Ik ben benieuwd of iedereen het hetzelfde viert. Of dat het stiekem toch een beetje een standaard gebeuren is.
Dus vertel
![]()
!
Bij mij begint het op kerstavond, dan ga ik richting de Deutsche Familie (
![]()
), want daar vieren ze dat immers uitbundiger dan in Nederland en daar maak ik graag gebruik van
![]()
.
Het draait die avond veelal om eten.. en eten.. en eten
![]()
.
Daarnaast doe je nog iets leuks, gezamenlijk. Een film kijken, of een bordspel spelen. En als ik op 2e kerstdag moet werken worden die avond daar ook de cadeautjes uitgedeeld.
Je hebt er uuuuuren over gedaan om die cadeautjes te zoeken en in te pakken en ze worden uiteindelijk binnen 2 minuten allemaal opengemaakt
![]()
.
Dan begint 1e kerstdag bij mij thuis. De ene keer doen we gourmetten, de andere keer gaan we uit eten, weer een andere keer komt een cateringbedrijf de boel afleveren en nog een andere keer kookt mijn vader gewoon. Het is ook nog niet bekend wat we dit jaar gaan doen. Een goed idee om het daar vanavond eens over te hebben.
Mijn vader zorgt trouwens ook voor een kerstontbijt en de rest van de dag is het vooral een beetje hangen en wachten op het avondeten. Daarna, (en af en toe ook daarvoor) worden weer de cadeautjes uitgepakt en daarna wordt er weer iets gezamenlijks gedaan.
2e kerstdag wordt af en toe wel gevierd en af en toe niet. Ligt er dus aan of we moeten werken.
Meestal eten we dan weer bij de een of de ander en zoeken we een kerstmarkt op (die kerstmarkten worden ook voor kerst bezocht trouwens)
En met mijn vriendinnen vier ik misschien ook nog een 3e kerstdag
.