abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43347013
We hebben een etentje aanstaande zaterdag voor twaalf man en ik ben op zoek naar een goede italiaanse restaurant in Amsterdam.

Een culinaire hoogstandje hoeft het niet te zijn en het zijn in het algemeen flinke eters.

Ik heb gedacht aan een budget voor voorgerechten en hoofdgerechten van 20 euro per man.

Graag hoor ik van jullie suggesties en vooral ervaringen!
pi_43347046
Dan heb je dus gewoon een goedekope Italiaanse restaurant nodig...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_43347271
20 euro de man goedkoop ?

Maar ik wil ook niet tussen de kakkerlakken zitten

Als het nou chinees/japans was geweest, dan ben ik snel klaar. Garnalen,biefstuk,lamskotelet,sushi eten zoveel je wilt.
Maar ja, mejufrouw het feestvarkentje wenst italiaans te eten.

Tall order...
  woensdag 8 november 2006 @ 01:28:09 #4
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
  woensdag 8 november 2006 @ 01:31:43 #5
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_43347902
20 euro voor voorgerecht én hoofdgerecht?!
Pizza bestellen is nog duurder
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_43347984
quote:
Op woensdag 8 november 2006 01:31 schreef timmeeeh het volgende:
20 euro voor voorgerecht én hoofdgerecht?!
Pizza bestellen is nog duurder
Het is toch echt heel goed mogelijk om voor zo'n bedrag een tweegangenmaaltijd te krijgen hoor. Drie zou ook nog wel kunnen als je eisen niet te hoog zijn.
  woensdag 8 november 2006 @ 01:41:28 #7
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_43348031
quote:
Op woensdag 8 november 2006 01:37 schreef _Henry_ het volgende:

[..]

Het is toch echt heel goed mogelijk om voor zo'n bedrag een tweegangenmaaltijd te krijgen hoor. Drie zou ook nog wel kunnen als je eisen niet te hoog zijn.
Waar dan? Dat wil de TS immers weten.
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_43348364
In Amsterdam moet een heleboel te vinden zijn, hoor. Maar dat is het prijsaspect. Niet elk restaurant is even feestelijk voor een verjaardag.

Maar goed: plaatsen waar je de kakkerlakken niet ziet lopen:
Le 4 Stagioni, Johannes Verhulststraat
Le Delezie, Vijzelgracht
La Brace, Cornelis Troostplein
Torino, Roetersstraat
pi_43348714
quote:
Op woensdag 8 november 2006 00:44 schreef BL_Henkie het volgende:
We hebben een etentje aanstaande zaterdag voor twaalf man en ik ben op zoek naar een goede italiaanse restaurant in Amsterdam.

Een culinaire hoogstandje hoeft het niet te zijn en het zijn in het algemeen flinke eters.

Ik heb gedacht aan een budget voor voorgerechten en hoofdgerechten van 20 euro per man.

Voor dat budget en niet culinair?
Nee, dan blijf je aangewezen tot een Turkse pizzarria.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_43349311
quote:
Op woensdag 8 november 2006 00:44 schreef BL_Henkie het volgende:

Ik heb weleens bij Pizza Pino gegeten en dat was goed. Het restaurant zit in de Lange Leidsedwarsstraat en is gezellig en heeft een echte Italiaanse sfeer. De pizza's vallen binnen je budget, de overige gerechten zijn duurder, maar ze hebben voor mensen die iets te vieren hebben speciale menu's, dus misschien is dat wat.
Je kunt het restaurant ook op internet bekijken, via de dinnersite.
pi_43353239
Erg lekker kun je ook eten bij Roberto's in het Hilton (apollolaan)! Is alleen wel ietsje duurder dan het bedrag dat je noemde.
pi_43353369
Fantasia, bij het leidsplein, tegenover het Bellevue theater.
  woensdag 8 november 2006 @ 17:39:49 #13
97745 Thorical
finding a way
pi_43364895
Ik heb hier iets voor je, binnen je butget en ook nog eens culinair.
Dit is een rapportje van een Amsterdamse beterweter maar ik mag die peer wel.
La Pergola: 9
Amstelveenseweg 172, 1075 XP Amsterdam, tel. 020-6620723

Ze zijn niet gek, die Italianen

JOHANNES VAN DAM

De Amstelveenseweg is zo'n beetje waar ik ben opgegroeid. Ik herinner me vooral allerlei winkels, zoals opticiens, schoenenwinkels, drogisterijen, woninginrichtingszaken en nog veel meer - en daar zit nu bijna overal horeca in. Wat precies op nummer 172 zat, weet ik niet. Een autobedrijf, ooit, maar daar lijkt het allang niet meer op. La Pergola heet het sinds mei van dit jaar (niet te verwarren met dat andere La Pergola, dat lang aan de Amstel zat. Binnen hebben ze inderdaad een pergola gebouwd, met plastic wijnranken en druiventrossen. Italiaans, als u het nog niet begreep, en dan nog wel Toscaans. Daar gaan we voor.

De wijnkaart is uitermate kort: drie huiswijnen en dan per soort nog een paar, maar meer is voor ons niet nodig; de Lagrein rosé (¤ 17,50) voldoet uitstekend.

Er is een aantal daggerechten en een herfstmenu van drie gangen à ¤ 16,50; een goede deal. Er zijn trouwens ook pizza's en we zien een gezelschap jongeren met vier dozen vertrekken.

We krijgen als amuse eerst kleine crostini met hartig aangemaakte farro - spelt dus. Origineel, typisch Toscaans en zeer smakelijk.

De Antipasto Toscano (¤ 10,50) bevat prima vleeswaren, zoals lardo, rauwe ham, gekookte ham, diverse worstsoorten, en verder gegrilde courgette en aubergine, Fontina kaas en ten slotte, het aardigste van al, wat ze pasta fritta noemen, warme gefrituurde krullen van mals brooddeeg.

Een ander, warm samengesteld voorgerecht is dat van de vier forse crostini (¤ 7,50), één royaal met boleten, één met pesto en tomaat, één met rauwe ham en één met aubergine en kaas. Buitengewoon plezierig.

De maag is beperkt van omvang, hoe volumineus ook, dus nemen we als primi maar én pasta en een bordje soep.

De soep, een romige aardappelpreisoep, is royaal gevuld met garnaal, zilt van de prei, zeer vullend en tegelijk opwekkend (¤ 6).

Als pasta de Pansotti met walnotensaus. Pansotti is eigenlijk een Ligurisch gerecht, ravioli in de vorm van grote driehoeken, gevuld met kruiden en traditioneel met een lokaal soort kwark, parmezaan en ei: een romige droom (¤ 10,50).

Net als de soep bijna een complete maaltijd. Iemand wil al de boter en het brood weghalen, denkend dat dat wel het einde zal zijn.

Maar dan komen nog de secundi: van de dagkaart de triglie (mul) Livornese (met tomaat); twee mooie, kleine mulletjes, precies goed, met als contorni wat groenten (¤ 19,50).

Scaloppina grossetana lijkt wat op saltimbocca: dun uitgeklopte kalfsoesters met salie en rauwe ham, maar met toevoeging van wat tomatensaus en oregano (¤ 19,50). Zo wordt het iets smeuïger, het misstaat niet en het is in ieder geval beter dan de versies met kaas, die helemaal niets met saltimbocca of deze grossetana te maken hebben.

De desserts worden in eigen keuken vervaardigd, meldt de kaart. Dat doet me nog maar weer eens de tiramisu (¤ 5,50) bestellen. Ik reken erop dat ik, zoals gewoonlijk, maar een enkel lepeltje zal nemen om te proeven (ook al omdat de koffie die erin zit) me een slapeloze nacht kan bezorgen. Maar nadat mijn tafelgenoot er wat happen van heeft genomen, blijkt deze zo lekker dat ik elk hapje proef alsof het het laatste is dat ik ooit zal eten. Steeds weer bezwijk ik voor nog een hap en ik eet de hele tiramisu op: zo droom je hem, precies romig genoeg, en pittig van de koffie en de drank. Zo moet-ie zijn!.

De cenci met vanille-ijs (¤ 5) zijn ook al zo goed: cenci worden gemaakt van een deeg van bloem, boter, suiker en eieren, waarvan flinterdunne linten worden gerold die als beignets worden gebakken en er dan wat flodderig uitzien (cenci betekent vodden).

Ik begin een beetje te betreuren dat ik niet meer woon waar ik mijn jeugd heb doorgebracht, daar bij de Amstelveenseweg, want zulke kwaliteit, gerechten die nu eens echt naar lokale tradities verwijzen en met liefde zijn klaargemaakt, vind je niet op veel plaatsen in de stad.

Geen wonder ook dat die avond bij een aantal tafeltjes Italiaans de voertaal was. Die Italianen zijn ook niet gek!

© Het Parool, 30-09-2006
pi_43369351
quote:
Nee, dan blijf je aangewezen tot een Turkse pizzarria.
Niet iedereen is bereid om 150 euro pp op te hoesten voor een etentje

(k ben trowens wel degene die het allemaal betaal )

Iedereen bedankt voor de suggesties, ik zal ze 's rustig checken.
Johnannes van Dam neem ik trouwens met een korreltje zout. Die gast heeft hier op de Zeedijk de meest vage chinese restaurants ronkende beoordelingen gegeven.
Soms krijg je echt het idee dat ie.....nou ja , je weet wel
  woensdag 8 november 2006 @ 19:48:29 #15
97745 Thorical
finding a way
pi_43369794
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:37 schreef BL_Henkie het volgende:

[..]

Niet iedereen is bereid om 150 euro pp op te hoesten voor een etentje

(k ben trowens wel degene die het allemaal betaal )

Iedereen bedankt voor de suggesties, ik zal ze 's rustig checken.
Johnannes van Dam neem ik trouwens met een korreltje zout. Die gast heeft hier op de Zeedijk de meest vage chinese restaurants ronkende beoordelingen gegeven.
Soms krijg je echt het idee dat ie.....nou ja , je weet wel
Dat je in een badcel ook lekker kan eten?
En als je echt voor niets wilt eten, ga dan naar een Ethiopisch restaurant. En laat de gasten zelf voor de drank betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')