abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:22:09 #1
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_43435101
Mijn ouders zijn op dit moment op vakantie, ze komen over 1 week terug. Nu weet ik sinds afgelopen dinsdag dat een van hun beste vrienden zeer plotseling is overleden. Ik ben dus gisteren alleen naar de begrafenis geweest.
Probleem is dus dat mijn ouders nog van niks weten. Na overleg met de vrouw van de overleden vriend en nog een aantal andere mensen heb ik besloten om mijn ouders niet te gaan bellen, maar te wachten met het te vertellen tot ze terug zijn.

Alleen hoe vertel je zoiets? Ik zie het niet echt zitten om ze bij thuiskomst te moeten vragen hoe het is geweest om er vervolgens achteraan te zeggen: 'oja, die en die is overleden en al een week geleden begraven'.
Heeft iemand een idee hoe dit zo voorzichtig mogelijk te brengen? En graag serieus, aangezien ik hier op dit moment kapot aan ga. Ik moet dit nog een week verzwijgen voor mn ouders en aangezien ze om de haverklap (en onverwacht) bellen, zie ik hier niet graag van die zogenaamd 'leuke' opmerkingen verschijnen. Het is al klote genoeg.

thanx voor diegene die me hier een beetje mee kan helpen.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
pi_43435137
Dat gaat denk ik wel vanzelf. Ze zullen heus wel iets aan je merken.
pi_43435167
Mag ik vragen waarom men adviseerde het niet te vertellen? Lijkt me een beetje lullig eigenlijk...

En jij: je keuze is al gemaakt, gewoon zeggen "mam, pap... ik moet jullie iets kloterigs vertellen, die en die is overleden terwijl jullie op vakantie waren, maar omdat we jullie vakantie niet wilde vergallen hebben we het maar achter gehouden... ik hoop dat je dat begrijpt...
pi_43435238
Zou het er gewoonuitgooien,een perfecte manier om zoiets te vertellen is er toch niet. Maar vraag me wel af waarom het niet gelijk verteld is.Ik zou dit namelijk wel willen weten als het om een van mijn beste vrienden gaat,vakantie of niet.
01-08-2008
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:27:48 #5
63411 Roeji
pi_43435256
ja, dat ze iets merken is zeker. Volgens mij nu al. Gisteren belden ze en vandaag weer. En dan heel uitgebreid vragen hoe het gaat en of er nog 'speciale' post was. Toen moest ik toch even diep in en uit ademen. Ik heb er maar omheen gepraat. De krant en post wat op het overlijden van hun vriend duid heb ik verborgen. Mochten ze soms eerder thuis zijn dan dat ik die dag ben.

In principe is iemand vertellen dat iemand dood is, al heel ellendig en moeilijk. Maar ik moet het nu zowat 2 weken in totaal verbergen en de wetenschap dat ze niet eens afscheid hebben kunnen nemen of naar de begrafenis konden gaan, is echt vreselijk.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43435316
Ik vind het echt heel lullig dat je ze op die dinsdag niet meteen gebeld hebt, snap er echt niks van.

En kom nou niet zeggen "ik wilde hun vakantie niet verpesten"

Je hebt je ouders de kans ontnomen om op een waardige manier afscheid te kunnen nemen van een goede vriend.
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 19:30:50 #7
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43435351
Pff ik denk dat ik niet blij zou zijn als zoiets voor me verzwegen zou worden.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_43435366
Gedane zaken nemen geen keer. Maar sta je er nog achter om het te blijven verzwijgen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43435381
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:30 schreef senesta het volgende:
Pff ik denk dat ik niet blij zou zijn als zoiets voor me verzwegen zou worden.
Ik zou echt pislink zijn!

Ik zit met verbazing de OP nog eens te lezen.
pi_43435385
Lijkt me heel moeilijk dit. Maar aangezien ze vaak bellen denk ik dat ik het uiteindelijk over de telefoon zou brengen. Ik zou namelijk niet kunnen doen alsof er niets aan de hand is. Het is een samenloop van zeer vervelende omstandigheden en natuurlijk wil je hun vakantie niet verpesten maar een vakantie is niet belangrijk in vergelijking met dit. Ik kan best wel je beweegredenen begrijpen waarom je het niet heb verteld, maar je ouders zullen het er wel moeilijk mee hebben, weet niet hoe je band met ze is maar dit is echt zwaar voor ze.
Succes iig.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:33:54 #11
97348 Matness
Matt about you
pi_43435455
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:29 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik vind het echt heel lullig dat je ze op die dinsdag niet meteen gebeld hebt, snap er echt niks van.

En kom nou niet zeggen "ik wilde hun vakantie niet verpesten"

Je hebt je ouders de kans ontnomen om op een waardige manier afscheid te kunnen nemen van een goede vriend.
als die mensen ver weg zitten, kun je dat wel vergeten.
ik zou het denk iki ook fijn vinden als mensen dat zo zouden doen. tenzij het een heel naast familielid is.

toen de vader van mijn moeder overleed, zat ze in griekenland. {voorgeschiedenis: laat maar} uiteindelijk overleed hij toen ze daar nog zaten, we hebben ze wel hierheen laten komen in de wetenschap dat hij heel slecht lag, maar verzwegen dat hij ondertussen al was overleden.
op het moment van thuiskomst meegenomen naar de hospice waar hij lag opgebaard.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:34:19 #12
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_43435466
Mijns inziens is het een hele foute beslissing geweest je ouders niet in te lichten. Als je het vertelt zou hebben zouden je ouders oud en wijs genoeg moeten zijn zelf te beslissen of ze bij de begrafenis wilden zijn of hun vakantie door te zetten.

Dat je dit niet gedaan hebt maakt het alleen maar erger. In jouw geval zou ik het nu ogenblikkelijk alsnog vertellen. Dan is het eruit. Elke minuut dat jij het niet vertelt maak jij het erger voor jezelf en je ouders. Misschien zitten ze nu nog wel leuke grappen te maken over de overledene. Dat is natuurlijk erg lullig als je dan later hoort dat zo iemand al dood was en jij er grappen over hebt zitten maken. Maar ja, dat weten je ouders niet.
Hope for the best, prepare for the worst.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:35:02 #13
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_43435484
Mwoah.. ik kan me eigenlijk wel vinden in het standpunt van de OP. Het is niet dat de gestorvene eerst een week op een sterfbed heeft gelegen en dat zijn ouders nog kans hebben gehad om afscheid te nemen. De persoon is dood, je hebt er niets aan om dan ook het plezier van zijn ouders te vergallen (misschien hebben ze er bijvoorbeeld al heel lang naar uitgekeken of lang voor moeten sparen..) en als de vrouw van de overledene zelf achter deze actie staat, zie ik het probleem niet.

Overigens is het bericht zelf brengen natuurlijk een waardeloze taak. Geen idee hoe oud TS is, maar als je nog erg jong bent, dan is er misschien een volwassene die die taak van je kunt overnemen.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:35:31 #14
63411 Roeji
pi_43435499
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:24 schreef Xtinction het volgende:
Mag ik vragen waarom men adviseerde het niet te vertellen? Lijkt me een beetje lullig eigenlijk...

En jij: je keuze is al gemaakt, gewoon zeggen "mam, pap... ik moet jullie iets kloterigs vertellen, die en die is overleden terwijl jullie op vakantie waren, maar omdat we jullie vakantie niet wilde vergallen hebben we het maar achter gehouden... ik hoop dat je dat begrijpt...
Je zegt het eigenlijk zelf al. Die vriend is gestorven een halve dag voor ze op vakantie gingen, zijn vrouw heeft de dag dat ze op vakantie zijn gegaan geprobeerd naar mij te bellen. Ik was er toen niet. De dag erna las ik de overlijdensadvertentie in de krant en toen ging mij een lampje branden mbt het telefoonnummer wat ik bij de gemiste oproepen had gezien. Ze (mn ouders) waren toen dus pas 2 dagen op vakantie. Als ik ze het dan had verteld was hun vakantie vergald en hadden ze daar nog 1,5 week moeten zitten in de wetenschap dat hun vriend dood was en werd begraven zonder dat ze erbij konden zijn. Daar had niemand iets aan vonden de mensen met wie ik gesproken heb. Inclusief ikzelf. Deze vakantie hadden ze nl nogal lang naar uit gekeken.
Plus het idiote is, mijn vader heeft op de avond voor hun vertrek zelf op de eerste hart hulp gelegen met hartklachten. Wat overigens iets bleek te zijn waar ze niks aan kunnen doen en ook niet gevaarlijk is. Maar mijn pa is dus 1 jaar ouder dan die overleden vriend. En dat geeft t (ook voor mij) een zeer nare bijsmaak.
Hoogstwaarschijnlijk hebben mn ouders net de vrouw van die overleden vriend misgelopen op de ehbo. Wat een geluk is geweest. Anders waren ze total loss op vakantie kunnen gaan.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43435503
Ik zou het ze gewoon vertellen... Dan kunnen ze zelf beslissen of ze nog blijven of niet. Jammer van de vakantie, maar er zijn wel wat belangrijkere dingen in het leven...
Ik ben best bereid om toe te geven dat ik niet altijd gelijk heb, maar ik heb het nooit bij het verkeerde eind
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:35:53 #16
97348 Matness
Matt about you
pi_43435514
ik denk dat het heel persoonlijk is, of het wel of niet verteld wordt.
ligt ook aan de omstandigheden.
ik zou in het geval van de TS er ook voor kiezen, om het niet te vertellen.
pi_43435586
Kun je niet gewoon zorgen dat de vrouw van die overleden vriend bij jou is wanneer je ouders thuiskomen? Lijkt me een hoop ellende schelen, vooral voor jou...
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 19:38:14 #18
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43435589
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:35 schreef Matness het volgende:
ik denk dat het heel persoonlijk is, of het wel of niet verteld wordt.
ligt ook aan de omstandigheden.
ik zou in het geval van de TS er ook voor kiezen, om het niet te vertellen.
Tja maar het was de vriend van de ouders van de TS, ik vind dat de beslissing om al dan niet terug te komen bij hun moet liggen.
Het zijn geen kleine kinderen waar je een beslissing voor kan nemen, ik zou het als een aardige deuk in mijn vertrouwen beschouwen.
pi_43435650
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:33 schreef Matness het volgende:

[..]

als die mensen ver weg zitten, kun je dat wel vergeten.
Wat een onzin. Ik heb mijn vakantie in zuid-amerika ook afgebroken omdat een goede vriend was overleden. Als iemand die dicht bij je staat overleden is wil je heel veel doen om een waardig afscheid te nemen. Wat een ontzettend laffe streek om het niet te vertellen, ik zou echt ontzettend kwaad worden als mij het niet was verteld. Voor mij zou de klap alleen maar harder aankomen als ik ongegeneerd vrolijk vakantie heb lopen vieren terwijl mijn familie/kenissen/vrienden verdrietig zijn. TS, ik snap niet hoe je tot zo'n beslissing bent gekomen. Wat een egoïsme..
pi_43435711
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:40 schreef dolledingo het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ik heb mijn vakantie in zuid-amerika ook afgebroken omdat een goede vriend was overleden. Als iemand die dicht bij je staat overleden is wil je heel veel doen om een waardig afscheid te nemen. Wat een ontzettend laffe streek om het niet te vertellen, ik zou echt ontzettend kwaad worden als mij het niet was verteld. Voor mij zou de klap alleen maar harder aankomen als ik ongegeneerd vrolijk vakantie heb lopen vieren terwijl mijn familie/kenissen/vrienden verdrietig zijn. Ik snap niet hoe je tot zo'n beslissing bent gekomen. Wat een egoïsme..
Ik denk dat de TS er momenteel weinig aan heeft hoe hij het beter had moeten doen...
Ik ben best bereid om toe te geven dat ik niet altijd gelijk heb, maar ik heb het nooit bij het verkeerde eind
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:43:11 #21
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_43435772
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:40 schreef dolledingo het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ik heb mijn vakantie in zuid-amerika ook afgebroken omdat een goede vriend was overleden. Als iemand die dicht bij je staat overleden is wil je heel veel doen om een waardig afscheid te nemen. Wat een ontzettend laffe streek om het niet te vertellen, ik zou echt ontzettend kwaad worden als mij het niet was verteld. Voor mij zou de klap alleen maar harder aankomen als ik ongegeneerd vrolijk vakantie heb lopen vieren terwijl mijn familie/kenissen/vrienden verdrietig zijn. TS, ik snap niet hoe je tot zo'n beslissing bent gekomen. Wat een egoïsme..
quote:
Na overleg met de vrouw van de overleden vriend en nog een aantal andere mensen heb ik besloten om mijn ouders niet te gaan bellen, maar te wachten met het te vertellen tot ze terug zijn.
Ik weet niet welk gedeelte jij mist van de OP, maar zelfs de vrouw van de overledene heeft 'm dat aangeraden. Om zo uit je dak te gaan, vind ik persoonlijk op z'n minst wat sneu te noemen.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:44:32 #22
63411 Roeji
pi_43435814
Wat betreft het vertellen zodat ze terug hadden kunnen komen, geen optie. Dit word nl niet vergoed door een reis of annulerings verzekering. Dus terugkomen zouden ze niet kunnen.

We hebben het er voor ze op vakantie gingen nog over gehad aangezien de broer van mijn vader dus wel het vooruitzicht heeft dat het niet lang meer gaat duren. Maar voor zover ik me kan herinneren is er gezegd dat ze alleen daarvan iets wilden weten als er iets zou gebeuren. Voor overige personen (niet familie leden) zouden ze niet terug kunnen komen.
Ze zijn nu bezig met een soort rondreis door het midden oosten. Mijn pa zijn grootste wens was om ooit de stad Petra in Jordanië te kunnen zien. En ja, daar gaan ze morgen dus heen. Mij leek het dus erg wrang om dan daarheen te moeten met de wetenschap dat er iemand overleden is (en waar ze dus niet voor terug kunnen komen). Aangezien mn pa daar dus al jaren heen wilde, dan krijgt die plek ineens een erg nare herinnering.

Overigens ben ik oud genoeg om ze dit ellendige nieuws zelf te kunnen en moeten vertellen. En ik denk dat dat ook het beste is. Ik kan ze dan meteen uitleggen waarom ik niet eerder iets gezegd heb. En als ze daar dan boos om zijn, goed dan is dat zo. Maar ik heb een hele goede band met mn ouders en denk niet dat ze boos zijn. Ze zullen het begrijpen dat ik niks gezegd heb. En vooral als ze weten dat zijn vrouw er ook achter staat.
Ik ben zo blij, zo blij
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 19:46:50 #23
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43435900
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:22 schreef Roeji het volgende:

Alleen hoe vertel je zoiets? Ik zie het niet echt zitten om ze bij thuiskomst te moeten vragen hoe het is geweest om er vervolgens achteraan te zeggen: 'oja, die en die is overleden en al een week geleden begraven'.
Heeft iemand een idee hoe dit zo voorzichtig mogelijk te brengen? En graag serieus, aangezien ik hier op dit moment kapot aan ga. Ik moet dit nog een week verzwijgen voor mn ouders en aangezien ze om de haverklap (en onverwacht) bellen, zie ik hier niet graag van die zogenaamd 'leuke' opmerkingen verschijnen. Het is al klote genoeg.

thanx voor diegene die me hier een beetje mee kan helpen.
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:44 schreef Roeji het volgende:

Overigens ben ik oud genoeg om ze dit ellendige nieuws zelf te kunnen en moeten vertellen. En ik denk dat dat ook het beste is. Ik kan ze dan meteen uitleggen waarom ik niet eerder iets gezegd heb. En als ze daar dan boos om zijn, goed dan is dat zo. Maar ik heb een hele goede band met mn ouders en denk niet dat ze boos zijn. Ze zullen het begrijpen dat ik niks gezegd heb. En vooral als ze weten dat zijn vrouw er ook achter staat.
pi_43435907
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:43 schreef Maerycke het volgende:

[..]

[..]

Ik weet niet welk gedeelte jij mist van de OP, maar zelfs de vrouw van de overledene heeft 'm dat aangeraden. Om zo uit je dak te gaan, vind ik persoonlijk op z'n minst wat sneu te noemen.
En de vrouw van de overledene is daarin de meest objectieve bron? Die heeft wel andere dingen aan haar hoofd ipv dit soort beslissingen maken. Ik vind het persoonlijk heel naar dat mensen denken te weten juiste beslissingen bij een overlijden te maken.
pi_43435976
Hai, ik begrijp dat veel mensen het er niet mee eens zijn, maar TS heeft samen met de mensen om hem heen de keuze genomen om het niet te vertellen. Jullie kunnen hoog en laag springen, maar dat maak je niet ongedaan.

Laten we gewoon de vraag van TS beantwoorden, kay?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')