Jammer alleen dat wij in Nederland maar weinig van ons eigen vlees terugzien he.quote:Op woensdag 15 november 2006 13:56 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Omdat een stukje vlees van Nederlandse afkomst, ook afkomstig uit de bio industrie, gewoon kwalitatief een zeer goed lapje vlees is. Daarom is bv ossenhaas uit nederland zo'n 40 euro de kilo. Uit argentinie/brazilie zo'n 16-19 euro de kilo.
Niet als je het vergelijkt met een goede biologische slager (althans, voor zover mijn ervaring strekt, dan).quote:Op woensdag 15 november 2006 13:56 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Omdat een stukje vlees van Nederlandse afkomst, ook afkomstig uit de bio industrie, gewoon kwalitatief een zeer goed lapje vlees is. Daarom is bv ossenhaas uit nederland zo'n 40 euro de kilo. Uit argentinie/brazilie zo'n 16-19 euro de kilo.
Ik ben het niet met je eens. Het vlees is te mager, te jong geslacht, niet goed bestorven en maar al te vaak taaiquote:Op woensdag 15 november 2006 13:56 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Als ik het vergelijk met argentijnse ossenhaas, vind ik vaak de smaak iets beter en het is toch wel iets malser. Maar dat kan dan ook net te maken hebben met wat ik aanschaf.quote:Op woensdag 15 november 2006 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens. Het vlees is te mager, te jong geslacht, niet goed bestorven en maar al te vaak taai
Dat kan je idd niet zomaar even doen, neem thailand en brazilie(waar nederland veel veevoer teelt), daar kunnen toch enkele 1000-den gezinnen net aan van overleven.quote:Op woensdag 15 november 2006 07:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ontwikkelingslanden een inkomstenbron wegnemen?
Je eet hier zo goed als nooit nederlands vlees, maar doe je dat wel dan zit er nogsteeds antibiotica in bv, nu groeihormonen hier niet meer mogen wordt dat des te meer gebruikt omdat dat ook de groei stimuleert.quote:Op woensdag 15 november 2006 13:56 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Per 2006 is bij mijn weten het gebruik van antibiotica als groeibevorderaar in geheel Europa verboden.quote:Op woensdag 15 november 2006 20:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Je eet hier zo goed als nooit nederlands vlees, maar doe je dat wel dan zit er nogsteeds antibiotica in bv, nu groeihormonen hier niet meer mogen wordt dat des te meer gebruikt omdat dat ook de groei stimuleert.
O, dan hoef je alleen nog maar het dierenleed te rationaliseren.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Per 2006 is bij mijn weten het gebruik van antibiotica als groeibevorderaar in geheel Europa verboden.
En waar haal je dan de eiwitten vandaan? Uit een wortel? Vlees bevat 80 procent van de dagelijkse eiwitten die we innemen. Oftewel: er is een vleesvervanger nodig.quote:Op woensdag 15 november 2006 11:53 schreef Verbal het volgende:
[..]
Als jij twee keer of drie keer per week een stukje vlees eet heb je helemaal geen vleesvervangers nodig.
V.
Tja, zelfs dan blijft nog zat over(volgens mij wordt er weer wat anders gegeven om groei te stimuleren wat net zo min goed is, maar weet niet wat zo uit mijn hoofd).quote:Op woensdag 15 november 2006 21:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Per 2006 is bij mijn weten het gebruik van antibiotica als groeibevorderaar in geheel Europa verboden.
http://www.cancer.org/doc(...)_to_Colon_Cancer.aspquote:Gezondheid
Mensen die dagelijks veel rood vlees en vleeswaren eten lopen een sterk verhoogd risico, tot 50%, op dikke darmkanker. Het effect is al aanzienlijk bij een dagelijkse consumptie van een flinke hamburger. In Nederland behoort darmkanker tot de top 3 van meest voorkomende, evenals de meest dodelijke, vormen van kanker.
Veel vleessoorten zoals verse worst, spek en gehakt bevatten grote hoeveelheden verzadigd vet. Verzadigd vet leidt tot dichtslibben van de bloedvaten met als gevolg hart -en vaatziekten.Hart -en vaatziekten zijn in Nederland doodsoorzaak nummer één, met bijna 50.000 sterfgevallen per jaar. U kunt dus ook uw eigen gezondheid beschermen door minder vlees te eten.
Ook Diabetes II, nierziekte en reuma worden door veel onderzoeken in verband gebracht met het consumeren van grote hoeveelheden vlees.
Om even aan te geven hoe belachelijk groot de vleesindustrie en en waarom het echt best een beetje minder kan....quote:Tussen 1950 en 2000 verdubbelde de wereldbevolking van 2,7 naar 6 miljard mensen, maar de vleesproductie vijfvoudigde van 45 naar 233 miljard kilo per jaar. In 2050 verwacht de FAO 9 miljard mensen en een vleesproductie rond 450 miljard kilo per jaar.
quote:5 mei 2006
Mineralen in vlees en melk dramatisch gedaald
De hoeveelheid calcium, magnesium en ijzer in melk en vlees is in de afgelopen 60 jaar dramatisch gedaald. Tot deze conclusie kwam dr. David Thomas, voedingsdeskundige uit Engeland. Voor zijn onderzoek legde hij de tabellen in de officiële Britse The Composition of Foods van 1940 en 2002 naast elkaar. Hieruit bleek dat de hoeveelheid ijzer in een biefstuk met 55% was gedaald. De hoeveelheid magnesium was met 7% afgenomen.
Niet in ieder soort vlees zit evenveel ijzer maar wanneer 15 verschillende soorten samen werden genomen dan was de daling van het ijzergehalte gemiddeld nog altijd 47%. Ook in melk werden dramatische dalingen gevonden. De hoeveelheid ijzer was met meer dan 60% gedaald. Voor room en acht verschillende kazen was dit ruim 50%. De calciumafname in melk viel mee. Deze was slechts 2%. Daarentegen verloor het wel 21% van zijn magnesium. De Cheddar, een bekende Engelse kaas, verloor 9% calcium, 38% magnesium en 47% ijzer. De Italiaanse parmezaanse kaas spande de kroon. Magnesium daalde met maar liefst 70% en het ijzer was compleet verdwenen.
De verklaringen voor al deze verschillen waren zeer uiteenlopend. Leo Bertozzi, de directeur van de Italiaanse parmezaanindustrie, was toch wel enigszins verbaasd over de uitkomst. De productiemethode was niet veranderd maar de melk natuurlijk wel. Vandaag de dag produceren koeien veel meer liters dan 60 jaar geleden. Ook het voer is veranderd. Tegenwoordig krijgen ze naast hooi ook granen en soja. Judith Bryans van de Diary Council gelooft niet dat veranderingen in de veehouderij de reden kan zijn dat er een zodanig groot verschil wordt gevonden. Volgens haar is het waarschijnlijker dat de verbeterde bepalingsmethoden de oorzaak zijn.
Ook Mike Attenborough van The Meat and Livestock Commission houdt de verbeterde testmethoden verantwoordelijk voor de gevonden resultaten. De onderzoeker hield de intensieve landbouw en veehouderij en de industriële productie verantwoordelijk.
Bron: Ortho Institute
Een mens heeft geen vlees nodig. Ik ben vrijwel geheel vegetarisch en ik ben nooit ziek. De overheden houden om economische redenen stil wat zij en veel mensen al lang weten: vlees en zuivel zijn de oorzaak van kanker en hart- en vaatziekten waar een derde van de bevolking aan zal sterven. Om dit te compenseren willen alle partijen de kinderbijslag verhogen zodat de mensheid niet uitsterft aan dierconsumptie.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:40 schreef kippevleugel het volgende:
[..]
En waar haal je dan de eiwitten vandaan? Uit een wortel? Vlees bevat 80 procent van de dagelijkse eiwitten die we innemen. Oftewel: er is een vleesvervanger nodig.
We hebben het idd niet nodig maar dan hebben we wel vervangers nodig.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:47 schreef kansloze_dertiger het volgende:
[..]
Een mens heeft geen vlees nodig. Ik ben vrijwel geheel vegetarisch en ik ben nooit ziek. De overheden houden om economische redenen stil wat zij en veel mensen al lang weten: vlees en zuivel zijn de oorzaak van kanker en hart- en vaatziekten wat een derde van de bevolking aan zal sterven. Om dit te compenseren willen alle partijen de kinderbijslag verhogen zodat de mensheid niet uitsterft aan dierconsumptie.
Dit is NIET waar, meer dan 100 gram vlees per dag is SLECHT voor je, dagelijks vlees is totaal niet nodig en was voor de 2de wereldoorlog ook totaal niet aan de orde, eeuwen en eeuwen hebben mensen het dus gedaan met veel en veel minder vlees dan nu.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:40 schreef kippevleugel het volgende:
[..]
En waar haal je dan de eiwitten vandaan? Uit een wortel? Vlees bevat 80 procent van de dagelijkse eiwitten die we innemen. Oftewel: er is een vleesvervanger nodig.
Overigens zijn wij omnivoren en behoren we dus vlees te eten. We kunnen niet zoals koeien borden vol groente naar binnen werken omdat onze darmen daar simpelweg niet voor zijn gemaakt.
NOPE!!!!!quote:Op woensdag 15 november 2006 21:49 schreef kippevleugel het volgende:
[..]
We hebben het idd niet nodig maar dan hebben we wel vervangers nodig.
quote:Vegetariërs
Ongeveer 750.000 mensen in Nederland zijn vegetariër. Bovendien groeit het aantal 'vleesverlaters' snel; in 2002 waren er al een paar miljoen mensen die 1 of meerdere dagen per week geen vlees meer aten. Ook Hare Majesteit behoort tot deze groep. Volgens het blad Sla! eet koningin Beatrix elke woensdag zonder vlees. Woensdag is geen gehaktdag, op Huis ten Bosch. Eten zonder vlees is ook gezonder. Uit wetenschappelijk onderzoek komt steeds weer naar voren dat een voedselpakket zonder vlees alle noodzakelijke voedingsstoffen kan bieden die de mens nodig heeft. Met een gevarieerde vegetarische maaltijd krijgt iedereen voldoende eiwitten, ijzer e.a. mineralen en vitaminen binnen. De kans op ziekten zoals hart- en vaatziektes en darmkanker nemen aanzienlijk af door het weglaten van vlees uit de maaltijd. Zelfs de Nederlandse Gezondheidsraad wil op vlees de waarschuwing dat het de gezondheid kan schaden vanwege bacteriële infecties. Dergelijke gezondheidswaarschuwingen zie je tot nu toe alleen nog op sigaretten.
Ik neem 1 calciumtablet als vervanger voor zuivel. Voor vlees heb ik eigenlijk geen vervanger (ik eet wel eieren en soms vis). Voedingssupplementen kunnen ook schadelijk zijn. Van een beetje tekort aan mineralen en vitaminen ben je een beetje minder engergiek, een teveel moet via de nieren, darmen en lever weer worden afgevoerd, waar die organen weer schade van oplopen.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:49 schreef kippevleugel het volgende:
[..]
We hebben het idd niet nodig maar dan hebben we wel vervangers nodig.
Zoals wij vlees eten is het ongezond(bakken in vet, varkensvlees). Als wij gewoon vlees zouden eten van veel bewegende dieren zoals een kip en een vis dan is er niets ongezonds aan. Vleesetende dieren zoals grote katten hebben toch ook geen gezondheidsproblemen.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit is NIET waar, meer dan 100 gram vlees per dag is SLECHT voor je, dagelijks vlees is totaal niet nodig en was voor de 2de wereldoorlog ook totaal niet aan de orde, eeuwen en eeuwen hebben mensen het dus gedaan met veel en veel minder vlees dan nu.
In andere voeding zit genoeg om aan je dagelijkse behoeften te komen, meer dan zat, je kan zelfs zonder vervangers overstappen naar geen vlees(niet veganistisch, vegetarisch), dat kan zonder je gezondheid enige schade aan te doen, zonder ook maar iets tekort te komen.
Vlees is veel minder noodzakelijk dan de meeste mensen denken, geeft minder goede dingen dan je denkt en een stuk meer slechte dingen dan je denkt, nogmaals, meer dan 100 gram per dag is bewezen slecht voor de gezondheid in vrij serieuse mate....
2 a 3 keer per week een matig lapje vlees is meer dan voldoende, het kan zonder dus ook in princiepe, maar met een paar kleine lapjes vlees per week voldoe je in ruime mate aan welke behoefte dan ook.
Cijfers zijn helemaal niet nodig. Er is een cultuuromslag nodig. Vleeseten is een gewoonte uit onverschilligheid en egoïsme. Ik probeer al tien jaar lang mensen te overtuigen minder vlees te eten, altijd is het antwoord "ja dag, ik moet mijn stukje vlees hebben", "ik lust geen groenteburger"' etcquote:Op woensdag 15 november 2006 21:54 schreef erodome het volgende:
[..]
NOPE!!!!!
Je hebt een gevarieert dieet nodig, maar dat heb je ook nodig met vlees....
Maar niemand heeft het over helemaal ophouden met vlees, 2 a 3 keer per week een lapje vlees is meer dan zat.
[..]
Dat klinkt een beetje als een steek onder water. Het was slechts ter informatie bedoeld.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:21 schreef Verbal het volgende:
[..]
O, dan hoef je alleen nog maar het dierenleed te rationaliseren.
V.
Melk en calciumtabletten bevatten calcium in de carbonaat vorm. Dit neemt het lichaam heel erg slecht op. Ik drink dan ook geen melk.quote:Op woensdag 15 november 2006 21:55 schreef kansloze_dertiger het volgende:
[..]
Ik neem 1 calciumtablet als vervanger voor zuivel. Voor vlees heb ik eigenlijk geen vervanger (ik eet wel eieren en soms vis). Voedingssupplementen kunnen ook schadelijk zijn. Van een beetje tekort aan mineralen en vitaminen ben je een beetje minder engergiek, een teveel moet via de nieren, darmen en lever weer worden afgevoerd, waar die organen weer schade van oplopen.
Vleesetende dieren zitten dan ook een klein beetje anders in elkaar he, wij zijn geen carnivoren, kunnen niet verhapstukken wat zij kunnen verhapstukken, net zo min als we op gras kunnen leven kunnen we alleen op vlees leven.quote:Op woensdag 15 november 2006 22:01 schreef kippevleugel het volgende:
[..]
Zoals wij vlees eten is het ongezond(bakken in vet, varkensvlees). Als wij gewoon vlees zouden eten van veel bewegende dieren zoals een kip en een vis dan is er niets ongezonds aan. Vleesetende dieren zoals grote katten hebben toch ook geen gezondheidsproblemen.
En je mag mij echt vertellen waar jij dan je dagelijkse eiwitten vandaan haalt. In groente en granen zit bar weinig eiwit en het eiwit wat erin zit is heel moeilijk om te zetten in aminozuren. Overigens is ijzer uit groentes en granen ook moeilijk op te nemen in het lichaam.
Eeuwen geleden werden we niet ouder dan 23 jaar. Een van de oorzaken daarvan was de gebrekkige voeding.
quote:Krijg ik wel voldoende eiwitten binnen als ik geen vlees eet?
Voldoende eiwit binnenkrijgen is geen enkel probleem als je vegetarisch eet en zelfs niet als je ook nog zuivelproducten en eieren uit je dagelijkse menu zou schrappen.
Het menselijk lichaam heeft eiwitten nodig voor de opbouw en het herstel van onder meer spieren, weefsels en afweerstoffen. Eiwitten uit de voeding zijn echter niet rechtstreeks bruikbaar voor het lichaam. Daarom worden ze eerst afgebroken tot aminozuren (zeg maar de bouwstenen waaruit eiwitten bestaan) en die worden vervolgens weer opgebouwd tot lichaamseiwit.
Er zijn zo'n 25 soorten aminozuren; de meeste kan het lichaam zelf aanmaken, maar er zijn er acht die alleen via de voeding kunnen worden opgenomen. Deze acht worden de essentiële aminozuren genoemd.
Het lichaam kan die essentiële aminozuren alleen omzetten in lichaamseiwit als ze alle acht in de juiste hoeveelheid en verhoudingen aanwezig zijn. Bij dierlijke eiwitten ligt de hoeveelheid en de verhouding van de essentiële aminozuren gunstiger dan bij plantaardige eiwitten. Voedingsdeskundigen spreken daarom van 'een hogere biologische waarde'.
Dat maakt 'dierlijk' echter beslist niet beter dan 'plantaardig'. In de eerste plaats al omdat er ook plantaardige producten zijn met een hoge biologische waarde. Sojabonen doen nauwelijks onder voor rund- of varkensvlees en ook de aardappel komt aardig in de buurt.
Bovendien kan het lichaam aminozuren uit verschillende bronnen prima combineren. Eiwitten met een lage biologische waarde worden daardoor toch goed benut. Granen bevatten bijvoorbeeld vrij weinig van het essentiële aminozuur lysine, terwijl het essentiële aminozuur methionine juist volop aanwezig is. Bij peulvruchten is de situatie precies omgekeerd: veel lysine, weinig methionine. Het lichaam combineert die twee en zo ontstaat er eiwit dat uitstekend bruikbaar is.
Het is overigens beslist niet nodig om daarom bij elke maaltijd te zoeken naar combinaties van voedingsmiddelen die elkaar aanvullen. In het darmstelsel en de bloedsomloop is een continue stroom van aminozuren aanwezig zodat een tijdelijk tekort aan een bepaald aminozuur kan worden opgevangen. Maar natuurlijk is het niet verstandig om één of meer van de essentiële aminozuren altijd te weinig te eten. De voorraad raakt een keer uitgeput. Wie redelijk gevarieerd eet, heeft op dit gebied echter niets te vrezen.
quote:Is vegetarisch eten gezonder dan vlees eten?
Of vegetarisch eten gezonder is dan vlees eten, is een vraag waarop niet zo 1-2-3 een antwoord te geven is. In de eerste plaats omdat 'vegetarisch' een nogal ruim begrip is: elke dag patat met appelmoes uit blik is net zo goed vegetarisch als dagelijks een gevarieerd menu met verse groenten. In de tweede plaats: wat je eet, is niet het enige dat van belang is voor een goede gezondheid. Factoren als erfelijke aanleg, de hoeveelheid lichaamsbeweging, het al dan niet roken en gebruiken van alcohol of drugs, zijn minstens zo belangrijk voor het totale plaatje.
Toch heeft vegetarisch eten in z'n algemeenheid wel wat voordelen voor je gezondheid. Uit onderzoeken onder grote groepen vegetariërs blijkt dat hun manier van eten beter voldoet aan de richtlijnen voor gezonde voeding dan die van mensen die vlees eten.
Vegetariërs blijken onder andere minder (verzadigd) vet te eten en juist meer koolhydraten en voedingsvezel. Verzadigd vet (dat veel voorkomt in dierlijke producten) speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Voedingsdeskundigen raden daarom aan om verzadigd vet waar mogelijk te vervangen door onverzadigd vet (komt veel voor in plantaardige producten) of koolhydraatrijke producten (brood, aardappelen, pasta en peulvruchten bijvoorbeeld). Voedingsvezel bevordert de darmwerking en zorgt ervoor dat 'slechte' stoffen minder kans krijgen om schade in het lichaam aan te richten.
Aanbevolen (externe) links:
http://www.voedingscentrum.org/
Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over voeding en voedsel in relatie tot gezondheid en veiligheid.
http://www.eettest.nl/
Hoe gezond eet jij? Online test van het Voedingscentrum.
http://www.eatright.org/adap1197.html
Het officiële standpunt van de American Dietetic Association over vegetarisch eten.
Uit onderzoek – alweer, die vermaledijde mensen ook met hun onderzoeken – is gebleken dat vegetariërs een duidelijk lager sterftecijfer lieten zien dan vleeseters. Viseters kwamen er nog iets gunstiger vanaf.quote:Op woensdag 15 november 2006 22:01 schreef kippevleugel het volgende:
[..]
Zoals wij vlees eten is het ongezond(bakken in vet, varkensvlees). Als wij gewoon vlees zouden eten van veel bewegende dieren zoals een kip en een vis dan is er niets ongezonds aan. Vleesetende dieren zoals grote katten hebben toch ook geen gezondheidsproblemen.
En je mag mij echt vertellen waar jij dan je dagelijkse eiwitten vandaan haalt. In groente en granen zit bar weinig eiwit en het eiwit wat erin zit is heel moeilijk om te zetten in aminozuren. Overigens is ijzer uit groentes en granen moeilijk op te nemen in het lichaam.
Overigens, wat kanker betreft concludeert dit rapport:quote:Mortality from ischemic heart disease was 24% lower in vegetarians than in nonvegetarians (death rate ratio: 0.76; 95% CI: 0.62, 0.94; P < 0.01). The lower mortality from ischemic heart disease among vegetarians was greater at younger ages and was restricted to those who had followed their current diet for >5 y. Further categorization of diets showed that, in comparison with regular meat eaters, mortality from ischemic heart disease was 20% lower in occasional meat eaters, 34% lower in people who ate fish but not meat, 34% lower in lactoovovegetarians, and 26% lower in vegans.
Een andere studie uit 2003 concludeert:quote:There were no significant differences between vegetarians and nonvegetarians in mortality from cerebrovascular disease, stomach cancer, colorectal cancer, lung cancer, breast cancer, prostate cancer, or all other causes combined.
Het moet allemaal nog beter onderzocht worden, maar alles wijst eigenlijk alleen in de richting – mits je natuurlijk verder wel afwisselend eet (wat ook echt wel mogelijk is, zeker als je wel eieren en melkproducten neemt) – van een toegenomen levensverwachting, niet van een dalende.quote:Current prospective cohort data from adults in North America and Europe raise the possibility that a lifestyle pattern that includes a very low meat intake is associated with greater longevity.
i'm higher in the food chain, get in my belly!quote:Op woensdag 15 november 2006 22:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Dieren zijn gewoon voedsel, zo simpel ligt het.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |