quote:
Erwin Koeman sluit tussentijdse versterkingen niet uit
‘Mogelijk toch aankopen Feyenoord in winterstop’
Erwin Koeman heeft in een interview met Sportweek laten weten dat er mogelijk wél aankopen gedaan zullen worden in de winterstop. Technisch directeur Peter Bosz meldde enkele weken geleden nog dat tussentijdse versterkingen voor de kwakkelende Stadionclub niet te halen zijn.
‘‘We zijn achter de schermen druk bezig het team te versterken. Het zal snel blijken wat er gebeurt. Ik kan wel iets prijsgeven, maar dat staat dan weer meteen groot in de kranten, en die onrust kunnen we nu niet gebruiken. We zijn op zoek naar een type als Jaap Stam bij Ajax, een leider,’’ aldus Erwin Koeman.
en zo ongeveer tegelijk:
quote:
Schreuder: ’Het moet en het zal ook lukken’
Door MAARTEN WIJFFELS
ROTTERDAM - Het is inmiddels veertien maanden geleden dat Alfred Schreuder een wedstrijd speelde voor Feyenoord.
Alfred Schreuder traint samen met Rob Verlinden aan zijn herstel. FOTO: MILAN RINCK
Na een lange periode vol blessureleed en een familietragedie gloort er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Het bekerduel met RKC Waalwijk komt vanavond nog te vroeg, maar een rentree na de winterstop is haalbaar. ,,Het moet en het zal lukken, houd ik mezelf voor.’’
Het gaat er nu echt op lijken dat je begin 2007 weer kunt gaan spelen. Schreuder: ,,Ja, ik ben weer zo ver dat ik mag hopen op een rentree na de winterstop. Ik wil bewust geen tijdstip noemen, maar de achillespees voelde niet eerder zo goed aan als nu. Ik kan weer een duurloop maken, ik kan weer kort draaien, ballen passen. Als we de intensiteit de komende weken steeds iets verder kunnen opvoeren, dan heb ik er alle vertrouwen in.’’
Hoe moeilijk is het om jezelf voetballer te blijven voelen als je er al zo lang uit bent? Je laatste wedstrijd was in augustus 2005 tegen NAC.
,,Dat was soms moeilijk, omdat er perioden zijn geweest dat ik helemaal niet meer aan voetbal dacht. In de zwaarste weken van de ziekte van mijn dochter Anouk, rondom haar begrafenis, toen konden het voetbal en mijn blessure me gestolen worden. Ik ben in anderhalf jaar tijd twee keer een korte periode teruggeweest bij Feyenoord, maar een rentree is nooit eerder dichtbij geweest. Ik zeg eerlijk dat ik daardoor lang twijfels heb gehad of het nog wel zou lukken.
,,Hoop hou je altijd, maar ik bleef maar last houden van de pees. Na de tweede operatie bleek er een fistel te zijn gegroeid, waardoor de operatiewond steeds niet dichtging. Dat heeft mijn herstel met vier maanden vertraagd. Een maandje geleden was ik weer zover dat ik naar Feyenoord terug kon. Mede omdat het nogal hectisch was bij de club, zit ik nu toch nog even op het KNVB-sportcentrum in Zeist. Als je lange dagen maakt en constant bezig bent, is Zeist een ideale plek. Tijdens een eenzame duurloop in de bossen kom je tot goede inzichten en antwoorden op vragen.’’
Zoals het antwoord op de vraag wat iemand drijft om het op zijn 34ste nog één keer te proberen?
,,Laatst vroeg Peter Bosz nog aan me: is dit mentaal niet heel erg zwaar na alles wat je de afgelopen twee jaar al hebt meegemaakt? Mensen vragen dat vaker, logisch, maar mentaal is het juist helemaal geen probleem om te revalideren. Wat we met Anouk hebben meegemaakt was zwaar en daarbij vergeleken is dit zelfs leuk. Ik mag dit doen, dat wil ik me steeds blijven realiseren. Natuurlijk kan ik ’s avonds moe zijn van een lange trainingsdag, maar dat is altijd fysieke vermoeidheid. Niet mentaal.
,,Ren ik in mijn eentje door het bos, dan heb ik op een bepaalde manier contact met Anouk en dat geeft kracht. Het moet en het zal lukken, houd ik mezelf voor. Ik wil nog heel graag een tijdje doorvoetballen. Twee jaar zou prachtig zijn. Ik ben niet zwaarder geworden, drink weinig prik, let op met eten. Het hoort bij de laatste kans die ik wil pakken.’’
Hoe kritisch wil je straks zijn naar jezelf toe?
,,Ik heb al bepaald dat ik kritisch ga kijken naar mijn niveau. In het begin zul je blij en tevreden zijn dat je weer met de groep kunt trainen. Het doemscenario van roemloos stoppen is dan definitief afgewend. Maar daarna wil ik snel weer de lat op een bepaalde hoogte leggen. Mijn oude niveau benaderen moet kunnen, zeg ik nu. Maar dat is gevoelsmatig. Ik heb daar geen duidelijke aanwijzing voor.
,,En mocht ik mijn inbreng zelf te mager vinden, dan stop ik. In dat geval heb ik het geprobeerd en kan ik mezelf niets verwijten. Mijn gedachten over een afscheidswedstrijd? Nou, die hoef ik tegen die tijd niet, hoor. Of anders hooguit in relatie tot een goed doel.’’
Heb je een beeld van wat jij Feyenoord en Koeman kunt bieden in dit moeilijke seizoen?
,,Ik vind niet dat ik in de positie ben om daar na zo’n lange afwezigheid veel over te zeggen. Na elke wedstrijd loop ik even de kleedkamer in. Dat ben ik al die tijd blijven doen. Ik vind het leuk om met sommige spelers te praten over wat ik zie vanaf de tribune. Met Serginho Greene bijvoorbeeld ben ik best veel bezig. Met hem speelde ik al bij RKC en met Ali Boussaboun zelfs al bij NAC. Wat me deugd doet, is dat het de laatste wedstrijden beter staat bij Feyenoord. Met Lucius is er achterin een rustpunt. Iemand die goed en zinnig coacht. En we spelen met 4-3-3 een herkenbaarder systeem voor spelers. Tegen Vitesse heb ik de beste eerste helft van het seizoen gezien.’’
Waar kijk je het meest naar uit als je denkt aan een rentree?
,,Twee dingen: het lege gevoel na een wedstrijd die je hebt gewonnen. Dat gevoel wil ik graag weer delen met een groep. En het moment dat je met z’n allen de tunnel van de Kuip uitkomt. De eerste stappen in een vol stadion geven een kick. Zelfs op de tribune heb ik nog steeds kippenvel als ik de jongens het veld op zie komen. Dat blijft hét moment van de week.’’
Toeval? Ik dacht het niet
Koeman maakt ons weer blij met een dode mus