Ten eerste ga ik wel stemmen. Alleen wordt het blanco... big difference.quote:Op maandag 20 november 2006 20:47 schreef mariskasl het volgende:
Wanneer je niet stemt, gaat jou stem naar de partij met de meeste stemmen. Daarom is het zo belangrijk om wel te stemmen, wellicht bengt jou stem dus wel verandering![]()
quote:Op grond van artikel N 7, tweede lid, van de Kieswet en artikel N 4, derde lid, van het Kiesbesluit wordt een blanco stem inderdaad als ongeldige stem beschouwd. Een blanco stem telt daarom niet mee bij het bepalen van de kiesdeler. Wel worden de ongeldig uitgebrachte stemmen, inclusief de blanco stemmen, meegeteld bij het bepalen van het opkomstpercentage. In de statistieken zoals die door het Centraal Bureau voor de Statistiek worden opgesteld, worden altijd de opkomst en het aantal ongeldige stemmen opgenomen.
Ja wat dacht je van stemmen. Lamlul.quote:Op maandag 20 november 2006 21:10 schreef SpecialK het volgende:
Dank je Dvr...
Maargoed... wat moet ik nou doen dan... als blanco stemmen geen kut meer uithaalt.
Stem op de minst slechte partijquote:Op maandag 20 november 2006 21:10 schreef SpecialK het volgende:
Dank je Dvr...
Maargoed... wat moet ik nou doen dan... als blanco stemmen geen kut meer uithaalt.
Gehoord van een vriend van mij, en ja ik geloofde het!quote:Op maandag 20 november 2006 21:12 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoe komen sommige mensen er trouwens bij dat niet stemmen en blanco stemmen naar de grootste partij gaat? Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb en heel veel mensen zijn er van overtuigd dat het klopt (wat dus niet het geval is).
Wat dvr zegt klopt helemaal![]()
Wanneer is dat veranderd dan? Ik heb wel eens lopen zoeken in oude versies van de Kieswet, maar daar kon ik het niet in vinden. Naar mijn weten is blanco altijd ongeldig geweest.quote:Op maandag 20 november 2006 21:03 schreef dvr het volgende:
Een blanco stem is een ongeldige stem. Hij telt alleen mee bij de bepaling van de opkomst. Hij heeft geen invloed op de kiesdeler.
Vroeger telde hij wel mee voor de kiesdeler, zodat de partijen meer stemmen moesten halen om nog een zetel te krijgen. Sinds dat veranderd is heeft een blanco stem als proteststem weinig zin meer.
Gok je dat of weet je dat zeker?quote:Op maandag 20 november 2006 21:03 schreef dvr het volgende:
Een blanco stem is een ongeldige stem. Hij telt alleen mee bij de bepaling van de opkomst. Hij heeft geen invloed op de kiesdeler.
Vroeger telde hij wel mee voor de kiesdeler, zodat de partijen meer stemmen moesten halen om nog een zetel te krijgen.
quote:De wetgeving rondom verkiezingen is echter meermalen gewijzigd. Een wijziging die voor dit onderwerp van belang lijkt te zijn is het verdwijnen van de opkomstplicht in 1970. Tot die tijd was een blanco stem de enige manier om legaal te stemmen zonder dat de stem naar een partij ging. Er werd in de stembureaus bijgehouden wie er aan de opkomstplicht had voldaan, en hoeveel stemmen er op kandidaten waren uitgebracht. Bij de verdeling van de zetels werden blanco stemmen niet meegewogen; ze werden beschouwd als ‘stemmen van onwaarde’. (zie bijvoorbeeld art. 87 Kieswet 1949)
Ik weet het redelijk zeker, ik geloof dat het me rond '81 op school bij maatschappijleer is bijgebracht. En er staat me ook bij dat het begin jaren '90 veranderd is, om Freako's vraag te beantwoorden.quote:Op maandag 20 november 2006 22:22 schreef sigme het volgende:
Gok je dat of weet je dat zeker?
Ik heb dat nagevraagd bij de kiesraad, die komen er ook niet helemaal uit:
Stemmen !quote:Op maandag 20 november 2006 21:10 schreef SpecialK het volgende:
Dank je Dvr...
Je moet niet de Kieswet maar het Kiesbesluit hebben. Ik heb een recente versie gelinkt maar misschien kun je zelf een oudere vinden. Onder ongeldige stemmen verstaat men nu "het aantal kiezers dat door middel van de stemmachine te kennen heeft gegeven geen keuze te willen maken" (ofwel blanco stemmen - een andere manier om een ongeldige stem uit te brengen is er waarschijnlijk niet meer, of je moet een uur blijven treuzelen misschien).quote:Op maandag 20 november 2006 22:17 schreef freako het volgende:
Ik heb wel eens lopen zoeken in oude versies van de Kieswet, maar daar kon ik het niet in vinden. Naar mijn weten is blanco altijd ongeldig geweest.
Hoe moet dat op de stemcomputer ?quote:Op maandag 20 november 2006 22:50 schreef zoalshetis het volgende:
zet een groot kruis door je stembiljet, dan word je nergens bijgeteld.
Hmmm, ik heb toevallig een kopie van een CBS-publicatie over de Statenverkiezingen van 1958 voor me liggen met de volgende kolommen: Totaal uitgebrachte stemmen, blanco stemmen, overige ongeldige stemmen en geldige stemmen. Hierbij is geldige stemmen gelijk aan (uitgebracht - blanco - overig ongeldig). Ook andere CBS-publicaties volgen deze indeling.quote:Op maandag 20 november 2006 22:36 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik weet het redelijk zeker, ik geloof dat het me rond '81 op school bij maatschappijleer is bijgebracht. En er staat me ook bij dat het begin jaren '90 veranderd is, om Freako's vraag te beantwoorden.
De blanco stemmen werden bij de zetelverdeling inderdaad niet meegewogen, maar als geldige stem telden ze wel mee voor de kiesdeler, met als gevolg dat een partij meer stemmen moest halen om een eerste zetel of restzetel te halen. Tegenwoordig zijn het ongeldige stemmen en worden ze alleen nog in de officiële opkomststatistieken vermeld.
Er wordt in de Kieswet dus niet eens gesproken over al dan niet geldige stemmen, maar alleen over totalen van stemmen op lijsten.quote:1. Het centraal stembureau deelt de som van de stemcijfers van alle lijsten door het aantal te verdelen zetels.
2. Het aldus verkregen quotiënt wordt kiesdeler genoemd.
Met een rood potlood?quote:Op maandag 20 november 2006 22:51 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Hoe moet dat op de stemcomputer ?
Dat ze blanco indirect ongeldig noemen voorspelt weinig goeds. Maar ik houd nog even vertrouwen in mijn goede oude maatschappijleraar. Dat ze 'geldige stemmen' apart tellen is logisch, mede daarmee wordt de zetelverdeling bepaald. Maar staat de kiesdeler ook vermeld? Aan de hand daarvan zou je het aantal voor de kiesdeler meegetelde stemmen misschien kunnen berekenen, en dan weet je of de blanco's daar tussenzaten.quote:Op maandag 20 november 2006 23:00 schreef freako het volgende:
Hmmm, ik heb toevallig een kopie van een CBS-publicatie over de Statenverkiezingen van 1958 voor me liggen met de volgende kolommen: Totaal uitgebrachte stemmen, blanco stemmen, overige ongeldige stemmen en geldige stemmen. Hierbij is geldige stemmen gelijk aan (uitgebracht - blanco - overig ongeldig). Ook andere CBS-publicaties volgen deze indeling.
quote:In het belang van de democratie zal ik daarom geen stem op één van de kandidaten uitbrengen, maar ik was wel van plan mijn staatsburgerlijke verantwoordelijkheid te nemen door blanco te stemmen. In de Nederlandse politiek was het uitbrengen van een blanco stem, zeker toen de opkomstplicht nog bestond (tot 1970), een veel gebruikt middel om een proteststem uit te brengen.
Dat was ik van plan. Want ik kan dat wel doen, de stemmachine maakt het mogelijk, maar sinds 1989 blijkt dat het CBS blanco-stemmen niet meer als zodanig registreert. Ze worden gewoon bij de ongeldige opgeteld.
Bij de Kiesraad wisten zij niet precies waarom dit gebeurd is, al maakt het niets uit voor de bepaling van het opkomstcijfer; daarvoor tellen ongeldige zowel als blanco-stemmen mee. Het CBS meldde dat het hiertoe hoogstwaarschijnlijk had besloten omdat men er op stembureaus steeds meer moeite mee had om het onderscheid tussen 'blanco' en 'ongeldig' te maken. Misschien heeft het ook te maken met de verandering in de kieswet, die in 1989 tot stand kwam. Ik weet niet wat er in de oude wet stond, maar artikel 7.2 geeft nu een - overigens niet sluitende - definitie van een ongeldige stem, waaruit ik opmaak dat ook blanco stemmen als ongeldig telt. Zo is er op ondoorzichtige wijze een eind gemaakt aan een bescheiden mogelijkheid tot democratisch protest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |