abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43353163
Gisterenavond zijn we op het idee gekomen zelf een radiator te gaan designen en, indien haalbaar, te (laten) fabriceren. De reden daarvoor is, is dat we nauwelijks ruimte hebben om een radiator weg te kunnen hangen.
Waar we (volgens ons iig) voornamelijk rekening mee moeten houden is dat het water dat door de radiator komt te stromen een zo groot mogelijke oppervlakte beslaat, en het aantal liters dus eigenlijk van ondergeschikt belang is.
We zijn daarbij op het volgende idee gekomen:

- Neem een ronde pijp, van een redelijke diameter (100mm oid).
- Las in die pijp een vierkante pijp, zodat de binnenkant van de ronde pijp behoorlijk gevuld wordt. Dit om te voorkomen dat er extreem veel water in de pijp komt te staan die geen nut heeft.
- Maak aan het begin en aan het eind van de pijp een afsluiting met druk-ventieltjes en aansluiting voor op het verwarmings-circuit.

Op deze manier kun je dus zelf je radiator in de meest creative vormen maken (je zou er hoeken, rondingen of whatever in kunnen maken) waardoor je toch een verwarmings-systeem hebt en het op een plek en in een vorm kunt maken die het jou uitkomt ipv dat je aan vaste afmetingen vast zit

Zou dit haalbaar zijn?? of zien we gruwelijk iets over het hoofd?
  woensdag 8 november 2006 @ 12:11:45 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43354248
Ik snap dat van die vierkante pijp in de ronde niet zo.
Bij een verwarming gaat het er toch voornamelijk om dat de buitenkant van de 'radiator' warm wordt en op die manier warmte aan de lucht af kan geven?
Bij jullie idee zou dat dus niet zo zijn. Kan je beter smallere buis nemen en dat buigen en doen.
pi_43354747
Het contactoppervlakte is inderdaad het belangrijkste.
Maar als het water er te snel doorheenstroomt dan maakt ie ook weer een boel herrie.
Dus maakt de binnenruimte ook weer niet te klein.

Verder maakt het idd niet zoveel uit wat voor vorm die heeft. )
pi_43356082
Volgens mij is bij een radiator (Want daar heb je het toch over?) convectiewarmte de grootste warmtebron, daarna pas stralingswarmte.

In jouw ontwerp heb je alleen stralingswarmte. Eventueel kun je er dus 'koel'ribben op maken voor convectiewarmte.
pi_43356214
Waarom druk-ventieltjes gebruiken? Die zitten ook niet op een gewone radiator.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_43356369
Maar voor elke situatie is er toch wel een radiator te krijgen? Kun je uitleggen wat er zo bijzonder is dat het allemaal niet past?
pi_43356644
Koker 70x70 of 50x50 2 stuks links een en rechts een.
Koppen dichtlassen
Gatenboren 15mm tussen de kokers buizen 15mm lassen. Op de koppen die dicht gelast zijn gat boren voor 15mm
buis ivm aansluiting aanvoer en afvoer ander kant ontluchting.Boven onder links of recht .
Of nog beter .Boor gaten om en om zig zag in de koker. kunnen er nog meer pijpen tussen.
Zeg maar het idee van een echt design cafe radiator(lees:badkamer)
Kunt buizen ook buigen
Zou de kokers aan een kant pas het laatst dichtlassen ivm met eventueel vuil.
Stralen en spuiten
Je kunt hem horizontaal verticaal hangen let dan wel op waar de ontluchting komt.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:08:49 #8
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_43357827
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:21 schreef Marsepein het volgende:
Maar voor elke situatie is er toch wel een radiator te krijgen? Kun je uitleggen wat er zo bijzonder is dat het allemaal niet past?
dacht ik ook.......hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen? Groot? dan heb je ook wel plek voor een radiator.

zoniet geef eens tekeningen, of foto's....
Trust me, I know what I'm doing......
  woensdag 8 november 2006 @ 14:10:09 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43357875
Er bestaan dacht ik ook al van die ronde radiatoren met 'koel'ribben.
pi_43357940
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:21 schreef Marsepein het volgende:
In de kroeg ( nog steeds ja...) hebben we weinig plekken waar we een radiator kunnen ophangen. Voornaamste struikelblok is de muur die we in gedachte hiervoor hadden ook de muur is waarlangs de trap omhoog komt. Als we een radiator daartegenop zouden maken, moet er ook een ombouw omheen om het enigzins hufter-proof te maken. Daarmee wordt de doorgang dusdanig veel smaller dat we niet meer aan de vereiste 1.10m vrije doorloopruimte voldoen wat betekend dat onze vergunning een kleinere hoeveelheid bezoekers toe zou staan wat ons dus weer een hoop geld zou gaan kosten.
Elke radiator die we tegen komen moet tegen de muur worden geschroefd. Of dat nou in hoogte of in breedte is. Daar hebben we geen ruimte voor. We hebben wel een hoop kleine "loze" stukjes vrij en boven en tussen de ramen. Nu is voor die afmetingen (uiteraard) precies net niets te krijgen. Dus kwamen we op het idee van zelf iets maken. Na een paar biertjes en wat geestverruimende middelen kwamen we op het idee dat je dan natuurlijk de meest wilde en creatieve vormen kunt maken (denk aan een spiraal-vorm, truss-delen die als verwarming werken etc.)

Het zou dus in principe wel mogelijk zijn begrijp ik Iemand ervaring ermee om zoietsdergelijks te maken? Zijn er nog dingen waar we aan moeten denken?
pi_43357969
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:08 schreef sledge5hammer het volgende:

[..]

dacht ik ook.......hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen? Groot? dan heb je ook wel plek voor een radiator.

zoniet geef eens tekeningen, of foto's....
zie Kroeg verbouwen
pi_43358056
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:12 schreef Marsepein het volgende:
Volgens mij is bij een radiator (Want daar heb je het toch over?) convectiewarmte de grootste warmtebron, daarna pas stralingswarmte.

In jouw ontwerp heb je alleen stralingswarmte. Eventueel kun je er dus 'koel'ribben op maken voor convectiewarmte.
ik heb ook al zitten denken aan een dikke buis met daarin een kleinere buis, met een ventilator oid daarin gemonteerd. Het water stroomt dus tussen die 2 buizen door. De om de lucht goed te laten circuleren binnenin de buis (dus wel open laten aan 2 kanten dan) zet je een kleine ventilator die voor een heel rustige luchtstroom zorgt.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:55:19 #13
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_43359379
Maak dit(een radiator uit de waterkoeling van mn pc) na in het groot en je hebt de beste radiator:

(al genereert deze in deze stand een horizontale luchtstroom op, dus 90° draaien in dit geval om een radiator te maken die nuttig is in een standaardruimte)
pi_43359440
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:55 schreef MMach het volgende:
Maak dit(een radiator uit de waterkoeling van mn pc) na in het groot en je hebt de beste radiator:
[afbeelding]
(al genereert deze in deze stand een horizontale luchtstroom op, dus 90° draaien in dit geval om een radiator te maken die nuttig is in een standaardruimte)
mee eensch....maar wat dacht je wat dat kost??
  woensdag 8 november 2006 @ 14:58:22 #15
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_43359492
koper is niet overdreven duur (waterleidingbuis dan) en aluminium ook al niet. Dus ik denk dat de prijs wel zal meevallen. Je betaalt immers niet voor het design
pi_43359765
Volgens mij staat de koper-prijs toch wel redelijk hoog nu, of niet??
  woensdag 8 november 2006 @ 15:22:51 #17
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_43360240
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:06 schreef kroegtijger het volgende:
Volgens mij staat de koper-prijs toch wel redelijk hoog nu, of niet??
je hebt ook geen 5km koperbuis nodig he.
Iets van een 15¤ voor 2.5m standaard buis.

De kleinste radiator (1500W warmteopbrengst) die je kan kopen in de brico is iets van een 90¤, om de dingen in perspectief te zien.

Uw radiator zou wel eens duurder dan een euro of 200 kunnen uitkomen, maar voor die prijs heb je wel geen designradiator. Wat je dan wel hebt is een custom (wat een vet woord is dat toch) radiator met indrukwekkende prestaties als ie goed is gebouwd.

Het is wss wel te berekenen hoeveel meter buis je zal nodig hebben om de maximale opbrengst te hebben (zoveel graden aan de ingang, zoveel graden aan de uitgang), maar ik denk dat er teveel onbekenden zijn om dat eenvoudig te kunnen uitrekenen in dit geval. Hang je er onderaan nog wat ventilatoren aan (12cm pc-fans op 12V bv, die zijn sowieso erg stil) dan moet het rendement nog veel harder stijgen doordat de luchtcirculatie beter is.
Dunwandige buizen zullen volgens mij in deze situatie ook wel beter zijn, dat ze goedkoper zijn omdat er minder koper in zit, is ook handig Maar dan moet je de radiator zeker voldoende beschermen, want daar trap je zo door. En een dronken cafebezoeker die daarna een lading heet water over zich krijgt gesproeid, dat wil niemand
pi_43360966
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:22 schreef MMach het volgende:

[..]

je hebt ook geen 5km koperbuis nodig he.
Iets van een 15¤ voor 2.5m standaard buis.

De kleinste radiator (1500W warmteopbrengst) die je kan kopen in de brico is iets van een 90¤, om de dingen in perspectief te zien.

Uw radiator zou wel eens duurder dan een euro of 200 kunnen uitkomen, maar voor die prijs heb je wel geen designradiator. Wat je dan wel hebt is een custom (wat een vet woord is dat toch) radiator met indrukwekkende prestaties als ie goed is gebouwd.

Het is wss wel te berekenen hoeveel meter buis je zal nodig hebben om de maximale opbrengst te hebben (zoveel graden aan de ingang, zoveel graden aan de uitgang), maar ik denk dat er teveel onbekenden zijn om dat eenvoudig te kunnen uitrekenen in dit geval. Hang je er onderaan nog wat ventilatoren aan (12cm pc-fans op 12V bv, die zijn sowieso erg stil) dan moet het rendement nog veel harder stijgen doordat de luchtcirculatie beter is.
Dunwandige buizen zullen volgens mij in deze situatie ook wel beter zijn, dat ze goedkoper zijn omdat er minder koper in zit, is ook handig Maar dan moet je de radiator zeker voldoende beschermen, want daar trap je zo door. En een dronken cafebezoeker die daarna een lading heet water over zich krijgt gesproeid, dat wil niemand
hmmm dat klinkt goed (nouja, met uitzondering van die dronken cafe-bezoeker dan )
Vooral dat custom-radiator staat me wel aan.
Als we nou eens voor een echt dikke buis zorgen van een vrij dik materiaal, en een buis van bijv. 280mm van een dun goed-geleidend materiaal (bijvoorbeeld aluminium) en daarin een ventilatortje plaatsen dan zou de lucht in de buis voornamelijk verwarmt moeten worden. Als we die luchtstroom dan naar beneden toe sturen zou je volgens mij een best efficiente manier van verwarmen hebben, die je aan het plafond kunt hangen.
Misschien van de week maar eens e.e.a. op papier zetten en bij wat metaal-bewerkers langs gaan om te kijken wat t kost om dat te bouwen.
pi_43362605
Ik denk dat het best allemaal te maken is, alleen heb je een ontzettend groot oppervlak nodig voordat het ook daadwerkelijk gaat verwarmen (kijk maar eens hoeveel oppervlak een radiator in de woonkamer heeft, en voor een normale woonkamer heb je er al twee nodig)
pi_43363723
Niet elke radiator hoeft overigens aan de wand kroegtijger. Er zijn bijvoorbeeld IR verwarmingselementen voor aan het dak, kickspace voor onder de bar of onder een traptrede. Dan heb je ook nog vloerstaanders voor normale radiatoren.

Er zijn ook hele smalle, langwerpige radiatoren, en ook buis radiatoren (Wat BE schrijft).

Ik denk dat zelf knutselen niet loont. Bovendien zal de verzekering niet uitbetalen (denk ik) als er een waterlekage optreed door eigen bouwsels.
pi_43364845
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:44 schreef kroegtijger het volgende:

(bijvoorbeeld aluminium)
Aluminium en koper gaan niet handig zijn, daar komen iets te snel deuken in lijkt me, in die kroeg van je. Dat geldt ook voor een dunwandige buis.

Buizen worden wel eens vaker als radiator gebruikt, dus opzich moet het wel kunnen, begin alleen niet aan die vierkante buis er in, dat verlaagd alleen maar de opbrengst aangezien je minder contactoppervakte overhoudt en er ook nog eens lucht tussen zit.

Nog een nadeeltje van het tussen of boven de ramen monteren: warmte stijgt op, maar nu help je daar zelf nog extra aan mee, het zal dus wat langer duren voordat het laag ook aangenaam kwa temperatuur wordt.

Kun je zelfs geen éénplaats radiatortjes kwijt? Misschien in combinatie met buizen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Frezer op 08-11-2006 18:14:32 ]
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_43371557
Heb je een systeemplafond? Of iig ruimte in je plafond? Dan kun je gewoon een (2ehands)luchtheater daarin plaatsen. Alleen zoiets in de juiste grootte heeft genoeg vermogen voor jouw toepassing.

Zoek eens op biddle-unit

Ook is een airco met warmtepomp een mooie oplossing, alleen in de strenge vorst zal die niet voldoen.

Als ik een kroeg zou verbouwen dan zou ik gaan voor luchtverwarming met een kruisstroomwissellaar (warmte-terug-winning). Dit is een luchtbehandelingskast die 100% buitenlucht verwarmt met de retourlucht uit de kroeg. Deze lucht kan dan nog naverwarmd worden met een cv-ketel aangesloten op die luchtbehandelingskast. De kast kan buiten opgesteld worden.

In het cafe kan een luchtkanalensysteem gebouwd worden. Met uitblaas- en retourroosters.
Het voordeel is dat niemand meer rooie ogen heeft door de rooklucht, sowieso geen rooklucht meer, en een goed rendement. Bovendien is het in een paar minuten al warm te krijgen.

[ Bericht 58% gewijzigd door Wojworshebn op 08-11-2006 20:39:35 ]
  woensdag 8 november 2006 @ 22:18:46 #23
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_43376662
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:55 schreef MMach het volgende:
[afbeelding]
das gewoon een Warm Water Batterij Deze worden vaak gebruikt in luchtbehandelingskasten, als voorverwamer, maar soms hangen ze in het kanaal als lokale verwarming. Deze dingen verwarmen de ruimte het best als je er lucht langsblaast (denk aan de radiator van je auto)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 8 november 2006 @ 22:20:03 #24
132767 lipje
pi_43376719
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:56 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

mee eensch....maar wat dacht je wat dat kost??
prijzen vallen mee, varieren van nog geen honderd euro tot honderden euro's
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 8 november 2006 @ 22:23:20 #25
132767 lipje
pi_43376886
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:44 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

hmmm dat klinkt goed (nouja, met uitzondering van die dronken cafe-bezoeker dan )
Vooral dat custom-radiator staat me wel aan.
Als we nou eens voor een echt dikke buis zorgen van een vrij dik materiaal, en een buis van bijv. 280mm van een dun goed-geleidend materiaal (bijvoorbeeld aluminium) en daarin een ventilatortje plaatsen dan zou de lucht in de buis voornamelijk verwarmt moeten worden. Als we die luchtstroom dan naar beneden toe sturen zou je volgens mij een best efficiente manier van verwarmen hebben, die je aan het plafond kunt hangen.
Misschien van de week maar eens e.e.a. op papier zetten en bij wat metaal-bewerkers langs gaan om te kijken wat t kost om dat te bouwen.
fabrikant van dat soort zooi Je kan ook contact op nemen met een willekeurige installateur, alleen ben ik bang dat je de knip wat verder mag opentrekken. Alhoewel je met de verbouwing van de kroeg al wel een installateur over de vloer zal hebben gehad.
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')