Opa en oma hadden een konijn, kolosaal beest met zoveel vacht dat kop of kont niet te onderscheiden waren. Suus zat altijd en eeuwig voor die kooi konijn te aaien en eten te geven. Nu is het bewuste konijn een aantal weken geleden overleden en omdat oma toch niet buiten een konijntje kon is er nu een mini exemplaar van 9 weekjes oud. Zelfde kooi, zelfde plek, zelfde vachthoeveelheid, alleen dan in mini-formaat. Vorige konijn was Skippy genoemd, dit exemplaar heet Witje.
En Suus zit gewoon weer braaf voor de kooi, 'knijntje aaiuh' en brokjes te voeren.
Dat er nu een mini exemplaar zit mét een andere naam weet ze wel, ze zegt zelf elke keer 'Lieve baby knijntje!!!' maar waar Skippy is gebleven lijkt haar niet te boeien. Ze heeft hem niet dood gezien, we hebben er ook helemaal niet over gesproken met haar, er zit gewoon pats boem ineens een klein konijntje met een andere naam. En ze vind het wel goed.
Nu opperde een vriendin van mij dat dat niet goed is, dat mijn dochter emotioneel geblokkeerd kan zijn omdat ze dit zo klakkeloos lijkt te accepteren. Volgens haar moet ik met allerlei peuterboekjes over de dood met Suus op de bank plaatsnemen en haar duidelijk maken dat Skippy dood is, dat hij niet meer terug komt en dat daarom Witje er nu zit. Doe ik dat niet dan kan dat later hele grote emotionele problemen geven bij Suus (welke problemen wist ze ook niet, maar dat ze er komen was ze stellig in!)
Ben ik nou zo'n onwijs naief persoon als ik weiger om "De Dood" er bij Suus in te stampen als ze er zelf schijnbaar niet naar vraagt of ook maar over nadenkt?
![]()
Wat zouden jullie doen?