dacht ik ook.......hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen? Groot? dan heb je ook wel plek voor een radiator.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:21 schreef Marsepein het volgende:
Maar voor elke situatie is er toch wel een radiator te krijgen? Kun je uitleggen wat er zo bijzonder is dat het allemaal niet past?
In de kroeg (quote:Op woensdag 8 november 2006 13:21 schreef Marsepein het volgende:
Maar voor elke situatie is er toch wel een radiator te krijgen? Kun je uitleggen wat er zo bijzonder is dat het allemaal niet past?
zie Kroeg verbouwenquote:Op woensdag 8 november 2006 14:08 schreef sledge5hammer het volgende:
[..]
dacht ik ook.......hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen? Groot? dan heb je ook wel plek voor een radiator.
zoniet geef eens tekeningen, of foto's....
ik heb ook al zitten denken aan een dikke buis met daarin een kleinere buis, met een ventilator oid daarin gemonteerd. Het water stroomt dus tussen die 2 buizen door. De om de lucht goed te laten circuleren binnenin de buis (dus wel open laten aan 2 kanten dan) zet je een kleine ventilator die voor een heel rustige luchtstroom zorgt.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:12 schreef Marsepein het volgende:
Volgens mij is bij een radiator (Want daar heb je het toch over?) convectiewarmte de grootste warmtebron, daarna pas stralingswarmte.
In jouw ontwerp heb je alleen stralingswarmte. Eventueel kun je er dus 'koel'ribben op maken voor convectiewarmte.
quote:Op woensdag 8 november 2006 14:55 schreef MMach het volgende:
Maak dit(een radiator uit de waterkoeling van mn pc) na in het groot en je hebt de beste radiator:
[afbeelding]
(al genereert deze in deze stand een horizontale luchtstroom op, dus 90° draaien in dit geval om een radiator te maken die nuttig is in een standaardruimte)
je hebt ook geen 5km koperbuis nodig he.quote:Op woensdag 8 november 2006 15:06 schreef kroegtijger het volgende:
Volgens mij staat de koper-prijs toch wel redelijk hoog nu, of niet??
hmmm dat klinkt goed (nouja, met uitzondering van die dronken cafe-bezoeker danquote:Op woensdag 8 november 2006 15:22 schreef MMach het volgende:
[..]
je hebt ook geen 5km koperbuis nodig he.
Iets van een 15¤ voor 2.5m standaard buis.
De kleinste radiator (1500W warmteopbrengst) die je kan kopen in de brico is iets van een 90¤, om de dingen in perspectief te zien.
Uw radiator zou wel eens duurder dan een euro of 200 kunnen uitkomen, maar voor die prijs heb je wel geen designradiator. Wat je dan wel hebt is een custom (wat een vet woord is dat toch) radiator met indrukwekkende prestaties als ie goed is gebouwd.
Het is wss wel te berekenen hoeveel meter buis je zal nodig hebben om de maximale opbrengst te hebben (zoveel graden aan de ingang, zoveel graden aan de uitgang), maar ik denk dat er teveel onbekenden zijn om dat eenvoudig te kunnen uitrekenen in dit geval. Hang je er onderaan nog wat ventilatoren aan (12cm pc-fans op 12V bv, die zijn sowieso erg stil) dan moet het rendement nog veel harder stijgen doordat de luchtcirculatie beter is.
Dunwandige buizen zullen volgens mij in deze situatie ook wel beter zijn, dat ze goedkoper zijn omdat er minder koper in zit, is ook handigMaar dan moet je de radiator zeker voldoende beschermen, want daar trap je zo door. En een dronken cafebezoeker die daarna een lading heet water over zich krijgt gesproeid, dat wil niemand
Aluminium en koper gaan niet handig zijn, daar komen iets te snel deuken in lijkt me, in die kroeg van je. Dat geldt ook voor een dunwandige buis.quote:
das gewoon een Warm Water Batterijquote:Op woensdag 8 november 2006 14:55 schreef MMach het volgende:
Maak dit(een radiator uit de waterkoeling van mn pc) na in het groot en je hebt de beste radiator:
[afbeelding]
(al genereert deze in deze stand een horizontale luchtstroom op, dus 90° draaien in dit geval om een radiator te maken die nuttig is in een standaardruimte)
prijzen vallen mee, varieren van nog geen honderd euro tot honderden euro'squote:Op woensdag 8 november 2006 14:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]mee eensch....maar wat dacht je wat dat kost??
fabrikant van dat soort zooi Je kan ook contact op nemen met een willekeurige installateur, alleen ben ik bang dat je de knip wat verder mag opentrekken. Alhoewel je met de verbouwing van de kroeg al wel een installateur over de vloer zal hebben gehad.quote:Op woensdag 8 november 2006 15:44 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
hmmm dat klinkt goed (nouja, met uitzondering van die dronken cafe-bezoeker dan)
Vooral dat custom-radiatorstaat me wel aan.
Als we nou eens voor een echt dikke buis zorgen van een vrij dik materiaal, en een buis van bijv. 280mm van een dun goed-geleidend materiaal (bijvoorbeeld aluminium) en daarin een ventilatortje plaatsen dan zou de lucht in de buis voornamelijk verwarmt moeten worden. Als we die luchtstroom dan naar beneden toe sturen zou je volgens mij een best efficiente manier van verwarmen hebben, die je aan het plafond kunt hangen.
Misschien van de week maar eens e.e.a. op papier zetten en bij wat metaal-bewerkers langs gaan om te kijken wat t kost om dat te bouwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |