Vandaag is de dag van de verkiezingen en zoals gewoonlijk hebben we de afgelopen weken de dames en heren politici meer voorbij zien komen dan de afgelopen jaren terwijl het toen nodig was. Het is duidelijk dat de strategen goed gekeken hebben naar de campagnes in landen als de VS en er zorgvuldig voor gezorgd hebben dat het vooral helemaal nergens meer over gaat. Een enkele leuke soundbyte
want waarom een Nederlands woord verzinnen als je het ook kunt jatten uit een andere taal is het hoogste doel. Inhoud? Alsjeblieft niet zeg... Daar zit het publiek niet op te wachten.
En het trieste is: ze hebben nog gelijk ook
![]()
Het gezapige, RTL4 kijkende publiek moet je niet vermoeien met zinnen waarin moeilijke woordjes voorkomen. Iedereen weet wat de problemen zijn, dus we willen oplossingen. Oplossingen die bij voorkeur geformuleerd worden in zinnen van niet meer dan 10 woorden, omdat we het anders niet kunnen onthouden. Ruimte voor nuances? Welnee... Nuanceren van een standpunt duurt te lang, vergt teveel argumenten en past niet tussen 2 commercialblokken. En om het even af te maken laten we een caberetier met een duidelijke politieke voorkeur na het laatste "debat" nog even een conference opvoeren. Niet om het publiek te beinvloeden natuurlijk, maar wel om duidelijk te maken dat we vooral politiek simpel willen houden.
Zelden is een campagne gevoerd met minder inhoud dan dit jaar en op grond van de optredens in RTL Boulevard en Goedemorgen Nederland moeten we nu gaan beslissen welke koers dit land gaat varen de komende jaren. Items als de totaal onzinnige oorlog in Afganistan en Irak waar we op volkomen valse gronden in betrokken zijn, de toekomst van Europa, de toekomst van het Koninkrijk, concrete maatregelen om te voorkomen dat over 50 jaar de zee leeg gevist is, maatregelen om ervoor te zorgen dat ook landen die wij als onze bondgenoten beschouwen zich gaan houden aan het Kyoto-protocol of elk ander onderwerp van belang wordt zorgvuldig vermeden uit angst dat de kiezer het niet zal begrijpen. In plaats daarvan hoor ik onze premier roepen dat we moeten zorgen dat het werk in de zorg vooral weer leuk moet worden. Uiteraard zonder erbij te zeggen hoe dat dan zou moeten, want dan wordt het te concreet en is er dus geen soundbyte meer uit te halen.
Zelfs partijen als de SGP laten zich in deze losgeslagen nonsens meeslepen. Bas van der Vlies, de vlees geworden Bijbelse degelijkheid gaat in debat met Marianne Thieme over de vraag of hij een spin dood slaat of buiten zet. Harry Mulish, een groot intellectueel, verklaart openlijk dat hij op de partij voor de dieren gaat stemmen.
Wat mij betreft was typerend voor deze hele campagne iets dat ruim voor de campagne gebeurde. Toenmalig minister van justitie Piet Hein "de Don" Donner verklaarde dat als 2/3e van de bevolking voor invoer van de sharia zou zijn, dat zou betekenen dat op grond van ons huidige stelsel deze dan ook ingevoerd zou moeten worden. Een grote schok trok door Nederland. Dit kan toch niet waar zijn? Sharia in Nederland? Democratisch ingevoerd? Rita "at your service" Verdonk haastte zich om het publiek gerust te stellen: "democratie is niet slechts de macht van het getal" .
Daarmee was alles wel gezegd. Politici die reageren op een hypothetische vraagstelling worden afgeserveerd door collega's die blijkbaar totaal niet snappen wat democratie betekent binnen ons huidige bestel en zich haasten om ons te vertellen dat we rustig kunnen gaan slapen.
En dan vlak voor de verkiezingen nog een volkomen belachelijk voorstel om kleding te verbieden waardoor men onherkenbaar is. Toegevoegde waarde: 0; effect: 0; Timing: +10; Burka-verbod klinkt lekkerder, past ook beter in de verkiezingsretoriek, maar de bijkomende effecten worden niet eens meer vermeld. Vraag de gemiddelde Hart van Nederland kijker wat men vindt van de burka en iedereen wil dat ding verbieden. Vraag ze of ze de integraalhelm, de bivakmuts, het carnavalsmasker etc willen verbieden en het antwoord zal minder positief zijn. En toch wordt dat nu wel verboden.
Hoe is het mogelijk dat er niet 1 partij te vinden is, die eens met de vuist op tafel slaat. Die weer terugkeert naar de inhoud, die weigert politiek te bedrijven op basis van telegraaf-koppen, die meer wil dan een lekker bekkende quote? Waar zijn de bevlogen politici gebleven? Den Uyl, politicus in hart en nieren, maar wel bevlogen. Boer Koekkoek, en zelfs Jan Marijnissen toen hij nog niet droomde van het pluche
![]()
Waar zijn de partijen die nog idealen hebben en er alles aan willen doen om die idealen te bereiken?
Ja, ik ga stemmen. Niet uit volle overtuiging, maar omdat ik vind dat dat ik mijn stem niet verloren mag laten gaan. En mijn stem zal (denk ik) gaan naar een kleine maar betrouwbare partij. Niet omdat ik al die standpunten van harte ondersteun. maar wel omdat ik vind dat ons land niet geregeerd mag worden op basis van de kijkcijfers en kranten quotes.
Er is helaas geen realistisch alternatief voor de democratie, maar mijn hemel wat verlang ik daar soms naar als ik zie welk niveau de campagne en kiezers hebben
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering