Dat begrijp ik, daarom lichtte ik het even toe, ondanks het retorische karakter van jouw vraag.quote:Op donderdag 16 november 2006 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo las ik dat niet, ik las het als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, de norm beschrijving van de hoeveelheden voeding die aangeraden wordt te gebruiken (net als de ADH van vitaminen, voedingsvezel, groente fruit etc etc)
Dat zijn wel heel oude foto's.quote:Op donderdag 16 november 2006 12:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar de fokzeug staat haar hele leven in een hok zo groot als de gemiddelde salontafel en dat is de keiharde waarheid en die ruime hokken vallen ook nogal tegen...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Het moedervarken, de zeug, heeft in de bio-industrie alleen nog maar de taak zoveel mogelijk biggen te produceren. Als de zeug op het vermeerderingsbedrijf komt, wordt ze meestal vastgezet tussen metalen hekken, waardoor ze geen kant meer op kan. De enige beweging die mogelijk is, is opstaan en weer gaan liggen. Door de beperking van de bewegingsvrijheid vertonen de dieren allerlei onnatuurlijke gedragingen. Voorbeelden hiervan zijn stangbijten, tandenknarsen en schuimbekken. Na verloop van tijd krijgen veel fokzeugen bovendien last van pootgebreken en vruchtbaarheidsstoornissen. Het voedsel van de zeugen laat ook te wensen over. Ruwvoer, zoals hooi, krijgen ze nauwelijks; ze krijgen voornamelijk industrieel krachtvoer.
Gelukkig moeten in nieuwe stallen de zeugen in groepen worden gehouden. De meeste zeugen liggen echter nog steeds tussen stalen stangen (2002). zeugen tussen stalen stangen De meeste zeugen staan op een betonnen of metalen roostervloer. Geen warme ligruimte met stro, waarin ze een nest kunnen bouwen of lekker in kunnen wroeten. In de bio-industrie kan dat niet. Het varken is een zindelijk dier, maar ook een aparte ruimte om de behoefte te doen ontbreekt. De zeug ligt in de damp van haar eigen uitwerpselen. Enkele weken na het werpen van haar jongen, wordt de zeug opnieuw gedekt. Na twee jaar 'productie' worden de meeste zeugen naar de slacht gebracht, meestal vanwege verminderde vruchtbaarheid, of vanwege ernstige pootgebreken. Wakker Dier pleit ervoor om de varkens op een meer natuurlijker manier te huisvesten, zodat dit soort ernstige pootgebreken en allerlei gestoorde gedragingen worden voorkomen.
Mestvarkens
De jonge biggen blijven de eerste vier weken bij hun moeder. In die tijd worden vrijwel altijd zonder verdoving de hoektandjes en staarten geknipt. De meeste mannelijke biggen worden onverdoofd gecastreerd. Deze zeer pijnlijke ingreep wordt door boeren gedaan om de 'berengeur' aan het varkensvlees te voorkomen. Deze berengeur ontstaat bij een zeer klein deel van de mannelijke biggen als ze een hoog gewicht hebben bereikt. Castratie is zeer pijnlijk en onnodig. In Engeland is het bijvoorbeeld al jaren verboden. Na verschillende acties van Wakker Dier tegen deze dierenmarteling gaf minister Brinkhorst in 2001 toe, dat hier snel een einde aan moest komen. Helaas is dit tot op de dag van vandaag nog niet geregeld.
Op een leeftijd van 4 weken worden de biggen 'gespeend', bij de moederzeug weggehaald. De biggen komen in betonnen hokken terecht met een kwart tot een vierkante meter leefruimte per big.
Biggen worden in 6 maanden vetgemest tot 100 kg. Deze grote zware dieren hebben niet meer dan 1 m² aan ruimte. De vloer van de hokken bestaat vaak geheel uit betonnen of kunststof roosters. Hierdoor kampen veel varkens met pootgebreken.
In de kale betonnen hokken is niets anders te vinden dan soortgenoten. Uit frustratie en om hun wroetbehoefte en onderzoekingsdrang te bevredigen, duwen de dieren tegen elkaars lichamen, knagen op elkaars oren en bijten op elkaars staarten. Dit staartbijten kan uitgroeien tot een obsessie. De varkens happen steeds feller in elkaars staarten en tenslotte mondt het verveelde kauwen uit in regelrecht kannibalisme. Vaak zit de hele groep dan één gewond dier achterna.
Dit is de reden dat ze bij wijze van 'oplossing' de hoektanden en staarten van de dieren knippen. Dit neemt de oorzaak van het probleem echter niet weg: de verveling en frustratie blijft. Minder biggen per hok, het huisvesten van de dieren op stro, daglicht en het geven van ruwvoer, zoals in de biologische dierhouderij, zouden veel betere maatregelen zijn om staartbijten te voorkomen.
Doordat in de moderne varkensstal soms tot wel duizend dieren in een kleine ruimte zitten, kunnen besmettelijke ziekten zich gemakkelijk verspreiden. Veel varkens hebben door de stress waarin ze leven een zeer lage weerstand. Ziekten steken dan nog sneller de kop op.
Na een half jaar worden de varkens naar het slachthuis afgevoerd. De dieren wegen dan ongeveer 100 kilo. Vaak zien ze voor het eerst daglicht. Het licht, de vreemde omgeving en het onzachtzinnige inladen en transport zelf veroorzaken bij de dieren enorme spanningen. Vaak zijn deze transporten naar het slachthuis onnodig lang. Het gaat om meer dan 6 miljoen varkens die jaarlijks vanuit Nederland door heel Europa worden gesleept. Nederland is alleen al de grootste biggenleverancier aan Hongaarse varkensbedrijven.
Internationale veetransporten kunnen meerdere dagen duren. Van de 1,4 miljoen varkens die jaarlijks op transport gaan naar het slachthuis in het buitenland komen er veel dood aan. De dieren die het overleven komen uitgeput en vaak gewond aan. Uit economisch oogpunt echter wordt zelfs een uitval van zo'n 70.000 dieren nog acceptabel geacht. 3,2 Miljoen biggen worden jaarlijks op een lange afstandtransport gezet naar het buitenland om daar verder vetgemest te worden. Ook dit onnodige transport veroorzaakt veel dierenleed.
Inmiddels zijn er in Europees verband maatregelen genomen om de lange transportduur aan regels te binden. Zo worden rust- en drinktijden voorgeschreven. Deze regels worden in de praktijk vaak niet nageleefd. Met name Nederlandse veevervoerders blijken vaak de wet te overtreden.
Voor varkens zijn beschermende regels opgesteld in het zogenaamde 'Varkensbesluit'. Deze wet gaat lang niet ver genoeg. Stro of een uitloop naar buiten zijn bijvoorbeeld niet verplicht. De stalen stangen waartussen de zeugen zitten moeten minimaal 2 meter lang zijn; dan kunnen de dieren nog slechts 1 stapje vooruit en achteruit. Deze veel te slappe wet wordt echter zelfs door meer dan de helft van de varkensboeren overtreden. Dit blijkt uit onderzoek van de AID, een onderdeel van het landbouwministerie LNV. De zeugenhokken zijn bijvoorbeeld vaak korter dan 2 meter zodat zelfs dat ene stapje bewegingsvrijheid de zeugen niet wordt gegund.
In veel winkels is vlees met een PVE/IKB-keurmerk te vinden. Bij dit keurmerk staan vaak vage algemene kreten als 'extra gecontroleerd'. Dit keurmerk zegt echter niets over dierenwelzijn. Vlees met dit keurmerk komt meestal rechtstreeks uit de bio-industrie.
Ik vind die groepshuisvesting wel acceptabel eigenlijk.quote:Op donderdag 16 november 2006 21:25 schreef erodome het volgende:
Schapen hebben het geweldig over het algemeen, voor vleeskalveren is het leven wel wat minder voor, de kist waarin ze niet voor achteruit kunnen mag niet meer, nu is het de iglo met een hekje eromheen die geen enkele bokkesprong toelaat.
Deze zijn er ook in groepsvariant. Maar hier heb ik eerlijk gezegd niet zoveel problemen mee.quote:Op donderdag 16 november 2006 21:58 schreef erodome het volgende:
De eerste 4 weken zitten ze hierin:
[afbeelding]
Nou ja, in zoiets dan, iig niet meer ruimte.
[afbeelding]
Massaproductie in calafornie
Dan gaan ze in een wat ruimer hok, wat jij neerzet is erg aardig, maar meestal de realiteit niet, alhoewel het ook echt slechter kan.
Een kalfje hoort te kunnen spelen, zoals in dat hok wat jij liet zien, daarmee heb ik geen enorme problemen, alhoewel ideaal lekker buiten spelen zou zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Deze zijn er ook in groepsvariant. Maar hier heb ik eerlijk gezegd niet zoveel problemen mee.
Ik denk dat het samenzijn met soortgenoten het welzijn enorm verhoogt. Of kalveren in standaard groepshuisvesting 'gelukkig' zijn, dat weet ik niet.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:03 schreef erodome het volgende:
Een kalfje hoort te kunnen spelen, zoals in dat hok wat jij liet zien, daarmee heb ik geen enorme problemen, alhoewel ideaal lekker buiten spelen zou zijn natuurlijk.
Maar de praktijk is de iglo, geen bokkensprongen, geen gespeel met soortgenoten.
Daarna meestal een half open stal, gewoon een ruimte waar meerdere dieren lopen en al zeker geen speelgerij.
Niet helemaal. Zoals ik al zei, ammoniakuitstoot is doorgaans wel hoger bij biologische veehouderij. Ook is er meer grond nodig, wat in een dichtbevolkt land als Nederland ook een milieubelasting met zich meebrengt. Qua mestoverschot is het echter weer gunstiger.quote:
Biologisch-dynamisch is echte paskwil. Koeienhoorns met stront in de grond begraven omdat meneer Steiner dat ooit een goed idee leek. Werkzaam via één of ander geestelijk nog niet ontdekt mechanisme ala homeopathie. Geen enkel goed bewijs, maar toch maar ermee bezig.quote:http://www.agriholland.nl/dossiers/bioland/home.html
Even een link pakken die niet van dierenorganisatie's is, maar van een zeer serieuse organisatie op het gebied van boeren...
[...]
Binnen de biologische landbouw wordt onderscheid gemaakt tussen de ekologische landbouw enerzijds en de biologisch-dynamische (BD) landbouw anderzijds. Voor de BD-landbouw geldt een aantal extra eisen. Gewasbescherming vindt plaats door de inzet van natuurlijke vijanden van plaagorganismen, betere resistentie van planten, natuurlijke gewasbeschermingsmiddelen, het gebruik van rassen met een gunstige opbouw en mechanische onkruidbestrijding.
[...]
Kassen zijn bijvoorbeeld niet echt energiezuiniger of er nou reguliere of biologische landbouw in plaatsvindt. Voor het energieverbruik zijn er namelijk niet echt eisen. Ook steeds meer reguliere kassen gebruiken sluipwespen i.p.v. bestrijdingsmiddelen.quote:Biologische land- en tuinbouwproducten worden doorgaans energiezuiniger geproduceerd dan gangbare landbouwproducten.
Ik raad het van harte aan even naar die link te sturen, ik heb maar een heeeeeeeeeel klein stukje neergezet van het gehele stuk, waartussen ook allerlei meer dan interresante en serieuse links staan naar verdere info...
Dat de kip zich natuurlijk kan gedragen is niet helemaal waar in de biologische teelt, een kip is niet instaat om groepen groter dan 25 individuen uit elkaar te houden, wordt de groep groter dan raakt d epikorde uit balans en dat kan nare gevolgen hebben, heeft nare gevolgen kan ik beter zeggen, het normale pikorde pikken gaat over tot overmatige pikkerij en daar kunnen kippen die niet zo macho zijn zelfs dood aan gaan.quote:Het verschil tussen een biologische legkip en andere legkippen
Buitenlucht
Het belangrijkste verschil is dat een biologische kip buiten mag lopen in het weiland. Elke kip heeft maar liefst vier vierkante meter ter beschikking in de frisse lucht. Vergelijk dat maar eens met de afgesloten leefruimte van de legbatterijkip (achttien kippen op één m2) en de scharrelkip (negen kippen op één m2).
De kip of het ei
Maar er zijn nog veel meer verschillen. Waar het om gaat, is dat een biologische kip zich kan gedragen zoals ze van nature in elkaar zit. Het gaat om de kip, en niet alleen om het ei.
Dat de eieren lekkerder zijn als de kip goed wordt verzorgd, is een prettige bijkomstigheid.
De regels op een rijtje:
Biologische legkippen (300.000)
6 kippen per vierkante meter stalruimte plus 4 vierkante meter per kip in de buitenlucht, snavelkappen verboden, toucheren toegestaan (maar zelden toegepast), voer 80% biologisch waaronder hele graankorrels, géén genetisch gemanipuleerd voer, legnesten, zitstokken, stofbad, maximaal 3000 kippen per stal.
Scharrelkippen standaard (5,5 miljoen)
9 kippen per vierkante meter, geen uitloop naar buiten, gekapte snavels, meelvoer, wel legnesten, zitstokken en stofbad. Aantal kippen per stal onbeperkt.
Batterijkippen (28 miljoen)
18 kippen per vierkante meter, geen uitloop naar buiten, gekapte snavels, geen legnesten, geen zitstokken, geen stofbad, aantal kippen per stal onbeperkt.
*Na 2012 is het houden van kippen op deze manier niet meer toegestaan
Is niet waar, omdat er minder dieren op een kleine ruimte zitten is die amoniak amper een probleem te noemen!!!!!quote:Op donderdag 16 november 2006 22:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet helemaal. Zoals ik al zei, ammoniakuitstoot is doorgaans wel hoger bij biologische veehouderij. Ook is er meer grond nodig, wat in een dichtbevolkt land als Nederland ook een milieubelasting met zich meebrengt. Qua mestoverschot is het echter weer gunstiger.
Kassen zijn idd nog een probleem, maar daarover wordt heel hard nagedacht, maar heeft bar weinig met vlees van doenquote:Biologisch-dynamisch is echte paskwil. Koeienhoorns met stront in de grond begraven omdat meneer Steiner dat ooit een goed idee leek. Werkzaam via één of ander geestelijk nog niet ontdekt mechanisme ala homeopathie. Geen enkel goed bewijs, maar toch maar ermee bezig.
[..]
Kassen zijn bijvoorbeeld niet echt energiezuiniger of er nou reguliere of biologische landbouw in plaatsvindt. Voor het energieverbruik zijn er namelijk niet echt eisen. Ook steeds meer reguliere kassen gebruiken sluipwespen i.p.v. bestrijdingsmiddelen.
Nergens gebruikt biologisch meer energie als bio-industrie, dat er punten zijn waarop bar weinig verschil is(kassen) maakt daarin weinig uit, het algemeen is vele malen minder dan bio-industrie, het wordt iig nooit meer dan bij de bio-industrie, het argument biologisch is slechter voor milieu is grote onzin, is niet waar het is beter voor milieu, of in het geval van kassen, het is niet slechter voor het milieu.quote:Dus wat dat betreft zijn er ook wel punten waarbij de biologische landbouw veel energie verbruikt. En bijvoorbeeld, ook al is het biologisch, als het ingevlogen wordt per vliegtuig kun je je afvragen of dat niet zoveel energie verbruikt dat het milieuvoordeel helemaal weg is.
Nee, dat is het juist níét. Omdat de dieren meer buitenlopen en daar hun ammoniak uitstoten in de vorm van mest komt het in de bodem terecht waar het wordt omgezet tot salpeterzuur, wat schadelijk is voor de natuur.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Is niet waar, omdat er minder dieren op een kleine ruimte zitten is die amoniak amper een probleem te noemen!!!!!
Op zich heb je gelijk, maar je moet je afvragen, als consument, of het zinnig is om bij de keus tussen twee gelijkwaardige producten waarvan er één biologisch geteeld is en één niet-biologisch, maar de biologische ingevlogen is (en dan met name in het geval van groente en fruit) het milieuvoordeel niet helemaal teniet gedaan is.quote:[...]
Als er iets gebruik maakt van vervoer dan is het de bio-industrie....
of met homeopatische middelen of echte medicijnen is behandeld als ie ziek is.quote:Op vrijdag 17 november 2006 09:06 schreef Isegrim het volgende:
Lammetjes.
Ik vind het inderdaad vreemd dat zoiets niet 'biologisch' mag heten. Maar ja, die beesten krijgen geen biologisch voer. Wat dat betreft is het verdomde jammer dat het scharrelvlees vrijwel volledig van de markt is verdwenen. Dat is een stuk goedkoper dan biologisch, maar even diervriendelijk. Ik geloof dat het de meeste mensen een worst zal wezen of hun stukje rundvlees gevoerd is met biologische of gewone brokken...
Homeopathie.quote:Op vrijdag 17 november 2006 09:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
of met homeopatische middelen of echte medicijnen is behandeld als ie ziek is.
Zelfs de placebowerking werkt dan niet.quote:Op vrijdag 17 november 2006 09:20 schreef FuifDuif het volgende:
Hehe, een ziek dier met homeopathie trachten te genezen.
Daar doelde ik ook op inderdaadquote:Op vrijdag 17 november 2006 09:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zelfs de placebowerking werkt dan niet.
Daar steekt een enorme lobby en industrie achterquote:Op vrijdag 17 november 2006 09:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Homeopathie.
Het is trouwens niet de consument die heeft besloten dat hij liever biologisch dan scharrel heeft. De industrie heeft besloten zich op biologisch te richten. Erg jammer...
Yup. In die zin geldt jouw 'Vote with your dollar' niet helemaal...quote:Op vrijdag 17 november 2006 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar steekt een enorme lobby en industrie achter
How come?quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Yup. In die zin geldt jouw 'Vote with your dollar' niet helemaal...
Ik weet er te weinig van om een vergelijking tussen beide te trekken. Het enige dat mij opvalt is dat niemand de optie minder vlees eten wil zien. Nee, de redenatie is: wij hebben RECHT op (veel) vlees, en omdat een normale manier van omgaan met dieren teveel vervuiling geeft, stoppen we ze in hokken onder erbarmelijke omstandigheden.quote:Op vrijdag 17 november 2006 09:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat is het juist níét. Omdat de dieren meer buitenlopen en daar hun ammoniak uitstoten in de vorm van mest komt het in de bodem terecht waar het wordt omgezet tot salpeterzuur, wat schadelijk is voor de natuur.
Nee, je bent niet gek. Als iedereen, die perse elke dag vlees wil eten, dat terug zou brengen naar max 3 keer per week, dan zou de vleesproductie zo drastisch verminderen, dat je niet meer zoveel dieren op een kleine ruimte hoeft te stoppen. Zelfde ruimte - minder dieren - verbetering van situatie. Deels natuurlijk, want de ruimte is niet het enige wat er mis is met de bio-industrie.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:22 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik weet er te weinig van om een vergelijking tussen beide te trekken. Het enige dat mij opvalt is dat niemand de optie minder vlees eten wil zien. Nee, de redenatie is: wij hebben RECHT op (veel) vlees, en omdat een normale manier van omgaan met dieren teveel vervuiling geeft, stoppen we ze in hokken onder erbarmelijke omstandigheden.
Maar ik ben zeker gek als ik dat krom vind?
V.
De halal-slachtmethode ben ik anders niet erg blij mee.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
How come?
Als mensen veel scharrelvlees hadden gekocht was het wel gebleven, maar mensen geloven nu eenmaal al die humbug over bestrijdingsmiddelen.
Het probleem is eerder dat mensen zeer selectief zijn met de informatie die ze willen opnemen. Mensen willen geloven dat bestrijdingsmiddelen altijd slecht zijn, maar willen niets weten over vergif dat planten van nature maken. De natuurlijke gifstoffen die bv worteltjes aanmaken zijn eigenlijk zenuwgiften die als ze niet van nature maar kunstmatig op de wortel zaten er blinde paniek over zou zijn.
Hormonen mogen niet aan vee gevoerd worden, maar elk pak melk staat bol van de natuurlijke hormonen.
De Partij van de dieren gaat vreselijk tekeer over het halal vlees, terwijl Halal geslacht lamsvlees vreselijk diervriendelijk is opgegroeit, en het is dat hersenloze gezever van die birckenstock hippies wat me aankotst.
Wie ben jij om andere mensen voor te gaan schrijven hoe vaak ze vlees eten?quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:22 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik weet er te weinig van om een vergelijking tussen beide te trekken. Het enige dat mij opvalt is dat niemand de optie minder vlees eten wil zien. Nee, de redenatie is: wij hebben RECHT op (veel) vlees, en omdat een normale manier van omgaan met dieren teveel vervuiling geeft, stoppen we ze in hokken onder erbarmelijke omstandigheden.
Maar ik ben zeker gek als ik dat krom vind?
V.
Dat is jouw keuze, net als het de mijne is dat ik liever moddervette sudderlappen eet, ook iets wat allerlei mensen die het beter weten me liever zouden ontzeggenquote:Op vrijdag 17 november 2006 10:38 schreef Isegrim het volgende:
Elke dag vlees vind ik een beetje onzin. Ik eet het bij lange na niet elke dag. Veel te duur ook. En ik vind kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Ik eet liever eens in de paar weken een goeie ossenhaasbiefstuk dan elke dag een stuk kiloknaller-vlees.
Natuurlijk. Van mij mag je tien kilo vlees per dag eten als je dat wilt.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is jouw keuze, net als het de mijne is dat ik liever moddervette sudderlappen eet, ook iets wat allerlei mensen die het beter weten me liever zouden ontzeggen
LOLquote:Op vrijdag 17 november 2006 10:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Natuurlijk. Van mij mag je tien kilo vlees per dag eten als je dat wilt.Sudderlappen.
Die moet ik weer eens maken, goddelijk eten.
Friet.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
LOL
Nee, ik eet helemaal niet veel vlees, maar ik vind dat iedereen dat zelf moet weten.
Ik eet trouwens graag een biefstuk hoor, maar sudderlappen eet ik liever.
Vette sudderlappen met friet, godenspijs, wat nitraat rijke sla erbij
:-)
Wat LUL je nou slap? LEES nou eens een keerquote:Op vrijdag 17 november 2006 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wie ben jij om andere mensen voor te gaan schrijven hoe vaak ze vlees eten?
Dat is de keuze van mensen zelf.
Paternalistische onzin
Wij leven ook niet meer op de manier zoals we een paar honderd jaar leefden, en natuurlijk leven varkens anders in de bioindustrie dan in de natuur, maar dat wil niet zeggen dat ze het slecht hebben. Ik heb zelf een bedrijf in de aquacultuur, maar we hebben ook "dochter"bedrijven met een heleboel varkens en die voelen zich heel happy.quote:Op donderdag 16 november 2006 21:25 schreef erodome het volgende:
Varkens zijn idd een groot knelpunt, alhoewel kippen het ook niet al te best hebben in de bio-industrie, alhoewel de biologische teelt nogsteeds met het probleem zit dat ze te grote groepen herbergen wat de pikorde verstoort.
Schapen hebben het geweldig over het algemeen, voor vleeskalveren is het leven wel wat minder voor, de kist waarin ze niet voor achteruit kunnen mag niet meer, nu is het de iglo met een hekje eromheen die geen enkele bokkesprong toelaat.
Maar nog wat foto's over de verschillen tussen varkenshouderijen en dan vraag ik aan iedereen of ze vol kunnen houden dat de bio-industrie zo slecht nog niet is tegenover biologische teelt, zeker als we het idd over varkens hebben, intelligente dieren met een uitgebreid sociaal leven.
[afbeelding]
Bio-industrie
[afbeelding]
Bio-industrie
[afbeelding]
Bio-industrie(varkensflat op de veluwe, modern bedrijf!!!!!!
[afbeelding]
Biologisch
[afbeelding]
Bio-industrie
[afbeelding]
Biologisch
[afbeelding]
Biologisch
[afbeelding]
Biologisch
[afbeelding]
Biologisch
Ik denk dat zo de tegenstelling wel duidelijk is tussen de verschillende methoden...
Nog een keer, die vervuiling is ONZIN, biologisch is MINDER vervuilend dan bio-industrie, daarom is dat hele biologisch boeren ontstaan!!!!!quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:18 schreef more het volgende:
[..]
Wij leven ook niet meer op de manier zoals we een paar honderd jaar leefden, en natuurlijk leven varkens anders in de bioindustrie dan in de natuur, maar dat wil niet zeggen dat ze het slecht hebben. Ik heb zelf een bedrijf in de aquacultuur, maar we hebben ook "dochter"bedrijven met een heleboel varkens en die voelen zich heel happy.
Hoe denk je overigens het milieuprobleem op te lossen wat bij biologische landbouw veel groter is (ammoniak-uitstoot/zure regen, vervuiling van de grond waar ze op lopen etc.???
En hoe los je het probleem van de productievermindering, de productie bij biologische landbouw is veel lager, waardoor veel bos gekapt moet worden om landbouwgrond te creëren???
quote:Biologische landbouw en milieu
De groei van de biologische landbouw komt aan het eind van de zestiger jaren van de vorige eeuw op gang als steeds meer mensen zich zorgen beginnen te maken over de wijze waarop met het milieu wordt omgegaan. De biologische landbouw lijkt daarvoor alternatieven te kunnen bieden. De doorbraak komt in de tachtiger jaren. Steeds meer komt de nadruk te liggen op 'gezond leven' en op 'milieuvriendelijke producten'.
Biologische land- en tuinbouwproducten worden doorgaans energiezuiniger geproduceerd dan gangbare landbouwproducten. Het fabriceren van kunstmest kost bijvoorbeeld erg veel energie. De biologische veehouderij gebruikt zoveel mogelijk zelf geproduceerd veevoer en importeert niet zoals in de gangbare veehouderij gebruikelijk is grote hoeveelheden uit het buitenland, die met veel energiekosten getransporteerd moeten worden.
Punten van zorg met betrekking tot biologische landbouw en energie zijn onder andere de verwarmde glastuinbouw (de producten kunnen immers elders zonder extra energie geproduceerd worden) en de import en export van biologische producten (waarom niet lokaal naar behoefte produceren en tevreden zijn met de mogelijkheden, vervoer kost energie en geld).
quote:Kringlopen
In de biologische landbouw wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van korte gesloten kringlopen en natuurlijke evenwichten. Om die reden is de biologische landbouw ook grondgebonden. De levende bodem vormt een belangrijke schakel in de kringlopen op het agrarisch bedrijf.
Ideaal is een gemengd bedrijf. De mest van het vee wordt gebruikt voor de productie van akkerbouw- en/of tuinbouwgewassen die als voedsel voor de mens of als veevoer kunnen dienen. Vaak hebben bedrijven zich toch gespecialiseerd en zullen ze moeten samenwerken om de kringloop in stand te houden, bijvoorbeeld een koppelbedrijf. Het koppelbedrijf is de duurzame samenwerking tussen bedrijven uit verschillende sectoren (akkerbouw, tuinbouw, veehouderij, fruitteelt). Dit “bedrijf op afstand” is een moderne vorm van het aloude gemende bedrijf. Het traditionele gemengde bedrijf kan wat de korte productiekolom en de nagenoeg gesloten bedrijfsvoering als inspiratie dienen.
Omdat er ook producten worden afgevoerd, zal de behoefte van de bodem goed in de gaten gehouden moeten worden. Ruime vruchtwisseling (verschillende gewassen hebben verschillende behoeften), groenbemesters en de teelt van vlinderbloemigen kunnen ervoor zorgen dat de bodem voldoende mineralen beschikbaar heeft voor het volgende gewas.
Een mestoverschot zoals in de gangbare landbouw kent de biologische landbouw niet. Het aantal dieren per hectare is geringer dan in de gangbare veehouderij en er worden geen kunstmeststoffen gebruikt. De dierlijke mest is een noodzakelijk onderdeel van de kringloop om de grond vruchtbaar te houden.
Vanuit de kringloopgedachte wordt ook het gebruik van eindige grondstoffen zo veel mogelijk beperkt.
Dat laatste stukje komt hiervandaan, ook zeer interresant om te lezen, hier staan bv ook de minimum maten voor de dieren in...quote:4. Biologische dierlijke mest
Veebezetting
Op een biologisch bedrijf mag men per ha cultuurgrond (de gemeten oppervlakte bouw- en/of grasland) een beperkt aantal dieren houden. Het maximaal toegestane aantal dieren komt overeen met een mestproductie van 170 kg N (stikstof) per ha per jaar.
Als naast bijvoorbeeld runderen ook andere dieren op het bedrijf aanwezig zijn, tellen deze mee in de veebezetting. De aantallen dieren die overeenkomen met 170 kg N staan in “Bijlage Veebezetting”.
Meer dieren per ha is alleen toegestaan als de afzet is geregeld voor de te veel geproduceerde mest. Dat kan door een samenwerkingsverband met een ander biologisch bedrijf af te sluiten, bijvoorbeeld een akkerbouwer. Ook voor de biologische akkerbouwer geldt de norm van maximaal 170 kg N per ha cultuurgrond per jaar uit dierlijke mest (biologisch plus gangbaar). Als meer dan twee bedrijven een samenwerkingsverband aangaan, geldt de norm voor zowel elke deelnemer individueel als voor alle deelnemers gezamenlijk.
Voorbeeld
Onder cultuurgrond valt ook landbouwgrond die onder een natuur- en beheersprogramma valt. Op deze grond geldt meestal een beperking voor het uitrijden van mest. In dat geval worden de hectares “grond met beperking” naar verhouding meegeteld bij het berekenen van de totale oppervlakte cultuurgrond.
Bijvoorbeeld: 10 ha beheersgrond waarop 20 m3 stromest (mestcode 10) = circa 80 kg N mag worden uitgereden. Deze oppervlakte telt mee voor: 80/170 x 10 ha = 4,7 ha cultuurgrond.
quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:55 schreef erodome het volgende:
http://library.wur.nl/biola/bestanden/1722341.pdf
Hier een link die echt over de mest gaat....
Deze is ook wel leuk en vindt je ook wel wat over mest enzo...
http://library.wur.nl/biola/bestanden/1766681.pdf
Maar men moet goed begrijpen dat de bio-industrie gebruik maakt van kunstmest, wat veel en veel vervuilender is dan gewone mest.
Humbugquote:Op vrijdag 17 november 2006 16:55 schreef erodome het volgende:
Maar men moet goed begrijpen dat de bio-industrie gebruik maakt van kunstmest, wat veel en veel vervuilender is dan gewone mest.
De vergelijking gaat w.m.b. een beetje mank. Zo vind ik het schandalig wanneer chimpansees in kleine hokjes worden gehouden, maar heb ik daar met kippen een stuk minder moeite mee.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:13 schreef FuifDuif het volgende:
Zeg Pietverdriet, hoe zou jij het vinden wanneer de slavenarbeid weer wordt ingevoerd en jij onder zeer gure omstandigheden moet werken voor een slavenhouder, als niet meer dan een productiemiddel? Dat vind jij niet fijn, hè? Gedraag je dan ook tegenover andere levensvormen, en snel ook!
Waarom precies?quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De vergelijking gaat w.m.b. een beetje mank. Zo vind ik het schandalig wanneer chimpansees in kleine hokjes worden gehouden, maar heb ik daar met kippen een stuk minder moeite mee.
Omdat intelligentie en met name de mate van zelfbewustijn in mijn ogen een belangrijke factor zijn in wat wij 'lijden' noemen. Ik denk dat een kip minder lijdt dan een chimp in zo'n situatie omdat een kip er niet over kan nadenken.quote:
Als ik vergelijk hoe mensen wonen in achterstandswijken, geen tuin waar de kinderen kunnen spelen, alleen maar beton en asfalt, dan vind ik dat de zeugen en biggetjes het bij ons beter hebben.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:13 schreef FuifDuif het volgende:
Zeg Pietverdriet, hoe zou jij het vinden wanneer de slavenarbeid weer wordt ingevoerd en jij onder zeer gure omstandigheden moet werken voor een slavenhouder, als niet meer dan een productiemiddel? Dat vind jij niet fijn, hè? Gedraag je dan ook tegenover andere levensvormen, en snel ook!
Iemand die in coma ligt behandelen we toch ook nog steeds op een waardige wijze? Ik vind dat geen argument, meer een excuus om toch regelmatig je kipfiletje tot je te kunnen nemen, om eerlijk te zijn.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:40 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Omdat intelligentie en met name de mate van zelfbewustijn in mijn ogen een belangrijke factor zijn in wat wij 'lijden' noemen. Ik denk dat een kip minder lijdt dan een chimp in zo'n situatie omdat een kip er niet over kan nadenken.
Ik heb daarvoor geen excuus nodig. Dit is gewoon een observatie gebaseerd op mijn ervaring met dieren.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:43 schreef FuifDuif het volgende:
Iemand die in coma ligt behandelen we toch ook nog steeds op een waardige wijze? Ik vind dat geen argument, meer een excuus om toch regelmatig je kipfiletje tot je te kunnen nemen, om eerlijk te zijn.
Je had het over zelfbewustzijn en lijden. In dat opzicht is een kip net zo gelijkwaardig aan een normaal mens, als een mens in coma aan een normaal mens.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:45 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb daarvoor geen excuus nodig. Dit is gewoon een observatie gebaseerd op mijn ervaring met dieren.
Verder vind ik mensen en dieren niet gelijkwaardig, dus ik vind de vergelijking tussen een kip en een mens in coma niet helemaal kloppend.
Ik heb hele andere ervaringen, maar goed jij zult het met enkele bezoeken wel beter weten dan iemand wiens familie al sinds 1880 dagelijks met ondermeer varkens werkt.quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
ben op toch wel een heel aantal bedrijven geweest en ik kan echt niet zeggen dat het bio-industrie varken erg happy is...
Neem die fokzeugen in de 4 weken dat ze vast staan, ze gaan schuimbekken, stangbijten en nog wat andere zware stress signalen.
Het verschil is dat een mens in coma op een dag weer een normaal mens kan worden en een kip niet.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je had het over zelfbewustzijn en lijden. In dat opzicht is een kip net zo gelijkwaardig aan een normaal mens, als een mens in coma aan een normaal mens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |