abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43336289
Ik heb even een goede vraag.
Ik heb een aggregaat en een compressor. En die maken nogal wel wat geluid. Nou wil ik die proberen voor de helft te dempen dat het ergste niet echt meer hoorbaar is. Hoe kan ik dit realiseren.

Ik zit in eerste te denken om er onder beide rubbere tegels te leggen. En hoe verder? Zat ook te denken om er een kast om beide te maken. Dus een box voor buiten ( de aggregaat) en een box voor de compressor voor binnen. Welke materialen moet ik dan gebruiken. Moet namelijk niet te moeilijk en te duur worden.
  dinsdag 7 november 2006 @ 20:34:30 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43336873
Voor binnen zou je MDF kunnen gebruiken, en evnetueel bekleden met isolatie. Buiten kom je toch op Oukume of multiplex (exterieurkwaliteit) ook eventueel te dempen met isolatie.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43337945
Wat voor isolatie kan ik dan het beste gebruiken?
  dinsdag 7 november 2006 @ 21:04:30 #4
65960 sanger
pi_43338104
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:00 schreef anoniem444 het volgende:
Wat voor isolatie kan ik dan het beste gebruiken?
Piepschuim dempt goed en is redelijk handteerbaar.

Als je een dubbelwandige kast wilt maken kun je ook speciale geluidsdempende isolatie gebruiken. Ik kan alleen niet op de naam komen
pi_43338384
Kan ik niet beter dempingsmaten gebruiken of rubbere matten? Aangezien piepschuim nogal dik is om te verwerken.
  dinsdag 7 november 2006 @ 21:43:13 #6
65960 sanger
pi_43339824
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:11 schreef anoniem444 het volgende:
Kan ik niet beter dempingsmaten gebruiken of rubbere matten? Aangezien piepschuim nogal dik is om te verwerken.
piepschuim kun je kopen vanaf 2 cm, maar die matten kunnen net zo goed werken of misschien wel beter
pi_43339901
Compressor en Aggregaten produceren doorgaans best wat warmte?
hou wou je dat weg gaan werken?
  dinsdag 7 november 2006 @ 21:48:31 #8
65960 sanger
pi_43340037
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
Das ook een goede trouwens, geen rekening mee gehouden.
pi_43340166
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:48 schreef sanger het volgende:

[..]

Das ook een goede trouwens, geen rekening mee gehouden.
precies, je zou dan ook een koelventilator oid kunnen opnemen, echter dan gaat je dempende effect wel weer weg?

met van die noppen oid kan je redelijk dempen toch? wat weg is is toch weg?
pi_43340362
Piepschuim moet je niet nemen, dat demp dan toch te weinig.
Bij de grote ventilatorbranders worden ook dempingskasten gebruikt, deze zijn vaak van kunststof of metaal aan de buitenzijde.
Deze worden aan de binnenkant afgewerkt met grijze isolatie schuimmatten, de gamma of karwei heeft ze zeker in zijn assortiment.
Maar kies wel voor een schuimvariant, deze zijn er in vlak of in eierdopuitvoering.
Zelf zou ik voor de eierdopuitvoering gaan, deze demp wat beter.
Let wel op dat je de luchtaanzuigopening niet afdekt, hiervoor moet je een roostertje plaatsen, binnenin kan je eventueel een keerschot plaatsen met dempingsmateriaal.
pi_43340457
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:56 schreef klipper het volgende:
Piepschuim moet je niet nemen, dat demp dan toch te weinig.
Bij de grote ventilatorbranders worden ook dempingskasten gebruikt, deze zijn vaak van kunststof of metaal aan de buitenzijde.
Deze worden aan de binnenkant afgewerkt met grijze isolatie schuimmatten, de gamma of karwei heeft ze zeker in zijn assortiment.
Maar kies wel voor een schuimvariant, deze zijn er in vlak of in eierdopuitvoering.
Zelf zou ik voor de eierdopuitvoering gaan, deze demp wat beter.
Let wel op dat je de luchtaanzuigopening niet afdekt, hiervoor moet je een roostertje plaatsen, binnenin kan je eventueel een keerschot plaatsen met dempingsmateriaal.
Denk niet dat die compressor / aggregaat voldoende flow kunnen genereren uit zich zelf om de boel koud te houden?

geluids gedempte aggregaten staan vaak op rubberen pootjes, vrijstaand in een hok met eierdopnoppenmatten en daar wordt vaak mechanish nog weer geventileerd
pi_43362232
Misschien kun je bij de aggregaat beter kijken naar een extra uitlaatdemper (tenslotte komt daar de herrie vandaan) ipv naar een kast, waarbij je weer zit met ventilatie, warmte, bijvullen, starten en ga zo maar door

Voor de compressor kan je een kistje maken van mdf/multiplex en dit bekleden met van die geluidsisolatieplaten die je bij de praxis en gamma kunt kopen (van die eierdoosplaten)
pi_43370045
Nou de aggragaat maakt niet alleen herrie uit de uitlaat. eigenlijk meer het hele ding zelf.
En nou hoef ik niet perse super stif te hebben, zoals het maat voor een aardig groot deel maar dempt. Aangezien ik in een rijtjes huis woont is het niet erg prettig om zoveel geluid te produceren.
Ben voor de compressor van plan om er een huis omheen te maken. En de aggegaat krijgt er een kap overheen die aan de onderkant wel lucht vrij is zodat het geheel kan ademen. Voor de uitlaat maak ik een gat erin. Ik zet beide dingen op rubbere tegels.
pi_43371255
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
Daar word uiteraard rekening mee gehouden. Die box wat er overheen komt sluit namelijk niet af. Wil er namelijk pootjes aan de onderkant maken zodat er een kier overblijft zodat de apparaten kunnen ademen.
Eventueel is er een gat in maken die groot genoeg is.
  woensdag 8 november 2006 @ 21:55:14 #16
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
  woensdag 8 november 2006 @ 21:58:17 #17
132767 lipje
pi_43375598
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:26 schreef anoniem444 het volgende:

[..]

Daar word uiteraard rekening mee gehouden. Die box wat er overheen komt sluit namelijk niet af. Wil er namelijk pootjes aan de onderkant maken zodat er een kier overblijft zodat de apparaten kunnen ademen.
Eventueel is er een gat in maken die groot genoeg is.
Ik zou voor een aanstroomdemper kiezen, deze kan eventueel ook op de uitlaat zitten.

Maar vraagje, hoe lang/vaak staan die dingen te draaien? De slager in het dorp heeft er een houten tuinhuisje omheen gebouwd, t lijkt wel een hondenhok
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_43391856
Wat is een aanstroomdemper? Momenteel draaien ze nog niet. Want ik ben eerst aan het uitzoeken om ze redelijk wat stiller te krijgen aangezien ik in een wijk woont met buren er naast. Ik ben wel van plan om ze best redelijk vaak te gaan gebruiken.
Maar ik ben zoiezo iets van plan om er een bekisting om te maken. Als je nog meer ideeen hebt laat maar weten alles is welkom.

[ Bericht 48% gewijzigd door anoniem444 op 09-11-2006 13:03:42 ]
pi_43391950
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:56 schreef klipper het volgende:
eierdopuitvoering
't is een eierdoos uitvoering, omdat het op een eierdoos lijkt
  donderdag 9 november 2006 @ 18:18:05 #20
132767 lipje
pi_43402767
quote:
Op donderdag 9 november 2006 12:58 schreef anoniem444 het volgende:
Wat is een aanstroomdemper? Momenteel draaien ze nog niet. Want ik ben eerst aan het uitzoeken om ze redelijk wat stiller te krijgen aangezien ik in een wijk woont met buren er naast. Ik ben wel van plan om ze best redelijk vaak te gaan gebruiken.
Maar ik ben zoiezo iets van plan om er een bekisting om te maken. Als je nog meer ideeen hebt laat maar weten alles is welkom.
Aanstroomdemper is een demper die de toegevoerde lucht (t gaat immers om een verbrandingsmotor) dempt. de afvoer kan tevens een demper bevatten.

Och in jouw geval is elk houten hok met wat lucht doorvoer spleten al een verbetering. Maakt ie nog teveel lawaai, meer van binnen bekleden met isolatie, of eierdozen. Simpel, snel en goedkoop.

(zolang het voor thuisgebruik gaat geen probleem, zit je met een bedrijf en milieuvergunning, gooi er dan wat centen tegen aan en koop gelijk wat goeds)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_43553294
Ik heb die aggregaat weer gestart. Maar als ik me voet voor de uitlaat hou is het enigzins toch al aardig wat stiller. Ik zit daarom te denken om er een uitlaat demper op te maken van een scooter.
En dan maak ik er een box om met dempings materiaal dit zou genoeg moeten zijn voor de aggregaat.
pi_43553643
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 19:42 schreef anoniem444 het volgende:
Ik heb die aggregaat weer gestart. Maar als ik me voet voor de uitlaat hou is het enigzins toch al aardig wat stiller. Ik zit daarom te denken om er een uitlaat demper op te maken van een scooter.
En dan maak ik er een box om met dempings materiaal dit zou genoeg moeten zijn voor de aggregaat.
komt die extra tegendruk wel tengoede van je blok?
pi_43553717
je blok moet wel op toeren blijven en zeker bij een aggregaat
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_43553780
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 19:57 schreef densmee het volgende:
je blok moet wel op toeren blijven en zeker bij een aggregaat
gezien het geen peperduur ding is zal er wel geen enorme regelaar op zitten
pi_43554179
Nou ik heb gewoon me voet er voor gehouden en hij blijft gewoon netjes door lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')