Marijnissen wil links kabinet met 5 partijenquote:Marijnissen wil links kabinet met 5 partijen
SP-leider Jan Marijnissen wil na de verkiezingen hoe dan ook een linkse coalitie. Het liefst heeft hij een coalitie van PvdA, GroenLinks en SP. Als dat niet lukt, dan wil hij zoveel mogelijk andere partijen erbij halen om toch een links kabinet te kunnen vormen.
Er kan volgens hem dan gesproken worden over een vier- of zelfs vijfpartijenkabinet, met de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren. "Zo weinig mogelijk partijen is het beste", aldus Marijnissen donderdag in een vraaggesprek met het ANP. "Maar als het moet, dan is dat iets om naar te kijken. Misschien komen we er wel uit".
Marijnissen denkt dat het moeilijk zal worden met de ChristenUnie, maar zeker niet onmogelijk. "Compromissen zijn niet vies. Als je iemand uitnodigt om samen te werken, moet je hem ook iets gunnen", aldus de SP-lijsttrekker. Hij wil alles doen om een PvdA-CDA kabinet te vermijden. "Met een kabinet van CDA en PvdA komen we van de regen in de drup".
Volgens mij haalt links ook gewoon geen meerderheid, zelfs als je de CU als links beschouwt, misschien met D66 erbij, 5 of 6 partijen moet dan voor Marijnissen ook geen beletsel zijn en D'66 heeft al eerder bewezen geen problemen te hebben met het spelen voor zetelhoer en daarvoor hun beginselen te verkwanselen.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:11 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Marijnissen wil links kabinet met 5 partijen
Dat gaat een lekker kabinet worden met 4 partijen die nooit verder gekomen zijn dan de oppositie.![]()
Hoe wil je zo'n kabinet ooit 4 jaar bij elkaar houden en een goed beleid neer zetten. Volgens mij schiet links zich hiermee gruwelijk in de eigen voet als ze dit door zetten
quote:met de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren.
Niet alleen Marijnissen trouwensquote:Op donderdag 16 november 2006 22:21 schreef RedFever007 het volgende:
Die marijnissen is echt doorgeslagen nu
Je bedoeld dat ze geen regeringservaring hebben? pvda iig wel.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:21 schreef RedFever007 het volgende:
Welke imbiciel gelooft in een coalitie van 5 partijen die 0,0 politieke ervaring/invloed hebben
De laatste twee kabinetten hebben de eindstreep niet gehaald en bestonden voor 100% uit partijen die wel regeringservaring hebben. Het kabinet daarvoor heeft ook de eindstreep niet gehaald en bestond uit twee partijen met regeringservaring en één nieuwkomer. Je argument klopt dus niet.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:11 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Marijnissen wil links kabinet met 5 partijen
Dat gaat een lekker kabinet worden met 4 partijen die nooit verder gekomen zijn dan de oppositie.![]()
...
Dezelfde imbecielen die geloofden dat er met de LPF een stabiel kabinet gevormd kon worden misschien? Balkenende dacht iig dat het wel konquote:Op donderdag 16 november 2006 22:21 schreef RedFever007 het volgende:
Welke imbiciel gelooft in een coalitie van 5 partijen die 0,0 politieke ervaring/invloed hebben
De dierenpartij ookquote:Op donderdag 16 november 2006 22:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dezelfde imbecielen die geloofden dat er met de LPF een stabiel kabinet gevormd kon worden misschien? Balkenende dacht iig dat het wel konHij stapte zelfs bijna 2 keer achter elkaar met de LPF in zee
![]()
![]()
.
Overigens hebben alle genoemde partijen minstens 10 keer zo veel politieke ervaring dan de LPF destijds, wat dat betreft is de kans dus vele malen groter dat het goed gaat.
Zelfs de dierenpartij jaquote:Op donderdag 16 november 2006 22:36 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
De dierenpartij ook![]()
Oh en de LPF vind ik ook niks![]()
Ondanks dat ik het een kutpartij vind,quote:Op donderdag 16 november 2006 22:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zelfs de dierenpartij ja![]()
.
Die partij zit 10 keer degelijker in elkaar dan de LPF destijds.
Ik kan weer rustig slapen dusquote:Op donderdag 16 november 2006 22:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Overeenkomst tussen de dierenpartij en de LPF is dat het vooral protestpartijen zijn met een focus op vooral één issue. Eerlijk gezegd denk ik dat dat zelden goed uitpakt als die in de regering gaan zitten. Maar wees gerust, dit kabinet komt er niet.
Nee denk het niet. De SP ziet nu toch zeker wel zijn kans... dan zullen ze zeker gaan inbinden.. hebben ze zelfs al in hun partijprogramma gedaan.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:57 schreef budha het volgende:
De SP en de PvdA zullen al niet in staat zijn om tot een regeerakkoord te komen. Daarvoor is de SP te principieel en de verschillen tussen de partijen te groot. Bij een coalitie tussen SP en PvdA verliest de SP haar profiel en daarmee haar geloofwaardigheid. Laat ze nou lekker oppositie voeren. Zijn ze veel beter in.
De SP heeft een paar scherpe kantjes uit hun programma gehaald waarvan ze zelf ook wisten dat die volstrekt onmogelijk zijn. Hiermee zullen ze wellicht hebben beoogd om met de PvdA te kunnen regeren, maar van PvdA kant is duidelijk gemaakt dat zij niet bereid zijn om al te ver de kant van de SP op te schuiven.quote:Op donderdag 16 november 2006 23:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee denk het niet. De SP ziet nu toch zeker wel zijn kans... dan zullen ze zeker gaan inbinden.. hebben ze zelfs al in hun partijprogramma gedaan.
Overigens vraag ik me af wat er gaat gebeuren wanneer CDA niet een meerderheid kan vormen.. word het dan een minderheidskabinet.. ben erg benieuwd...
Het grote verschil is dat de LPF toen wél 26 zetels haalde, en kon men dus niet om deze partij heen met de coalitievorming.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dezelfde imbecielen die geloofden dat er met de LPF een stabiel kabinet gevormd kon worden misschien? Balkenende dacht iig dat het wel konHij stapte zelfs bijna 2 keer achter elkaar met de LPF in zee
![]()
![]()
.
Overigens hebben alle genoemde partijen minstens 10 keer zo veel politieke ervaring dan de LPF destijds, wat dat betreft is de kans dus vele malen groter dat het goed gaat.
Ook voor de ChristenUnie geldt dat ze hun profiel niet zullen willen verliezen. Ze zijn tegen het homohuwelijk, tegen abortus, tegen euthanasie en tegen liberalisering van softdrugs. Iets van die standpunten zullen ze terug willen vinden in een regeerakkoord.quote:Op donderdag 16 november 2006 23:23 schreef Hexagon het volgende:
Ik geloof dat het kabinet Den Uyl ook uit 5 partijen bestond
Maar ik zie een Groenlinks en een CU niet samen in een kabinet zitten eigenlijk
Mja dan mag de SP wel eens stoppen met campagnevoeren want als ze zo doorgaan ontkomen ze niet aan regeringsdeelname.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:57 schreef budha het volgende:
De SP en de PvdA zullen al niet in staat zijn om tot een regeerakkoord te komen. Daarvoor is de SP te principieel en de verschillen tussen de partijen te groot. Bij een coalitie tussen SP en PvdA verliest de SP haar profiel en daarmee haar geloofwaardigheid. Laat ze nou lekker oppositie voeren. Zijn ze veel beter in.
de CU profileert zich totaal niet op haar ethisch-conservatieve standpunten deze verkiezingen, dus het zal mij niet verbazen dat ze bij een eventuele regeringsdeelname water bij de wijn doen en genoegen nemen met de status quo.quote:Op donderdag 16 november 2006 23:33 schreef budha het volgende:
[..]
Ook voor de ChristenUnie geldt dat ze hun profiel niet zullen willen verliezen. Ze zijn tegen het homohuwelijk, tegen abortus, tegen euthanasie en tegen liberalisering van softdrugs. Iets van die standpunten zullen ze terug willen vinden in een regeerakkoord.
GroenLinks en de ChristenUnie zullen elkaar dus zeker niet kunnen vinden.
quote:Op donderdag 16 november 2006 23:35 schreef TechXP het volgende:
Nou ja.. het is iig een boeiende verkiezing... toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |