Bron: Trouwquote:(Novum) - Een keuze van PvdA-lijsttrekker Wouter Bos voor een linkse coalitie, twee dagen voor de verkiezingen, is ongeloofwaardig. Dat vindt twee derde van de kiezers, blijkt maandag uit een peiling van Maurice de Hond. Ruim veertig procent spreekt van een wanhoopsoffensief van Bos.
Bos sprak in de verkiezingscampagne tot afgelopen week nooit expliciet over een voorkeur voor een linkse coalitie met de SP en GroenLinks. Hij weigerde eerder een lijstverbinding met de partijen. Maandag spreken Bos, SP-leider Jan Marijnissen en GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema over de mogelijkheden van een linkse coalitie.
De partijen hebben in de peilingen gezamenlijk geen Kamermeerderheid en komen op net iets minder dan zeventig zetels.
Ik vond ze in eerste instantie ook beter als grote oppositiepartij, maar na gelezen te hebben dat ze wel degelijk zorgen voor een fatsoenlijk aantal ervaren en getrainde leden voor in de regering, denk ik dat ze zeker een kans verdienen te laten zien wat ze waard zijnquote:Op maandag 20 november 2006 09:51 schreef Parzival het volgende:
Nou ik heb liever niet dat de SP erin gaat.. volgens mij zijn het betere "schenenschoppers" dan echte leiders...
Precies, ze zijn gedisciplineerder, dus daar ben ik ook niet bang voor..quote:Op maandag 20 november 2006 09:55 schreef Parzival het volgende:
We zullen het zien.. nog twee dagen te gaan.. (maar ik blijf toch bij een andere partij hoor).. ik heb iig wel het vertrouwen dat ze het niet zo gaan verneuken als de LPF.. welke we volgende de laatste peilingen niet meer terug gaan zien volgens mij..
Dat klopt, dat is iets wat ik me ook afvraag, ik heb ook lang gewogen of dit het risico waard was. Maar ik denk dat de SP inhoudelijk sterker is en sterkere Kamerleden heeft dan D66, waardoor vervroegde verkiezingen minder snel nodig zullen zijn..quote:Ik vraag me alleen sterk af of SP bereid is om concessies te doen.. als oppositie partij kun je alles roepen waar je voor staat.. in de regering wordt t net ff wat gecompliceerder.. dan krijg je zo'n D66 idee waardoor we nu juist verkiezingen hebben..
Dat is een manier om ernaar te kijken, en je kon er nog weleens gelijk in krijgen ookquote:Op maandag 20 november 2006 09:56 schreef Philosocles het volgende:
Een derde, oftewel zo'n beetje de gecombineerde aanhang PvdA/SP, vind het dus niet ongeloofwaardig en dat duidt dus op een succesvol offensief om SP-zieltjes terug te winnen.
Als je de media een beetje gevolgd hebt, heeft Balkenende alles steeds opengelaten, waar Bos eerst lief deed tegen CDA, vervolgens tegen de linkse partijen, toen nog even weer de CDA tevreden probeerde te stellen en nadat dit niet succesvol bleek, toch maar weer vriendelijk glimlacht naar links..quote:Op maandag 20 november 2006 09:58 schreef Taurus het volgende:
Ik begrijp dit dus niet. Bos laat de optie open, net als Balkenende, maar als Bos dat doet is 't verkeerd?Bos krijgt 'n hoop gezeik over zich heen omdat hij nog niet de keuze heeft gemaakt, dus hij kiest, en dan is 't ongeloofwaardig?
Onzinnig, echt.
Ik heb alles gevolgd en ook wat Balk's uitspraken betreft zou je er uit kunnen afleiden dat hij weer voor VVD wil gaan, waar tevens Bos gisteren bij buitenhof nog zei 'met alle partijen die verandering willen' of iets dergelijks, en daar horen ook groen links en SP bij. Bos heeft dus wat mij betreft op zich naar iedereen vriendelijk gedaan, alleen naar CDA of VVD af en toe niet, en het zelfde geldt voor Balkenende richting PvdA.quote:Op maandag 20 november 2006 10:00 schreef Erik_84 het volgende:
[..]
Als je de media een beetje gevolgd heeft, heeft Balkenende alles steeds opengelaten, waar Bos eerst lief deed tegen CDA, vervolgens tegen de linkse partijen, toen nog even weer de CDA tevreden probeerde te stellen en nadat dit niet succesvol bleek, toch maar weer vriendelijk glimlacht naar links..
Dan heb je slecht opgelet, want de LPF staat de laatste dagen juist ineens weer op eerst 1 en gisteren zelfs 2 zetels.quote:Op maandag 20 november 2006 09:55 schreef Parzival het volgende:
We zullen het zien.. nog twee dagen te gaan.. (maar ik blijf toch bij een andere partij hoor).. ik heb iig wel het vertrouwen dat ze het niet zo gaan verneuken als de LPF.. welke we volgende de laatste peilingen niet meer terug gaan zien volgens mij..
Wat de VVD/CDA betreft heb je gelijk, toch vind ik dat Bos veel en veel meer heen en weer wiegt tussen de partijen.. Balkenende is wat dat betreft een stuk duidelijker..quote:Op maandag 20 november 2006 10:04 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik heb alles gevolgd en ook wat Balk's uitspraken betreft zou je er uit kunnen afleiden dat hij weer voor VVD wil gaan, waar tevens Bos gisteren bij buitenhof nog zei 'met alle partijen die verandering willen' of iets dergelijks, en daar horen ook groen links en SP bij. Bos heeft dus wat mij betreft op zich naar iedereen vriendelijk gedaan, alleen naar CDA of VVD af en toe niet, en het zelfde geldt voor Balkenende richting PvdA.
Mooie lijst! Ben benieuwd, VVD in de oppositie, een keer wat andersquote:Op maandag 20 november 2006 10:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dan heb je slecht opgelet, want de LPF staat de laatste dagen juist ineens weer op eerst 1 en gisteren zelfs 2 zetels.
[afbeelding]
Deels wel, eerlijk gezegd is dat een deel van de winst van de SP. Echter, zonder inhoudelijk verhaal zouden ze mijns inziens nooit zoveel stemmen halen.quote:Op maandag 20 november 2006 10:06 schreef Parzival het volgende:
Voor zover ik het nieuws volg hier (wat hier maar sporadisch binnen druppelt - buitenland) hoor ik heeeeel veel over Bos.. over de goeie en slechte dingen.. heeel veel over balkenende en alle andere CDA'ers en VVD'ers die over Bos vallen.. maar echt bijna geen enkel bericht over Marijnissen of andere SP mensen.. toch raar dat er dan zoveel mensen richting de SP gaan.. wellicht is het gewoon een terugwerkende kracht van mensen die niet meer op CDA/VVD willen stemmen en PvdA een beetje de dupe is van het links dan wel rechts idee waar ze steeds tussen moeten schipperen..
Balkenende is juist helemaal níet duidelijk, die heb ik gisteren nog tot twee keer toe horen zeggen bij lijst 0 geloof ik 'gebaseerd op de afgelopen vier jaar VVD, maar daarmee zeg ik nog helemaal níets over coalitiemogelijkheden na 22 november'... Lekker duidelijk ja.quote:Op maandag 20 november 2006 10:06 schreef Erik_84 het volgende:
[..]
Wat de VVD/CDA betreft heb je gelijk, toch vind ik dat Bos veel en veel meer heen en weer wiegt tussen de partijen.. Balkenende is wat dat betreft een stuk duidelijker..
Ja sorry, ik zie het nu ook. Ik keek niet verder dan de eerste pagina.quote:Op maandag 20 november 2006 10:13 schreef Erik_84 het volgende:
In je link staat toch echt dat 24% aangeeft het ongeloofwaardig te vinden als Bos nu met Marijnissen en Halsema verder zou willen..
Ik steek hier de hand in eigen boezem: wellicht heb je in bovenstaande gelijk. Misschien wordt er te eenzijdig naar gekeken, dat zou inderdaad best kunnen. Hierbij moet ik opmerken dat CDA mijn stem toch niet krijgt, dus dat ik de uitspraken vanuit deze partij minder volg, wellicht dat hierdoor mijn kritiek gekleurd wordt..quote:Op maandag 20 november 2006 10:12 schreef Taurus het volgende:
[..]
Balkenende is juist helemaal níet duidelijk, die heb ik gisteren nog tot twee keer toe horen zeggen bij lijst 0 geloof ik 'gebaseerd op de afgelopen vier jaar VVD, maar daarmee zeg ik nog helemaal níets over coalitiemogelijkheden na 22 november'... Lekker duidelijk ja.
Bos is gewoon te eerlijk voor dit spelletje en laat af en toe onhandig doorschemeren waar hij naar toe wil, is ook niet heel raar met de druk die daarop uitgeoefend wordt. Zoals PvdA prominenten die commentaar hebben wat onwijs uitvergroot wordt door de pers, en hij is sowieso deze campagne 'n beetje de zondebok geweest, dus moeten we van Bos nu wel echt weten voor wie hij kiest en vinden we als hij geen duidelijke uitspraken doet dat hij draait. Zo werkt 't blijkbaar nou eenmaal in zo'n verkiezingsstrijd, maar ik zie werkelijk geen verschil in de uitspraken van Balkenende en van Bos. Op Balkenende wordt wat dat betreft gewoon niet gelet en/of gezeurd.
Ja, Bos en al maanden 't zelfde verhaal...quote:Op maandag 20 november 2006 10:12 schreef Genverbrander het volgende:
Wouter Bos zal geen voorkeur uitspreken voor een linkse coalitie. Hij heeft juist al maandenlang hetzelfde verhaal gehouden: hij wil met iedereen regeren die een socialere koers wil.
Dit is wat Maurice de Hond heeft gepeild:quote:Een keuze van PvdA-lijsttrekker Wouter Bos voor een linkse coalitie, twee dagen voor de verkiezingen, is ongeloofwaardig. Dat vindt twee derde van de kiezers, blijkt maandag uit een peiling van Maurice de Hond.
Foeiquote:Op maandag 20 november 2006 10:15 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ja sorry, ik zie het nu ook. Ik keek niet verder dan de eerste pagina.
Maar goed, 24% is geen tweederde.
Pagina 2quote:Op maandag 20 november 2006 10:16 schreef Genverbrander het volgende:
Dit is wat Trouw zegt:
[..]
Dit is wat Maurice de Hond heeft gepeild:
[afbeelding]
Knap dat Trouw die conclusie hieruit heeft kunnen trekken.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |