quote:Kurt Wubben rijdt tien kilometer
Door GERARD DEN ELT (AD)
PIJNACKER - Af en toe knijpt hij zichzelf in zijn arm om te ervaren of het allemaal wel echt waar is. Kurt Wubben is op 34-jarige leeftijd de op één na oudste Nederlandse debutant ooit tijdens de Essent ISU World Cup, komend weekeinde in Moskou.
Daar rijdt hij voor het eerst van zijn leven een tien kilometer in een internationale langebaanwedstrijd. ,,Ik had er sowieso nooit meer op gerekend. Wie houdt er op mijn leeftijd nou rekening mee dat hij als marathonrijder nog eens een wereldbeker mag rijden?’’, zegt de inwoner van Pijnacker. Bij zijn beste weten is Henk Angenent, zijn ploeggenoot bij TNT, de oudste Nederlandse nieuwkomer ooit geweest op het internationale schaatspodium. Angenent debuteerde in de aanloop naar de Winterspelen van Turijn op 35-jarige leeftijd, maar die missie mislukte toen.
Wubben rijdt komend weekeinde dus geen marathon op zijn thuisbaan De Uithof in Den Haag. Daar zou hij als meest aanvalslustige rijder in het marathonpeloton natuurlijk zijn leidende positie in de strijd om de Dick van Gangelen Trofee hebben moeten verdedigen.
Nu start hij zondagmiddag in de B-categorie op de zo goed als nieuwe ijsbaan van Krylatskoye in de Russische hoofdstad. ,,Dat was natuurlijk geen doel op zich,’’ zegt de bouwtechnisch tekenaar. ,,Het is pure mazzel dat Sven Kramer heeft afgezegd voor de tien kilometer en dat ik zijn plaats mag innemen. Maar daar maal ik natuurlijk niet om.’’
Die uitverkiezing heeft hij ook al aan een meevaller te denken. Met de hakken over de sloot, met slechts drietiende van een seconde verschil, plaatste hij zich begin november bij de NK afstanden in Assen via de vijf kilometer voor de tien kilometer.
Op die afstand vestigde hij in Assen een persoonlijk record van 14.03,43. Geen wereldtijd. Wubben is de eerste om dat te bevestigen. ,,Daar moeten in Moskou wel 30 seconden vanaf,’’ zegt de debutant-op-leeftijd niettemin strijdbaar. Dat moet volgens hem ook wel kunnen lukken.
,,Het ijs in Assen was vorige maand beroerd. De baan in Moskou is volgens mij vergelijkbaar met die in Berlijn en Erfurt, lekker overdekt, dus het moet wel een seconde per ronde sneller kunnen. Voor 13.30 wil ik meteen tekenen.’’
Dat hij als marathonschaatser pardoes overstapt naar de langebaan, vergt volgens hem wel wat aanpassingen. Zijn coach Gauke Nijholt reist op kosten van sponsor TNT niet voor niets mee naar Moskou, een plek waar Wubben als toerist trouwens al twee keer eerder was. Nijholt zal hem waarschijnlijk niet op het ijs mogen coachen. ,,Maar dat vind ik niet zo erg. Het is vooral zaak de korte marathonslag even opzij te zetten en met een lange slag beter gebruik te maken van de ijskwaliteit.’’
Wubben beleeft de komende week als een groots en meeslepend avontuur. ,,Ik heb geen idee waar we slapen, waar we eten en waar we rijden. Maakt me ook niks uit. Dit is veel te mooi om mee te maken.’’
Dan zit er niets anders op dan vanmiddag het vliegtuig te pakken naar Moskou.quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:16 schreef MiLalaa het volgende:
leuk voor Marrit Leenstra en Kurt Wubben dat ze mee mogen doen
En ik wil alles live zien![]()
Moet je even kijken in de deelnemerslijst, en als je daar dan toch mee bezig bent, zet hier dan ook meteen even een linkje neerquote:Op vrijdag 24 november 2006 16:45 schreef Arcee het volgende:
Doet Fabris ook mee?
Bedankt, Bruce. Daar was ik zelf nog niet opgekomen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:47 schreef Bruce117 het volgende:
Moet je even kijken in de deelnemerslijst, en als je daar dan toch mee bezig bent, zet hier dan ook meteen even een linkje neer
Graag gedaan, maar dat weet jequote:Op vrijdag 24 november 2006 16:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bedankt, Bruce. Daar was ik zelf nog niet opgekomen.
1 2 3 4 5 | Risto ROSENDAHL FIN 1:50.61 Justin WARSYLEWICZ CAN 1:50.86 Chad HEDRICK USA 1:51.31 Luca STEFANI ITA 1:52.19 |
Waar heb je die gezien?quote:Op zaterdag 25 november 2006 11:31 schreef Brahimov het volgende:
Hmm, ik heb de laatste rit gezien. Later vandaag maar de hele afstand kijken
ZDF, en die zenden strakt ook al beelden uit van de 5k vrouwenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |