quote:
** Les Deux Alpes, goed te doen!
Wij zijn met een klein groepje (4 personen) de week van 28-01-2006 tot 04-02-2006 in LDA geweest. Wij zijn alle vier (3 mannen, één vrouw) snowboarders en zijn uitgegaan van de ervaring van één van ons, die was een aantal jaren geleden al eens in LDA geweest. Na een vermoeiende reis met sunweb (15,5 uur in de bus) konden we op zaterdagmorgen al om half negen uit de bus stappen, de organisatie stond al klaar met skipassen (waar wel een foto op moest, niemand had dat verwacht omdat je normaal gewoon een seizoenpas te leen krijgt) dus eerst foto's maken voor 4 euro pp. Snel omgekleed in de kelder van La Sherpa (pas na 4 uur kregen we te horen in welk appartementencomplex wij een kamer hadden, er zijn er twee van sunweb, Tyrol en Myjotel) en daarna naar de lift! Gelijk maar helemaal omhoog gegaan om een overzicht te krijgen van het gebied. Eerste indruk: immens! Na 20 minuten in de gondel overstappen op een zelfde gondel, na nog een bijna 20 minuten een stukje lopen richting het ondergrondse treintje dat je in 5 minuten bovenop de gletsjer brengt. Van daaruit gaat normaal nog een sleeplift omhoog en van dááruit zelfs nog een sleep achter een pistenbullie maar deze waren de eerste dagen gesloten. Buiten gekomen op de gletsjer (3450 meter) heel blij met mijn dikke muts en sjaal; bij een temperatuur ruim onder nul en een windsnelheid van 87 m/sec (een ruime 7 Bft maar door de grote hoogte minder winddruk) was het KOUD! Het eerste stuk was schoongeblazen door de wind en dus keihard, na de eerste helling een enorm poederveld, geweldig! Daarna een paar flinke hoogteverschillen tot aan het eerste tussenstation. Van daaruit via de blauwe piste (die op andere plekker hier en daar flink rood, bijna zwart genoemd zou worden!) naar het tweede tussenstation. Vanaf hier gaat is het dalafdaling via óf een heel naar smal paadje (groen) of via een flink zwarte piste. Deze lopen beide helemaal door naar de babyweitjes onderaan bij het dorp zelf, als je een beetje snelheid houdt kun je helemaal naar de hotels boarden. De zwarte pistes waren goed te doen door de vele verse sneeuw van een week eerder maar wel hard werken, zeker omdat mijn bindingen te 'neutraal' stonden. Gelijk aangepast 's avonds! Voor mensen die net beginnen: blijf lekker bovenaan hangen waar de pistes heel breed en makkelijk zijn en ga eind van de middag weer met de gondel naar beneden. Voel je je dan zekerder, neem dan rustig de blauwe pistes tot het laatste tussenstation! Normaal zitten in een wintersportgebied de makkelijke pistes onderaan maar hier is dat andersom. Op de gletsjer kun je het hele jaar oefenen, hoe verder je richting dal komt hoe meer skills je nodig hebt. Vooral ook omdat er soms vrij extreme hoogteverschillen zijn in combinatie met bijvoorbeeld een scherpe bocht waardoor veel bückels blijven liggen op onverwachte plaatsen. Voor de freaks (zoals ik) is er genoeg te doen; op de gletsjer een funpark met enorme schansen, een halfpipe (één van de twee), verder naar beneden, vlak boven het tussenstation ligt de - heel pittige - boardercross, een freecross en nog een pipe. Ook is daar een soort stalletje - op mooie dagen - waar een fotograaf je foto kan nemen "in je sprong" met de bergen op de achtergrond. Erg stoer maar vast heel duur. Van daaruit kun je ook overal 'langs' de piste naar beneden, stukken backcountry tussen de bomen door (met extreme hoogteverschillen en hellingen tot wel 70 graden!), schansjes en meer speelgoed.. Absoluut een aanrader voor mensen die al minimaal één keer eerder een week sneeuw hebben gehad, Voor beginners en gezinnen is een wat lager gebied (sommigen van ons hebben de hele week last van hoogteziekte gehad, vergeet niet dat je helemaal bovenaan qua hoogte bijna halverwege de Mount Everest zit!) Heel gevarieërd en op heldere dagen is het uitzicht letterlijk adembenemend. tot aan helemaal de Mont Blanc. Aan het begin en eind van de dag is dit werkelijk schitterend! Als je gaat, neem dan af en toe eens de tijd om naast de piste te gaan zitten en kijk om je heen..
Les Deux Alpes heel 'zakelijk' gezien: - leuk dorp om te stappen, heel veel bars, restaurants etc. - schoon en goed georganiseerd, straten worden 's nachts schoongemaakt - in ieder geval de appartementen in Tyrol zijn klein maar netjes - twee grote supermarkten waarvan de Marche U de grootste en beste sortering heeft - toegangswegen zijn smal maar goed begaanbaar - liften kunnen enorme toestroom in bv weekeinden maar net aan, wachttijden van 10 minuten zijn heel normaal - de meeste pistes zijn goed onderhouden maar als het lang niet sneeuwt zijn vooral de moeilijker pistes snel kaal, tevens overal grote en kleinere stenen in de sneeuw - de grote hoogte van de gletsjer kan sommige mensen flink opbreken - tevens door de grote hoogte: smeer je goed in !!! - geen seizoenpassen, denk eraan dat je pasfoto's meeneemt, maak ze zelf digitaal en print ze uit, goed genoeg. - frankrijk is een heel mooi land, jammer dat er fransen wonen..
Het spijt me maar die goggle (of sneeuwbril. Het is iig niet een "ski" of "snowboard" bril) is echt crap. Hij biedt echt totaal geen bescherming aan je ogen terwijl dat 1 van de belangrijkste eigenschappen van zo'n ding hoort te zijn. Btw, dat onbreekbare glas moet je ook met een hele zak zout nemen...quote:Op donderdag 16 november 2006 21:04 schreef piepster het volgende:
Allereerst maar even:
Bij de Aldi zijn skibrillen en skipakken te koop. Wie heeft er al naar gekeken? En is het wat? Ik heb net een skibril van vriendlief gekregen, en hij is mooi, maar ik vraag me af hoe lang ie meegaat. Aan de andere kant, voor een tientje kan je ook niet alles verwachten.
Deze heb ik ongeveer:
[afbeelding]
skipak: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_46/OFF04.HTM
pull overs: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_46/OFF08.HTM
skibrillen: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_46/OFF10.HTM
handschoenen: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_46/OFF11.HTM
pully's: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_46/OFF17.HTM
sokken: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_46/OFF16.HTM
ehm.... neequote:Op vrijdag 17 november 2006 12:25 schreef IareWeasel het volgende:
Ik wil niet beweren dat het kwaliteits goggles zijn, maar ik neem toch aan dat die Aldi dingen ook gewoon uv-filterende lenzen hebben
HA HA geloof je dat zelf.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:10 schreef Komakie het volgende:
[..]
ehm.... nee
Een goede lens kost al meer dan het 3dubbele. De prijs van dure goggles zit hem vooral in de lensen. Niet eens zo zeer in het frame
sneeuwblind is niet perse merkbaarquote:Op vrijdag 17 november 2006 13:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
HA HA geloof je dat zelf.
De pijs van die dure brillen zit voornamelijk in het merk en de marketing die erbij hoort, en de prijstelling die dan gehanteerd moet worden om het merkgeloofwaardig tov van andere merken te positioneren in de markt.
Ik ski al vele jaren met zogenaamde flutbrillen en heb ook wel een sdure zooi gehad en wordt absloluut niet sneeuwblind van die goedkope brillen. Zolang je skibril maar een dubbele lens heeft en hierdoor een gedeelte van het beslaan tegen gaat is mijn ervaring dat dat het belangrijkste is. (en dat hebben de meeste geodkope brillen ook nog wel)
Ik geloof zelfs dat sommige dingen van 16 euro vaak nog wel een stuk beter zijn dan die dingen van 60 euro gewoon omdat er geeen merkje op zit waarvoor je een hoofdprijs betaald en ook de hoge marge (100% ongeveer) van de sportzaak niet hoeft te betalen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:37 schreef Komakie het volgende:
Ze beslaan dan nog steeds onwijs snel. ik heb verschillende brillen geprobeerd en de meeste zijn gewoon kut als het gaat om beslaan. Al helemaal omdat een bril snel beslaat bij mij. En bij een wat duurdere bril is dat nou eenmaal beter geregeld.
Daarnaast zijn de lenzen gewoon beter bij duurdere brillen. je gelooft toch niet dat een goggle van 16 euro net z goed is als 1 van 60 euro.
100% marge?quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik geloof zelfs dat sommige dingen van 16 euro vaak nog wel een stuk beter zijn dan die dingen van 60 euro gewoon omdat er geeen merkje op zit waarvoor je een hoofdprijs betaald en ook de hoge marge (100% ongeveer) van de sportzaak niet hoeft te betalen.
Dat mensen denken dat duurder altijd beter is, ja ja de marketing mensen doen hun werk heel goed en veel mensen denken dat ze altijd betalen voor kwaliteit, terwijl het meestal meer voor de marketing van het merk is dat men de hoofdprijs ervoor betaald. Weten jullie dat bij coca cola 1/3 van het jaarbudget opgaat aan marketing budget. Wanneer ze dus niet zoveel reclames zouden maken zou je je coca cola voor 2/3 van de prijs kunnen kopen. (als ze dan wel dezelfde omzet zouden blijven houden)
En ja deze dingen heb ik door de jaren heen door schade en schande zelf ervaren, sommige merk dingen gingen vaak eerder kapot dan no name dingen, of hielden het net zolang / zo kort uit als die dingen die 4* zo duur waren.
Ik vind je wel heel erg overkomen alsof jij het allemaal wel ff zal vertellen als ervaren persoon met je "door jaren heen door schade en schande zelf ervaren"quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:16 schreef Basp1 het volgende:
En ja deze dingen heb ik door de jaren heen door schade en schande zelf ervaren, sommige merk dingen gingen vaak eerder kapot dan no name dingen, of hielden het net zolang / zo kort uit als die dingen die 4* zo duur waren.
Nou die 5% marge lijkt me echt wel heel minimaal. Laten we eens even een rekenvoorbeeldje maken, gemiddelde sportzaak zit in een duur pand (zeg 2500 euro per maand kan nog heel aan de goedkope kant zijn)quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:06 schreef Rnej het volgende:
[..]
100% marge?
denk eerder maar aan 5% marge...
Ach en als het object na 1.5 jaar kapot is dan laat de service van dat a merk net zoveel te wensen over als het B merk want dan zegt men dat het ook te oud is.quote:daarbij komt ook nog dat je niet voor het merkje betaalt maar voor de kwaliteit en de service....
een a-merk profileert zich inderdaad door prijsverhoudingen maar die verhoudingen kunnen er alleen maar zijn als de kwaliteit afdoende is...
Een beetje proleet neemt natuurlijk gewoon de skies van 3000.quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:04 schreef Basp1 het volgende:
In dat dorp hebben ze pas decadente spullen dat ik denk waarom zou ik die custom geschilderde skiees a 3000 euro kopen ipv de niet geschilderde van 600 euro.![]()
Het idee dat marketing niet bestaat is natuurlijk belachelijk. Neem een merk als Nike, hun hele schoenen business is 90% marketing. Hell, het grootste gedeelte van de wereldwijde schoenen productie vind ergens in een stad in China plaats. Kwaliteit daar is in veel gevallen, erg vergelijkbaarquote:Op vrijdag 17 november 2006 15:46 schreef Komakie het volgende:
Als jij denkt dat goedkope zooi even goed is als duurdere merkdingen dan ben je wel heel dom. Als dit namelijk zo zou zijn zou dat merk niet eens kunnen bestaan want je kunt nog zo'n goede marketing hebben, als dat naar buiten komt ben je gewoon de Sjaak.
Dit is echt bullshit. UV 400 is UV 400 filter. Je verneukt je ogen echt niet met een recente goedkope goggle. Ik heb lang genoeg met 25 euro goggles geskied om dat te weten. 'gezichtsveldvervorming' heb ik nog nooit gemerkt, die kan ook nooit groot zijn aangezien die lenzen zo dun zijn. Het beslaan van goggles heb ik ook nog nooit problemen mee gehad. Misschien moet je niet te veel face-plants maken in de powquote:Jij zal het misschien niet merken in je weekje wintersport per jaar. Maar als ik 3 maanden lang met een merkloos flut model goggle van de aldi ga lopen, zijn me ogen echt helemaal naar de klote.
Wil niet zeggen dat je als je maar een weekje op wintersport gaat met zo'n flutmodel kunt doen en het dan helemaal niets uitmaakt voor je ogen.
vorig jaar had ik 'bijna nieuwe' SX11 gehuurd. Beste skis die ik ooit gebruikt heb. Je kan er echt hard mee skiien. Het zijn bijna race skis. Kennelijk zijn ze minder voor offpiste.quote:Op donderdag 23 november 2006 23:44 schreef Spider_NL het volgende:
Ik ski nu al een tijdje en heb al die tijd gehuurd, stom denk je achteraf als je bedenkt dat ik minstens een keer of 5 heb gehuurd. Schoenen heb ik vorig jaar aangeschaft en zitten prima alleen zit ik overna te denken dit jaar 2x te gaan en heb ik geen trek in om 2x te huren zeker omdat vorig jaar mn skis kut waren. Ben 2x terug gegaan naar de shop, hadden wat geslepen en gedaan en weer terug gekregen nog steeds de heledag ermee gezeten.
Nu ben ik deze tegen gekomen op internet en vroeg me af of t wat was, en of dit beter is dan gehuurde. Volgens mij komen ze uit de collectie van 05-06.
Ski: Atomic SX9
Binding: Centro
130euro
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |