Maar is een manuele therapeut in de volksmond een kraker? Ik wist trouwens niet eens dat het als een alternatieve geneeswijze werd gezien. Dat zal ongetwijfeld ook schelen in de vergoeding van de zorgverzekeraar.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:35 schreef Thy... het volgende:
Je kan beter (eerst) naar een fysiotherapeut gaan. Ik ben ook een aantal keer naar een manueel therapeut geweest omdat ik last had van m'n schouder en nek. Hielp voor geen meter, ze probeerde namelijk alleen maar dmv kraken mijn schouder te fixen en keek niet naar de oorzaak. Bij mij bleek de oorzaak een slechte houding te zijn. De fysiotherapeut heeft me een betere houding aangeleerd en mijn klachten zijn nu veel minder.
Sindsdien heb ik het niet meer zo op manueel therapeuten. Het is en blijft een alternatieve geneeswijze.
Meteen voor vanmiddag al een afspraak gemaakt!quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:25 schreef Ephemera het volgende:
... en als hij jou niet kan helpen, dan hoor je dat ook wel.
Succes ermee!
Oh ja, ik geloof dat de basisverzekering de eerste tien(?) behandelingen niet vergoed (voltooid deelwoord Ephemera, "dt" krijg je alleen bij tegenwoordige tijd: "de verzekering vergoedt").quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:25 schreef Ephemera het volgende:
Wat betreft de verzekering; bij mij wordt het in ieder geval niet vergoed(t?). Maar ik geloof dat het zo'n 20 euro per keer kost. Dat is voor mij geen onoverkomelijk bedrag..
Mijn chiropractor (tevens neurologe) geeft helemaal niet mijn rug de 'schuld' en kraakt in ieder geval niet alleen mijn rug... En ik heb er wel degelijk baat bij dus ik ben er wel erg blij mee!quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:12 schreef Fezzizzel het volgende:
Neuh een chiropracter is een afzetterDie heeft de denkwijze dat alle klachten te relateren zijn aan de rug. Geeft daar een kraakje in je hoop dat t oplost. Maar hij vult er wel dik zijn zakken mee...
Ik zég nog..............maak nou gelijk een afspraak met een fysiotherapeut die óók manueel therapeut is!!quote:Op maandag 20 november 2006 12:25 schreef Abonides het volgende:
Zoals verwacht heeft de fysiotherapeut me tijdens een consult doorverwezen naar de manuele therapeut. Vandaag of morgen krijg ik een belletje van hem voor een afspraak.
Sinds 2006 heb je zoiets als een DTF (direct toegangelijke fysiotherapie?). Het komt er dan op neer dat je met een willekeurige fysiotherapeut een korte consult van 10 minuten hebt. Aan de hand van deze consult beslist hij of er meerdere behandelingen plaatsvinden en met watvoor fysiotherapeut.quote:Op maandag 20 november 2006 12:56 schreef Joky het volgende:
[..]
Ik zég nog..............maak nou gelijk een afspraak met een fysiotherapeut die óók manueel therapeut is!!![]()
Ik ben benieuwd. Iedereen zegt weer wat anders.quote:Op maandag 20 november 2006 13:02 schreef ondeugend het volgende:
De eerste keer dat ik een manuele therapie onderging en de eerste kraak een feit was, lag ik badend in het zweet op de behandeltafel.
Ik ben begin dit jaar wegens schouderklachten tientallen keren bij de fysio geweest (2 keer in de week) die me eerst onder stroom moest zetten voordat mijn schouder een beetje loskwam en hij het verder los kon maken. Nu zijn de klachten een paar maanden geleden weer teruggekomen en ben ik naar de chiropractor gestapt. Daar ben ik nu 4 keer geweest en de klachten zijn bijna weg. Het bleek bij mij dus wel (gedeeltelijk) in mijn rug te zitten, terwijl ik nooit rugklachten heb gehadquote:Op vrijdag 17 november 2006 18:27 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Mijn chiropractor (tevens neurologe) geeft helemaal niet mijn rug de 'schuld' en kraakt in ieder geval niet alleen mijn rug... En ik heb er wel degelijk baat bij dus ik ben er wel erg blij mee!
Geen idee hoe het in dit geval zit, maar een osteopaat is heus niet per definitie een zakkenvuller/kwakzalver.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:17 schreef cloink het volgende:
Wat je ook doet, zoek vooral geen osteopaat op... Ik sukkel ook al jaren met m'n rug en ben al bij verscheidene fysiotherapeuten op consultatie geweest, maar dit sloeg alles: de brave sloor wou me wijsmaken dat de blokkages en hevige pijnen in de rug (zowel boven als onder) te maken hadden met mijn maag, ik moest maar eens wat minder yoghurt drinken ofzo.Klasse, vond ik dat, zo je geld verdienen.
Nee joh!!quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:19 schreef Abonides het volgende:
. Is een kraker een manueel therapeut?
Thx!
Ben ik helemaal met je eens! Ik heb stage gelopen bij een osteopaat en echt alleen maar hele bijzondere dingen gezienquote:Op zaterdag 25 november 2006 20:28 schreef linda856763 het volgende:
[..]
Geen idee hoe het in dit geval zit, maar een osteopaat is heus niet per definitie een zakkenvuller/kwakzalver.
Uitgangspunt van de osteopatie Is dat klachten voortkomen uit bewegingsverlies van een onderdeel van het lichaam. De osteopaat zoekt met de handen naar fixaties in het lichaam, en maakt deze los. "Dat kan in de wervelkolom zitten, de organen, zelfs in de bloedvaten," zegt Muts. "Het 'kraken' van de chiropraktor is een bekend onderdeel van de osteopatie. Maar dat kan dus veel breder en subtieler worden aangepakt. Niet alleen bij klachten In het bewegingsapparaat, maar ook bij buikklachten of migraine. bron
De eerste keer dat ik heen ging moest alles ook eerst een stuk losser gemaakt worden. Doordat er totaal geen speling in mijn ruggegraat zat was er ook geen sprake van 'kraken'. Ik kreeg een opdracht van de therapeut mee om dagelijks zelf mijn rug wat losser te maken. Ik moe(s)t (doe het nog steeds) met mijn rug op de grond gaan liggen en dan om de beurt met mijn linker, dan wel rechter knie naar de andere kant de grond gaan. De tweede keer kraakte mijn rug wel en kon zo alle stress vrij worden gegeven. Het deed gelukkig totaal geen pijn en gaf een heerlijk bevrijdend gevoel.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:18 schreef Overlast het volgende:
Ik loop bij een manueel therapeut en die kraakt juist helemaal niet. Gebruikt egg-shell methode. Wat wil zeggen dat hij niet kraakt maar juist ontzettend rustig bewegingen doet en zo probeert om het lichaam weer in balans te krijgen(Linkerbekkenhelft ligt hoger dan mijn rechter nu oid.)
Sorry voor topickick maar kon niks anders vinden en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Jawel, een manueel therapeut kan óf een alternatief arts zijn, óf een fysiotherapeut.quote:Op zondag 19 november 2006 08:30 schreef Scighera het volgende:
En manuele therapie valt niet onder alternatieve geneeswijze, is nl in feite gewoon een fysiotherapeut.
Ben nu bezig met mijn laatste stage! Het is echt topquote:Op woensdag 28 februari 2007 01:01 schreef ForumGek het volgende:
Ik neem aan dat jij fysio hebt gedaan/doet? Hoe beviel deze opleiding? aangezien ik mij ingeschreven heb voor het nieuwe schooljaar
Ik ook, nog 2,5 week en dan klaarquote:Op woensdag 28 februari 2007 11:49 schreef meami het volgende:
[..]
Ben nu bezig met mijn laatste stage! Het is echt top
De mijne is expliciet tegen kraken. Ontraadt dit ook.quote:Op woensdag 28 februari 2007 08:05 schreef Abonides het volgende:
[..]
De eerste keer dat ik heen ging moest alles ook eerst een stuk losser gemaakt worden. Doordat er totaal geen speling in mijn ruggegraat zat was er ook geen sprake van 'kraken'. Ik kreeg een opdracht van de therapeut mee om dagelijks zelf mijn rug wat losser te maken. Ik moe(s)t (doe het nog steeds) met mijn rug op de grond gaan liggen en dan om de beurt met mijn linker, dan wel rechter knie naar de andere kant de grond gaan. De tweede keer kraakte mijn rug wel en kon zo alle stress vrij worden gegeven. Het deed gelukkig totaal geen pijn en gaf een heerlijk bevrijdend gevoel.
Hij heeft vervolgens zo een beetje al mijn gewrichten in mijn rug en nek nagelopen om de stress er uit te halen. Ik ben blij dat ik er vanaf ben. Het viel me op dat er inderdaad weinig gekraakt werd, het was vaak meer rustig los masseren.
Best wel vreemd. Ik heb nog aan hem gevraagd of het kraken van bijvoorbeeld je vingers, kwaad kan. Hij zei dat als er stress op staat het juist goed is, de druk gaat er dan vanaf. Doe je het enkel voor het geluid, zonder dat er stress op staat, dan kon je het beter niet doen. Het kon iig geen kwaad.quote:Op donderdag 1 maart 2007 01:08 schreef Overlast het volgende:
[..]
De mijne is expliciet tegen kraken. Ontraadt dit ook.
Tsja, mensen verschillen nu eenmaal van mening he. Ik ben vroeger trouwens wel gekraakt door mijn fysio. Dat helpt tijdelijk, maar de stijfheid komt altijd terug. De manueel tehrapeut zei dat als je te vaak kraakt je artrose kan krijgen.quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:08 schreef Abonides het volgende:
[..]
Best wel vreemd. Ik heb nog aan hem gevraagd of het kraken van bijvoorbeeld je vingers, kwaad kan. Hij zei dat als er stress op staat het juist goed is, de druk gaat er dan vanaf. Doe je het enkel voor het geluid, zonder dat er stress op staat, dan kon je het beter niet doen. Het kon iig geen kwaad.
Ik neem aan dat dat voor je rug ook zo is. Er zat duidelijk druk tussen de wervels. Dit heeft hij verlicht door ze weer soepel langs elkaar te laten gaan. Dit kon niet anders dan ze te laten kraken. Mijn rug doet nu tenminste geen pijn meer als ik ga hardlopen, dus mij hoor je niet klagen.
In de regel kan het geen kwaad nee. Maar wanneer je (bijv) je vingers knaakt dan loopt er vocht tussen je gewrichten door en daardoor ontstaat dat knakende geluid. En als je dit zeer regelmatig doet slijten je botten gewoon. Het beste is om dit zo min mogelijk te doen.quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:08 schreef Abonides het volgende:
[..]
Best wel vreemd. Ik heb nog aan hem gevraagd of het kraken van bijvoorbeeld je vingers, kwaad kan. Hij zei dat als er stress op staat het juist goed is, de druk gaat er dan vanaf. Doe je het enkel voor het geluid, zonder dat er stress op staat, dan kon je het beter niet doen. Het kon iig geen kwaad.
Ik neem aan dat dat voor je rug ook zo is. Er zat duidelijk druk tussen de wervels. Dit heeft hij verlicht door ze weer soepel langs elkaar te laten gaan. Dit kon niet anders dan ze te laten kraken. Mijn rug doet nu tenminste geen pijn meer als ik ga hardlopen, dus mij hoor je niet klagen.
Doen! Het is een lastige studie maar dat maakt het op het einde wel waard. Moet wel zeggen dat ik blij ben wanneer het erop zit voor mij in juni/juli. Nog 3 weekjes stage dan afstudeerproject. Dan heb ik t wel gezien.quote:En doordat ik bij hem onder behandeling ben geweest is mijn interesse in het vak fysiotherapie gegroeid en heb ik besloten om mij in te schrijven voor deze studie ! Daarvoor heb ik Marketing en Communicatie gedaan (MBO niveau 4, diploma gehaald).
Ben erg benieuwd, maar vind het menselijk lichaam een zeer interessant apparaat !
Waar zit jij?quote:Op zondag 4 maart 2007 13:52 schreef Fezzizzel het volgende:
[..]
Doen! Het is een lastige studie maar dat maakt het op het einde wel waard. Moet wel zeggen dat ik blij ben wanneer het erop zit voor mij in juni/juli. Nog 3 weekjes stage dan afstudeerproject. Dan heb ik t wel gezien.
Waar wil je de opleiding gaan volgen? Zit hier en daar verschil in..
Ik ga naar Groningen toe. Wel zo makkelijk, ik woon zelf in assen (20 min met trein) en ga waarsch. 2e jaar op kamers (of blijf als het me zo wel bevalt). Dat het een pittige opleiding is hoor ik van iedereen. Hopelijk gaat dat voor mij geen probleem worden, aangezien ik hiervoor (havo tot 3e en MBO marketing & comm.) nooit echt veel deed. Mijn voornemens zijn om gewoon elke dag thuis 1,5 uur met de opleiding bezig te zijn. En ik geloof er dan ook in dat als je altijd iets doet het het beste is !quote:Op zondag 4 maart 2007 13:52 schreef Fezzizzel het volgende:
[..]
Doen! Het is een lastige studie maar dat maakt het op het einde wel waard. Moet wel zeggen dat ik blij ben wanneer het erop zit voor mij in juni/juli. Nog 3 weekjes stage dan afstudeerproject. Dan heb ik t wel gezien.
Waar wil je de opleiding gaan volgen? Zit hier en daar verschil in..
In Heerlen (waar ik zit) wordt je geacht naast de 12 uur school (PGO-systeem he) de rest van de 40 uur zelfstandig vol te maken... Best veel...quote:Op zondag 4 maart 2007 22:58 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Ik ga naar Groningen toe. Wel zo makkelijk, ik woon zelf in assen (20 min met trein) en ga waarsch. 2e jaar op kamers (of blijf als het me zo wel bevalt). Dat het een pittige opleiding is hoor ik van iedereen. Hopelijk gaat dat voor mij geen probleem worden, aangezien ik hiervoor (havo tot 3e en MBO marketing & comm.) nooit echt veel deed. Mijn voornemens zijn om gewoon elke dag thuis 1,5 uur met de opleiding bezig te zijn. En ik geloof er dan ook in dat als je altijd iets doet het het beste is !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |