abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 november 2006 @ 23:46:46 #51
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43734315
quote:
Op maandag 20 november 2006 22:44 schreef tudoros het volgende:

[..]

Precies gezegd: het is ook heel breed. "zoeken naar de zin van het leven" is de meest nauwkeurige benadering van het begrip religie.
Dat is zingeving. En zingeving kan wat mij betreft heel goed niet-religieus zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_43784739
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:46 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is zingeving. En zingeving kan wat mij betreft heel goed niet-religieus zijn.
Voor jou is christendom een religie, islam religie, jodendom religie, boeddhisme religie etc.
Voor jou is religie zingeving, maar niet persee zingeving religie.
Voor jou is religie een godsdienst.

Met religie in bredere zin kan echter ook bedoelt worden een meer meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens of gedachten met betrekking tot zingeving.

Als je het heel prisma-woordenboek smal houdt, is religie te vertalen met godsdienst, maar breder gezien is religie een begrip dat op alles van toepassing is als het zich maar met zingeving te maken heeft.

Secularisme is het slechts voorstaan van scheiding tussen kerk en staat. Ik vind dat zeer belangrijk, maar begrijp het Akkersloot-puntje niet helemaal. Gelukkig schijn ik hier niet de enige te zijn..
  woensdag 22 november 2006 @ 20:48:59 #53
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_43796460
Als er niets buiten God bestaat, dan kunnen er niet meerdere Goden bestaan, tenzij ze allen aspecten van dezelfde God zijn wellicht.

Hangt er ook een beetje vanaf over welk soort godsbeeld het hier precies gaat. God als persoon, God als ding, God als proces, God als toestand, God als dat alles en meer?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')