quote:
Op maandag 20 november 2006 17:35 schreef Stephan152 het volgende:[..]
Een termokoppel zorgt ervoor dat je gastoevoer stopt als er geen vlam is. De termokoppel wordt koud en zorgt er stopt de gastoevoer.
Ik heb bij een van mijn kachels ook zo'n probleem, duurt heel lang voordat die koppel warm is en de gastoevoer laat doorstromen. Wat ik vaak doe is als ik de knop van gastoevoer ingedrukt hou om de termokoppel warm te laten worden, mijn termokoppeldraadje dat ook verwarmen met een aansteker.
jij hebt dan een verkeerd thermokoppel of een verkeerd gemonteerd thermokoppel in je kachel zitten
![]()
en met een aansteker verwarmen en dat soort bullshit is gewoon link
![]()
ben ik blij dat ik jouw buurman niet ben.
Voor de TS geld thermo koppel vervangen is best zelf te doen houdt alleen de volgende dingen in de gaten:
- thermokoppel niet knikken alleen met grote bochten buigen en opdezelfde manier als deze zit. mocht deze iets langer zijn kun je het teveel om een dik rond voorwerp netjes oprollen en wegstoppen op een veilige plek in de kachel.
- het voel gedeelte( warme las) op dezelfde plaats manier monteren als deze zit op het moment en dus niet vol in de vlam of dat soort dingen.
- andere kant vastdraaien maar niet overdrijven ( deze kant zit op het gasblok)
Mocht het universele therokoppel er totaal anders uitziet dan je huidige niet monteren maar een instlateur bellen of iemand met verstand van zaken die het juiste thermokoppel kan bestellen zin tig verschillende uitvoeringen.
owja wat een therokoppel doet is door 2 verschillende metalen die op elkaar zijn gelast een heel klein stroompje opwekken wat veranderd naarmate de tempratuur verandert en zo aan jouw gasblok verteld of de vlam brand ja of nee.