Wat sneu Sjeen, dat ze dat iedere keer oppikt. Lijkt me erg zielig een ziek kindje.
Mijn peutertje leeft (helaas) nog steeds van logeerpartij naar logeerpartij. Daarom heb ik zelf niet zo veel over haar te vertellen. Vandaag ben ik samen met haar naar Artis geweest. Dat ging best.
Jolie heeft het in ieder geval erg naar haar zin gehad.Ik ga iets neerzetten wat misschien heel stom is en enkel en alleen met mij te maken heeft. Maar misschien ook niet.
Het omgaan met 'mijn peuter' vind ik echt heel moeilijk, het maakt me soms helemaal in de war. Vandaag wilde ik iets doen met haar. We zijn al weken geen hele dag meer samen (alleen) geweest. Maar ja thuis komen de muren op me af en heb ik vceel te weinig geduld met haar; geen optie dus. Wat ga je dan doen? Ja misschien naar Artis? Misschien naar Ballorig? Nee ik haat donkere ruimtes met veel lawaai, maar ja, zij zal het daar zo leuk hebben. Artis dan?
Ja oke maar hoe gaat dat met een kind van twee?
Ga je dan met de buggy? Veel gesjouw eigenlijk en misschien moeten we dan ruzie maken omdat ik niet wil dat ze hem gaat duwen als ze er dan niet in zit. Ze wil vast ook gewoon op een stoel zitten in de tram.
Maar gaan we dan zonder buggy? Nee want hoe moet ik d'r dan vastbinen? En wat als ze niet meer wil lopen? En als ze in slaap valt?
Oooooh slapen. Soms kan ze makkelijk zonder te slapen. Maar ja misschien vandaag niet? Moeten we dan niet toch naar Ballorig? Misschien niet, als ze goed uitgeput is slaapt ze misschien vannacht goed. Zo zit ik dan al uren te denken over weggaan met haar?
En echt ik weet dat ik het mezelf ook aan doe maar ik kan daar gewoon even niks aan veranderen nu. Maar ik weet ook dat ik al die dingen met haar soms echt heel moeilijk in te schatten vind. Ik vind haar peuitergedrag zo druk en overheersend en dan weet ik echt niet wat voor keuzes ik moet maken. Terwijl zij het eigenlijk altijd heel goed oppakt zelf. Dan ben je eenmaal in Artis. Mama ik moet een plas doen. Ga ik dan zeggen, plas maar in je broek omdat ik weet dat we niet binnen twee minuten een wc gevonden hebben. Of gaan we dan zoeken, plast ze alsnog in d'r broek en is het sneu omdat ze het niet gered heeft en raakt ze overstuur? Ze vraagt of ze chips mag. Mag dat? Moeten we dan straks ruzie maken omdat ze d'r eten niet op kan? Of eten we wat later? Of is het gewoon een fijne dag en mag ze een zakje chips? En durf ik met haar dat winkeltje in? Het liefst zou ik d'r zo'n dierenkaart laten kiezen. Die vindt ze altijd zo mooi. Maar ja, misschien zijn er voor haar te veel verleidingen daar. Maar ja, ze moet ook leren natuurlijk. Ook heb ik het gevoel dat ik heel vaak zeg: kom nou toch! of juist, wacht nou toch even! En dat zij dan wat te vaak: ja ik doe m'n best, zegt.
Dat soort dingen vind ik zo moeilijk in te schatten, net als; wat moet ze nou kunnen? en moet ze dat dan ook zelf doen? Ze kan zelf jas aan en uit doen, maar moet dat dan steeds? Ze kan ook een mandarijn pellen en opeten zelf, maar moet ik d'r niet gewoon even helpen? Soms vindt ze dat heel gezellig, soms wordt ze zo heel kwaad.
Ik hoop niet dat jullie me een jankbal vinden of dat ik te erg zeur. Sorry voor deze stomme post. Maar ik hoop gewoon heel erg dat het niet alleen aan mij ligt. Ik vind haar wel echt heel prachtig nu hoor. Dat zeker. Maar ik vind dat aanhankelijke, alles willen wetende peuetergedrag soms zo overheersend. Het vreet al m'n energie dan. Omdat er geen moment rust lijkt te zijn. Zo bezig ziijn met die honderduizendkanten van haar. En dan is het eigenlijk gewoon een hele fijne dag geweest voor haar en ik trek net die deur dicht en ik sta gewoon te trillen; ik hoop dat er niets is wat haar bang heeft gemaakt vandaag, ik hoop dat ze gewoon kan slapen. En zo wil ik helemaal niet denken over haar