Evik | maandag 13 november 2006 @ 10:53 |
Gisteren zat ik de wedstrijden (12 november 2006) op talpa te kijken. Ik weet niet meer precies welke wedstrijd het was, maar op een gegeven moment hield een speler de bal net nog voor de achterlijn binnen (ten plaatse van het strafschopgebied). Hij hield de bal dus binnen, maar door zijn eigen snelheid moest hij een stukje buiten het veld rennen om daarna de bal weer verder te spelen. Echter buiten het veld werd er (volgens mij) een overtreding begaan door de verdediger. De scheidsrechter oordeelde van niet, maar mijn vraag is nu... Wat als de scheidsrechter wel besliste tot een overtreding. De overtreding is ten hoogte van het strafschopgebied gemaakt, maar buiten het veld. Hierdoor kon de speler de bal niet meer halen waardoor er ook geen voordeel meer was. Moet de scheidsrechter dan besluiten tot een strafschop? Of wat voor overtreding dan ook? Edit: Gaandeweg het topic blijkt dus: Het gaat om de wedstrijd van zondag 12 november 2006 tussen Sparta Rotterdam en ADO Den Haag. Het was een overtreding van Stijn Vreven [ Bericht 9% gewijzigd door Evik op 13-11-2006 11:27:17 (Extra gegevens bekend) ] | |
sungaMsunitraM | maandag 13 november 2006 @ 10:55 |
--> [VBL] | |
sanger | maandag 13 november 2006 @ 11:17 |
tvp goede vraag. | |
Burbo | maandag 13 november 2006 @ 11:19 |
Ik zag het ook. ![]() | |
WebForce | maandag 13 november 2006 @ 11:20 |
Overtreding was van Vreven. Lijkt mij gewoon een strafschop ja ![]() | |
Harmen1984 | maandag 13 november 2006 @ 11:21 |
quote:Goeie redenering ![]() ![]() | |
Evik | maandag 13 november 2006 @ 11:22 |
quote:Jawel, maar de overtreding is toch BUITEN het strafschop gebied? En daarbij.. de overtreding is toch BUITEN het veld? | |
mr_cucumber | maandag 13 november 2006 @ 11:25 |
Humberto Tan had met Uilenberg (baas scheidsrechters) gebeld, die zei weer dat het geen penalty kon zijn omdat de overtreding buiten de 16 meter was ingezet. Een kaart zou dan weer wel kunnen Beetje vreemde situatie wel, mijn gevoel zegt gewoon een penalty. | |
A.Powers | maandag 13 november 2006 @ 11:26 |
maar het was wel weer binnen een afstand van 15 meter van het doel,strafschop gebied is 15 meter toch ? . Er is wel wat te zeggen voor een strafschop dus ![]() | |
mitt | maandag 13 november 2006 @ 11:26 |
richting VBL | |
Brain23 | maandag 13 november 2006 @ 11:28 |
Het word dan een hoogtebal, waarbij er twee spelers, elk van een team, bij de scheidsrechter komen te staan. De scheidsrechter laat vervolgens de bal uit zijn handen los en de bal mag pas gespeeld worden nadat deze de grond aangeraakt heeft. | |
Evik | maandag 13 november 2006 @ 11:28 |
quote:Strafschop gebied is 16 meter, maar alles achter de achterlijn (behalve tussen de doelpalen en waar het net van het doel de grond raakt) is géén speelveld. | |
WebForce | maandag 13 november 2006 @ 11:29 |
Wat zou je anders kunnen doen dan? Een vrije trap buiten het veld laten nemen? ![]() | |
Evik | maandag 13 november 2006 @ 11:29 |
quote:Oke, geen penalty, maar wat dan wel? Een scheidsrechterbal voor een overtreding is ook niet logisch! Misschien een vraag voor de KNVB! | |
Robar | maandag 13 november 2006 @ 11:29 |
Lijkt me gewoon een strafschop. Je zult als scheidsrechter in dat uitzonderlijke geval denk ik van de positie van de bal uit moeten gaan en niet van de spelers. | |
Damzkieee | maandag 13 november 2006 @ 11:30 |
Geen strafschop, geen speelveld, een overtreding buiten de lijnen kan ook geen vrije trap opleveren in principe. Wat wel kan is een gele kaart geven. | |
Robar | maandag 13 november 2006 @ 11:33 |
quote:Hoogst onwaarschijnlijk, omdat er gefloten wordt voor een overtreding en er dus partij gekozen moet worden. Het lijkt me waarschijnlijker dat er een vrije trap wordt gegeven op de positie waar de bal zich het laatst binnen het veld bevond. | |
Robar | maandag 13 november 2006 @ 11:35 |
quote:Hoe vervolg je het spel dan , als je fluit? Het spel mag dan ook niet stilgelegd worden, want de bal is nog wel in het veld. | |
Evik | maandag 13 november 2006 @ 11:43 |
quote:In principe mag je het spel wel stilleggen, maar dat alleen als er een gegronde reden voor is zoals een hoog nodige blessure behandeling. Ik kan me een scheidsrechters bal ook niet voorstellen. Die spartaan kon gewoon op de keeper af, oftwel scoringspositie! Dus een kaart was zeker op zijn plaats, maar wat met de overtreding. Ik voetbal al jaren, een penalty lijkt me logisch omdat de inzet van de overtreding in het gebied was, maar wat als dat ook niet zo is..... Vage situatie dit dus. | |
Deetch | maandag 13 november 2006 @ 11:44 |
♪♫ Vreven laat je tieten zien ♫♪ ♪♫ Vreven laat je tieten zien ♫♪ ♪♫ Vreven laat je tieten zien ♫♪ ♪♫ Lalalalalalaaaa ♫♪ | |
Evik | maandag 13 november 2006 @ 12:08 |
quote:Bedankt voor deze bijzondere toevoeging aan dit onderwerp. Nu wordt alles opeens heel erg duidelijk. Ik denk dat uw uitleg een logica is die mensen, die niet het uitmuntende brein van een ADO supporter bevatten, niet begrijpen. Aangezien dit superieure brein van deze ADO supporters toch niet begrepen worden wil ik u vriendelijk verzoeken zulke toevoegingen achterwege te laten hoe aanvullend ze ook kunnen bijdragen aan het onderwerp. Ik vind dit trouwens wel een hele uitspraak op nivo voor een groningse Chemisch technologisch ingenieur!! | |
sanger | maandag 13 november 2006 @ 12:24 |
quote:Beetje lullig, een scheidsrechtersbal buiten het veld. Vraag me af of het dan een corner is of een achterbal. | |
sanger | maandag 13 november 2006 @ 12:26 |
Dus als ik de reacties hier goed begrijp: een speler komt vanaf de rechterkant op het doel af. Gaat langs de achterlijn. Omspeelt de keerper, loopt zelf 2 passen buiten de lijn om de inglijdende keeper te ontwijken. De verdediger maait hem een gebroken been. Resultaat? Gele kaart en geen penalty? | |
Damzkieee | maandag 13 november 2006 @ 12:27 |
quote:Inzet van de overteding is niet van belang, Als ik bij wijze van spreken een sliding inzet op de middellijn en ik raak de speler pas in het strafschopgebied is het toch een penalty en geen vrije trap op de middellijn (overdreven voorbeeld). Het gaat om het moment wanneer er contact is (logisch op zich). | |
Guilin | maandag 13 november 2006 @ 12:29 |
Exact dezelfde vraag? | |
Evik | maandag 13 november 2006 @ 12:41 |
quote:Klopt, maar omdat de overtreding niet in het veld zelf gemaakt is kan ik me voorstellen dat er een uitzondering kan ontstaan over de inzet van de overtreding. | |
Evik | maandag 13 november 2006 @ 14:31 |
Dit is het antwoord op mijn vraag die ik gesteld heb bij de KNVBquote: | |
sanger | maandag 13 november 2006 @ 14:34 |
quote:Dus in de door mij geschettste situatie is het goedkoop een doelpunt voorkomen. Vraag is nu alleen WAAR de scheidsrechtersbal wordt genomen-gedaan. | |
Zjwegel | maandag 13 november 2006 @ 14:39 |
waarschijnlijk op de achterlijn ten hoogte van waar de overtreding gemaakt is. Wel leuk dat ik het nu zo lees, want was er gisteren ook over het discusieren met men pa. Voor mijn gevoel was het ook gewoon geel en doorspelen ofzo, buiten het veld kan je alleen kaarten pakken. Leuk dat ik nu het antwoord weet:) was ook al bang voor hockey taferelen zoals, strafcorner:P | |
Me_Wesley | dinsdag 14 november 2006 @ 10:11 |
quote:Nee, de scheidsrechter legt het spel stil terwijl de bal in het spel is. Er wordt dus vervolgt op de plek waar de bal op dat moment was (standaard procedure als het spel wordt stilgelegd als de bal nog in het spel is). Als dit binnen de 5 meter zone is wordt de scheidsrechtersbal op de rand van de 5 meter zone genomen. Dit omdat er geen speciale regel is voor overtredingen buiten het veld, het wordt dan ook spelregeltechnisch niet gezien als een overtreding. De scheids mag het wel zo interpreteren en een kaart geven, maar mag er geen verdere spelregels als vrije schoppen of penalties op toepassen. De sanctie is een combinatie van de regels: |