abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 november 2006 @ 13:19:51 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43605912
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Als het echt om lekker zou gaan zou je voor biologisch kiezen, kwalitatief veel beter vlees, goede spullen in het beest gestopt, minder stresshormonen in het vlees(wat de smaak gunstig beinvloed), eerlijk vlees en dat proef je werkelijk.
Een lekker lammetje dat je van het bot af kan zuigen is gewoon een weldaad voor de tong, je proeft de bokkesprongen in de wei bij wijze van spreken
Ik heb zeer belabberd biologisch vlees gezien en zeer goed tradioneel vlees.
Het teken "biologies" is geen enkele garantie voor de kwaliteit van het vlees zelf.
De groene weg verkoopt dan mischien politiek correct vlees, het blijft extreem mager rundvlees zonder kraak of smaak.
Je moet met je tong proeven, niet met je vooroordelen.
Ik koop mijn lamsvlees bij de turk, dat is goed en betaalbaar, en afkomstig uit kleinschalige landbouw en met beesten lekker in de wei, maar het mag niet biologies heten, of eco.
Toch is er geen nederlands bioindustrie lamsvlees.
quote:
Maar het gaat niet on kwaliteit, het gaat om kwantiteit, we willen meer en meer, het kan ons geen bal schelen dat dieren er gewoon letterlijk voor mishandeld worden, van geboorte af aan, het kan ons geen bal schelen dat arme landen ervoor uitgezogen worden, het milieu buitensporig belast wordt, als wij maar te vreten hebben en veel ook, blgggghhhh, soms schaam ik me echt om mens te zijn.

Dit is wat ik bedoel als ik zeg dat de mensenwereld ook gewoon banaal is...
Het gaat mij wel degelijk om kwaliteit, en BIO is geen enkele garantie voor BETER, bij de Ecosupermarkt vind ik dezelfde groen geplukte nagerijpte tomaten als bij de normale supermarkt, met het verschil dat er wat minder gif gebruikt is (in de Nederlandse glastuinbouw wordt nauwelijks nog gif gebruikt)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 16 november 2006 @ 13:20:22 #202
45206 Pietverdriet
pi_43605927
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:14 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee.

V.
Jij hebt geen eiwit nodig?
  donderdag 16 november 2006 @ 13:23:13 #203
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_43606014
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij hebt geen eiwit nodig?
Even lezen. Ik zei dat twee a drie keer per week vlees genoeg is en daar werd op gereageerd dat elke dag eiwitten uit vlees moeten komen. En dat hoeft niet.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 16 november 2006 @ 13:59:30 #204
45206 Pietverdriet
pi_43607134
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:23 schreef Verbal het volgende:

[..]

Even lezen. Ik zei dat twee a drie keer per week vlees genoeg is en daar werd op gereageerd dat elke dag eiwitten uit vlees moeten komen. En dat hoeft niet.

V.
Zo las ik dat niet, ik las het als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, de norm beschrijving van de hoeveelheden voeding die aangeraden wordt te gebruiken (net als de ADH van vitaminen, voedingsvezel, groente fruit etc etc)
  donderdag 16 november 2006 @ 14:02:47 #205
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_43607237
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo las ik dat niet, ik las het als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, de norm beschrijving van de hoeveelheden voeding die aangeraden wordt te gebruiken (net als de ADH van vitaminen, voedingsvezel, groente fruit etc etc)
Dat begrijp ik, daarom lichtte ik het even toe, ondanks het retorische karakter van jouw vraag.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_43617162
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar de fokzeug staat haar hele leven in een hok zo groot als de gemiddelde salontafel en dat is de keiharde waarheid en die ruime hokken vallen ook nogal tegen...

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat zijn wel heel oude foto's.

Dit is een meer actuele situatie:

Zeugen lopen tegenwoordig in grote groepen en hebben veel ruimte, een chip in het oor, zodat de computer weet hoeveel voer ze krijgt, bij het voerstation.

En wat jij kleine hokjes noemt zoals deze:

Dat noemt men kraamhokken, die nodig zijn om de zeug rustig te laten bevallen en de kleine biggetjes te beschermen. De zeug ligt hier maar 4 weken in tijdens de bevalling, en kan daar rustig herstellen.

Wakker dier en e.d. clubs gebruiken nog steeds foto's van 30 jaar geleden om de burger te misleiden.

[ Bericht 10% gewijzigd door more op 16-11-2006 19:11:30 ]
pi_43620692
Nou, wat een geweldige ruimte voor die dieren zeg, heerlijk steriel, lekker 4 weken lang in je eigen amoniaklucht staan, jezelf niet kunnen verzorgen, jezelf niet om kunnen draaien, echt het is geweldig joh, ik ben helemaal om, ik ga op bio-industrie over, ik heb nog nooit zoiets geweldigs goeds gezien!!!!!!

Kom op zeg, kijk eens naar je eigen foto's die je plaatst, is dat een leuke plek voor varkens?

En zeg eens, waarom dat kleine hokje, omdat zeugen nog weleens een big dood willen liggen als je ze de ruimte geeft, wat bij de natuur hoort, ze hoort een groot bed van stro te hebben, als ze bevalt draait ze zich na elke big om, dat is natuurlijk gedrag.
Kan dat in dat futuristisch uitziende geval, helemaal NIET, ze kan niet eens echt lekker op haar zij liggen voor het baren.

Ik heb een aantal nesten wilde zwijnen geboren zien worden en wat echte buitenvarkentjes en dat gaat er toch wel heel erg anders aan toe....

Ik zal wat biologisch laten zien om het verschil tussen wat jij neerzet aan foto's en hoe het ook kan te laten zien...
Maar wees eens zo aardig om foto's te pakken van stallen die bezet zijn, van een zeug in dat hekkending, want dan krijg je een ander beeld, dan pas zie je hoe weinig ruimte het werkelijk is en hoe natuurlijk gedrag erg moeilijk gemaakt wordt.

Het doodliggen wordt hier voorkomen door een geul ernaast, ik ken dit princiepe van honden fokken waar in werpkisten een doodrukrand komt, wat eigenlijk niet meer is dan een buis of randje waar de moeder tegenaan komt zodat de jongen nog wat ruimte over hebben en niet geplet worden.

Daarbij, volg de link van agriholland eens, ik heb bewust voor die bron ertussen gekozen omdat die niet zo makkelijk afgedaan kan worden zo van dierenextremisten, dat zijn mensen die de markt echt goed kennen, van voor naar achteren, niet alleen gericht zijn op biologisch, maar op de gehele markt van landbouw en veeteelt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_43620806
quote:
Het moedervarken, de zeug, heeft in de bio-industrie alleen nog maar de taak zoveel mogelijk biggen te produceren. Als de zeug op het vermeerderingsbedrijf komt, wordt ze meestal vastgezet tussen metalen hekken, waardoor ze geen kant meer op kan. De enige beweging die mogelijk is, is opstaan en weer gaan liggen. Door de beperking van de bewegingsvrijheid vertonen de dieren allerlei onnatuurlijke gedragingen. Voorbeelden hiervan zijn stangbijten, tandenknarsen en schuimbekken. Na verloop van tijd krijgen veel fokzeugen bovendien last van pootgebreken en vruchtbaarheidsstoornissen. Het voedsel van de zeugen laat ook te wensen over. Ruwvoer, zoals hooi, krijgen ze nauwelijks; ze krijgen voornamelijk industrieel krachtvoer.
Gelukkig moeten in nieuwe stallen de zeugen in groepen worden gehouden. De meeste zeugen liggen echter nog steeds tussen stalen stangen (2002). zeugen tussen stalen stangen De meeste zeugen staan op een betonnen of metalen roostervloer. Geen warme ligruimte met stro, waarin ze een nest kunnen bouwen of lekker in kunnen wroeten. In de bio-industrie kan dat niet. Het varken is een zindelijk dier, maar ook een aparte ruimte om de behoefte te doen ontbreekt. De zeug ligt in de damp van haar eigen uitwerpselen. Enkele weken na het werpen van haar jongen, wordt de zeug opnieuw gedekt. Na twee jaar 'productie' worden de meeste zeugen naar de slacht gebracht, meestal vanwege verminderde vruchtbaarheid, of vanwege ernstige pootgebreken. Wakker Dier pleit ervoor om de varkens op een meer natuurlijker manier te huisvesten, zodat dit soort ernstige pootgebreken en allerlei gestoorde gedragingen worden voorkomen.

Mestvarkens

De jonge biggen blijven de eerste vier weken bij hun moeder. In die tijd worden vrijwel altijd zonder verdoving de hoektandjes en staarten geknipt. De meeste mannelijke biggen worden onverdoofd gecastreerd. Deze zeer pijnlijke ingreep wordt door boeren gedaan om de 'berengeur' aan het varkensvlees te voorkomen. Deze berengeur ontstaat bij een zeer klein deel van de mannelijke biggen als ze een hoog gewicht hebben bereikt. Castratie is zeer pijnlijk en onnodig. In Engeland is het bijvoorbeeld al jaren verboden. Na verschillende acties van Wakker Dier tegen deze dierenmarteling gaf minister Brinkhorst in 2001 toe, dat hier snel een einde aan moest komen. Helaas is dit tot op de dag van vandaag nog niet geregeld.

Op een leeftijd van 4 weken worden de biggen 'gespeend', bij de moederzeug weggehaald. De biggen komen in betonnen hokken terecht met een kwart tot een vierkante meter leefruimte per big.

Biggen worden in 6 maanden vetgemest tot 100 kg. Deze grote zware dieren hebben niet meer dan 1 m² aan ruimte. De vloer van de hokken bestaat vaak geheel uit betonnen of kunststof roosters. Hierdoor kampen veel varkens met pootgebreken.
In de kale betonnen hokken is niets anders te vinden dan soortgenoten. Uit frustratie en om hun wroetbehoefte en onderzoekingsdrang te bevredigen, duwen de dieren tegen elkaars lichamen, knagen op elkaars oren en bijten op elkaars staarten. Dit staartbijten kan uitgroeien tot een obsessie. De varkens happen steeds feller in elkaars staarten en tenslotte mondt het verveelde kauwen uit in regelrecht kannibalisme. Vaak zit de hele groep dan één gewond dier achterna.
Dit is de reden dat ze bij wijze van 'oplossing' de hoektanden en staarten van de dieren knippen. Dit neemt de oorzaak van het probleem echter niet weg: de verveling en frustratie blijft. Minder biggen per hok, het huisvesten van de dieren op stro, daglicht en het geven van ruwvoer, zoals in de biologische dierhouderij, zouden veel betere maatregelen zijn om staartbijten te voorkomen.

Doordat in de moderne varkensstal soms tot wel duizend dieren in een kleine ruimte zitten, kunnen besmettelijke ziekten zich gemakkelijk verspreiden. Veel varkens hebben door de stress waarin ze leven een zeer lage weerstand. Ziekten steken dan nog sneller de kop op.

Na een half jaar worden de varkens naar het slachthuis afgevoerd. De dieren wegen dan ongeveer 100 kilo. Vaak zien ze voor het eerst daglicht. Het licht, de vreemde omgeving en het onzachtzinnige inladen en transport zelf veroorzaken bij de dieren enorme spanningen. Vaak zijn deze transporten naar het slachthuis onnodig lang. Het gaat om meer dan 6 miljoen varkens die jaarlijks vanuit Nederland door heel Europa worden gesleept. Nederland is alleen al de grootste biggenleverancier aan Hongaarse varkensbedrijven.

Internationale veetransporten kunnen meerdere dagen duren. Van de 1,4 miljoen varkens die jaarlijks op transport gaan naar het slachthuis in het buitenland komen er veel dood aan. De dieren die het overleven komen uitgeput en vaak gewond aan. Uit economisch oogpunt echter wordt zelfs een uitval van zo'n 70.000 dieren nog acceptabel geacht. 3,2 Miljoen biggen worden jaarlijks op een lange afstandtransport gezet naar het buitenland om daar verder vetgemest te worden. Ook dit onnodige transport veroorzaakt veel dierenleed.
Inmiddels zijn er in Europees verband maatregelen genomen om de lange transportduur aan regels te binden. Zo worden rust- en drinktijden voorgeschreven. Deze regels worden in de praktijk vaak niet nageleefd. Met name Nederlandse veevervoerders blijken vaak de wet te overtreden.

Voor varkens zijn beschermende regels opgesteld in het zogenaamde 'Varkensbesluit'. Deze wet gaat lang niet ver genoeg. Stro of een uitloop naar buiten zijn bijvoorbeeld niet verplicht. De stalen stangen waartussen de zeugen zitten moeten minimaal 2 meter lang zijn; dan kunnen de dieren nog slechts 1 stapje vooruit en achteruit. Deze veel te slappe wet wordt echter zelfs door meer dan de helft van de varkensboeren overtreden. Dit blijkt uit onderzoek van de AID, een onderdeel van het landbouwministerie LNV. De zeugenhokken zijn bijvoorbeeld vaak korter dan 2 meter zodat zelfs dat ene stapje bewegingsvrijheid de zeugen niet wordt gegund.

In veel winkels is vlees met een PVE/IKB-keurmerk te vinden. Bij dit keurmerk staan vaak vage algemene kreten als 'extra gecontroleerd'. Dit keurmerk zegt echter niets over dierenwelzijn. Vlees met dit keurmerk komt meestal rechtstreeks uit de bio-industrie.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_43620889
Ik vind de toestand van varkens in de bio-industrie inderdaad niet zo wenselijk, mede omdat varkens zeer intelligent zijn. Runderen, schapen, geiten, kippen hebben het allemaal veel beter. Gelukkig houd ik niet van varkensvlees. Ik eet het liefst rundvlees en runderen hebben het zowel in Nederland als in de landen van waaruit wij importeren (Argentinië, Ierland, Botswana) prima.
pi_43621427
Varkens zijn idd een groot knelpunt, alhoewel kippen het ook niet al te best hebben in de bio-industrie, alhoewel de biologische teelt nogsteeds met het probleem zit dat ze te grote groepen herbergen wat de pikorde verstoort.

Schapen hebben het geweldig over het algemeen, voor vleeskalveren is het leven wel wat minder voor, de kist waarin ze niet voor achteruit kunnen mag niet meer, nu is het de iglo met een hekje eromheen die geen enkele bokkesprong toelaat.

Maar nog wat foto's over de verschillen tussen varkenshouderijen en dan vraag ik aan iedereen of ze vol kunnen houden dat de bio-industrie zo slecht nog niet is tegenover biologische teelt, zeker als we het idd over varkens hebben, intelligente dieren met een uitgebreid sociaal leven.

Bio-industrie

Bio-industrie

Bio-industrie(varkensflat op de veluwe, modern bedrijf!!!!!!

Biologisch

Bio-industrie

Biologisch

Biologisch

Biologisch

Biologisch

Ik denk dat zo de tegenstelling wel duidelijk is tussen de verschillende methoden...
pi_43621554
quote:
Op donderdag 16 november 2006 21:25 schreef erodome het volgende:
Schapen hebben het geweldig over het algemeen, voor vleeskalveren is het leven wel wat minder voor, de kist waarin ze niet voor achteruit kunnen mag niet meer, nu is het de iglo met een hekje eromheen die geen enkele bokkesprong toelaat.
Ik vind die groepshuisvesting wel acceptabel eigenlijk.

Dit is een afbeelding uit de kalvermesterijketen die volgens mij ook aan AH levert:

pi_43622079
De eerste 4 weken zitten ze hierin:

Nou ja, in zoiets dan, iig niet meer ruimte.

Massaproductie in calafornie

Dan gaan ze in een wat ruimer hok, wat jij neerzet is erg aardig, maar meestal de realiteit niet, alhoewel het ook echt slechter kan.
pi_43622142
quote:
Op donderdag 16 november 2006 21:58 schreef erodome het volgende:
De eerste 4 weken zitten ze hierin:
[afbeelding]
Nou ja, in zoiets dan, iig niet meer ruimte.

[afbeelding]
Massaproductie in calafornie

Dan gaan ze in een wat ruimer hok, wat jij neerzet is erg aardig, maar meestal de realiteit niet, alhoewel het ook echt slechter kan.
Deze zijn er ook in groepsvariant. Maar hier heb ik eerlijk gezegd niet zoveel problemen mee.
pi_43622239
quote:
Op donderdag 16 november 2006 22:01 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Deze zijn er ook in groepsvariant. Maar hier heb ik eerlijk gezegd niet zoveel problemen mee.
Een kalfje hoort te kunnen spelen, zoals in dat hok wat jij liet zien, daarmee heb ik geen enorme problemen, alhoewel ideaal lekker buiten spelen zou zijn natuurlijk.

Maar de praktijk is de iglo, geen bokkensprongen, geen gespeel met soortgenoten.
Daarna meestal een half open stal, gewoon een ruimte waar meerdere dieren lopen en al zeker geen speelgerij.
pi_43622466
quote:
Op donderdag 16 november 2006 22:03 schreef erodome het volgende:
Een kalfje hoort te kunnen spelen, zoals in dat hok wat jij liet zien, daarmee heb ik geen enorme problemen, alhoewel ideaal lekker buiten spelen zou zijn natuurlijk.

Maar de praktijk is de iglo, geen bokkensprongen, geen gespeel met soortgenoten.
Daarna meestal een half open stal, gewoon een ruimte waar meerdere dieren lopen en al zeker geen speelgerij.
Ik denk dat het samenzijn met soortgenoten het welzijn enorm verhoogt. Of kalveren in standaard groepshuisvesting 'gelukkig' zijn, dat weet ik niet.

Overigens staat veel vleesvee ook gewoon buiten Inclusief kalveren. Het zijn altijd alleen de Holsteiner kalveren die ik in iglo's zie. Pimontesen, Blonde d'Aquitaines en andere typische vleesrassen mogen hun kalveren in de wei gewoon bij zich houden. Blijkbaar komt kalfsvlees altijd van de Holsteiners en worden vleesrunderen altijd op volwassen leeftijd geslacht?

Ik ken overigens een melkveehouder die de mannelijke (en dus slacht-)kalveren gewoon in een groot hok met stro houdt. Het kan slechter, maar het kan ook beter. Het zou een goede zaak zijn als mensen eens bij wat boerenbedrijven langsgingen voordat ze van alles over boeren en dierenwelzijn gaan roepen.
  donderdag 16 november 2006 @ 22:11:56 #216
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43622536
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:25 schreef erodome het volgende:

ONZIN!!!!
Niet helemaal. Zoals ik al zei, ammoniakuitstoot is doorgaans wel hoger bij biologische veehouderij. Ook is er meer grond nodig, wat in een dichtbevolkt land als Nederland ook een milieubelasting met zich meebrengt. Qua mestoverschot is het echter weer gunstiger.
quote:
http://www.agriholland.nl/dossiers/bioland/home.html
Even een link pakken die niet van dierenorganisatie's is, maar van een zeer serieuse organisatie op het gebied van boeren...

[...]

Binnen de biologische landbouw wordt onderscheid gemaakt tussen de ekologische landbouw enerzijds en de biologisch-dynamische (BD) landbouw anderzijds. Voor de BD-landbouw geldt een aantal extra eisen. Gewasbescherming vindt plaats door de inzet van natuurlijke vijanden van plaagorganismen, betere resistentie van planten, natuurlijke gewasbeschermingsmiddelen, het gebruik van rassen met een gunstige opbouw en mechanische onkruidbestrijding.
[...]
Biologisch-dynamisch is echte paskwil. Koeienhoorns met stront in de grond begraven omdat meneer Steiner dat ooit een goed idee leek. Werkzaam via één of ander geestelijk nog niet ontdekt mechanisme ala homeopathie. Geen enkel goed bewijs, maar toch maar ermee bezig.
quote:
Biologische land- en tuinbouwproducten worden doorgaans energiezuiniger geproduceerd dan gangbare landbouwproducten.

Ik raad het van harte aan even naar die link te sturen, ik heb maar een heeeeeeeeeel klein stukje neergezet van het gehele stuk, waartussen ook allerlei meer dan interresante en serieuse links staan naar verdere info...
Kassen zijn bijvoorbeeld niet echt energiezuiniger of er nou reguliere of biologische landbouw in plaatsvindt. Voor het energieverbruik zijn er namelijk niet echt eisen. Ook steeds meer reguliere kassen gebruiken sluipwespen i.p.v. bestrijdingsmiddelen.

Dus wat dat betreft zijn er ook wel punten waarbij de biologische landbouw veel energie verbruikt. En bijvoorbeeld, ook al is het biologisch, als het ingevlogen wordt per vliegtuig kun je je afvragen of dat niet zoveel energie verbruikt dat het milieuvoordeel helemaal weg is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_43622587
Wat jij bedoeld is dit met groepshuivesting:

Dat is idd al een stuk beter dan individueel plaatsen ivm sociaal gedrag...

Kippen trouwens:

quote:
Het verschil tussen een biologische legkip en andere legkippen
Buitenlucht

Het belangrijkste verschil is dat een biologische kip buiten mag lopen in het weiland. Elke kip heeft maar liefst vier vierkante meter ter beschikking in de frisse lucht. Vergelijk dat maar eens met de afgesloten leefruimte van de legbatterijkip (achttien kippen op één m2) en de scharrelkip (negen kippen op één m2).

De kip of het ei

Maar er zijn nog veel meer verschillen. Waar het om gaat, is dat een biologische kip zich kan gedragen zoals ze van nature in elkaar zit. Het gaat om de kip, en niet alleen om het ei.
Dat de eieren lekkerder zijn als de kip goed wordt verzorgd, is een prettige bijkomstigheid.

De regels op een rijtje:
Biologische legkippen (300.000)

6 kippen per vierkante meter stalruimte plus 4 vierkante meter per kip in de buitenlucht, snavelkappen verboden, toucheren toegestaan (maar zelden toegepast), voer 80% biologisch waaronder hele graankorrels, géén genetisch gemanipuleerd voer, legnesten, zitstokken, stofbad, maximaal 3000 kippen per stal.

Scharrelkippen standaard (5,5 miljoen)

9 kippen per vierkante meter, geen uitloop naar buiten, gekapte snavels, meelvoer, wel legnesten, zitstokken en stofbad. Aantal kippen per stal onbeperkt.

Batterijkippen (28 miljoen)

18 kippen per vierkante meter, geen uitloop naar buiten, gekapte snavels, geen legnesten, geen zitstokken, geen stofbad, aantal kippen per stal onbeperkt.
*Na 2012 is het houden van kippen op deze manier niet meer toegestaan
Dat de kip zich natuurlijk kan gedragen is niet helemaal waar in de biologische teelt, een kip is niet instaat om groepen groter dan 25 individuen uit elkaar te houden, wordt de groep groter dan raakt d epikorde uit balans en dat kan nare gevolgen hebben, heeft nare gevolgen kan ik beter zeggen, het normale pikorde pikken gaat over tot overmatige pikkerij en daar kunnen kippen die niet zo macho zijn zelfs dood aan gaan.
pi_43622858
quote:
Op donderdag 16 november 2006 22:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Niet helemaal. Zoals ik al zei, ammoniakuitstoot is doorgaans wel hoger bij biologische veehouderij. Ook is er meer grond nodig, wat in een dichtbevolkt land als Nederland ook een milieubelasting met zich meebrengt. Qua mestoverschot is het echter weer gunstiger.
Is niet waar, omdat er minder dieren op een kleine ruimte zitten is die amoniak amper een probleem te noemen!!!!!
Daarbij wordt mest gebruikt als bemesting, wat vele malen beter voor milieu is dan kunstmest...
quote:
Biologisch-dynamisch is echte paskwil. Koeienhoorns met stront in de grond begraven omdat meneer Steiner dat ooit een goed idee leek. Werkzaam via één of ander geestelijk nog niet ontdekt mechanisme ala homeopathie. Geen enkel goed bewijs, maar toch maar ermee bezig.
[..]

Kassen zijn bijvoorbeeld niet echt energiezuiniger of er nou reguliere of biologische landbouw in plaatsvindt. Voor het energieverbruik zijn er namelijk niet echt eisen. Ook steeds meer reguliere kassen gebruiken sluipwespen i.p.v. bestrijdingsmiddelen.
Kassen zijn idd nog een probleem, maar daarover wordt heel hard nagedacht, maar heeft bar weinig met vlees van doen
quote:
Dus wat dat betreft zijn er ook wel punten waarbij de biologische landbouw veel energie verbruikt. En bijvoorbeeld, ook al is het biologisch, als het ingevlogen wordt per vliegtuig kun je je afvragen of dat niet zoveel energie verbruikt dat het milieuvoordeel helemaal weg is.
Nergens gebruikt biologisch meer energie als bio-industrie, dat er punten zijn waarop bar weinig verschil is(kassen) maakt daarin weinig uit, het algemeen is vele malen minder dan bio-industrie, het wordt iig nooit meer dan bij de bio-industrie, het argument biologisch is slechter voor milieu is grote onzin, is niet waar het is beter voor milieu, of in het geval van kassen, het is niet slechter voor het milieu.

Biologisch is dan ook gericht op zo dicht mogelijk bij huis telen, veevoer dichtbij huis, mest dichtbij huis, denk aan mengbedrijven, of bedrijven die met elkaar samen werken, de boer met het vee geeft zijn mest aan de boer met de aardappelen om maar wat te roepen.
Het de hele wereld overschepen is niet het idee van biologisch telen...

En sorry, maar dat vliegen en ander vervoer is in de bio-industrie doodnormaal, een varken wordt hier geboren, in italie opgefokt, in frankrijk geslacht om in duitsland verkocht te worden(ook maar weer om maar wat te roepen, maar dat idee is wel waarheid).
Het veevoer komt uit brazilie of thailand(in het geval van nederland voornamelijk), de kunstmest weer ergens anders vandaan.

Als er iets gebruik maakt van vervoer dan is het de bio-industrie....
pi_43623181
Dat laat toch weer zien wat voor economische prutsers er soms in de politiek zitten. Er zijn veel economievriendelijker maatregelen mogelijk om beleid te bewerkstelligen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 09:04:33 #220
45206 Pietverdriet
pi_43629523
Niet Biologies

pi_43629553
Lammetjes.

Ik vind het inderdaad vreemd dat zoiets niet 'biologisch' mag heten. Maar ja, die beesten krijgen geen biologisch voer. Wat dat betreft is het verdomde jammer dat het scharrelvlees vrijwel volledig van de markt is verdwenen. Dat is een stuk goedkoper dan biologisch, maar even diervriendelijk. Ik geloof dat het de meeste mensen een worst zal wezen of hun stukje rundvlees gevoerd is met biologische of gewone brokken...
  vrijdag 17 november 2006 @ 09:17:30 #222
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43629730
quote:
Op donderdag 16 november 2006 22:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Is niet waar, omdat er minder dieren op een kleine ruimte zitten is die amoniak amper een probleem te noemen!!!!!
Nee, dat is het juist níét. Omdat de dieren meer buitenlopen en daar hun ammoniak uitstoten in de vorm van mest komt het in de bodem terecht waar het wordt omgezet tot salpeterzuur, wat schadelijk is voor de natuur.

Het is juist het meer buitenkomen van dieren dat ervoor zorgt dat er per kilo vlees per dier meer ammoniak in het milieu komt in de biologische veehouderij dan in de bioindustrie.
quote:
[...]
Als er iets gebruik maakt van vervoer dan is het de bio-industrie....
Op zich heb je gelijk, maar je moet je afvragen, als consument, of het zinnig is om bij de keus tussen twee gelijkwaardige producten waarvan er één biologisch geteeld is en één niet-biologisch, maar de biologische ingevlogen is (en dan met name in het geval van groente en fruit) het milieuvoordeel niet helemaal teniet gedaan is.

Het is overigens geen aanval op de biologische landbouw, helemaal niet, maar het is meer een kanttekening dat ook biologische landbouw en veehouderij geen panacee is. Mest belast het milieu altijd als het daar in terecht komt, ook als je heel veel biologische dieren hebt. Kassen gebruiken nu ongeveer 80% van de energie van de gehele Nederlandse landbouw.

Ook als je voor biologische producten zijn er nog genoeg ‘problemen’ over.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 17 november 2006 @ 09:19:15 #223
45206 Pietverdriet
pi_43629761
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 09:06 schreef Isegrim het volgende:
Lammetjes.

Ik vind het inderdaad vreemd dat zoiets niet 'biologisch' mag heten. Maar ja, die beesten krijgen geen biologisch voer. Wat dat betreft is het verdomde jammer dat het scharrelvlees vrijwel volledig van de markt is verdwenen. Dat is een stuk goedkoper dan biologisch, maar even diervriendelijk. Ik geloof dat het de meeste mensen een worst zal wezen of hun stukje rundvlees gevoerd is met biologische of gewone brokken...
of met homeopatische middelen of echte medicijnen is behandeld als ie ziek is.
pi_43629772
Hehe, een ziek dier met homeopathie trachten te genezen .
pi_43629775
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 09:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

of met homeopatische middelen of echte medicijnen is behandeld als ie ziek is.
Homeopathie.

Het is trouwens niet de consument die heeft besloten dat hij liever biologisch dan scharrel heeft. De industrie heeft besloten zich op biologisch te richten. Erg jammer...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')