abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 november 2006 @ 13:32:36 #1
127277 Xtremerides.nl
De kermisdatabase!
pi_43356704
Vraag is eigenlijk simpel

Is een spaarlamp zuiniger dan een halogeen of is dat nihil? Omdat je altijd hoort over gloeilampen maar die heb ik niet. Heb alleen halogeen en volgens mij zijn die net zo zuinig als Spaarlampies of heb ik het dan mis?
www.XTREMERIDES.NL, DE KERMIS DATABASE VAN NEDERLAND! Weer nieuwe reportages, van Kermissen, zwembaden, pretparken en Faller Modelbouw!
pi_43356938
Ik denk dat spaarlampen zuiniger zijn. Meer licht met minder watt. Of anders gezegd. Minder energie wordt in warmte omgezet.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:39:23 #3
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_43356945
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar !
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_43356947
halogeen zuinig? rolf
pi_43357190
Halogeenlampen zijn redeljike stroomslurpers vergeleken met spaarlampen.
Halogeen lampen geven meer licht bij hetzelfde stroomverbruik tov gewone lampen.

Hoeveel watt een lamp is geeft aan hoeveel hij verbuikt.
LED-lampjes zijn wel zuiniger als spaarlampen maar hebben nog niet altijd zoveel lichtopbrengst.

Zo'n staande halogeenlamp verbruikt soms wel 300 watt. Dat merk je wel met je energierekening.
Een rijtje van 3 halogeenlampjes verbruikt meestal iets van 30-50 watt terwijl de meeste spaarlampen ergens tussen de 6 en 12 watt zitten.
Je hebt ook weer 230volt halogeen lampen, die zijn ook vaak 50 watt per stuk (ook al zijn ze erg klein).
Heel veel licht maar ook heel veel stroomverbruik.
pi_43357243
En halogeen en tl-buizen dan? Wat is zuiniger? Voor onze nieuwe keuken moeten we daartussen kiezen. Eigenlijk vind ik halogeen mooier, maar als het energie slurpt, dan moet het maar niet.
Eva
pi_43357337
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:48 schreef linda856763 het volgende:
En halogeen en tl-buizen dan? Wat is zuiniger? Voor onze nieuwe keuken moeten we daartussen kiezen. Eigenlijk vind ik halogeen mooier, maar als het energie slurpt, dan moet het maar niet.
TL is goedkoper daarom word dat ook het meest gebruikt in kantoren ook.

voordelen TL:

• zuiniger
• veel light

nadeel TL:

• niet echt sfeervol
• reactietijd eer de lamp echt aan springt

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2006 13:56:45 ]
pi_43357339
TL is veel zuiniger, ook vaak iets van 10-15 watt.
Als je maar steeds even in de keuken bezig bent dan is het niet echt een probleem maar als de lampen elke dag 4 uur aan staan dan is TL misschien handiger.
Je hebt ook fellere en minder 'harde' TL buiskleuren.

Als je geld hebt dan kan je ook voor LED verlichting gaan. Niet goedkoop maar wel zo fel als halogeen als je voldoende lampjes plaatst.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:52:55 #9
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_43357363
Halogeen zuipt.
In onze keuken heb ik ze op een dimmer zitten, dan valt het nog mee.
TL ziet er niet uit en kost bovendien xtra energie om te starten (ionisatie van het kwikgas).
Wanneer je uren lang veel licht wilt hebben, dan kies je voor TL.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:53:49 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_43357387
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:52 schreef 777bas777 het volgende:
TL is veel zuiniger, ook vaak iets van 10-15 watt.
Als je maar steeds even in de keuken bezig bent dan is het niet echt een probleem maar als de lampen elke dag 4 uur aan staan dan is TL misschien handiger.
Je hebt ook fellere en minder 'harde' TL buiskleuren.

Als je geld hebt dan kan je ook voor LED verlichting gaan. Niet goedkoop maar wel zo fel als halogeen als je voldoende lampjes plaatst.
en een kut kleur aan licht

halogeen = gloeilamp alleen wat beter
pi_43357397
TL verlichting is samen met een spaarlamp (dat is een kleine tl verlichting met alle starter electronica in een lamp voet) het zuinigst, daarna komt halogeen verlichting en dan de gloeilamp.

Led verlichting heb ik niet in het rijtje gezet omdat ik dit nog niet geschikt vind als basis verlichting. Maar dit zit tussen TL / spaarlamp en halogeen in. Meer in de buurt van de TL/spaarlamp dan bij halogeen.

Het grote voordeel van halogeen licht is naast dat het zuiniger is dan een gloeilamp, dat het licht meer kleuren bevast Ook meer kleur dan een spaarlamp of TL met of zonder kleur filters.
pi_43357497
TL licht is zuiniger dan halogeen. Van die 1 meter lange TL buizen zijn meestal 36 watt terwijl 1 halogeenspotje vaak al 50/60 watt is. TL geeft ook nog eens meer licht per watt.

Maar als het licht weinig aan is dan kun je natuurlijk net zo goed halogeenlamopjes kezen omdat dat mooier is. Ik heb boven de eettafel ook een lamp met 10x20 W gloeilamp maar omdatie niet zo veel aan is neem ik die extra kosten voor lief in vergelijking met een TL buis ook al geeft die met 1x 20 W net zo veel licht.

Ranking van stroomverbruik:
Led
Spaarlamp
TL
Gloeilamp
Halogeen
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_43357603
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:58 schreef Deetch het volgende:
TL licht is zuiniger dan halogeen. Van die 1 meter lange TL buizen zijn meestal 36 watt terwijl 1 halogeenspotje vaak al 50/60 watt is. TL geeft ook nog eens meer licht per watt.

Maar als het licht weinig aan is dan kun je natuurlijk net zo goed halogeenlamopjes kezen omdat dat mooier is. Ik heb boven de eettafel ook een lamp met 10x20 W gloeilamp maar omdatie niet zo veel aan is neem ik die extra kosten voor lief in vergelijking met een TL buis ook al geeft die met 1x 20 W net zo veel licht.

Ranking van stroomverbruik:
Led
Spaarlamp
TL
Gloeilamp
Halogeen
Dat rijtje klopt wel ongeveer
Maar waar zullen we de Xenon gasontladingslamp tussen plaatsen?
blub blub
pi_43357741
Halogeen en gloeiilamp moet anders om:

40 W gloei = 30 W halogeen = 11 W spaar
60 W gloei = 35 W halogeen = 15 W spaar
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 8 november 2006 @ 14:07:16 #15
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_43357781
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:48 schreef linda856763 het volgende:
Simpel gesteld: de eenheid van lichtopbrengst is 'Lumen' en de eenheid van electrisch verbruik is 'Watt'. De efficientie van een lamp kan je dus uitdrukken in 'Lumen per watt'.

Om te beginnen: een 'ideale' lamp (deze bestaan in de praktijk dus niet) die álle electrische energie in licht zou omzetten levert 683 lumen per watt.

Een 'gewone' gloeilamp geeft ongeveer 15 lumen per watt (is afhankelijk van het wattage van de lamp. Hogere wattages zijn wat efficienter dan lagere wattages)

Een 'halogeen' gloeilamp geeft ongeveer 24 lumen per watt en is dus ongeveer 1.6x zo efficient als een 'gewone' gloeilamp.

Een 'spaarlamp' (PL model) komt tot 45-60 lumen per watt (ook hier geldt dat hogere wattages wat efficienter zijn)

Een 'TL buis' geeft 90-100 lumen per watt ('dunne' buizen doen het beter dan 'dikke' buizen)

'LED' verlichting geeft ongeveer 50 lumen per watt (bij 'witte' LED's)

Wat overigens ook meetelt in de aantrekkelijkheid van een bepaalde soort verlichting is de levensduur van de lamp, de aanschafprijs, de manier waarop je de lamp kan/moet toepassen en het soort licht. Een SOX lamp (zo'n geel-oranje ding dat op snelwegen hangt) levert 200 lumen per watt. Echter: het is nou niet echt gezellig in de huiskamer en als de lamp uitgaat moet hij eerst een kwartier afkoelen voor hij weer aan wil. Overigens heeft deze lamp ook een 10 minuten nodig om op gang te komen. Bovendien zijn ze alleen in grote lichtsterkte beschikbaar en niet dimbaar. Ze kosten heel wat in de aanschaf maar gaan wel lang mee en kosten relatief weinig electra tegenover het electrische verbruik.

Op onze slaapkamer hangt een 0.5 watt groen ccfl lampje. Genoeg om 's nachts in het donker te zien waar je loopt, maar je kan er geen boek bij lezen.

Bedenk dus van te voren wat je met je lamp wil bereiken en ga dán pas kijken hoe efficient dat kan!

[ Bericht 26% gewijzigd door NT-T.BartMan op 08-11-2006 14:14:58 ]
  woensdag 8 november 2006 @ 14:13:43 #16
127277 Xtremerides.nl
De kermisdatabase!
pi_43357991
dus tl is het beste wat je kunt hangen,
daarna spaarlamp
led
halogeen
gloeilamp

hmm...
ik heb er wel dimmers opzitten maar dim ze heel matig.
www.XTREMERIDES.NL, DE KERMIS DATABASE VAN NEDERLAND! Weer nieuwe reportages, van Kermissen, zwembaden, pretparken en Faller Modelbouw!
pi_43358059
even opgezocht en zo'n klein halogeenspotje verbruikt al 25 watt.
Een spaarlampje is dus zuiniger. wel baggerlicht een spaarlamp is gewoon een mini TL buis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_43358207
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:52 schreef redboyonline het volgende:

nadeel TL:
• niet echt sfeervol
Onzin, als je een TL mooi weg weet te werken kan die erg mooi zijn. Ik heb zelf erg veel TL in huis, ziet er veel beter uit dan menig gloeilamp. Die moet altijd ergens neer kwakken, TL kan je perfect ergens achter weg werken. Wordt niet heet en is erg zuinig. Zijn er in honderden kleuren te krijgen.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:33:17 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43358617
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:15 schreef Metro2005 het volgende:
even opgezocht en zo'n klein halogeenspotje verbruikt al 25 watt.
Een spaarlampje is dus zuiniger. wel baggerlicht een spaarlamp is gewoon een mini TL buis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp
Hangt er vanaf welk lampje je erin zet. Je moet rekenen op het verbruik van het lampje (staat op verpakking) + plm 10-20% aan verliezen in de voeding.
pi_43358719
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:20 schreef baquelappe het volgende:

[..]

Onzin, als je een TL mooi weg weet te werken kan die erg mooi zijn. Ik heb zelf erg veel TL in huis, ziet er veel beter uit dan menig gloeilamp. Die moet altijd ergens neer kwakken, TL kan je perfect ergens achter weg werken. Wordt niet heet en is erg zuinig. Zijn er in honderden kleuren te krijgen.
sorry hoor maar dat jij dat leuk vind wil daarom niet zeggen dat de rest van de wereld jou smaak deelt

merendeel van de mensen weten dat TL niet sfeervol is
pi_43359113
Als je b.v. een erg hoge kamer hebt en je kune de TL wegwerken bovenop / achter friezen (een brede uitstekende gedocoreerde lijst die +/- 40cm onder het plafond langs de muur loop) en je plaatst daar een warm witte buis in dan licht dat je plafond heel mooi op en wordt je kamer zeer sfeervol indirect verlicht nog een paar sfeerlampjes en of spotjes her en der en het is zeer engergie zuinig af.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:49:53 #22
14320 TR08
pi_43359205
Kun je daar eens foto's van posten tnimble ?

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 08-11-2006 14:59:48 ]
pi_43359490
TL in keuken =
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_43360162
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:36 schreef redboyonline het volgende:

[..]

sorry hoor maar dat jij dat leuk vind wil daarom niet zeggen dat de rest van de wereld jou smaak deelt

merendeel van de mensen weten dat TL niet sfeervol is
TL verlichting is in alle kleuren van de regenboog te krijgen...
  woensdag 8 november 2006 @ 15:21:51 #25
14320 TR08
pi_43360205
Ja kijk maar in de hoerenbuurt in Groningen daar hebben ze de hele regenboog hangen, ieder meisje een andere tint
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')