Waarom, het gaat toch over werk en recht!quote:Op zondag 12 november 2006 09:00 schreef NewOrder het volgende:
Versoepelen? Afschaffen!
Deze discussie hoort overigens in POL thuis.
Ik begrijp je punt, maar hoe je het ook draait of keert, aanpassing van het ontslagrecht is een politieke discussie.quote:Op zondag 12 november 2006 09:02 schreef draaijer het volgende:
Waarom, het gaat toch over werk en recht!
can somebody move this to POL?quote:Op zondag 12 november 2006 09:11 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt, maar hoe je het ook draait of keert, aanpassing van het ontslagrecht is een politieke discussie.
Ontslagrecht versoepelen zou ook kunnen zijn het kunnen ontslaan van personeel wanneer je een overduidelijke case hebt opgebouwd. Normaal moet je dan nog een hele hele dikke zak geld meegeven. Dat vind ik belachelijk.quote:Op zondag 12 november 2006 09:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
In POL wemelt het al van discussies hierover, dus waarom niet hier? Ik ben er overigens mordicus tegen vanwegen de onzekerheid die je kweekt bij de werknemers. Het wordt mensen onmogelijk gemaakt bijvoorbeeld om een hypotheek te nemen, als je niet weet of je volgend jaar nog een baan hebt en niet de zak hebt gekregen omdat je 30 bent en dus te oud en vervangen door een broekie van 21.
De supermarktbranche is een prachtig voorbeeld waarom versoepeling van het ontslagrecht niet overwogen moet worden.
Maar dat is niet de insteek van de voorstanders. de insteek is, dat je mensen altijd moet kunnen ontslaan, ook al heb je geen case. Gewoon voor de 'doorstroming'.quote:Op zondag 12 november 2006 09:44 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ontslagrecht versoepelen zou ook kunnen zijn het kunnen ontslaan van personeel wanneer je een overduidelijke case hebt opgebouwd. Normaal moet je dan nog een hele hele dikke zak geld meegeven. Dat vind ik belachelijk.
Een case maken, is niet iets wat een werknemer niet weet. Die heeft dan al een aantal malen s.m.a.r.t. acties moeten uitvoeren. Dus je loopt niet het risico wanneer je een huis koopt. Daar ben je zelf als werknemer verantwoordlijk voor.
Het is ook een VVD standpuntquote:Op zondag 12 november 2006 09:51 schreef type_29 het volgende:
Leuk als je werkgever bent maar voor werknemers (het overgrote deel) heeft het alleen maar nadelen.
Dat niet alleen, het enige wat het oplevert zijn veel lagere lonen.quote:Op zondag 12 november 2006 09:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
In POL wemelt het al van discussies hierover, dus waarom niet hier? Ik ben er overigens mordicus tegen vanwegen de onzekerheid die je kweekt bij de werknemers. Het wordt mensen onmogelijk gemaakt bijvoorbeeld om een hypotheek te nemen, als je niet weet of je volgend jaar nog een baan hebt en niet de zak hebt gekregen omdat je 30 bent en dus te oud en vervangen door een broekie van 21.
De supermarktbranche is een prachtig voorbeeld waarom versoepeling van het ontslagrecht niet overwogen moet worden.
Onzin, wanneer een werkgever makkelijk van werknemers af kan wordt het juist makkelijk voor hem om de huidige moeilijk plaatsbare werknemers aan te nemen. Die vent van 30 (volgens jou dan, want ik ben 36 en vind zonder enig probleem ander werk) die nu vaak niet aangenomen wordt, omdat die werkgever wanneer deze duur betaalde vent ECHT incompetent blijkt te zijn een jaar lang aan hoge lasten vast zit. In een situatie met versoepelt ontslagrecht kan hij het makkelijker proberen... en wie weet bevalt het wel.quote:Op zondag 12 november 2006 09:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Europa als maatstaf? Gaan we dan ook de BPM eindelijk afschaffen omdat die in de rest van Europa ook niet bestaat? je weet net zo goed als ik, dat dit soort zaken in andere landen wel werkt, maar gegarandeerd in Nederland faliekant mislukt.quote:Op zondag 12 november 2006 09:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Onzin, wanneer een werkgever makkelijk van werknemers af kan wordt het juist makkelijk voor hem om de huidige moeilijk plaatsbare werknemers aan te nemen. Die vent van 30 (volgens jou dan, want ik ben 36 en vind zonder enig probleem ander werk) die nu vaak niet aangenomen wordt, omdat die werkgever wanneer deze duur betaalde vent ECHT incompetent blijkt te zijn een jaar lang aan hoge lasten vast zit. In een situatie met versoepelt ontslagrecht kan hij het makkelijker proberen... en wie weet bevalt het wel.
Diverse onderzoeken tonen aan dat versoepelt ontslagrecht leidt tot hogere arbeidsparticipatie. Alleen volledig kansarmen komen niet aan het werk. Maar die komen nu ook niet aan het werk.
Overigens zijn er in europa diverse landen met soepeler ontslag recht dan in Nederland. En ook daar hebben mensen een hypotheek, dus ook dat zal wel meevallen.
Durf jij dan niet de verantwoordelijkheid te dragen van je werk mentaliteit en kwaliteit. Dan geef jij mij het gevoel dat je zelf weet dat je er meer uit kan halen dan je nu doetquote:Op zondag 12 november 2006 09:51 schreef type_29 het volgende:
Ik heb een vaste baan dus ben ik tegen.
Leuk als je werkgever bent maar voor werknemers (het overgrote deel) heeft het alleen maar nadelen.
Tenzij je nu werkeloos bent.
Ja, ik zie er regelmatig een paar. Uiteraard doen we er ook wat aan vanaf het begin.quote:Op zondag 12 november 2006 09:54 schreef UIO_AMS het volgende:
Zie jij zoveel werkenden dan de kantjes er vanaf lopen? En gebeurt daar dan niets mee?
Ik werk voor een overheidsinstelling en zelfs bij ons worden mensen die niet functioneren ontslagen. Zo moeilijk is het niet om een personeelsdossier goed bij te houden en regelmatig beoordelingsgesprekken aan te gaan en in te voeren.
Daar heeft het niks mee te maken. Zeker bij de grotere bedrijven gaat het om de poen (vandaar de verplaatsing van onderdelen naar Polen, India etc). Dat soort bedrijven zal er een gewoonte van gaan maken, oudere werknemers er op termijn uit te pesten / gooien om te vervangen door jongere, goedkopere krachten.quote:Op zondag 12 november 2006 10:00 schreef draaijer het volgende:
[..]
Durf jij dan niet de verantwoordelijkheid te dragen van je werk mentaliteit en kwaliteit. Dan geef jij mij het gevoel dat je zelf weet dat je er meer uit kan halen dan je nu doet
Hmz, ik geef toe dat het niet zonder haken en ogen isquote:Op zondag 12 november 2006 09:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Europa als maatstaf? Gaan we dan ook de BPM eindelijk afschaffen omdat die in de rest van Europa ook niet bestaat? je weet net zo goed als ik, dat dit soort zaken in andere landen wel werkt, maar gegarandeerd in Nederland faliekant mislukt.
Ik ben dus 36 met MBO en begin morgen voor de 2e keer in anderhalve maand bij een nieuwe werkgever. Dat nadat ik na 6 jaar bij mijn vorige werkgever ontslag nam, en vervolgens in mijn proeftijd bij mijn nieuwe werkgever omdat het niet beviel. In het afgelopen jaar heb ik bij 5 organisaties gesolliciteerd en ben ik er in principe bij 3 aangenomen. Mijn oude werkgever wilde me ook graag houden.quote:En ik ben ouder dan 35met WO diploma en ik kom nergens anders aan de bak dan waar ik nu zit. Ik heb wel de kwalificaties, maar ik "wil dan vast teveel verdienen". Als mijn baas me ontslaat of op de fles gaat, kan ik het echt schudden verder.
Ik denk dat dat de komende 20 jaar wel eens verschrikkelijk mee kan gaan vallen. De vergrijzing heeft voor de huidige generatie 30'ers een zeer gunstig effect.quote:Op zondag 12 november 2006 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar heeft het niks mee te maken. Zeker bij de grotere bedrijven gaat het om de poen (vandaar de verplaatsing van onderdelen naar Polen, India etc). Dat soort bedrijven zal er een gewoonte van gaan maken, oudere werknemers er op termijn uit te pesten / gooien om te vervangen door jongere, goedkopere krachten.
Daar geloof ik dus helemaal niks van. Als jij zegt dat je WO hebt gedaan, dan zal je met je leeftijd > 35 echt wel onderscheidend vermogen hebben opgebouwd t.o.v. je peers.quote:Op zondag 12 november 2006 09:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
..............
En ik ben ouder dan 35met WO diploma en ik kom nergens anders aan de bak dan waar ik nu zit. Ik heb wel de kwalificaties, maar ik "wil dan vast teveel verdienen". Als mijn baas me ontslaat of op de fles gaat, kan ik het echt schudden verder.
Sluit ik me bij aanquote:Op zondag 12 november 2006 10:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk dat dat de komende 20 jaar wel eens verschrikkelijk mee kan gaan vallen. De vergrijzing heeft voor de huidige generatie 30'ers een zeer gunstig effect.
Nee, dat zal hij niet, ongeacht wat leuke theoretische onderzoekjes zeggen. het systeem zal door werkgevers misbruikt worden, de lonen zullen dalen, omdat iedereen in hemelsnaam voor het behoud van zijn baan, daarmee akkoord moet gaan ("Voor jou 10 anderen"), de koopkracht gaat omlaag, de rust binnen bedrijven verdwijnt.. Het werkt contraproductief.quote:Op zondag 12 november 2006 10:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hmz, ik geef toe dat het niet zonder haken en ogen isMaar zoals gezegd zal de arbeidsparticipatie en daardsoor de welvaart voor iedereen stijgen.
Jij zit waarschijnlijk in een branche waar veel werk is. Ik zit in de administratieve hoek en moet dus opboksen tegen al die huppelkutten van net 24 met MBO diploma's. Ze hebben geen werkervaring, maar ja, diploma-geil Nederland denkt, dat een MBO-diploma (MEAO of zo) een garantie is voor goed werk.quote:[..]
Ik ben dus 36 met MBO en begin morgen voor de 2e keer in anderhalve maand bij een nieuwe werkgever. Dat nadat ik na 6 jaar bij mijn vorige werkgever ontslag nam, en vervolgens in mijn proeftijd bij mijn nieuwe werkgever omdat het niet beviel. In het afgelopen jaar heb ik bij 5 organisaties gesolliciteerd en ben ik er in principe bij 3 aangenomen. Mijn oude werkgever wilde me ook graag houden.
Dit allemaal voor een salaris van anderhalf keer modaal ongeveer. Dus ik weet niet wat jij wil verdienen?
Tja, geloof kan ik je niet schenken, mijn zoon.quote:Op zondag 12 november 2006 10:04 schreef draaijer het volgende:
[..]
Daar geloof ik dus helemaal niks van.
Nee. Want Nederland is kortzichtig. Die gaan ervan uit dat iemand van 24 met MEAO een betere kandidaat is dan iemand van >35 met 15 jaar werkervaring.quote:Als jij zegt dat je WO hebt gedaan, dan zal je met je leeftijd > 35 echt wel onderscheidend vermogen hebben opgebouwd t.o.v. je peers.
Ik werk zeker onder mijn niveau, maar daar heb ik zelf voor gekozen, omdat ik het werk leuk vind. En ik verdien ongeveer wat iedereen in mijn functie verdient.quote:OF : Je werkt nu onder je niveau en verdient aardig, maar dat zal een andere werkgever er mogelijk niet voor over hebben omdat iemand met HBO het ook kan tegen minder salaris
Het is een VVD-punt, dus wat denk je zelf?quote:Op zondag 12 november 2006 10:07 schreef LangeTabbetje het volgende:
Of wil je gewoon mensen kunnen ontslaan als er een scheet dwarszit ? Omdat iemand zijn kop je niet aanstaat ? Of omdat iemand een eigen mening heeft ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |