Je dacht aan mijquote:Op zaterdag 16 december 2006 21:45 schreef PeRi het volgende:
[..]
Geweldig, ik moest echt zo lachen en meteen aan Fir3 denken met dit topic.
Zie hier, beste mensen, hoe het er voor staat met de kennis van het Engels in de Rotterdamse homo-scene.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:10 schreef CrazyDutchPunk het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=6qHbKfel6Do
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zie hier, beste mensen, hoe het er voor staat met de kennis van het Engels in de Rotterdamse homo-scene.
aai lijk dis toe mutsjquote:Op dinsdag 2 januari 2007 18:25 schreef Californian_dreamer het volgende:
[..]
vreselijk. heb het na nog geen halve minuut uiitgezet. niet te geloven dat dit soort mensen werkelijk geloven dat ze Engels kunnen.
weer die harde 't', en die nederlandse 'r'
een goede beheersing van de engelse taal. helaas denken veel nederlanders al snel dat ze het engels vloeiend beheersen, en ik merk zelf op school dat docenten ook al heel snel genoegen nemen met een slechte uitspraak.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 20:18 schreef Serinde het volgende:
[..]
aai lijk dis toe mutsj![]()
OT: Ik ben het er volkomen mee eens. Iemand die op deze manier carrière wil maken, moet op z'n minst een goede uitspraak van het engels hebben (of bezitten, beheersen, hoe zeg je dat)
Mja, er zijn dan ook wel belangrijkere dingen dan uitspraak.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:42 schreef Californian_dreame... het volgende:
[..]
een goede beheersing van de engelse taal. helaas denken veel nederlanders al snel dat ze het engels vloeiend beheersen, en ik merk zelf op school dat docenten ook al heel snel genoegen nemen met een slechte uitspraak.
toch zou het fijn zijn als er meer aandacht aan besteed werd. als ik sommigen hoor praten, dan raak ik echt geirriteerd.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:58 schreef Merkie het volgende:
[..]
Mja, er zijn dan ook wel belangrijkere dingen dan uitspraak.
Je zou het niveau van wiskunde van sommigen eens moeten zien!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 23:08 schreef Californian_dreamer het volgende:
[..]
toch zou het fijn zijn als er meer aandacht aan besteed werd. als ik sommigen hoor praten, dan raak ik echt geirriteerd.
daarmee zal ik helaas nog een paar jaar moeten wachten, tenzij ik inderdaad een studiebeurs krijg.quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:37 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Als je het Engels op zo'n manier gaat gebruiken dat de uitspraak ook echt belangrijk wordt dan kun je beter in een Engelstalig land gaan wonen. Pas dan neem je uitspraak/accent echt goed over.
Onzin, niet iedereen spreekt slecht engels. Ik werk op Schiphol en krijg nog wel eens Amerikanen die mij vragen of ik hier (in NL dus) ben opgegroeid omdat ik zo accentloos engels (eigenlijk amerikaans) spreek. En met mij nog een aantal collega's. Het is dus gewoon een kwestie van vaak spreken en dan kan het accent er echt wel uit gaan. Overigens geldt dat natuurlijk ook niet voor iedereen...quote:Op maandag 20 november 2006 16:17 schreef cloink het volgende:
[..]
Wel niet het Nederlands-Engels accentje hoor.Ik hoor van MIJLEN ver wanneer een Nederlander Engels (probeert) te spreken.
Bij Christian neem ik aan van wel, bij Dorine heeft het niet veel zin meer. Ik zie het nog niet terug. Neem dan in ieder geval het te zingen nummer goed onder de loep...quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:21 schreef BVO het volgende:
Zouden Christian en Dorine nou helemaal geen ondersteuning hierin krijgen? Ze blijven dezelfde matige uitspraak houden.
Nederlanders spreken ook vaak beter engels dan de meeste andere niet native-speakers.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:42 schreef Californian_dreamer het volgende:
[..]
een goede beheersing van de engelse taal. helaas denken veel nederlanders al snel dat ze het engels vloeiend beheersen, en ik merk zelf op school dat docenten ook al heel snel genoegen nemen met een slechte uitspraak.
dat ben ik niet met je eens. Nederlanders worden gezien als een volk dat een taal makkelijk beheerst, maar in feite maken ze heel veel fouten op elementair niveau.quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:23 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nederlanders spreken ook vaak beter engels dan de meeste andere niet native-speakers.
Dat is dan ook absoluut niet wat ThE_ED beweert. Je gaat z'n punt volledig voorbij.quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:43 schreef Californian_dreame... het volgende:
[..]
dat ben ik niet met je eens. Nederlanders worden gezien als een volk dat een taal makkelijk beheerst, maar in feite maken ze heel veel fouten op elementair niveau.
naar mijn mening denken Nederlanders te makkelijk over het leren van een taal. ze denken een taal veel te snel te beheersen en zo werkt het gewoon niet
er zijn idd Nederlanders die een taal als Engels echt bijna perfect beheersen, maar het een misconceptie dat dit voor de meeste Nederlanders geldt
Ik ben het geheel met je eens, maar dat bedoel ik toch echt niet. Ik bedoel te zeggen dat Nederlanders over het algemeen veel beter Engels spreken dan andere niet native-Engels sprekenden. (Dus Fransen, Spanjaarden, you name it.) Ik ben zelf vrij bescheiden over mijn niveau, ik spreek tegenwoordig dagelijks Engels maar vooral het spreken vind ik bij mezelf nog vrij slecht. Niettemin is mijn ervaring dat andere niet native speakers vaak nog een veel slechtere Engelse taalbeheersing hebben. Daarbij hebben veel native speakers die ik ken juist bewondering voor het feit dat zoveel Nederlanders zelfs die met relatief weinig scholing Engels spreken, zij het op bedenkelijk niveau zeker qua uitspraak. Moet je in Frankrijk eens om komen! (En dat is ook de mening van Fransen die ik spreek trouwens.)quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:43 schreef Californian_dreamer het volgende:
[..]
dat ben ik niet met je eens. Nederlanders worden gezien als een volk dat een taal makkelijk beheerst, maar in feite maken ze heel veel fouten op elementair niveau.
naar mijn mening denken Nederlanders te makkelijk over het leren van een taal. ze denken een taal veel te snel te beheersen en zo werkt het gewoon niet
er zijn idd Nederlanders die een taal als Engels echt bijna perfect beheersen, maar het een misconceptie dat dit voor de meeste Nederlanders geldt
ben ik met je eens. af en toe ben ik al niet te spreken over het niveau van sommige Nederlanders, maar in andere landen is het vaak erger.quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:21 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik ben het geheel met je eens, maar dat bedoel ik toch echt niet. Ik bedoel te zeggen dat Nederlanders over het algemeen veel beter Engels spreken dan andere niet native-Engels sprekenden. (Dus Fransen, Spanjaarden, you name it.) Ik ben zelf vrij bescheiden over mijn niveau, ik spreek tegenwoordig dagelijks Engels maar vooral het spreken vind ik bij mezelf nog vrij slecht. Niettemin is mijn ervaring dat andere niet native speakers vaak nog een veel slechtere Engelse taalbeheersing hebben. Daarbij hebben veel native speakers die ik ken juist bewondering voor het feit dat zoveel Nederlanders zelfs die met relatief weinig scholing Engels spreken, zij het op bedenkelijk niveau zeker qua uitspraak. Moet je in Frankrijk eens om komen! (En dat is ook de mening van Fransen die ik spreek trouwens.)
Dus ja, Nederlanders overschatten hun capaciteiten (en soms enorm!) wat betreft Engels, maar ze zijn in mijn ervaring wel een van de best Engels sprekenden en een van de landen waar enige basiskennis wat betreft Engels het wijdst verspreid is. Enige bescheidenheid zou de Nederlanders wel passen, maar dat schijnt niet samen te gaan.
Nederlanders beheersen vaak best leuk Engels om boodschapjes te doen of een gesprekje te voeren, maar ze denken dan weer te vaak dat een lied zingen of een redevoering doen dan ook wel kan. Ja en dan is uitspraak ineens nog een stuk belangrijker.quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:26 schreef Californian_dreamer het volgende:
[..]
ben ik met je eens. af en toe ben ik al niet te spreken over het niveau van sommige Nederlanders, maar in andere landen is het vaak erger.
het punt wat ik idd duidelijk probeerde te maken was dat Nederlanders te snel denken een taal te beheersen, en dat is vaak verre van waar. maar dat had je al mooi omschreven in bovenstaande post.
Dan hoef je niet ver te zoeken. Een poosje hier op FOK de huiswerktopics volgen spreekt boekdelen. En je krijgt sterk de indruk dat het gaat om 'velen', niet om 'sommigen'.quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:37 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Je zou het niveau van wiskunde van sommigen eens moeten zien!
Het is onjuist dat anderstaligen nauwelijks vreemde talen zouden leren. Wereldwijd spreken heel veel mensen Engels als tweede taal. Het is wel zo dat Engelstaligen over het algemeen weinig moeite doen om vreemde talen te leren.quote:En ach, als je de moeite doet vreemde talen te leren (en anderstaligen doen dat niet of nauwelijks) dan mag daar best je moedertaal in doorschemeren. In de showbizz kan dat ook leuk zijn (ik denk even terug aan Baccara).
Het advies om dan maar Spaans te gaan leren als je moeite hebt met de dentale fricatieven van het Engels (het zijn er overigens twee: de stemloze th van bijv. thin en de stemhebbende van bijv. then ), dat advies slaat nergens op, want het Spaans kent deze klanken ook. Overigens lijkt mij voor een native speaker van het Nederlands de uitspraak van het Russisch nog heel wat moeilijker om onder de knie te krijgen. Ik ken mensen die erin zijn afgestudeerd en het vloeiend spreken, maar wel met een overduidelijk Nederlands accent.quote:Ik vind het al heel wat dat mensen die Engels nodig hebben zich er goed verstaanbaar mee kunnen maken (Rudi Carell had ook succes in Duitsland met spruitjesduits). In de tijd dat sommigen de -th- goed uit hun strot krijgen, kunnen ze ook al een andere taal gaan leren. Bijvoorbeeld Russisch, Frans, Spaans. Of ja, wiskunde.
Ook dat is de vraag. Er zijn genoeg voorbeelden te geven van mensen wier moedertaal Engels is en die al tientallen jaren in Nederland wonen maar bij wie je nog steeds een onmiskenbaar Engels (c.q. Brits of Amerikaans) accent hoort.quote:Als je het Engels op zo'n manier gaat gebruiken dat de uitspraak ook echt belangrijk wordt dan kun je beter in een Engelstalig land gaan wonen. Pas dan neem je uitspraak/accent echt goed over.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van de talenkennis van de hele jury van Idols, niet alleen Jerney Kaagman. Bij Idols 2 hadden ze geen van allen in de gaten dat JK (wie kent hem nog!) in het Spaans tijdens zijn act een oproep deed om toch vooral op hem te stemmen omdat hij een beetje ziekjes was. En bij Boris hadden ze geen van allen in de smiezen dat hij in de fout ging met de tekst van Papa was a rollin' stone, met als gevolg dat hij het in de finale nog steeds fout deed.quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:11 schreef buzzer het volgende:
Luister maar eens kritisch naar de plaatjes van Earth&Fire, dat engels is ook om te janken. Maar dat zit dan wel in de jury van Idols...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |