Mocht ik verkeerd hebben gekeken, dan mag deze dicht, maar een topic over de Amerikaanse verkiezingen leek me hier ook wel gepast. Mochten de Democraten hier een serieuze overwinning boeken, kon dat weleens veel tegweebrengen namelijk.
quote:
"Een hoop nieuwe vrienden" 7-11-06
Het Capitool in Washington (Foto: Ruth Tsang)
De Amerikanen gaan vandaag naar de stembus om een nieuw Congres te kiezen. De Democraten maken zich stilletjes klaar om de macht over te nemen.
"Ik heb er een hoop nieuwe vrienden bij gekregen dit jaar, terwijl ik er toch niet vriendelijker op geworden ben", zegt afgevaardigde Barney Frank tegen de New York Times. Zijn nieuwe vrienden beginnen iets te ruiken wat de Democraten lang niet hadden: macht.
De Democraten durven het haast niet te geloven, maar voor het eerst sinds de Republikeinse Revolutie van 1994 maken ze kans dinsdag de macht in het Huis van Afgevaardigden over te nemen. Sommigen dromen er zelfs al voorzichtig van ook de Senaat terug te veroveren, al zal dat moeilijker zijn.
Stilletjes
De Democraten zullen in het Huis 15 zetels moeten winnen, van de veertig races waar de uitkomst nog niet vast staat. In de Senaat hebben ze er zes nodig, maar hier staan maar vier Republikeinen op verlies.
Normaal gesproken staat het voor de meeste congresleden al lang vast of ze hun zetel zullen behouden. Maar sinds het begin van dit jaar zijn er langzaam maar zeker steeds meer competitieve races bij gekomen. De oorlog in Irak gaat slecht, het vertrouwen in Bush is gekelderd en Republikeinen in Senaat en Huis worden er opafgerekend.
En dus heeft de leider van de Democraten in het Huis, Nancy Pelosi, alvast stilletjes plannen laten uitwerken over een mogelijke machtswisseling. Al wil ze daar in het openbaar niet over praten.
Gordijnen
George Bush waarschuwt de Democraten niet al te gretig te zijn. "Je kunt je misschien 2004 nog herinneren. Sommigen waren al bezig de gordijnen voor de West Wing uit te kiezen. Ze wisten al welk kantoor ze wilden. Alleen waren de verhuizers niet nodig."
Ook Karl Rove, de geniale strateeg van de Republikeinse partij, is er vooralsnog niet van onder de indruk. De Republikeinen hebben meer geld in de campagnekas, en Rove is er tot nu toe altijd in geslaagd de conservatieve basis van de partij naar de stembureaus te laten komen.
Dit keer gebruikt hij het spook van een Democratische overwinning juist als stimulans om mensen naar de stembussen te krijgen. In een Democratisch congres zullen linkse kopstukken als Ted Kennedy en Charles Rangel de scepter zwaaien, een einde maken aan Bush' belastingverlaging en misschien zelfs wel overgaan tot impeachment, oftewel een afzettingsprocedure.
Bron:
http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/amerika_kiest/_index.html