abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43851205
Marcel van Dam wijdde in 2005 in de Volkskrant bezorgde woorden aan New York. "De mensen die het gemaakt hebben," schreef de prominente PvdA'er, "hebben geen contact met de mensen die het niet gemaakt hebben."

Van Dams verontrusting mag opmerkelijk heten. De oud-VARA-voorzitter heeft er immers voor gezorgd dat degenen die het 'niet gemaakt hebben' onmogelijk in zijn buurt kunnen komen.

Het kadaster heeft 23 pagina's nodig om het landgoed van Marcel Parcival Arthur van Dam in Hulshorst te beschrijven. Zijn Veluwse imperium bestaat uit zes afzonderlijke lappen bos-, akker-, en grasland. De bulk kocht hij in 2000 voor 1.701.676 euro. In 2002 kocht hij er nog wat bij, voor 122.521 euro. Voor die laatste aankopen hoefde Van Dam volgens het kadaster overigens geen hypotheek te nemen.

In totaal beslaat zijn landgoed 80.410 vierkante meter. De gemiddelde Nederlander heeft 2000 vierkante meter tot zijn beschikking (oppervlakte van Nederland gedeeld door inwoners). Van Dam heeft het veertigvoudige in eigendom.
Hierbij dient overigens nog vermeld te worden dat het inkomen van Marcel van Dam voor het overgrote deel niet uit vrijwillige handel maar ofwel direct (omroepgelden) ofwel indirect (als debatleider bij allerlei gesubsidieerde organisaties bijvoorbeeld) uit belastinggeld is verkregen.

Het is interessant om te speculeren hoe Van Dam zelf over het contrast tussen zijn woorden en zijn daden denkt. Hoe kan hij deze (quasi-)logische en morele inconsistentie, zijn hypocrisie, aan zichzelf verantwoorden? Wat zijn de psychologische processen in het hoofd van Marcel Van Dam? Negeert hij de hypocrisie gewoon? En hoe heeft hij dat door de jaren heen leren doen? Is er een bepaald moment geweest waarop hij definitief geaccepteerd heeft dat hij hypocriet is en er vrede mee heeft? Of onderdrukt hij zijn gevoelens van zelfwalging (bijvoorbeeld door overmatig drankgebruik)? Misschien probeert hij de inconsistentie juist op een of andere wijze weg te rationaliseren? Of allicht lacht hij iedereen gewoonweg uit, vanuit zijn kleine paleisje?
pi_43851311
Waarop baseer je je indruk dat van Dam partijlid van de SP geworden is?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43851343
Misschien beschouwt hij het wel als sociaal dat andere mensen zo min mogelijk met hem te maken hebben.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_43851526
Simpel: Van Dam realiseert zich hoe makkelijk het voor sommige mensen is om rijk te worden, maar dat de kansen ongelijk verdeeld zijn.

Zijn vorstelijke salaris had hij overigens te danken aan PvdA, CDA en VVD, die tijdens zijn carriere bij de publieke omroep verantwoordelijk waren voor de salarissen.
pi_43852252
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 14:45 schreef sigme het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)us_laten_PvdA_vallen
pi_43852361
quote:
Ja, dat bericht ken ik. Daarin staat dat hij SP gestemd heeft.

Ik weet niet of je het weet, maar stemmen maakt je geen lid van een partij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 november 2006 @ 15:28:23 #7
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_43852724
Is het niet pas hypocriet als hij anderen dergelijke rijkdommen niet zou gunnen?
Ik ga naar huis.
  vrijdag 24 november 2006 @ 15:28:27 #8
94492 freddygonzales
Tieten en kittelaars!
pi_43852727

[ Bericht 100% gewijzigd door ExtraWaskracht op 24-11-2006 19:47:34 (Doodsverwensing) ]
Aan het einde van m'n geld houd ik altijd een stuk maand over.
  vrijdag 24 november 2006 @ 15:30:22 #9
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_43852807
Marcel van Dam is een lul, ik zou me als SP kapot schamen dat ze een stem van die eikel hebben gehad.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_43852942
Ik dacht bij de titel aan wat anders.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_43853941
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:34 schreef Roi het volgende:
Ik dacht bij de titel aan wat anders.
jah net als mij is dit ff een tegenvaller
  vrijdag 24 november 2006 @ 16:06:13 #12
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_43854059
Die teringlijer heeft ervoor gezorgd dat de Exota limonadefabriek fabriek failliet is gegaan.
Toen hij 'ombudsman' was bij de VARA ,heeft hij een verhaal in scene gezet waarbij flessen Exota spontaan uit elkaar knalden. Levensgevaarlijk natuurlijk.

Niemand kon vermoeden dat de heer van Dam opdracht had gegeven de flessen exota met een kogeltje kapot te schieten ,terwijl de camera draaide.
Ook was niemand ervan op de hoogte dat een kennis/familielid van dit gluiperige onderkruipsel ook een (verliesgevende) limonadefabriek had die in Exota zijn grootste concurrent zag.

[ Bericht 8% gewijzigd door ExtraWaskracht op 24-11-2006 19:49:24 (Doodsverwensing.) ]
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
  vrijdag 24 november 2006 @ 16:06:14 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_43854061
Is Marcel van Dam een asset of een liability?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 24 november 2006 @ 16:15:12 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_43854346
Marcel van Dam.

Ons boegbeeld der hypocrisie. Opgerot met die man.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_43854347
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:28 schreef nietzman het volgende:
Is het niet pas hypocriet als hij anderen dergelijke rijkdommen niet zou gunnen?
Waaruit blijkt dat hij anderen geen rijkdom zou gunnen?
We are born crying, live complaining, and die disappointed.
  vrijdag 24 november 2006 @ 16:23:49 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43854612
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 14:42 schreef Boosoog het volgende:

In totaal beslaat zijn landgoed 80.410 vierkante meter.
Toe maar, 8 bunder bos en grasland. De gemiddelde Veluwse keuterboer heeft meer grond. Ik mag hopen dat er een flink huis op staat, anders heeft een handige makelaar hem een poot uitgedraaid.
pi_43855114
Harry de Winter is ook SP lid, maar stemde toch GL.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
  vrijdag 24 november 2006 @ 20:15:02 #18
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_43861315
Excuus nog voor de doodsverwensing die (terecht) weggeëdit is.
Marcel van Dam is 1 van de weinige mensen die ik gepassioneerd haat.
Zoals Ringo al aangaf : ons boegbeeld der hypocrisie.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_43861681
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 16:23 schreef freako het volgende:

[..]

Toe maar, 8 bunder bos en grasland. De gemiddelde Veluwse keuterboer heeft meer grond. Ik mag hopen dat er een flink huis op staat, anders heeft een handige makelaar hem een poot uitgedraaid.
hij stond zeker weer te klapwieken van de whiskey toen hij het kocht
  vrijdag 24 november 2006 @ 20:36:54 #20
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43861911
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 14:45 schreef sigme het volgende:
pi_43861951
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 20:36 schreef NewOrder het volgende:

[..]

[afbeelding]
  vrijdag 24 november 2006 @ 23:26:12 #22
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_43867460
Dus eigenlijk hebben wij al die jaren een regering gesteund die debatleiders grote bakken met geld gaf? Wat belachelijk van ons!
  vrijdag 24 november 2006 @ 23:29:55 #23
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_43867593
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 20:15 schreef jehovaguerilla het volgende:
Excuus nog voor de doodsverwensing die (terecht) weggeëdit is.
Marcel van Dam is 1 van de weinige mensen die ik gepassioneerd haat.
Zoals Ringo al aangaf : ons boegbeeld der hypocrisie.
Vergeet TophypotheekHalsema niet.
pi_43867832
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 14:42 schreef Boosoog het volgende:
Marcel van Dam wijdde in 2005 in de Volkskrant bezorgde woorden aan New York. "De mensen die het gemaakt hebben," schreef de prominente PvdA'er, "hebben geen contact met de mensen die het niet gemaakt hebben."

Van Dams verontrusting mag opmerkelijk heten. De oud-VARA-voorzitter heeft er immers voor gezorgd dat degenen die het 'niet gemaakt hebben' onmogelijk in zijn buurt kunnen komen.

Het kadaster heeft 23 pagina's nodig om het landgoed van Marcel Parcival Arthur van Dam in Hulshorst te beschrijven. Zijn Veluwse imperium bestaat uit zes afzonderlijke lappen bos-, akker-, en grasland. De bulk kocht hij in 2000 voor 1.701.676 euro. In 2002 kocht hij er nog wat bij, voor 122.521 euro. Voor die laatste aankopen hoefde Van Dam volgens het kadaster overigens geen hypotheek te nemen.

In totaal beslaat zijn landgoed 80.410 vierkante meter. De gemiddelde Nederlander heeft 2000 vierkante meter tot zijn beschikking (oppervlakte van Nederland gedeeld door inwoners). Van Dam heeft het veertigvoudige in eigendom.
Hierbij dient overigens nog vermeld te worden dat het inkomen van Marcel van Dam voor het overgrote deel niet uit vrijwillige handel maar ofwel direct (omroepgelden) ofwel indirect (als debatleider bij allerlei gesubsidieerde organisaties bijvoorbeeld) uit belastinggeld is verkregen.

Het is interessant om te speculeren hoe Van Dam zelf over het contrast tussen zijn woorden en zijn daden denkt. Hoe kan hij deze (quasi-)logische en morele inconsistentie, zijn hypocrisie, aan zichzelf verantwoorden? Wat zijn de psychologische processen in het hoofd van Marcel Van Dam? Negeert hij de hypocrisie gewoon? En hoe heeft hij dat door de jaren heen leren doen? Is er een bepaald moment geweest waarop hij definitief geaccepteerd heeft dat hij hypocriet is en er vrede mee heeft? Of onderdrukt hij zijn gevoelens van zelfwalging (bijvoorbeeld door overmatig drankgebruik)? Misschien probeert hij de inconsistentie juist op een of andere wijze weg te rationaliseren? Of allicht lacht hij iedereen gewoonweg uit, vanuit zijn kleine paleisje?
ALs je SP stemt mag je niet riant wonen? Je mag geen hoog salaris krijgen?

Wat als je geen probleem hebt met een hoog salaris + een sociaal beleid (en dus een hoop weer kan inleveren)?
  vrijdag 24 november 2006 @ 23:39:12 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_43867861
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 16:06 schreef jehovaguerilla het volgende:
Die teringlijer heeft ervoor gezorgd dat de Exota limonadefabriek fabriek failliet is gegaan.
Toen hij 'ombudsman' was bij de VARA ,heeft hij een verhaal in scene gezet waarbij flessen Exota spontaan uit elkaar knalden. Levensgevaarlijk natuurlijk.
Je post hangt aan elkaar van fouten. Dat is jammer, want het Exota-verhaal roept wel degelijk vragen op over de kwaliteit van VARA's en Van Dam's werk. Lees anders even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Exota-affaire
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')