Ingrid, ik stop Emma (1 jaar oud) elke avond om 7 uur in bed, dat doe ik al sinds ze een maandje of 6 is...als ze dan nog wakker wordt voor een voeding daarna (meestal rond 11 uur/12uur) krijgt ze nog een fles pap. Ze wordt eigenlijk áltijd nog een paar keer wakker 's avonds, maar ze ligt tenminste vanaf zeven uur in bed. Ik zou volgens mij helemaal gek worden als dat niet zo zou zijn
![]()
... je moet toch ook wat aan je avond hebben? Bovendien vind ik het goed als ze een ritme krijgen en een vaste slaap-tijd, dat heeft ook met structuur te maken.
Onze dag verloopt dan ook meestal hetzelfde... opstaan rond 7 uur/half 8 met een papfles, rond 10/11 uur een banaan en dan gaat Emma naar bed, half 1/1 uur boterham eten, 's middags een ander stuk fruit, een paar mandarijntjes o.i.d., weer naar bed rond een uur of 3/4, dan slaapt ze meestal een uurtje en we gaan vervolgens om 18:00 eten. 19:00 breng ik ze naar bed.
(Dit schema is voor Noa een beetje hetzelfde, met als verschil dat zij meestal geen twee slaapjes meer doet op een dag, maar ééntje rond half 2, net na het middageten).
Het is lastig hoor, om het te 'regelen' bij een eerste kindje...maar je kunt ze het beste wel wennen aan een bepaalde structuur ipv helemaal mee te gaan met hún ritme. Ze weten zelf nog niet goed aan te geven vaak wat het beste voor hen is (heb ik gemerkt, bij Noa ging ik zoveel mogelijk mee in haar ritme maar dat ging echt fout) en dan moet je het voor hen aangeven.
Stiekemurd, een tip: doe wat 'oud' speelgoed naar de zolder of de slaapkamer... en laat het nieuwe speelgoed beneden. Dat scheelt een hoop!! (moest hier ook wel)
Nog van harte gefeliciteerd met Benthe he!! en straks tot ziens in het peutertopic (Noa is ook bijna 2
![]()
)...