abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43574156
Situatieschets: 17-jarig zusje is weggelopen van huis. Dit is al vaker gebeurd, maar de politie kan verder niets betekenen i.v.m. de leeftijd. De laatste keer dat ze wegliep is dat geheel onverwachts en zonder duidelijke aanleiding gebeurd.

Nu echter het probleem: ze maakt schulden. Ze heeft geen vast adres, maar reist constant zonder kaartje met de trein. Die rekeningen komen hier thuis aan. Wie is er dan verantwoordelijk voor die schuld? Hoe pak je dat aan? Bureau Halt, toch maar weer politie of is dit niet zo te regelen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
  woensdag 15 november 2006 @ 12:58:12 #2
154854 Jenny_
Don't be hasty
pi_43574210
Interventie gesprek met haar aangaan.
Dreams do come true
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 15 november 2006 @ 12:59:20 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_43574243
Ouders zijn in principe aansprakelijk.
Dus die worden als eerste aangesproken om te betalen.
Hoe dat dan geregeld wordt dat die het geld van hun kind terug krijgen is een prive aangelegenheid.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_43574249
17 jaar dus minderjarig. Dan is het duidelijk wie verantwoordelijk is voor die schulden.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:03:15 #5
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43574347
quote:
Op woensdag 15 november 2006 12:59 schreef Netsplitter het volgende:
Ouders zijn in principe aansprakelijk.
Dus die worden als eerste aangesproken om te betalen.
Hoe dat dan geregeld wordt dat die het geld van hun kind terug krijgen is een prive aangelegenheid.
Zo is het maar net
Vervelend voor jullie natuurlijk maarja...
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_43574374
De ouders zijn in principe aansprakelijk, okay. Maar hoe verhaal je dat geld? Je kan haar niet dwingen te werken of wel?
pi_43574434
Oeii, je hebt een probleemkind..

Dan stel ik mij altijd de vraag: waarom is het een probleemkind..?

Hier geld voor mij ook de regel: de ouder is aansprakelijk.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:07:45 #8
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43574472
dat geld kun je denk ik niet op haar verhalen.
... is a mismatch forever
pi_43574499
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:06 schreef Logitik het volgende:

Spijker en kop enzo.
pi_43574529
Waarom het een probleemkind is niet van belang. Ze had therapie, maar dat mocht niet baten. Ze is een constante leugenaar en heeft geen enkele vorm van empathie.

Het enge is natuurlijk dat er veel meer schulden bijkomen. Vergis je niet, treinkaartjes van 65 euro betalen is al hoog, maar dat kan natuurlijk nog veel erger.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:11:52 #11
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43574551
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:04 schreef Passievrucht het volgende:
De ouders zijn in principe aansprakelijk, okay. Maar hoe verhaal je dat geld? Je kan haar niet dwingen te werken of wel?
Nee. Dat geld wordt bij je ouders gehaald.
Hoe je ouders het terugkrijgen is hun eigen zaak.

Maar blijkbaar is er iets aan de hand..of misschien moet ik zeggen: is er volgens je zusje iets aan de hand. Dus "dwingen" te gaan werken gaat niet echt positief uitwerken denk ik

Ik weet niet je ouders echt communicatieve mensen zijn. Maar ze is 17...waarschijnlijk net uit de pubertijd of er nog een beetje in en dus vrij onstabiel. Het kan iets heel kleins zijn waardoor jouw zusje wegrent. Ook al noemen jullie dat "zonder reden". Waarschijnlijk schaamt ze zich er ook nog voor.

Lijkt me belangrijk dát uit te zoeken dan je echt druk te maken over die bonnen.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:11:55 #12
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43574552
eigenlijk raar dat enerzijds de politie niets kan betekenen in verband met haar leeftijd en anderzijds de ouders in verband met diezelfde leeftijd aansprakelijk zijn.
... is a mismatch forever
pi_43574633
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:11 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Nee. Dat geld wordt bij je ouders gehaald.
Hoe je ouders het terugkrijgen is hun eigen zaak.

Maar blijkbaar is er iets aan de hand..of misschien moet ik zeggen: is er volgens je zusje iets aan de hand. Dus "dwingen" te gaan werken gaat niet echt positief uitwerken denk ik

Ik weet niet je ouders echt communicatieve mensen zijn. Maar ze is 17...waarschijnlijk net uit de pubertijd of er nog een beetje in en dus vrij onstabiel. Het kan iets heel kleins zijn waardoor jouw zusje wegrent. Ook al noemen jullie dat "zonder reden". Waarschijnlijk schaamt ze zich er ook nog voor.

Lijkt me belangrijk dát uit te zoeken dan je echt druk te maken over die bonnen.
Mijn ouders hebben er sinds de vorige weglooppogingen werkelijk álles aan gedaan om haar te helpen aan een betere toekomst. Van een nieuwe opleiding regelen, tot aanbieden haar kamer te betalen als ze alsnog wegliep, tot therapie te regelen waar ze dan vrijwillig heenging. Op 17-jarige leeftijd kan je iemand namelijk niet dwingen.

En goed, ze wordt al over een paar maanden 18. Verandert er dan wat aan de verantwoordelijkheid of is dat pas bij 21?
  woensdag 15 november 2006 @ 13:22:04 #14
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43574772
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:16 schreef Passievrucht het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben er sinds de vorige weglooppogingen werkelijk álles aan gedaan om haar te helpen aan een betere toekomst. Van een nieuwe opleiding regelen, tot aanbieden haar kamer te betalen als ze alsnog wegliep, tot therapie te regelen waar ze dan vrijwillig heenging. Op 17-jarige leeftijd kan je iemand namelijk niet dwingen.

En goed, ze wordt al over een paar maanden 18. Verandert er dan wat aan de verantwoordelijkheid of is dat pas bij 21?
21 helaas.

Overigens heeft het regelen van opleidingen en kamers betalen weinig zin als ze ergens erg ongelukkig mee is. Dan kan bewust of onbewust zijn.

Teveel mensen denken dat je door dingen te regelen of te kopen alles kunt fixen helaas.

Therapie heeft ze gehad zeg je maargoed...dat zegt ook niet alles.

Het blijft lastig.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:23:16 #15
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_43574808
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:06 schreef Logitik het volgende:

Dat kan zoveel oorzaken hebben.
quote:
Financieel gezien wel ja. Maar ze kunnen haar moeilijk thuis aan de ketting leggen.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:23:37 #16
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_43574816
En wat als je haar 'uitschrijft' op dat adres en gewoon alle boetes en rekening terugstuurt met 'adres onbekend'?
pi_43574842
Uitstel van betaling vragen tot ze 18 wordt is soms ook nog mogelijk.
Of lees dit topic eens: klik.

Officieel zijn ouders financieel verantwoordelijk tot hun kind 21 is, en bij studerende kinderen tot ze 27 zijn.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:25:31 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43574866
De meest pragmatische kortetermijnoplossing lijkt me iig het met de NS op een accoordje proberen te gooien, als dat inderdaad de voornaamste schuldeiser is
Vampire Romance O+
pi_43574903
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:22 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

21 helaas.

Overigens heeft het regelen van opleidingen en kamers betalen weinig zin als ze ergens erg ongelukkig mee is. Dan kan bewust of onbewust zijn.

Teveel mensen denken dat je door dingen te regelen of te kopen alles kunt fixen helaas.

Therapie heeft ze gehad zeg je maargoed...dat zegt ook niet alles.

Het blijft lastig.
Dingen regelen is iets heel anders dan iemand kansen gunnen. Ze koos zelf voor die studie en mijn ouders regelden de mogelijkheid. Toch loopt ze weg zonder dr studieboeken. Ze heeft iets van een afwijking in dr hersenen, maar wat het ergste is is dat ze gewetenloos het land doorzwerft en alles bij mijn ouders legt. En ondertussen overal over liegt. Er is dus geen enkele afspraak mee te maken.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:31:34 #20
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43575026
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:26 schreef Passievrucht het volgende:

[..]

Dingen regelen is iets heel anders dan iemand kansen gunnen. Ze koos zelf voor die studie en mijn ouders regelden de mogelijkheid. Toch loopt ze weg zonder dr studieboeken. Ze heeft iets van een afwijking in dr hersenen, maar wat het ergste is is dat ze gewetenloos het land doorzwerft en alles bij mijn ouders legt. En ondertussen overal over liegt. Er is dus geen enkele afspraak mee te maken.
Zeggen je ouders dat ook zo tegen haar? Dat ze een afwijking in haar hersenen heeft?
Nogmaals...met pubers valt nou eenmaal niet altijd afspraken te maken.

Tuurlijk...misschien is ze compleet ontregeld. Maar ik krijg een beetje het gevoel alsof er niet écht naar haar geluisterd wordt.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:36:49 #21
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_43575165
bron
Volgens deze site zijn ouders niet verantwoordelijk voor dergelijke schulden?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_43575171
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:31 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Zeggen je ouders dat ook zo tegen haar? Dat ze een afwijking in haar hersenen heeft?
Nogmaals...met pubers valt nou eenmaal niet altijd afspraken te maken.

Tuurlijk...misschien is ze compleet ontregeld. Maar ik krijg een beetje het gevoel alsof er niet écht naar haar geluisterd wordt.
Je voorgevoel is nergens op gebaseerd. Soms wil je dingen graag horen, je kent de situatie echter niet en ik stel op prijs als je daarover ophoudt. Dat ik zeg dat ze een afwijking hebt kan je wellicht begrijpen n.a.v. al het gezeik dat ze de familie bezorgt. Dat mijn ouders capabel genoeg zijn om dat niet tegen haar te zeggen, mag duidelijk zijn.
pi_43575211
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:22 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

21 helaas.
Nee. 18.
pi_43575244
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:37 schreef Passievrucht het volgende:

[..]

Je voorgevoel is nergens op gebaseerd. Soms wil je dingen graag horen, je kent de situatie echter niet en ik stel op prijs als je daarover ophoudt. Dat ik zeg dat ze een afwijking hebt kan je wellicht begrijpen n.a.v. al het gezeik dat ze de familie bezorgt. Dat mijn ouders capabel genoeg zijn om dat niet tegen haar te zeggen, mag duidelijk zijn.
Wordt dus lachen als ze dit topic leest.
  woensdag 15 november 2006 @ 13:39:48 #25
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43575246
quote:
Op woensdag 15 november 2006 13:37 schreef Passievrucht het volgende:

[..]

Sorry, maar zo duidelijk is dat helemaal niet.

En wil helemaal niet "graag iets horen"
Het is eerder zo dat mensen in jullie situatie iets NIET willen horen.

Maargoed...ik ben inderdaad niet 100% bekend met de situatie nee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')