abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43702045
Hoi,

Ik speel al jaren gitaar echter heb ik nog nooit erbij gezongen.
Nu wil ik dit gaan proberen welke nummers zijn er voor de gevorderde gitarist en beginnende zanger geschikt?

Tevens de vraag, wie heeft er tips mbt concentratieverdeling etc.
Ook ademhalen is opeens belangrijk geworden. Iets wat vreemd is voor een gitarist die misschien op een (voor zang) heel onvoordelige manier adem haalt tijdens het spelen?

Wat voor nummers zijn aan te raden ?

*Ik zelf zit te denken aan b.v. Placebo " Every You Every Me " (makkelijk gitaarwerk en niet al te moeilijke zang om mee te beginnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door allsystemshalt op 19-11-2006 22:57:56 ]
pi_43702713
Wat een moeilijke vraag, er zijn zoooooo ontzettend veel liedjes geschreven en het lijkt me toch vooral belangrijk wat jij leuke muziek vindt. Grappig dat je het nog nooit gedaan hebt, gitaarspelen en zingen tegelijk, mijn ervaring is dat dat bijna vanzelf gaat op het moment dat je aan het spelen bent, maar blijkbaar geldt dat voor jou niet. Maar je kunt het toch gewoon proberen? Wat voor jou geschikt is om te zingen heeft ook alles te maken met jouw stembereik, dus of je hoog of juist laag kunt zingen. Ik denk dat het ook makkelijker is om slaggitaar te spelen als je aan het zingen bent dan solo's. Bij het spelen van gewoon akkoorden hoef je nauwelijks na te denken dus kun je je beter op het zingen concentreren.
pi_43704045
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:07 schreef _Floddertje_ het volgende:
Wat een moeilijke vraag, er zijn zoooooo ontzettend veel liedjes geschreven en het lijkt me toch vooral belangrijk wat jij leuke muziek vindt. Grappig dat je het nog nooit gedaan hebt, gitaarspelen en zingen tegelijk, mijn ervaring is dat dat bijna vanzelf gaat op het moment dat je aan het spelen bent, maar blijkbaar geldt dat voor jou niet. Maar je kunt het toch gewoon proberen? Wat voor jou geschikt is om te zingen heeft ook alles te maken met jouw stembereik, dus of je hoog of juist laag kunt zingen. Ik denk dat het ook makkelijker is om slaggitaar te spelen als je aan het zingen bent dan solo's. Bij het spelen van gewoon akkoorden hoef je nauwelijks na te denken dus kun je je beter op het zingen concentreren.
Nou het zit zo ik ben gewend erg moeilijke muziek* te spelen nu wil ik dus iets spelen wat " makkelijk " is zodat ik me op de zang kan concentreren.

* Denk aan alles van de snellere Fusion tot zeer snelle metal met veel breaks ed (shredding).
  maandag 20 november 2006 @ 00:02:42 #4
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_43704777
Specifieke nummers lijkt me een beetje afhankelijk van je eigen smaak, maar het makkelijkste om mee te beginnen zijn nummers waarbij je een constant slag- of tokkelpatroontje speelt met je rechterhand en je je verder niet echt hoeft te concentreren op het gitaarspel, behalve bij breakjes en solo's en zo. Het is ook wel grappig om als afwisseling af en toe een zanglijntje ook te dubbelen op gitaar, zoals bijv. Hendrix of Stevie Ray Vaughan deden.

Ik zing zelf als een natte krant, trouwens (ken je eigen beperkingen ), meer dan wat gemompel komt er bij mij over het algemeen toch al niet uit, en over ademhalingstechnieken weet ik dus ook niets...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 20 november 2006 @ 00:52:51 #5
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_43705983
CCR - Bad moon rising
eventueel Animals - House of the rising sun

Zijn allebei makkelijk

Probeer anders stukjes uit akkoord/cleanbeats van Metallica. Fade to black, One, Sanitarium, etc. Of ga gewoon meteen voor het echte werk, Creeping Death ofzo. Naar mijn ervaring (ok, geen 'zang', wel vocals) gaat het beter als je de zang behandelt als '8e/16e etc. noten' ipv een verhaal wat je over muziek vertelt. Ook helpt het dan vaak om eerst te neurien.

Een degelijke cd met goeie zangoefeningen is Singing Success van Brett Manning. Kan je lenen van het internet.

[ Bericht 70% gewijzigd door NASDAQbastardo op 20-11-2006 03:07:04 ]
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_43709965
Ik ben begonnen met nummers als The Beatles - All you need is love, The Offsrping - All I want, Green Day - When I come around, Oasis - Wonderwall etc.
www.myspace.com/olk2006
pi_43712925
Ik begon met The Beatles - Yesterday, maar ander werk van The Beatles is inderdaad wel goed te doen. Of misschien iets van Eric Clapton ofzo.

Maar het ligt ook erg aan je stem, wat je zelf makkelijk vind om te zingen.
pi_43713641
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:07 schreef _Floddertje_ het volgende:
precies. zodra de muziekmelodie/-ritme erg afwijkt van de zanglijn (of andersom) wordt het vaak moeilijker. wat je zangkunsten betreft: trial and error. veel proberen, eventueel opnemen zodat je wat objectiever kunt oordelen en dan kom je er vanzelf achter wat er bij je past. ik heb zelf geen denderend bereik, sommige nummers komen er zeer behoorlijk uit (volgens anderen dan ), andere maken pijnlijk duidelijk dat ik nooit een groot zanger zal worden. overigens wil een beetje schuiven met een capo ook wel helpen de juiste hoogte voor jouw stem te vinden.

succes!
"how I don't know what I should do with my hands when I talk to you
how you don't know where you should look, so you look at my hands"
pi_44928500
Gewoon de nummer waar je in het dagelijkse leven naar luistert, dat vind je leuk om te zingen, dus dat geeft de beste motivatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')