abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43318207
Mocht ik verkeerd hebben gekeken, dan mag deze dicht, maar een topic over de Amerikaanse verkiezingen leek me hier ook wel gepast. Mochten de Democraten hier een serieuze overwinning boeken, kon dat weleens veel tegweebrengen namelijk.
quote:
"Een hoop nieuwe vrienden" 7-11-06

Het Capitool in Washington (Foto: Ruth Tsang)

De Amerikanen gaan vandaag naar de stembus om een nieuw Congres te kiezen. De Democraten maken zich stilletjes klaar om de macht over te nemen.

"Ik heb er een hoop nieuwe vrienden bij gekregen dit jaar, terwijl ik er toch niet vriendelijker op geworden ben", zegt afgevaardigde Barney Frank tegen de New York Times. Zijn nieuwe vrienden beginnen iets te ruiken wat de Democraten lang niet hadden: macht.

De Democraten durven het haast niet te geloven, maar voor het eerst sinds de Republikeinse Revolutie van 1994 maken ze kans dinsdag de macht in het Huis van Afgevaardigden over te nemen. Sommigen dromen er zelfs al voorzichtig van ook de Senaat terug te veroveren, al zal dat moeilijker zijn.

Stilletjes
De Democraten zullen in het Huis 15 zetels moeten winnen, van de veertig races waar de uitkomst nog niet vast staat. In de Senaat hebben ze er zes nodig, maar hier staan maar vier Republikeinen op verlies.

Normaal gesproken staat het voor de meeste congresleden al lang vast of ze hun zetel zullen behouden. Maar sinds het begin van dit jaar zijn er langzaam maar zeker steeds meer competitieve races bij gekomen. De oorlog in Irak gaat slecht, het vertrouwen in Bush is gekelderd en Republikeinen in Senaat en Huis worden er opafgerekend.

En dus heeft de leider van de Democraten in het Huis, Nancy Pelosi, alvast stilletjes plannen laten uitwerken over een mogelijke machtswisseling. Al wil ze daar in het openbaar niet over praten.

Gordijnen
George Bush waarschuwt de Democraten niet al te gretig te zijn. "Je kunt je misschien 2004 nog herinneren. Sommigen waren al bezig de gordijnen voor de West Wing uit te kiezen. Ze wisten al welk kantoor ze wilden. Alleen waren de verhuizers niet nodig."

Ook Karl Rove, de geniale strateeg van de Republikeinse partij, is er vooralsnog niet van onder de indruk. De Republikeinen hebben meer geld in de campagnekas, en Rove is er tot nu toe altijd in geslaagd de conservatieve basis van de partij naar de stembureaus te laten komen.

Dit keer gebruikt hij het spook van een Democratische overwinning juist als stimulans om mensen naar de stembussen te krijgen. In een Democratisch congres zullen linkse kopstukken als Ted Kennedy en Charles Rangel de scepter zwaaien, een einde maken aan Bush' belastingverlaging en misschien zelfs wel overgaan tot impeachment, oftewel een afzettingsprocedure.
Bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/amerika_kiest/_index.html
  dinsdag 7 november 2006 @ 10:47:59 #2
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_43318641
Tja het zijn Amerikanen. Maar het volk zou dom zijn om de republikeinen te vertrouwen na 8 jaar Bush Jr.
I mean no harm
  dinsdag 7 november 2006 @ 10:50:53 #3
22579 Momitsu
Ignorance is bliss
pi_43318709
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 10:47 schreef pomtiedom het volgende:
Tja het zijn Amerikanen. Maar het volk zou dom zijn om de republikeinen te vertrouwen na 8 jaar Bush Jr.
Het gros van de mensen daar is dom, beltway conservatives bv.
pi_43318714
6 jaar als ik het goed heb. Bush heeft echter geen pogingen gedaan de Democraten deels tegemoet te komen en wellicht krijgt hij daarvoor nu de rekening. Ik ben benieuwd of het werkelijk zover gaat komen..
pi_43318748
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 10:50 schreef Momitsu het volgende:

[..]

Het gros van de mensen daar is dom, beltway conservatives bv.
Nogal makkelijk om te zeggen, ik denk dat de Amerikanen op politiek gebied niet veel dommer zijn dan het gros van de Nederlanders

Wel denk ik dat de manier van campagne voeren van voornamelijk de Republikeinen mensen makkelijk in de war brengt, waardoor mensen niet op gevoel kiezen of op argumenten.. Vaak zal geloof hier een belangrijke factor spelen..
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:02:46 #6
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_43319041
Voorspellen, nieuws plaatsen etc mag ook G. Fawkes
pi_43319090
Er was al een topic

Verkiezingen VS, 7 november 2006
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43319126
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:08 schreef du_ke het volgende:
Er was al een topic

Verkiezingen VS, 7 november 2006
Maar dat is een oude, zonder al te veel nuttige info.. Deze insteek leek me anders..
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:09:43 #10
159979 G.Fawkes
pi_43319130
Naja, ik denk dat de gemiddelde Nederlandse stemmer wel degelijk slimmer is de dan de Amerikaanse. Daarnaast kan ik eerlijk gezegd geen vinger leggen op de problemen van USA.

Ik ben gestopt met voorspellen toen Bush voor een tweede keer won. Ik weet het allemaal niet. USA is te conservatief imo....
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:10:04 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43319144
Ik denk dat de republikeinen dit jaar weer gaan winnen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:11:17 #12
159979 G.Fawkes
pi_43319171
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:10 schreef jogy het volgende:
Goed onderbouwt jogy, sterk!
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:12:52 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43319209
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:11 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Goed onderbouwt jogy, sterk!
Weet ik, maar als ik mijn onderbouwing erin ga zetten hoort dit topic weer in TRU .

En trouwens, dat zegt degene met een tvp als eerste post .
Vrijheid
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:14:23 #14
159979 G.Fawkes
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:15:01 #15
159979 G.Fawkes
pi_43319267
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:12 schreef jogy het volgende:

[..]

Weet ik, maar als ik mijn onderbouwing erin ga zetten hoort dit topic weer in TRU .

TPV is de shizzle

beetje offtopic maar
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:15:08 #16
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_43319269
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:10 schreef jogy het volgende:
Ik ook! Polls gaan nu behoorlijk nek aan nek. Dat plus veel stemmers die het pas weten als in het hokje staan lijkt me in het voordeel van...
Een beetje net zoals hier in NL dus, eerst stond Bos flink hoger als CDA en nu, hoe dichter de verkiezingen komen, verliezen ze steeds meer.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:15:45 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43319279
quote:
Mwoa, zijdelings heeft het er wel mee te maken ja . Enigszins offtopic trouwens .
Vrijheid
pi_43319291
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:12 schreef jogy het volgende:

[..]

Doe eens? Jij haalt hem wel weer uit TRU toch?

Maar ik ben het G.Fawkes eens dat de vorige winst van Bush voor mij ook als een complete verrassing kwam.. En om op jogy in te gaan: een soort van complot sloot ik ook niet uit.. Het zou me niks verbazen in ieder geval..
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:18:54 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43319355
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:16 schreef Erik_84 het volgende:

[..]

Doe eens? Jij haalt hem wel weer uit TRU toch?

Maar ik ben het G.Fawkes eens dat de vorige winst van Bush voor mij ook als een complete verrassing kwam.. En om op jogy in te gaan: een soort van complot sloot ik ook niet uit.. Het zou me niks verbazen in ieder geval..
Die stemcomputers zijn gewoon zodanig verneukt dat de republikeinen niet meer kunnen verliezen. Ik ben ook bang dat er binnenkort een heel schokkende omslag komt in de wereldpolitiek, wat het precies gaat worden weet ik niet maar echt fijn zal het niet zijn . Maarja, dat is enkel een onderbuikgevoel.
Vrijheid
pi_43319427
deze mag van mij hier verder Verkiezingen VS, 7 november 2006
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')