voedselresten verbranden als het ware), druk hem onder de kouwe kraan en borstel hem schoon met zo'n bamboe borstel...

Dan weer even verhitten, insmeren met olie en klaar is wokkie...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_44283223
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 18:01 schreef mirugai het volgende:

[..]

Als je in Arnhem bent kun je naar de Oriental superstore, Johan de Wittlaan 53. Zo'n wok kost niet veel, denk rond de 15 euro. Je kunt ze in elke toko eigenlijk wel vinden en worden overal gebruikt. Zoals op deze afbeelding (kan zo snel geen betere vinden via google):
[afbeelding]
die gebruikte ik ook toen ik nog wok-kok was
En ik heb het niet zo op die anti-aanbaklaag dingen, Als je gewoon zorgt dat de wok bloedheet en ingeolied is dan is er niets aan de hand. Eventuele restjes kan je dan gewoon wegschrobben met een stalborsteltje
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_44360139
Alleen wel jammer dat je met borsteltje of schuursponsje krasjes in je pan maakt...
Azijn (schoonmaakazijn) in pannen met aangekoekt spul werkt ook erg goed, maar vergeet niet goed na te spoelen..(ik weet trouwens niet of dit slecht is voor je pannen, maar die van mij zien er nog prima uit )
pi_44360496
krasjes in pan is niet erg zolang er maar geen teflon (antiaanbaklaag) op zit
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_63640818
Ik heb ook een plaatstalen wokpan en heb hier totaal geen problemen mee. In het begin moet je de wok inbranden . Elke keer wanneer je de wok gebruikt om te wokken brand je deze automatisch verder in. Zorg er ook voor dat je de wok bewaard op een droge plaats. Veel succes!
  zondag 30 november 2008 @ 12:55:18 #28
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_63641575
quote:
Op zondag 30 november 2008 12:16 schreef Hotwok het volgende:
Ik heb ook een plaatstalen wokpan en heb hier totaal geen problemen mee. In het begin moet je de wok inbranden . Elke keer wanneer je de wok gebruikt om te wokken brand je deze automatisch verder in. Zorg er ook voor dat je de wok bewaard op een droge plaats. Veel succes!
Damn, over omhoog schoppen gesproken...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_63705768
Beste Hallahan, wat bedoel je met omhoog schoppen?
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:36:17 #30
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_63706776
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:12 schreef Hotwok het volgende:
Beste Hallahan, wat bedoel je met omhoog schoppen?
Dat je reageert in een topic wat al bijna 2 jaar 'dood' is...
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')