abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 november 2006 @ 20:55:01 #1
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_43620536
bron: http://www.hrs-groep.nl/middenpage.php?item=51
quote:
Nederland is zo duur nog niet

Nederlandse woningen duur? Uit een marktrapport van een internationale makelaarsorganisatie lijkt het mee te vallen. Luxemburg is de absolute koploper. De gemiddelde huizenprijs in het groothertogdom bedraagt ค 470.000. Amsterdam zit met ค 218.000 aan de onderkant van de middenmoot.

In het rapport worden veertien Europese landen met elkaar vergeleken op het gebied van huizenprijzen, de hypotheekrente, de makelaarsprovisie en het percentage huizenbezitters. Afgezien van Luxemburg zijn ook de gemiddelde huizenprijzen in Bern (ค 420.000), Madrid (ค 408.120), Dublin (ค 330.000) en Londen (ค3 28.000) bijzonder hoog. In Dublin en Londen is de stijging van de huizenprijzen al een aantal jaren bezig.

Vooral Ierland lijkt nog steeds te profiteren van de ongebreidelde economische groei. De verwachting is dat ook dit jaar de gemiddelde huizenprijzen met 10% zullen stijgen. Bij onze buurlanden is het aanmerkelijk goedkoper. In Brussel betaal je maar ค 182.211. De prijzen in Belgi๋ (vooral de kuststrook) zijn al jaren stijgende, maar in vergelijking met Nederland is de consument gemiddeld nog altijd ค 80.000 goedkoper uit. Berlijn zit met ค 185.000 aan de ondergrens qua Europese huizenprijzen. En de Duitse hoofdstad lijkt alleen maar goedkoper te worden. Vorig jaar daalde de gemiddelde huizenprijs met 11%.

Eigen woning
In Nederland valt het in vergelijking met andere Europese landen wel mee. In vergelijking met vorig jaar is de gemiddelde huizenprijs amper gestegen. Ook de andere cijfers spreken in het voordeel van ons land. Met een hypotheekrente van gemiddeld 4,8% valt Amsterdam volkomen in het niet bij de 8% die in Londen moet worden betaald.

Mensen die klagen over de hoge provisiekosten van de makelaars in Nederland zouden eens een kijkje moeten nemen in Parijs. Daar wordt gemiddeld 6% gevraagd, terwijl wij met een gemiddelde van 1,7% alleen Dublin en Londen onder ons moeten dulden.

Het percentage van de Nederlandse bevolking dat in het bezit is van een eigen huis blijft in vergelijking met andere Europese landen laag. Met 52,2% blijven wij ver achter op Ierland, Belgi๋ en Spanje. Vooral in dit laatste land wordt nog steeds stevig doorgebouwd. Van de bevolking is al 87% in het bezit van een eigen woning, maar nog eens een op de vier mensen investeert in een tweede huis.

Dit om even aan te geven dat de zwartkijkers, doemdenkers en ex-nederlanders op dit forum die maar allerlei praatjes de wereld in gooien als : "er zijn te weinig betaalbare huizen" er echt naast zitten doordat ze steeds de vergelijking maken met eoa plattelands woning.
reach out and touch faith
pi_43620572
Hoe verhoud zich het loon daar tegen over nederland?

Misschien ook handig als je meer met landelijke gemiddelde komt. Prijzen in grote steden zijn zowiezo volgens mij wel wat duurder
  donderdag 16 november 2006 @ 20:58:45 #3
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43620597
Er zullen zat huizen te koop staan in Nederland voor minder dan een ton.

Vraag is of mensen er ook willen wonen. Vrij eenzijdig onderzoek lijkt me, een beetje huis in A'dam in een beetje leuke buurt is al gauw vele malen duurder dan 218k.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_43620821
Luxemburg is dan ook een ontstellend rijk land. Het rijkste ter wereld zelfs als ik me niet vergis. Volgens het CIA factbook is het BNP per hoofd van de bevolking meer dan het dubbele van het BNP per hoofd in NL.
pi_43620883
Ik vind het hier redelijk kostbaar. Ik woon in het Gooi en moet flink de wallet trekken om een redelijk huis te kopen. Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis YOEHOE

Nu eindelijk 400m2 perceel en 190m2 woonoppervlak
pi_43621160
quote:
Op donderdag 16 november 2006 20:55 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]

Dit om even aan te geven dat de zwartkijkers, doemdenkers en ex-nederlanders op dit forum die maar allerlei praatjes de wereld in gooien als : "er zijn te weinig betaalbare huizen" er echt naast zitten doordat ze steeds de vergelijking maken met eoa plattelands woning.
Leuk verhaaltje, maar absolute getallen zeggen niet zo heel veel als je het gemiddelde inkomen van de mensen die die woningen bezitten niet in je vergelijking opneemt.

[edit]

Ik was niet de enige die hieraan dacht
pi_43621311
Wat een ongelooflijk dom bericht wat de HRS Groep heeft geschreven.

Ik kan ook wel gaan schrijven dat brood in ethiopi๋ heel goedkoop is. Dus wat zeuren die gasten daar nou dat ze niks te eten hebben! Maar als je erbij meldt dat ze weinig verdienen wordt het ineens een heel ander verhaal.
pief paf poef
pi_43621322
Alleen de prijs noemen is natuurlijk erg grappig, op die manier heb je geen idee wat je dan krijgt. Hoe groot is dan eenhuis, wat is de ligging? En hoe staat dit tov het gemiddelde inkomen? Verder is het ook niet handig om de prijzen te vergelijken door er een paar steden uit te halen, een gemiddelde huizenprijs is veel realistischer. De gemiddelde huizenprijs in Blaricum is ook geen graadmeter voor heel Nederland. Die van huizen in Groningen of Friesland trouwens ook niet. Ofwel, leuk bedacht, maar het heeft weinig waarde.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_43621422
Tsja, de lonen in Parijs liggen dan ook vele malen hoger. Leuk onderzoek maar de uitkomst is - zoals bij zoveel onderzoeken - precies zoals de opdrachtgever, een makelaar, dat graag wil horen. Er valt dan ook niets te lezen over het feit dat in veel andere landen (zelfs in veel meer landen dan waarin het duurder is!) in europa het veel voordeliger is een huis te kopen. Landen als spanje, frankrijk, duitsland etc zijn veel goedkoper waarbij je tevens een aanzienlijk groter huis krijgt voor je geld (en vaak een enorm stuk land in tegenstelling tot de 40m2 tuintjes in veel steden in Nederland)

En dan heb ik het nog niet eens over landen als schotland, ierland, noorwegen, finland etc. Daar is kopen zelfs voordeliger dan huren (zelfs met de hogere rentes) zolang je niet in het centrum van een hoofdstad wil wonen. Een oud collega van me woont nu in schotland waar hij een vrijstaande woning heeft met boomgaard aan de rand van een middelgrote stad (200.000 inwoners) voor minder geld dan zijn flatje in een achterstandswijk in Zwolle opleverde bij verkoop.

Dat er landen zijn waar het duurder is wil niet zeggen dat Nederland goedkoop is. Als iemand drie miljard op zijn rekening heeft staan is de vijf ton die je voor een Maybach neerlegt ook peanuts maar dat wil niet zeggen dat het een goedkope auto wordt.

De vergelijkingen die mensen hier vaak maken gaan dus heel goed op, het verhaaltje dat jij ophangt daarentegen weer niet. Ik heb net een woning gekocht die 30 jaar geleden 12.000 gulden kostte, 8 jaar geleden nog 135.000 gulden, drie jaar geleden 98.000 euro en ik heb 172.500 betaald.

Die oud collega heeft 9000 pound meer betaald dan de vorige eigenaar er 9 jaar geleden voor betaald heeft en die had 6000 pound meer betaald dan de vorige eigenaar.

Mag jij me vertellen hoe dat met elkaar te rijmen is..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_43621458
quote:
Nederlandse woningen duur? Uit een marktrapport van een internationale makelaarsorganisatie lijkt het mee te vallen.

[ Bericht 99% gewijzigd door Solid_Snake op 16-11-2006 21:32:18 ]
pief paf poef
pi_43621485
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er veel landen zijn waar je de makelaar een vast bedrag betaald bij de verkoop en geen percentage van de verkoopprijs, vaak samen met de verkopende partij waardoor de kosten meer gespreid worden.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  donderdag 16 november 2006 @ 21:38:55 #12
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_43621642
ik heb nog geen overtuigende argumenten gehoord.
Natuurlijk is dit een ietwat gekleurd verhaal geschreven door een makelaar.
Maar ik denk dit bericht wel de eenzijdige verhalen van een aantal fokkers relativeerd.
Want je kan hier best een huis kopen als je een modaal salaris hebt.
Het is niet goedkoop maar dat is het ook niet als je in een stedelijk gebied woont in andere landen.
En daar zijn de woningen echt niet groter.
Tevens is NL zo klein dat het vrijwel een groot stedelijk gebied is.
Ook is het gelul dat je in andere landen zoveel meer verdient met een doorsnee baan. Toon dat dan eens aan!?

En dan moet je dat niet gaan vergelijken met een huis in engeland of frankrijk ergens in the middle of no-where
reach out and touch faith
  vrijdag 17 november 2006 @ 08:55:51 #13
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43629419
De vraag of de huizen in Nederland in vergelijking met andere landen duur zijn is geheel niet relevant. Waar het om gaat is in hoeverre het aanbod van woningen aansluit op de vraag. Als aanbod en vraag perfect op elkaar zouden aansluiten, dan zouden de prijzen van koopwoningen nooit zo hoog kunnen zijn.
pi_43664766
quote:
Nederland is zo duur nog niet

Nederlandse woningen duur? Uit een marktrapport van een internationale makelaarsorganisatie lijkt het mee te vallen. Luxemburg is de absolute koploper. De gemiddelde huizenprijs in het groothertogdom bedraagt ค 470.000. Amsterdam zit met ค 218.000 aan de onderkant van de middenmoot.
Ja vergeleken met Londen en Parijs (een paar keer zo groot) zeker?
Geen wonder dat Amsterdam dan in de middenmoot zit.
quote:
In het rapport worden veertien Europese landen met elkaar vergeleken op het gebied van huizenprijzen, de hypotheekrente, de makelaarsprovisie en het percentage huizenbezitters. Afgezien van Luxemburg zijn ook de gemiddelde huizenprijzen in Bern (ค 420.000), Madrid (ค 408.120), Dublin (ค 330.000) en Londen (ค3 28.000) bijzonder hoog. In Dublin en Londen is de stijging van de huizenprijzen al een aantal jaren bezig.

Vooral Ierland lijkt nog steeds te profiteren van de ongebreidelde economische groei. De verwachting is dat ook dit jaar de gemiddelde huizenprijzen met 10% zullen stijgen. Bij onze buurlanden is het aanmerkelijk goedkoper. In Brussel betaal je maar ค 182.211. De prijzen in Belgi๋ (vooral de kuststrook) zijn al jaren stijgende, maar in vergelijking met Nederland is de consument gemiddeld nog altijd ค 80.000 goedkoper uit. Berlijn zit met ค 185.000 aan de ondergrens qua Europese huizenprijzen. En de Duitse hoofdstad lijkt alleen maar goedkoper te worden. Vorig jaar daalde de gemiddelde huizenprijs met 11%.
Dit zegt dus juist dat Nederland duur is.
quote:
Eigen woning
In Nederland valt het in vergelijking met andere Europese landen wel mee. In vergelijking met vorig jaar is de gemiddelde huizenprijs amper gestegen.
Een kleine stijging is niet hetzelfde als lage prijzen.
quote:
Ook de andere cijfers spreken in het voordeel van ons land. Met een hypotheekrente van gemiddeld 4,8% valt Amsterdam volkomen in het niet bij de 8% die in Londen moet worden betaald.
Ze hebben het over ons land als geheel, maar als enige voorbeeld een vergelijking van Amsterdam met Londen?

Conclusie: het 'onderzoek' deugt van geen kanten, zoals je al kon vermoeden bij een makelaarskantoor.
Dat duizenden Nederlanders naar Duitsland en Belgi๋ vertrekken vanwege de hoge huizenprijzen hier zegt al genoeg.
pi_43666717
Dat is dus een vergelijk tussen Europese steden, niet tussen landen.

Weinig politiek trouwens.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 18 november 2006 @ 21:08:00 #16
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43667969
quote:
[..]

ik vind het een slecht, slecht onderzoek.

A) Men gaat er maar van uit dat de huizen overal hetzelfde zijn. Als je in NL ค200.000 kwijt bent voor een appartementje en voor ค210.000 koop je een luxe villa met 100ha grond in Luxemburg kan je moeilijk claimen dat luxemburg duurder is.
B) Men corrigieert niet voor inkomens en koopkracht verschillen. Neem eens het % van het inkomen dat mensen kwijt zijn aan woonlasten
C) men vergelijkt (bijna) alleen met duurdere landen

Maar ja de bron is natuurlijk ook niet echt objectief te noemen..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43667987
Op die site staat wel het artikel maar geen link naar het onderzoeksrapport.
De naam van de onderzoekers wordt niet eens genoemd!
  zondag 19 november 2006 @ 11:24:10 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43679471
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:38 schreef Frezer het volgende:
Dat is dus een vergelijk tussen Europese steden, niet tussen landen.

Weinig politiek trouwens.
Is er eigenlijk een vergelijking op landniveau gemaakt pas?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43679574
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Is er eigenlijk een vergelijking op landniveau gemaakt pas?
Een bericht in de belgische media:
quote:
192 tt-EEN 192 zo 19 nov 11:20:22
economie ญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญ

"PRIJZEN VAN WOONHUIZEN ZIJN TE HOOG"
ญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญ
De prijzen van woonhuizen in Belgi๋
zijn 14 procent te hoog. Dat zegt het
studiebureau Stadim na een analyse van
de vastgoedcijfers. Het bericht staat
in de krant De Tijd.

Gemiddeld werden woningen in de eerste
helft van dit jaar 9 procent duurder in
vergelijking met 2005.

Volgens Stadim volstaat de evolutie van
de inflatie, de lonen en de rente niet
om de huidige prijzen te verklaren.

De combinatie van een historisch lage
rente, een verlenging van de looptijd
van de leningen en een gunstige woon-
fiscaliteit dreigen de woningprijzen
naar een te hoog niveau te duwen
  zondag 19 november 2006 @ 11:47:35 #20
162059 G.RUTTE
Pas op voor de VVD
pi_43679888
Nederland is zo duur nog niet!

waarom zijn er dan zoveel starters met een tophypotheek?
www.kutvvd.nl
  zondag 19 november 2006 @ 11:48:47 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43679910
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:47 schreef G.RUTTE het volgende:
Nederland is zo duur nog niet!

waarom zijn er dan zoveel starters met een tophypotheek?
Defineer een tophyptheek
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43680440
quote:
Op donderdag 16 november 2006 21:06 schreef ericeric het volgende:
Luxemburg is dan ook een ontstellend rijk land. Het rijkste ter wereld zelfs als ik me niet vergis. Volgens het CIA factbook is het BNP per hoofd van de bevolking meer dan het dubbele van het BNP per hoofd in NL.
Het klopt dat Luxemburg verreweg het rijkste land is. Maar de cijfers van het World Factbook zijn niet zo betrouwbaar. Zo beweert het CIA bijvoorbeeld dat Oostenrijk rijker is dan Zwitserland. Dat is absoluut niet het geval.
Je kunt beter de cijfers van Eurostat hanteren welke te vinden zijn onder deze link:

http://epp.eurostat.cec.eu.int/portal/page?_pageid=1996,39140985&_dad=portal&_schema=PORTAL&screen=detailref&language=en&product=EU_MAIN_TREE&root=EU_MAIN_TREE%2Fbasic%2Fstrind%2Fecobac%2Feb011

Het is absoluut waar dat Nederland in Europees verband, tot de landen behoort met de hoogste huizenprijzen (Gem. ค 241.000). Dit is logisch want Nederland behoort simpelweg tot de landen met de hoogste lonen en het hoogste BBP per hoofd van de bevolking
Sinds 1996 is Nederland op deze lijst behoorlijk gestegen (zowel het niveau van de lonen als het bbp per hoofd van de bevolking). Het resultaat op dit moment is, dat men Nederland kan vergelijken met Denemarken.

En als de economische groei de komende tijd blijft aanhouden, dan zullen we nog verder stijgen.
  zondag 19 november 2006 @ 12:16:40 #23
162061 ROBIN.RUTTE
Pas op voor de VVD
pi_43680490
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Defineer een tophyptheek
Daar hebben we www.google.nl voor....
www.kutvvd.nl
  zondag 19 november 2006 @ 12:17:56 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43680517
quote:
Op zondag 19 november 2006 12:16 schreef ROBIN.RUTTE het volgende:
Daar hebben we www.google.nl voor....
Zeg dan niets
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 19 november 2006 @ 12:25:11 #25
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43680668
quote:
Op zondag 19 november 2006 12:14 schreef funmaker het volgende:
Zo beweert het CIA bijvoorbeeld dat Oostenrijk rijker is dan Zwitserland. Dat is absoluut niet het geval.
Volgens mij vergelijk je appels (GDP PPP, Factbook) met peren (GDP PPS, Eurostat).
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')