abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:34:20 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43639610
De inkomensverschillen in sommige landen zoals de USA worden steeds groter. Zie het grafiekje hieronder. Daarin zie je hoeveel % van het totale inkomen wordt verdiend door de rijkste 1% van de bevolking.

Kijken we naar Nederland, dan zien we een compleet ander beeld. De inkomensverschillen behoren tot de laagste ter wereld en zijn nog steeds dalend.

Dit is best een verontrustende trend, want het betekent dat ondernemerschap steeds minder wordt beloond en toptalenten het land verlaten. Dat is al gedeeltelijk gebeurd trouwens
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_43639650
Maar worden de verschillen kleiner omdat de armen minder arm worden of worden de rijken minder rijk?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_43639955
en die hufters van SP durven toch elke keer te beweren dat inkomensverschillen maar groter worden..
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  † In Memoriam † vrijdag 17 november 2006 @ 16:51:37 #4
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_43639990
quote:
Dit is best een verontrustende trend...
is jouw mening. De mijne is dat het verontrustend is dat in landen als de VS blijkbaar een kleine groep mensen een steeds grotere deel in bezit krijgen (de beursproblemen rond 2002 zie je wel goed trouwens )

Ook wel toevallig dat de grofiek voor NL ophoudt, vlak voordat de VVD/CDA aan de macht kwam, ben benieuwd hoe die curve zich de laatste jaren ontwikkeld heeft.

En ook denk ik dat gezond ondernemersschap niet voldoende is om bij de top 1% te komen, daarbij denk ik eerder aan oud geld, zelfverrijkende 'top'managers, bouwfraudes en nog schimmigere zaken.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  vrijdag 17 november 2006 @ 17:31:48 #5
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_43640455
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:48 schreef spooky1234 het volgende:
en die hufters van SP durven toch elke keer te beweren dat inkomensverschillen maar groter worden..
Misschien was dat ook wel zo de afgelopen regeerperiode; het grafiekje stopt immers bij 2002.
iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 17 november 2006 @ 17:34:59 #6
68963 Radonir
has a cunning plan
pi_43640490
Lieve TS,

Als je nou eens op de X-as kijkt, zie je dat de inkomensverschillen in Nederland de periode 1980-2000 zo goed als gelijk gebleven zijn. Was je topictitel halverwege de jaren '70 nou relevant geweest, nu staat hij volkomen buiten de context.

Als je nu NOG beter kijkt, Spooky1234, dan zie je dat er van de afgelopen 6 jaar geen resultaten zijn opgenomen in de grafiek en dat de hufters van de SP best gelijk kunnen hebben wat betreft die periode. Daarvoor zou je wellicht even bij het CBS kunnen kijken. Maar alleen wanneer je ook echt wilt weten hoe de vork in de steel zit, hoor! Als je alleen op de SP wilt schelden, dan heb je aan dit grafiekje genoeg om bijziend Fok! te bespelen.
pi_43640727
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:34 schreef SeLang het volgende:
Dit is best een verontrustende trend, want het betekent dat ondernemerschap steeds minder wordt beloond
Vandaar natuurlijk de 10% stijging van de Quote-500.
Of zijn dat volgens jou alleen maar mensen die hun geld slapend zien groeien, zoals renteniers en mensen met grond of vastgoed?
pi_43640864
Weer een kansloos topic van (extreem) rechts....
Wie gaat het volgende topic slopen...?
Van Baalen er plezier in schiep om marcherend door nachtelijk Leiden het Horst Wessellied te zingen.
pi_43640995
Laat de rijken maar rijker worden - de meesten hebben er hard voor gewerkt

De armen moeten maar eens een tandje bijschakelen!
Ik haat de belastingdienst
pi_43641157
De inkomensverschillen zijn van 1960 tot nu weldegelijk gestegen (weliswaar minder dan in de VS, dat klopt). UIt de grafiek die jij aanhaalt, kan je eigenlijk niet veel zinnigs zeggen over de verandering van de inkomensverschillen, matige sfeermakerij dus, dit topic.
  vrijdag 17 november 2006 @ 19:04:29 #11
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43641391
Ik ken die grafieken. Zelfs de huiseconoom van de SP, Ewout Irrgang, heeft erkend dat de inkomensverschillen in Nederland het allerlaagst zijn en dat deze onder Balkenende niet groter zijn geworden. Snapt u direct dat ik mijn teiltje nodig heb als Bos zijn riedeltje over de verschillen tussen 'arm en rijk' weer opdreunt.
Pugna Pro Patria
pi_43642327
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 18:23 schreef IllI het volgende:

Op de fabrieksvloeren wordt idd niet hard gewerkt, dit itt de bestuurskamers waar het zweten is...
pi_43643079
Met 100.000 miljoenairs en een publieke sector die meer dan de MP verdiend is het moeilijk te geloven dat de inkomensverschillenkleiner worden.
Als je dan ook nog naar de stijgende salarissen van bestuurders kijkt die een geprivatiseerd bedrijf leiden en dan ook nog naar de beursgenoteerde bedrijven met Bennink (10.826.059 ) of van der Veer ( 7.509.244
) kan ik niet anders concluderen dat de salariskloof tussen arm en rijk fors groter wordt.
Je moet namelijk de bonussen en opties ook meetellen als je de werkelijke situatie wilt zien.
Audaces fortuna juvat
  zaterdag 18 november 2006 @ 01:23:48 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43647650
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 19:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik ken die grafieken. Zelfs de huiseconoom van de SP, Ewout Irrgang, heeft erkend dat de inkomensverschillen in Nederland het allerlaagst zijn en dat deze onder Balkenende niet groter zijn geworden. Snapt u direct dat ik mijn teiltje nodig heb als Bos zijn riedeltje over de verschillen tussen 'arm en rijk' weer opdreunt.
Ik vraag mij dan idd af waar links dan idd de groeiende verschillen tussen arm en rijk op baseren als deze cijfers dat tegen spreken.

Ik ben daar wel erg benieuwd naar.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43647710
Die statistiek vergeet wat handige aftrekposten en andere inkomsten die niet in de boeken staan.
pi_43649966
Ach, die grafiekjes zijn toch te dom voor het gepeupel dat aan de lippen van Bos en Marijnissen hangt. Een meerkeuzevraag "hoeveel is 1/3 + 1/6" met als mogelijke antwoorden 1/2, 2 en 4 is al teveel gevraagd. MBO was op het nippertje voor ze te halen.

Moet je van die mensen intelligentie verwachten? Rationele beslissingen? Vergeet het maar. Ik stel voor om een gewicht aan een stem te hangen, gebaseerd op het intellect van de stemmer. Ben je een domme pauper? Dan telt je stem maar voor 1/10e mee. Anders krijg je van die zeikerds die SP of GL stemmen "omda de rijkuh weer rijkur zijn geworduh natuurluk!!!!1!!"
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_43656064
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 07:21 schreef StefanP het volgende:
Anders krijg je van die zeikerds die SP of GL stemmen "omda de rijkuh weer rijkur zijn geworduh natuurluk!!!!1!!"
Dat stink-tokkies met een iq van 60 hetzelfde roepen als intellectuelen maakt zo'n uitspraak niet minder waar.
pi_43656244
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 18:23 schreef IllI het volgende:

6% van de wereldbevolking heeft de helft van al het bezit op de hele wereld in handen. Wil je serieus beweren dat alle mensen van die 6% er hard voor hebben gewerkt? En dat alle mensen van die 94% uit hun neus hebben liggen vreten?
  zaterdag 18 november 2006 @ 14:14:07 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43656303
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:11 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

6% van de wereldbevolking heeft de helft van al het bezit op de hele wereld in handen. Wil je serieus beweren dat alle mensen van die 6% er hard voor hebben gewerkt? En dat alle mensen van die 94% uit hun neus hebben liggen vreten?
Jij zal ook wel weten dat vrijwel ALLE Nederlanders tot die 6% behoren...
Mijn reisverslagen
pi_43656322
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:11 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Nee, maar ik denk ook niet dat je je blind moet staren op deze 6%... some just get luckier then others.
Tis in Nederland alleen zo dat je sterk het gevoel kan krijgen dat het niet meer uitmaakt wat je doet of hoe ver je je nek uit steekt, maar dat de beloning er niet naar is. We zitten zo vast in regeltjes, systeempjes, financiele strafjes etc, dat je inderdaad als je ook maar enigszins begaafd en ondernemend bent.. de benen kan nemen.

Niets irritanter dan ergens goed in zijn en je nek uit steken en er niets voor terug te krijgen

Snap wel wat de TS probeert te bewijzen, denk zelfs dat ie wel gelijk kan hebben.
pi_43656336
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jij zal ook wel weten dat vrijwel ALLE Nederlanders tot die 6% behoren...
Uiteraard.
pi_43656560
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:34 schreef SeLang het volgende:
Dit is best een verontrustende trend, want het betekent dat ondernemerschap steeds minder wordt beloond en toptalenten het land verlaten. Dat is al gedeeltelijk gebeurd trouwens
Ieder land verliest talent door emigratie, want de markt voor hoger geschoolden is nou eenmaal groter dan de eigen landsgrenzen. Het probleem is echter dat Nederland wel zijn normale portie talent via emigratie verliest, maar tegelijkertijd talent uit buitenland de toegang tot Nederland ontzegt. En dan heb je natuurlijk per saldo wel een braindrain. Eigen schuld, dikke bult.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
  zaterdag 18 november 2006 @ 14:31:33 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43656633
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:28 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Ieder land verliest talent door emigratie, want de markt voor hoger geschoolden is nou eenmaal groter dan de eigen landsgrenzen. Het probleem is echter dat Nederland wel zijn normale portie talent via emigratie verliest, maar tegelijkertijd talent uit buitenland de toegang tot Nederland ontzegt. En dan heb je natuurlijk per saldo wel een braindrain. Eigen schuld, dikke bult.
Ik ben er dan ook voorstander van om immigratie te versoepelen voor immigranten die iets kunnen bijdragen aan NL, bijvoorbeeld kennis en vaardigheden die we in NL niet (meer) hebben.
Mijn reisverslagen
pi_43656872
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:31 schreef SeLang het volgende:
Ik ben er dan ook voorstander van om immigratie te versoepelen voor immigranten die iets kunnen bijdragen aan NL, bijvoorbeeld kennis en vaardigheden die we in NL niet (meer) hebben.
Jij wel, maar Mw Verdonk heeft de laatste vier jaar de grenzen voor IEDEREEN dichtgetimmerd. Pas recentelijk is de zaak voor hoger geschoolden weer iets versoepeld en dat alleen onder druk van het internationale bedrijfsleven.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_43656874
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:15 schreef NiGeLaToR het volgende:

Tis in Nederland alleen zo dat je sterk het gevoel kan krijgen dat het niet meer uitmaakt wat je doet of hoe ver je je nek uit steekt, maar dat de beloning er niet naar is.
Dan lees je te vaak de Telegraaf.

De waarheid is namelijk dat modaal en rijk, als je alle belastingmaatregelen, kortingen, subsidies, btw, enz. meetelt, gemiddeld evenveel van hun bruto salaris overhouden, nl. rond de 52%.

Mensen worden dus niet gestraft zodra ze meer verdienen, dat is een rechts propagandaverhaaltje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')