Het is hier geen dagelijkse ellende, mijn kinderen zijn geen onopgevoed zooitje, noch zijn wij de familie Flodder van de buurt, maar toch spelen hier ook problemen die, naar ik heb begrepen, in iedere familie in meerdere of mindere mate voorkomen.
Nummer 1 levert doorgaans de meeste problemen op, op de voet gevolgd door
de tweede. Deze laatste is minder overheersend en juist meer oppervlakkig aanwezig. Onopvallend, maar toch zo geniepig, omdat het wel hun hele gedrag beheerst.
Onze grootouders zeiden het al over onze ouders, onze ouders over ons, en wij lopen er eveneens tegenaan, hetzij met iedere generatie weer een stukje erger. Ik wil niet à la Balkenende brullen over normen en waarden, maar het vat wel mooi samen waar ik op doel.
In de generatie van mijn kinderen (dus niet alleen bij mijn eigen kinderen maar ook bij die van anderen) mis ik: respect en tevredenheid met kleine dingen.
Ze zijn vaak brutaal, hebben moeite met beleefdheidsvormen (vooral ook omdat al die ouderen van nu er zo op aandringen 'zeg maar
je en
jij' grrr, daar gaan je opvoedkundige bijdragen), en ik merk dat spoeelgoed waar wij vroeger een moord voor zouden doen, nu achteloos in ontvangst wordt genomen. Wel met enige blijdschap, maar alles is al snel zo 'normaal'.
Ik doe mijn best de kinderen blij te laten zijn met kleine dingen, verwen ze niet teveel (kan ook niet: groot gezin, weinig geld), leer ze beleefd te zijn, maar het lijkt niet echt aan te slaan. Dat wil zeggen, vergeleken met veel andere kinderen zijn ze nog best heel beleefd en respectvol, maar niet zoals ik zelf vroeger was. Misschien heb ik te hoge verwachtingen, maar hoe dan ook vind ik het jammer.
Als ik daarbij zie hoe jong de kinderen van nu 'volwassen' worden, dan schrik ik, zoals mijn ouders en grootouders daar ook vast wel zijn geschrokken. Ik vraag me af waar dit vandaan komt.
Er is duidelijk al jarenlang een verschuiving gaande. 'Meegaan met de tijd' noemen ze dat, maar ik weet niet of ik er wel zo blij mee ben.
Deze drie topics zijn overigens niet omdat ik er echt niet meer uitkom, maar meer omdat ik zó nieuwsgierig ben hoe jullie dit oplossen en hiermee omgaan.
[ Bericht 0% gewijzigd door Tan op 16-11-2006 09:01:51 ]