abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 november 2006 @ 20:22:55 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_43727173
Hoe wordt een blanco stem verrekend? Wat voor effect heeft een blanco stem op de uitslag?

Er worden altijd 150 zetels verdeeld. Het is dus niet zo dat blanco stemmen echt er voor zorgt dat er ineens minder mensen in de kamer zitten. Ik gok dus dat je eigenlijk de mensen die wel stemmen gewoon iets meer macht geeft en daarbij de grootste partij dus een handje helpt?

Hopelijk is er iemand hier die een beter inzicht heeft in de procedues en constructies die de overheid heeft bedacht om met resultaten van blanco stemmers en niet opdagers om te gaan?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 20 november 2006 @ 20:47:35 #2
162152 mariskasl
Absolutely Cosmopolitan
pi_43728224
Wanneer je niet stemt, gaat jou stem naar de partij met de meeste stemmen. Daarom is het zo belangrijk om wel te stemmen, wellicht bengt jou stem dus wel verandering
Cocktail? Anyone?
  maandag 20 november 2006 @ 20:54:32 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_43728505
quote:
Op maandag 20 november 2006 20:47 schreef mariskasl het volgende:
Wanneer je niet stemt, gaat jou stem naar de partij met de meeste stemmen. Daarom is het zo belangrijk om wel te stemmen, wellicht bengt jou stem dus wel verandering
Ten eerste ga ik wel stemmen. Alleen wordt het blanco... big difference.
Daarnaast gaan de blanco stemmen niet allemaal maar naar de grootste partij als een soort opvulling.

Vast wel een percentage. Ik vroeg ook juist wat de constructie is die ze daarvoor bedacht hebben.
  maandag 20 november 2006 @ 20:59:17 #4
162152 mariskasl
Absolutely Cosmopolitan
pi_43728698
Ok ik bedoelde ook inderdaad de grootste partij, maar de exacte percentages zou ik niet weten. Die percentages intresseert me ook niet, alleen het idee dat je wanneer je niet stemt, of wanneer je blanco stemt, dat die stem dan naar de grootste partij gaat is al erg genoeg hhaha
Cocktail? Anyone?
pi_43728920
Een blanco stem is een ongeldige stem. Hij telt alleen mee bij de bepaling van de opkomst. Hij heeft geen invloed op de kiesdeler.

Vroeger telde hij wel mee voor de kiesdeler, zodat de partijen meer stemmen moesten halen om nog een zetel te krijgen. Sinds dat veranderd is heeft een blanco stem als proteststem weinig zin meer.
pi_43729130
nb: als je na de verkiezingen in je krant de uitslagen opzoekt, zul je zien dat de som van de stemmen op de diverse partijen gelijk is aan wat ze daar de 'opkomst' noemen. Dat is misleidend want dan ben jij met je blanco stem niet meegeteld terwijl je wel bent opgekomen. In de cijfers die het CBS na afloop publiceert zijn de ongeldige en blanco stemmen wel in het opkomstpercentage verrekend.

Iemand van de Kiesraad heeft het me ooit zo uitgelegd:
quote:
Op grond van artikel N 7, tweede lid, van de Kieswet en artikel N 4, derde lid, van het Kiesbesluit wordt een blanco stem inderdaad als ongeldige stem beschouwd. Een blanco stem telt daarom niet mee bij het bepalen van de kiesdeler. Wel worden de ongeldig uitgebrachte stemmen, inclusief de blanco stemmen, meegeteld bij het bepalen van het opkomstpercentage. In de statistieken zoals die door het Centraal Bureau voor de Statistiek worden opgesteld, worden altijd de opkomst en het aantal ongeldige stemmen opgenomen.
  maandag 20 november 2006 @ 21:10:37 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_43729214
Dank je Dvr...

Maargoed... wat moet ik nou doen dan... als blanco stemmen geen kut meer uithaalt.
pi_43729286
Hoe komen sommige mensen er trouwens bij dat niet stemmen en blanco stemmen naar de grootste partij gaat? Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb en heel veel mensen zijn er van overtuigd dat het klopt (wat dus niet het geval is).

Wat dvr zegt klopt helemaal
  maandag 20 november 2006 @ 21:12:40 #9
156146 Bron
Positive user
pi_43729307
quote:
Op maandag 20 november 2006 21:10 schreef SpecialK het volgende:
Dank je Dvr...

Maargoed... wat moet ik nou doen dan... als blanco stemmen geen kut meer uithaalt.
Ja wat dacht je van stemmen. Lamlul.
pi_43729370
quote:
Dank je Dvr...

Stem op de minst slechte partij
  maandag 20 november 2006 @ 21:22:41 #11
162152 mariskasl
Absolutely Cosmopolitan
pi_43729743
quote:
Op maandag 20 november 2006 21:12 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoe komen sommige mensen er trouwens bij dat niet stemmen en blanco stemmen naar de grootste partij gaat? Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb en heel veel mensen zijn er van overtuigd dat het klopt (wat dus niet het geval is).

Wat dvr zegt klopt helemaal
Gehoord van een vriend van mij, en ja ik geloofde het!
Cocktail? Anyone?
pi_43730957
Restzetels voor de tweede kamer worden verdeeld volgens het 'systeem van de grootste gemiddelden'. Er wordt gekeken welke partij het hoogste aantal stemmen per zetel had. Die partij zat dan namelijk het dichtst bij een extra zetel. Hierbij worden alleen partijen bekeken die al minstens één zetel behaald hebben. Als de eerste restzetel toegewezen is, wordt de berekening herhaald voor de volgende restzetel (die kan theoretisch bij dezelfde partij terechtkomen). Enzovoort..
  maandag 20 november 2006 @ 22:17:54 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43731108
quote:
Op maandag 20 november 2006 21:03 schreef dvr het volgende:
Een blanco stem is een ongeldige stem. Hij telt alleen mee bij de bepaling van de opkomst. Hij heeft geen invloed op de kiesdeler.

Vroeger telde hij wel mee voor de kiesdeler, zodat de partijen meer stemmen moesten halen om nog een zetel te krijgen. Sinds dat veranderd is heeft een blanco stem als proteststem weinig zin meer.
Wanneer is dat veranderd dan? Ik heb wel eens lopen zoeken in oude versies van de Kieswet, maar daar kon ik het niet in vinden. Naar mijn weten is blanco altijd ongeldig geweest.
pi_43731202
quote:
Op maandag 20 november 2006 21:03 schreef dvr het volgende:

Vroeger telde hij wel mee voor de kiesdeler, zodat de partijen meer stemmen moesten halen om nog een zetel te krijgen.
Gok je dat of weet je dat zeker?

Ik heb dat nagevraagd bij de kiesraad, die komen er ook niet helemaal uit:
quote:
De wetgeving rondom verkiezingen is echter meermalen gewijzigd. Een wijziging die voor dit onderwerp van belang lijkt te zijn is het verdwijnen van de opkomstplicht in 1970. Tot die tijd was een blanco stem de enige manier om legaal te stemmen zonder dat de stem naar een partij ging. Er werd in de stembureaus bijgehouden wie er aan de opkomstplicht had voldaan, en hoeveel stemmen er op kandidaten waren uitgebracht. Bij de verdeling van de zetels werden blanco stemmen niet meegewogen; ze werden beschouwd als ‘stemmen van onwaarde’. (zie bijvoorbeeld art. 87 Kieswet 1949)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43731596
quote:
Op maandag 20 november 2006 22:22 schreef sigme het volgende:

Gok je dat of weet je dat zeker?

Ik heb dat nagevraagd bij de kiesraad, die komen er ook niet helemaal uit:
Ik weet het redelijk zeker, ik geloof dat het me rond '81 op school bij maatschappijleer is bijgebracht. En er staat me ook bij dat het begin jaren '90 veranderd is, om Freako's vraag te beantwoorden.

De blanco stemmen werden bij de zetelverdeling inderdaad niet meegewogen, maar als geldige stem telden ze wel mee voor de kiesdeler, met als gevolg dat een partij meer stemmen moest halen om een eerste zetel of restzetel te halen. Tegenwoordig zijn het ongeldige stemmen en worden ze alleen nog in de officiële opkomststatistieken vermeld.
pi_43731813
Hmz, waarschijnlijk wel blank stemmen, maar niet blanco. =/
pi_43731946
quote:
Dank je Dvr...

Stemmen !
Wat dan ook, maar niet blanco.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_43731951
quote:
Op maandag 20 november 2006 22:17 schreef freako het volgende:

Ik heb wel eens lopen zoeken in oude versies van de Kieswet, maar daar kon ik het niet in vinden. Naar mijn weten is blanco altijd ongeldig geweest.
Je moet niet de Kieswet maar het Kiesbesluit hebben. Ik heb een recente versie gelinkt maar misschien kun je zelf een oudere vinden. Onder ongeldige stemmen verstaat men nu "het aantal kiezers dat door middel van de stemmachine te kennen heeft gegeven geen keuze te willen maken" (ofwel blanco stemmen - een andere manier om een ongeldige stem uit te brengen is er waarschijnlijk niet meer, of je moet een uur blijven treuzelen misschien).
pi_43732074
Ik heb na de moord op Fortuyn blanco gestemd, dat vond ik het enige passende antwoord. Maar dat was in de veronderstelling dat het nog een geldige proteststem zou zijn. Vandaar dat ik daarna contact met de kiesraad opnam, want in de krant was het opkomstcijfer precies gelijk aan de som van de stemmen die op PvdA, CDA, etc uitgebracht was - dus ik leek niet geteld. Toen werd me dus uitgelegd dat het tegenwoordig ongeldige stemmen zijn. Was ik best pissig over
  maandag 20 november 2006 @ 22:50:13 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43732147
zet een groot kruis door je stembiljet, dan word je nergens bijgeteld.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_43732209
quote:
Op maandag 20 november 2006 22:50 schreef zoalshetis het volgende:
zet een groot kruis door je stembiljet, dan word je nergens bijgeteld.
Hoe moet dat op de stemcomputer ?
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 20 november 2006 @ 23:00:55 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43732561
quote:
Op maandag 20 november 2006 22:36 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik weet het redelijk zeker, ik geloof dat het me rond '81 op school bij maatschappijleer is bijgebracht. En er staat me ook bij dat het begin jaren '90 veranderd is, om Freako's vraag te beantwoorden.

De blanco stemmen werden bij de zetelverdeling inderdaad niet meegewogen, maar als geldige stem telden ze wel mee voor de kiesdeler, met als gevolg dat een partij meer stemmen moest halen om een eerste zetel of restzetel te halen. Tegenwoordig zijn het ongeldige stemmen en worden ze alleen nog in de officiële opkomststatistieken vermeld.
Hmmm, ik heb toevallig een kopie van een CBS-publicatie over de Statenverkiezingen van 1958 voor me liggen met de volgende kolommen: Totaal uitgebrachte stemmen, blanco stemmen, overige ongeldige stemmen en geldige stemmen. Hierbij is geldige stemmen gelijk aan (uitgebracht - blanco - overig ongeldig). Ook andere CBS-publicaties volgen deze indeling.

Omdat ik zelf een tijdje geleden ook met deze vraag geconfronteerd werd heb ik toen de Kieswet-1951 opgezocht in de bibliotheek van het DNPP (soms heeft wonen in Groningen ook voordelen). Het bleek dat de formulering gelijk was aan de formulering in de huidige Kieswet, artikel P5:
quote:
1. Het centraal stembureau deelt de som van de stemcijfers van alle lijsten door het aantal te verdelen zetels.
2. Het aldus verkregen quotiënt wordt kiesdeler genoemd.
Er wordt in de Kieswet dus niet eens gesproken over al dan niet geldige stemmen, maar alleen over totalen van stemmen op lijsten.

De laatste keer dat de Kieswet herzien werd was in 1989, de belangrijkste wijzigingen waren het eenvoudiger maken van verkozen worden met voorkeurstemmen en het verlenen van stemrecht aan Nederlanders woonachtig buiten Nederland. Maar dit waren vrij marginale wijzigingen, de voornaamste reden dat er een nieuwe Kieswet kwam in 1989 was omdat de oude nogal een rommeltje was geworden qua indeling.
  maandag 20 november 2006 @ 23:03:39 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43732671
quote:
Op maandag 20 november 2006 22:51 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Hoe moet dat op de stemcomputer ?
Met een rood potlood?
pi_43733009
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:00 schreef freako het volgende:

Hmmm, ik heb toevallig een kopie van een CBS-publicatie over de Statenverkiezingen van 1958 voor me liggen met de volgende kolommen: Totaal uitgebrachte stemmen, blanco stemmen, overige ongeldige stemmen en geldige stemmen. Hierbij is geldige stemmen gelijk aan (uitgebracht - blanco - overig ongeldig). Ook andere CBS-publicaties volgen deze indeling.
Dat ze blanco indirect ongeldig noemen voorspelt weinig goeds. Maar ik houd nog even vertrouwen in mijn goede oude maatschappijleraar. Dat ze 'geldige stemmen' apart tellen is logisch, mede daarmee wordt de zetelverdeling bepaald. Maar staat de kiesdeler ook vermeld? Aan de hand daarvan zou je het aantal voor de kiesdeler meegetelde stemmen misschien kunnen berekenen, en dan weet je of de blanco's daar tussenzaten.
pi_43733209
Hier nog een stukje van de puzzel, uit een column uit 1999 van Bart Tromp:
quote:
In het belang van de democratie zal ik daarom geen stem op één van de kandidaten uitbrengen, maar ik was wel van plan mijn staatsburgerlijke verantwoordelijkheid te nemen door blanco te stemmen. In de Nederlandse politiek was het uitbrengen van een blanco stem, zeker toen de opkomstplicht nog bestond (tot 1970), een veel gebruikt middel om een proteststem uit te brengen.

Dat was ik van plan. Want ik kan dat wel doen, de stemmachine maakt het mogelijk, maar sinds 1989 blijkt dat het CBS blanco-stemmen niet meer als zodanig registreert. Ze worden gewoon bij de ongeldige opgeteld.

Bij de Kiesraad wisten zij niet precies waarom dit gebeurd is, al maakt het niets uit voor de bepaling van het opkomstcijfer; daarvoor tellen ongeldige zowel als blanco-stemmen mee. Het CBS meldde dat het hiertoe hoogstwaarschijnlijk had besloten omdat men er op stembureaus steeds meer moeite mee had om het onderscheid tussen 'blanco' en 'ongeldig' te maken. Misschien heeft het ook te maken met de verandering in de kieswet, die in 1989 tot stand kwam. Ik weet niet wat er in de oude wet stond, maar artikel 7.2 geeft nu een - overigens niet sluitende - definitie van een ongeldige stem, waaruit ik opmaak dat ook blanco stemmen als ongeldig telt. Zo is er op ondoorzichtige wijze een eind gemaakt aan een bescheiden mogelijkheid tot democratisch protest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')