abonnement Unibet Coolblue
pi_43642632
Vandaag een brief ontvangen van een notaris.
Er is een zus van mijn oma overleden
Ze had geen kinderen, en heeft in haar testament laten vastleggen dat haar bezittingen na haar overlijden verdeeld worden onder haar broers en zussen. Aangezien de tussenliggende personen ook niet meer in leven zijn, heb ik recht op een deel van de erfenis.

Het komt erop neer dat ik recht heb op 1/27e deel van het vermogen van mijn oudtante, na aftrek van de notariskosten.
Dit vermogen bedraagt zo'n 1700 euro, notraiskosten zullen naar mijn idee zo'n 700 euro zijn, dus de erfenis bedraagt naar verwachting zo'n 35 euro

Nu komt het probleem:
Ik heb volgens de brief die ik ontvangen heb de volgende keuzes:
- Ik kan afstand doen van deze erfenis, maar dat kost me 140 euro administratiekosten
- Ik moet een machtiging invullen, waarmee in achterneef huppeldepup machtig de financiele zaken af te handelen. Deze machtiging moet ik ondertekenen in het bijzijn van een notaris, die hiervoor zeker ook minimaal 35 euro zal rekenen.

Hoe dan ook, deze erfenis zal me geld gaan kosten zoals het er naar uitziet. Wat zouden jullie doen?
Wat zal er gebeuren als ik gewoon niet reageer?
pi_43643030
1700-700 is 35?
pi_43643073
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:07 schreef heaven7 het volgende:
1700-700 is 35?
1000 / 27 wel ongeveer
pi_43643100
Is het niet zo dat je de keuze hebt een erfenis te accepteren of niet? volgens mij kun je het zelf zo draaien dat je de erfenis alleen accepteert indien er een positief resultaat is.
pi_43643129
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:10 schreef Jopus het volgende:
Is het niet zo dat je de keuze hebt een erfenis te accepteren of niet? volgens mij kun je het zelf zo draaien dat je de erfenis alleen accepteert indien er een positief resultaat is.
Dat is dus dat weigeren, en dat schijnt me al 140 euro te kosten...
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:13:34 #6
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_43643168
Ik zou niet reageren. Gewoon ontkennen enzo.
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_43643252
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:10 schreef Jopus het volgende:
Is het niet zo dat je de keuze hebt een erfenis te accepteren of niet? volgens mij kun je het zelf zo draaien dat je de erfenis alleen accepteert indien er een positief resultaat is.
Ja, maar die moet hij ook ondertekenen in bijzijn van een notaris.
pi_43643543
Als het wordt verdeeld onder de broers en zussen van je overleden oudtante, dan komt het in eerste instantie bij je oma terecht. Als je oma en opa overleden zijn gaat het naar je ouders en dan pas komt het bij jou terecht.
Dacht ik te hebben onthouden van mijn lessen in erfrecht een jaar of 10 geleden.

Maar echt opschieten doet het niet natuurijk .
pi_43643631
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:29 schreef Liejannuh het volgende:
Als het wordt verdeeld onder de broers en zussen van je overleden oudtante, dan komt het in eerste instantie bij je oma terecht. Als je oma en opa overleden zijn gaat het naar je ouders en dan pas komt het bij jou terecht.
Dacht ik te hebben onthouden van mijn lessen in erfrecht een jaar of 10 geleden.

Maar echt opschieten doet het niet natuurijk .
Dat klopt, en is dus het geval. Mijn oma is overleden, mijn moeder ook, en dus komt het bij mij terecht. Maar dat is de issue niet.
pi_43643734
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_43643900
quote:
Ja, maar ook zo'n verklaring dient bij de notaris ondertekend te worden

Zo te zien is de enige die er beter van wordt, de notaris
pi_43643950
Hmmm, maar voor de ondertekening hoort niet betaald te worden.
Mijn vader heeft een paar maanden geleden een erfenis moeten aannemen, heeft ie niks voor betaald.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_43644023
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:45 schreef Oblivion het volgende:
Hmmm, maar voor de ondertekening hoort niet betaald te worden.
Mijn vader heeft een paar maanden geleden een erfenis moeten aannemen, heeft ie niks voor betaald.
Okee

Maar dan nog vind ik het een hoop gedoe. Ik heb eigenlijk zoiets van: "Laat die man die de boedelscheiding regelt er eens goed van uit eten gaan ofzo" maar dat zal wettelijk wel weer niet mogelijk zijn.....
pi_43644227
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:48 schreef cafca het volgende:

[..]

Okee

Maar dan nog vind ik het een hoop gedoe. Ik heb eigenlijk zoiets van: "Laat die man die de boedelscheiding regelt er eens goed van uit eten gaan ofzo" maar dat zal wettelijk wel weer niet mogelijk zijn.....
Je hoeft volgens mij alleen maar te tekenen in het bijzijn van de notaris en alles zal geregeld worden.
Wat mijn vader heeft gevraagd was dit: Zijn de andere er mee eens hoe het verlopen is, notaris zei: ja.
Okay dan teken ik.

Hij is weg gegaan en verder wordt het geregeld.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_43644251
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:48 schreef cafca het volgende:
Maar dan nog vind ik het een hoop gedoe. Ik heb eigenlijk zoiets van: "Laat die man die de boedelscheiding regelt er eens goed van uit eten gaan ofzo" maar dat zal wettelijk wel weer niet mogelijk zijn.....
jahoor, maar dat moet je dus bij de notaris op papier zetten
zodat je niet over een half jaar gaat lopen zeiken dat ie van jouw geld is gaan eten....
pi_43644487
Ik kijk trouwens op van die machtiging aan die achterneef.
Tenzij die achterneef is benoemd in dat testament (maar dan is het niet meer alleen broers en zussen van die oudtante) dan hoef jij er helemaal niet mee akkoord te gaan dat die achterneef alles regelt.
Of dat handig is is alleen de vraag (voor elke handeling zal dan jouw handtekening nodig zijn, je bent dan al snel meer dan 35 euro kwijt aan porto of reiskosten).

Een beetje raar testament ook, standaard worden de eigendommen bij kinderloos sterven verdeeld onder de ouders (elk een kwart, of 1/3 indien er maar 1 broer of zus is) en de broers en zussen (gezamelijk de andere helft, of 1/3 als het 1 broer of zus betreft).
Uitgaande van het niet bewust onterven van toen nog levende ouders heeft die notaris dus geen net spel gespeeld (die had moeten vertellen dat de broers en zussen ook zonder testament zouden erven)

Edit: testament kan natuurlijk ook nog gemaakt zijn om eigendommen in de familie te houden (zodat niet de familiestukken van haar naar haar man zouden gaan, en later naar zijn familie), in dat geval is het een logisch testament
pi_43650123
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 22:04 schreef frederik het volgende:
Ik kijk trouwens op van die machtiging aan die achterneef.
Tenzij die achterneef is benoemd in dat testament (maar dan is het niet meer alleen broers en zussen van die oudtante) dan hoef jij er helemaal niet mee akkoord te gaan dat die achterneef alles regelt.
Of dat handig is is alleen de vraag (voor elke handeling zal dan jouw handtekening nodig zijn, je bent dan al snel meer dan 35 euro kwijt aan porto of reiskosten).

Een beetje raar testament ook, standaard worden de eigendommen bij kinderloos sterven verdeeld onder de ouders (elk een kwart, of 1/3 indien er maar 1 broer of zus is) en de broers en zussen (gezamelijk de andere helft, of 1/3 als het 1 broer of zus betreft).
Uitgaande van het niet bewust onterven van toen nog levende ouders heeft die notaris dus geen net spel gespeeld (die had moeten vertellen dat de broers en zussen ook zonder testament zouden erven)

Edit: testament kan natuurlijk ook nog gemaakt zijn om eigendommen in de familie te houden (zodat niet de familiestukken van haar naar haar man zouden gaan, en later naar zijn familie), in dat geval is het een logisch testament
Het testament is opgesteld in 1962, ik weet niet of e.e.a. toen al zo wettelijk geregeld was. Maar de inhoud van het testament komt redelijk overeen met hoe het nu wettelijk geregeld is. Dus op zich is het testament niet zo vreemd.
Aangezien het goede mens bijna 100 jaar is geworden, zijn er al een hoop erfgenamen overleden. Vandaar dat het grootste deel dus bij haar neven, nichten en dus zelfs achterneven en -nichten terecht komt.
pi_43650243
Als iedereen trouwens denkt dat ze voor 35 euro niet die erfenis willen, kan jij je natuurlijk als enige aanmelden Dan zit jij met 1000 euro en de rest met niks.
  zaterdag 18 november 2006 @ 09:02:02 #19
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_43650287
Ik weet niet of je al rekening gehouden hebt met belasting over het bedrag, dit is ook vrij hoog... (richting de 50% volgens mij)
Dan blijft er al helemaal niks over...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  zaterdag 18 november 2006 @ 09:02:04 #20
545 dop
:copyright: dop
pi_43650288
als je niet reageerd dan ga je feitelijk in beraad, ze kunnen dan na driemaanden alleen via de kantonrechter een beslissing afdwingen.
ik vind het wel vreemd dat jij kosten moet betalen volgens mij moeten de notariskosten van de erfenis worden afgetrokken en niet direkt op jou worden verhaald.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 18 november 2006 @ 09:18:32 #21
545 dop
:copyright: dop
pi_43650393
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 09:02 schreef Public_NME het volgende:
Ik weet niet of je al rekening gehouden hebt met belasting over het bedrag, dit is ook vrij hoog... (richting de 50% volgens mij)
Dan blijft er al helemaal niks over...

geheel onjuist onder de 1884 euro betaal je geen successierecht
wil je 50% moeten betalen dan erf je iets van iemand die jou een flink bedrag nalaat zonder dat je familiebanden hebt met die persoon
de belastingdienst heeft er een rekenhulp voor op de site
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 18 november 2006 @ 09:21:15 #22
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_43650414
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 09:18 schreef dop het volgende:

[..]


geheel onjuist onder de 1884 euro betaal je geen successierecht
Ok, naja ik zat er niet ver vanaf... ;-) Wij hadden dat nl. wel, maarja dat was boven de 1884e.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_43653590
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:43 schreef cafca het volgende:

[..]

Ja, maar ook zo'n verklaring dient bij de notaris ondertekend te worden

Zo te zien is de enige die er beter van wordt, de notaris
Da's toch niet zo erg, dat het bij de notaris ondertekend moet worden? Kost echt geen 35 euro. Tenminste, bij ons niet. Voorheen was dat gratis, maar sinds een tijdje mag daar geld voor gevraagd worden. Wij vragen een tientje, dus lang geen 35 euro.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')