abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43481657
Ik weet niet zeker of dit hier moet staan of bij TTK, maar ik ben een tekst aan het vertalen vanuit het Engels en er zijn wat woorden waarbij ik weet wat er bedoeld wordt, maar ik kan nergens het Nederlandse equivalent ervan vinden . Ik word er echt gestoord van. Vooralsnog gaat het om maar een paar woordjes:
-redirect (als in 'I would like to redirect);
-a character witness

maar misschien komen er nog meer bij. Het speelt zich dus af in een rechtszaal en ik heb geen Nederlandse boeken van John Grisham liggen of films die zich afspelen tijdens een rechtszaak. Ja, eentje, A Time To Kill maar die is zo genadeloos verrot ondertiteld dat ik daar liever niet naar kijk . Hopelijk zijn er hier mensen die rechten studeren en de Nederlandse termen kennen .
Tap tap tap
pi_43481854
Als je er nu ff bijzet wat ermee bedoeld wordt, is het wellicht mogelijk om er een correcte vertaling voor te geven.
pi_43482245
Er is een rechtszaak, advocaat ondervraagt getuige, geen verdere vragen enzo, advocaat van de tegenpartij mag ondervragen, en zegt dan 'I would like to redirect', dus ingaan op wat die andere advocaat heeft geprobeerd te beweren.

Character witness ben ik nog niet helemaal uit, het is een familielid van de beklaagde . Ze worden gebruikt om erachter te komen in hoeverre de beklaagde betrouwbaar is en of alles wat tot nu toe verteld is wel klopt.
Tap tap tap
pi_43483405
verwijzen of herverwijzen naar, en.. kroongetuige?.. nee geen kroongetuige...
pi_43483466
character witness --> denk zoiets als getuige a decharge

en volgend het woordenboek:
getuige over iemands goed zedelijk gedrag
deze shit is vetter dan Han Peekel in een bad vol satésaus
pi_43483589
quote:
Op zondag 12 november 2006 18:38 schreef Coenebaas het volgende:
character witness --> denk zoiets als getuige a decharge
Maar Cherry zei dat ze worden gebruikt om erachter te komen in hoeverre de beklaagde betrouwbaar is en of alles wat tot nu toe verteld is wel klopt.

Dan is het getuige a charge, wel sjieke termen.. moet toch een simpeler naam voor zijn?
pi_43483712
ok,character witness :
- witness who testifies under oath as to the good reputation of another person in the community where that person lives
-A character witness is a witness in a hearing or trial who vouches for the defendant's character.
pi_43483888
Volgens mij:
- Redirect: redigeren
- Character witness - karakter getuige, een getuige die het karakter van de verdedigde uhmm.. getuigt. Volgens mij mag je gewoon karakter-getuige zeggen
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_43484218
redigeren dacht ik dus ook, maar dat is het werkwoord van redactie uitvoeren, zeg maar .
Tap tap tap
pi_43486656
Dergelijke getuigen bestaan niet in het Nederlandse recht. Misschien is dat iets typisch angelsaksisch.

Al denk ik dat getuige à décharge het dichts in de buurt komt. Zoals ik het begrijp gaat het om een getuige die komt vertellen over het goede gedrag van de verdachte.

En redirect lijkt me dan maar iets als 'ingaan op argumenten van de tegenpartij'.
  Moderator zondag 12 november 2006 @ 20:22:11 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_43486811
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')