abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43316506
quote:
Deel geredde paarden naar de slacht

MARRUM (ANP) - Een belangrijk deel van de paarden die vrijdag bij het Friese Marrum zijn gered uit een overstroomde kwelder, wordt geslacht. De halfwilde dieren van de familie Lootsma zijn zowel voor de slacht als voor de verkoop aan bedrijven en particulieren, aldus veearts Marten de Vries uit Hallum.

De Vries heeft de ruim honderd paarden, die vrijdag werden gered, geïnspecteerd. ,,Ze hebben geen ziektes'', aldus de veearts. Het vee gaat terug naar Lootsma, waarna hij weer met de dieren kan fokken voor de slacht en de verkoop, aldus Nico Minnema van It Fryske Gea, eigenaar van de kwelder waar de paarden vastzaten.

In de nacht van dinsdag op woensdag raakten de paarden buitendijks ingesloten nadat een storm het zeewater had opgestuwd. Zeker achttien paarden verdronken die nacht. Hoeveel paarden precies zijn verdronken en hoeveel er vrijdag zijn gered, wist Lootsma maandag niet te zeggen.

Partij voor de Dieren

De Partij voor de Dieren (PvdD) heeft een fonds opgericht om de dieren te sparen. De PvdD wil dat de levens van de paarden hoe dan ook gespaard worden. ,,Nu er vanuit de hele wereld blijken van medeleven zijn gekomen voor de paarden van Marrum en een groot aantal daarvan van de verdrinkingsdood is gered, vindt de PvdD het onacceptabel als de edele dieren alsnog via de handel en een langdurig transport naar een Italiaans slachthuis verdwijnen'', aldus de partij.

,,Er zou tenminste een 'generaal pardon' moeten komen om de paarden niet opnieuw in problemen te brengen.'' De partij heeft een fonds opgericht waaruit de kosten voor de toekomst van de paarden kunnen worden betaald. De PvdD roept mensen op geld te storten op rekeningnummer 21.24.86.934 onder vermelding van 'paardenfonds Marrum'.
PvdD doet bij mij direct af als serieuze partij. Incidentenpolitiek .
Partijen en politici moeten zich met structurele oplossingen bezighouden. Als zo'n PvdD deze paarden wil aangrijpen om het belang van hun beweging te onderstrepen, hebben ze groot gelijk. Maar om voor deze paarden vanwege de media-aandacht een uitzondering te bepleiten..
Er zijn in het noorden des lands met die wateroverlast echt veel meer dieren in vergelijkbare nood geweest. Maar die haalden de krant niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43316661
Het is een partij van natuurliefhebbers en zover kan je ze serieus nemen: Als stem voor de natuur in de tweede kamer met een zeteltje ofzo. Een echte regeringspartij is het natuurlijk ook nooit geweest, aangezien het toch een one-issue partij is.
pi_43317347
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 08:56 schreef Vhiper het volgende:
Het is een partij van natuurliefhebbers en zover kan je ze serieus nemen: Als stem voor de natuur in de tweede kamer met een zeteltje ofzo. Een echte regeringspartij is het natuurlijk ook nooit geweest, aangezien het toch een one-issue partij is.
'We' hebben anders wel meer politieke opinies dan over dieren issues. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat we meteen in de regering komen (SP/PvdA/GL/PvdD? )
Jesus saves but death prevails.
pi_43317808
Maar eh Shivo, waarom de halfverzopen paarden redden van de slacht? Wat maakt ze specialer dan andere paarden / huisdieren?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43318628
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 10:10 schreef sigme het volgende:
Maar eh Shivo, waarom de halfverzopen paarden redden van de slacht? Wat maakt ze specialer dan andere paarden / huisdieren?
Niet, dit is gewoon marketing natuurlijk. Het is in de media, dus komt PvdD op deze manier ook in de media.
pi_43329281
Dat meisje van partij voor de dieren is wel een lekker ding, denk dat ik maar eens op haar ga stemmen
Are you nuts??
pi_43329853
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:13 schreef whosvegas het volgende:
Dat meisje van partij voor de dieren is wel een lekker ding, denk dat ik maar eens op haar ga stemmen
Georgine Verbaan, plek 16
(of Marianne Thieme, plek 1, ook )
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:31:05 #8
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43329942
Ik bestel alvast drie ons paardenrookvlees.
Pugna Pro Patria
pi_43330047
Ik heb niets met de PvdD, maar ben tegen dierentransport. Waarom kan de slager niet naar de bedrijven komen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_43330208
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:33 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb niets met de PvdD, maar ben tegen dierentransport. Waarom kan de slager niet naar de bedrijven komen?
Goede vraag zal wel met hygiëne enzo te maken hebben. thuisslachten wordt ook nauwelijks nog toegestaan.

Of het is gewoon omdat een grootschalige centrale slagerij stukken goedkoper en effcienter kan werken en daarmee het gehakt regelmatig voor 2 euro de kilo in de aanbieding kan.

En goedkoop vlees gaat hier nog altijd boven dierenwelzijn vrees ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43332925
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:37 schreef du_ke het volgende:

[..]

Goede vraag zal wel met hygiëne enzo te maken hebben. thuisslachten wordt ook nauwelijks nog toegestaan.

Of het is gewoon omdat een grootschalige centrale slagerij stukken goedkoper en effcienter kan werken en daarmee het gehakt regelmatig voor 2 euro de kilo in de aanbieding kan.

En goedkoop vlees gaat hier nog altijd boven dierenwelzijn vrees ik.
Ik zat meer te denken aan het SRV/melkboer concept. Een slachterij in een grote oplegger waar de dieren aan een kant ingaan en aan de andere kant ingevroren uitkomen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_43334031
Ja zoiets had ik ook in gedachte. Maar dan nog zit je met zaken als hygiëne die lastig te controleren zijn. Of je moet overal een controleur meesturen en dan wordt het erg duur denk ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43334360
Hi-la-risch gewoon... al die meisjes huilen natuurlijk. Die prachtige dieren! Die edele paarden! Heel Nederland leefde hypocriet mee met die 50 knollen. En dan zijn ze gered, en mogen ze de frikandellenverwerking in.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_43334877
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 19:27 schreef du_ke het volgende:
Ja zoiets had ik ook in gedachte. Maar dan nog zit je met zaken als hygiëne die lastig te controleren zijn. Of je moet overal een controleur meesturen en dan wordt het erg duur denk ik.
Het probleem is eerder de inspecteur die de levende dieren controleert / de vleesschouwer. Dat van die hygiene is niet echt een probleem .

Meestel veehouders zitten er niet op te wachten, op slachten aan huis, zij hebben immers weinig met het vlees. Ik zou het wel op prijs stellen, het is het transport wat mijn beesten zo'n schrik aanjaagt. Eenmaal in het slachthuis kalmeren ze wel weer.
pi_43337268
Laten we niet gaan huilen om de paar paarden die straks naar het slachthuis gebracht worden. In iedere manage gaan de afgeschreven paarden bij een eerste indruk van hoefkatrol al naar het slachthuis. Voor de paardenmeisjes wordt dan vaak nog een laatste afscheid georganiseerd, een emotionele aandoening waarvan ik me afvraag waar John de Mol is wanneer je hem nodig hebt. Laat staan dus zo'n supercommerciele Friese boer.
  dinsdag 7 november 2006 @ 20:51:59 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43337561
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 20:44 schreef buachaille het volgende:
In iedere manage gaan de afgeschreven paarden bij een eerste indruk van hoefkatrol al naar het slachthuis. Voor de paardenmeisjes wordt dan vaak nog een laatste afscheid georganiseerd, een emotionele aandoening waarvan ik me afvraag waar John de Mol is wanneer je hem nodig hebt. Laat staan dus zo'n supercommerciele Friese boer.
Oh men, ik kan het zo voor me zien.
Dertienjarige paardenmeisjes die een half jaar lang voor Jumper gezorgd hebben, en lief en leed met hem gedeeld (alsmede hun eerste sexuele ervaringen), en dan het laatste rondje door de bak onder begeleiding van Phil Collins. Dan moet er een hele grote smerige vrachtwagen voor komen rijden, met een ongeschoren en behouwen kerel met een sjekkie op zijn bovenlip en zo'n schokapparaat aan zijn riem. Die meisjes komen dat toch nooit meer te boven, die stemmen levenslang Groen Links.

WTF!

Tevens topic-kick naar F&F please, alleen maar voor het rellen!

[ Bericht 2% gewijzigd door LXIV op 07-11-2006 20:59:05 ]
The End Times are wild
  dinsdag 7 november 2006 @ 20:53:22 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43337616
O ja. En tevens het gebruiken van de term 'generaal pardon'.
The End Times are wild
pi_43349730
Pardon, Generaal.

Misschien dat de lobby van de pro-life organisaties de doorslag gaf:
quote:
De ruim honderd paarden die vorige week het hoge water bij het Friese Marrum hebben overleefd, zijn niet bestemd voor de slacht. Eigenaar Lootsma houdt de dieren ‘voor het leven’. Een groot deel van de geredde merries is bovendien drachtig en zal in het voorjaar een veulen werpen.

Dit zei directeur Ulstje Hosper van natuurbeheerder It Fryske Gea dinsdag. Volgens hem is het een misverstand dat de paarden direct onder het slagersmes zouden eindigen. ‘Op termijn misschien, maar dood gaan we allemaal.’
  woensdag 8 november 2006 @ 08:59:04 #19
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_43350015
Een partij afdoen omdat ze op een recent probleem reageren... Jij stemt dus zeker op geen enkele partij?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_43350027
Had men zich ook zo druk gemaakt over een dierenleven als het om 100 slachtkippen ging
pi_43350046
quote:
Op woensdag 8 november 2006 08:59 schreef ethiraseth het volgende:
Een partij afdoen omdat ze op een recent probleem reageren... Jij stemt dus zeker op geen enkele partij?
Lezen is niet jouw sterkste kant he?
Als zo'n PvdD deze paarden wil aangrijpen om het belang van hun beweging te onderstrepen, hebben ze groot gelijk. Maar om voor deze paarden vanwege de media-aandacht een uitzondering te bepleiten..
pi_43350073
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:00 schreef _The_General_ het volgende:
Had men zich ook zo druk gemaakt over een dierenleven als het om 100 slachtkippen ging
Nee, natuurlijk niet. Dieren zijn dieren, geen mensen. Ze moeten goed verzorgd worden, maar verder geeft het niets als ze geslacht worden. Zo werkt dat eenmaal
pi_43350079
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:00 schreef _The_General_ het volgende:
Er waren met die recente wateroverlast ook schapen en ezels in nood. Hoor ik de PvdD niet over. In plaats van dat ze de media-aandacht voor die paarden aangrijpen om het grotere dieren-probleem te belichten zetten ze die suffe kudde nog eens extra in het zonnetje.
  woensdag 8 november 2006 @ 09:07:25 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_43350132
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Lezen is niet jouw sterkste kant he?
Als zo'n PvdD deze paarden wil aangrijpen om het belang van hun beweging te onderstrepen, hebben ze groot gelijk. Maar om voor deze paarden vanwege de media-aandacht een uitzondering te bepleiten..
Dat is precies mijn punt. Elke partij doet soms uitzonderlijke dingen voor de media-aandacht... Denk je soms dat Geert Wilders voor zijn lol bij de Lama's zat of een Bos bij Jensen? Maar dat mag zeker wel weer?

Maarja, je wilt vast lekker simpel de PvdD bashen dus bravo, je hebt het weer even gedaan.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_43350357
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:07 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat is precies mijn punt. Elke partij doet soms uitzonderlijke dingen voor de media-aandacht... Denk je soms dat Geert Wilders voor zijn lol bij de Lama's zat of een Bos bij Jensen? Maar dat mag zeker wel weer?

Maarja, je wilt vast lekker simpel de PvdD bashen dus bravo, je hebt het weer even gedaan.
Als een partij profijt wil trekken uit een media-gebeurtenis, trekt ze de mediagebeurtenis in een breder kader, aansluitend bij de bredere boodschap van de partij.

Dus niet: watersnood versmallen tot een kudde paarden (dat doet de media al), maar: media-aandacht voor kudde paarden aangrijpen om op te komen voor álle dieren die slecht beschermd zijn tegen water (en luie boeren).

Maar ik begrijp dat jij iedere kritiek afdoet als simpel bashen. Pleit niet voor je, en het steunt de PvdD niet, mocht dat je bedoeling geweest zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')