Dat zou kunnen ja, totdat je batterijen leeg zijn...quote:Op donderdag 16 november 2006 16:07 schreef TR08 het volgende:
File rijden is bijna net als stad rijden. Ik denk dat het in eerste instantie handig is om daar dezelfde strategie te handhaven als in de stad.
Mijn huidige studie gaat over elk aspect van de statistiek die ze tegenwoordig AI lijken te noemen. Iemand erbij is makkelijk. Ik zou het wel bij elkaar kunnen schrapen, maar het is nooit m'n primaire richting geweest. (Dan bedoel ik dus het regeltechniek aspect... software naar hardware).quote:Ik ken trouwens iemand die wil afstuderen op reinforcement learning, dus een zelflerende controller. Die zou eventueel ook kunnen helpen bij het ontwikkelen van een zichzelf aanpassende controller voor de laad strategie onder fluctuerende omstandigheden. Controllers die gebaseerd zijn op reinforcement learning schijnen erg geschikt te zijn voor zulke toepassingen.
Heb jij ook regeltechniek gehad en zou jij dat soort dingen evt ook kunnen? Anders is het misschien handig om hem daar op af te laten studeren, hij heeft al ervaring in het programmeren van zo'n ding namelijk.
Nou ik dacht dat er in de stad toch echt wel af en toe geladen ging worden hoor...hoe kom jij erbij dat de batterijen met die strategie in de file leeg zouden raken?quote:Op donderdag 16 november 2006 16:19 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ja, totdat je batterijen leeg zijn...
Dan is het handiger om die kerel de laadstrategie te laten doen denk ik. Regeltechniek voor een reinforcement learning controller is behoorlijk diepe wiskunde, hardware is eigenlijk ondergeschikt. Als je zelf nog weinig van regeltechniek af zegt te weten kun je beter even vergeten dat je die controller gaat kunnen maken. Het duurt op zijn minst een jaar voltijd voordat je daar de basis van onder de knie krijgt vrees ik.quote:Mijn huidige studie gaat over elk aspect van de statistiek die ze tegenwoordig AI lijken te noemen. Iemand erbij is makkelijk. Ik zou het wel bij elkaar kunnen schrapen, maar het is nooit m'n primaire richting geweest. (Dan bedoel ik dus het regeltechniek aspect... software naar hardware).
Hoelang denk je te kunnen filerijden zonder tussendoor de brandstofmotor aan te zetten? Kijk als die motor toch blijft draaien, is er niets aan de hand natuurlijkquote:Op donderdag 16 november 2006 16:25 schreef TR08 het volgende:
Nou ik dacht dat er in de stad toch echt wel af en toe geladen ging worden hoor...hoe kom jij erbij dat de batterijen met die strategie in de file leeg zouden raken?
Ach als je er iemand op laat afstuderenquote:Dan is het handiger om die kerel de laadstrategie te laten doen denk ik. Regeltechniek voor een reinforcement learning controller is behoorlijk diepe wiskunde, hardware is eigenlijk ondergeschikt. Als je zelf nog weinig van regeltechniek af zegt te weten kun je beter even vergeten dat je die controller gaat kunnen maken. Het duurt op zijn minst een jaar voltijd voordat je daar de basis van onder de knie krijgt vrees ik.
Geen idee, paar minuten? Tien of zo...ik moet nog even kijken wat handig is. Het hangt er ook maar net van af hoe dynamisch de file is, hoe hard er doorgereden wordt en zo zijn er vast nog meer factoren. Ik reken op ergens tussen de twee minuten en een kwartier zeg maarquote:Op donderdag 16 november 2006 16:43 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Hoelang denk je te kunnen filerijden zonder tussendoor de brandstofmotor aan te zetten? Kijk als die motor toch blijft draaien, is er niets aan de hand natuurlijk
Constant updaten. Maar wel met een link naar jouw navigatie systeem. Je kunt namelijk verschillende strategieen voor verschillende regio's draaien. Als er uit jouw systeem te vissen valt of je in de stad rijdt of erbuiten (bijvoorbeeld, er zijn vast nog meer situaties te onderscheiden) dan kun je daar wel een en ander mee doen.quote:Ach als je er iemand op laat afstuderenAltijd goed
Ik vraag me overigens sterk af of je met reinforcement learning hier succes gaat behalen (+10%). Wil je constant je model gaan updaten, of wil je naar een model toe dat voor een rit/bestuurder werkt?
Als we hoogte verschillen en maximale snelheden en eventueel realtime verkeers verplaatsing over de route meenemen heeft dat nut ja. Maar dan maak je een vooruitkijkend model. Daar zie ik ook wel heil inquote:Op donderdag 16 november 2006 16:56 schreef TR08 het volgende:
Constant updaten. Maar wel met een link naar jouw navigatie systeem. Je kunt namelijk verschillende strategieen voor verschillende regio's draaien. Als er uit jouw systeem te vissen valt of je in de stad rijdt of erbuiten (bijvoorbeeld, er zijn vast nog meer situaties te onderscheiden) dan kun je daar wel een en ander mee doen.
Ik zou daar ook wel graag bij mee willen helpen wat betreft carpc. Ik heb mij ongeveer 1.5 a 2 jaar geleden redelijk verdiept in het bouwen van een eigen auto-pc voeding. Zoals je vast al wel wist is de spanning in een auto geen 12v, maar rond de 12,8v als de motor niet loopt en al richting de 14v als de motor aan is. Met het starten van de motor komt de spanning al vaak onder de 10v uit, waar je dus rekening mee moet houden (is op de vangen met een kleine extra accu).quote:Op vrijdag 10 november 2006 10:58 schreef TR08 het volgende:
Skinkie en Aibmi: Zal ik een soort brainstorm topic starten voor welke functies leuk/handig zijn in een car pc?
Xscale is naar mijn weten niet x86 compatible, of wel? Zou de mogelijkheden ernstig beperken...quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:36 schreef Skinkie het volgende:
Goed plan! In eerste instantie zat ik aan een epia te denken met Car module. Maar daarna ben ik me eens in XScale en PPC welke 'wat' zuiniger zijn...
Linux enzo?quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:47 schreef MikeyMan het volgende:
Xscale is naar mijn weten niet x86 compatible, of wel? Zou de mogelijkheden ernstig beperken...
Niet als je linux draaitquote:Op vrijdag 17 november 2006 14:47 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Xscale is naar mijn weten niet x86 compatible, of wel? Zou de mogelijkheden ernstig beperken...
Punt...quote:
Waarom dan? Het hele idee is om een eigen navigatie en route predictie systeem te maken.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:02 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Punt...
Hoewel dat voor wat betreft een carpc een beperking zou kunnen vormen... Maar das een keuze die je maakt natuurlijk...
Nouja, voor wat betreft gebruikersgemak en multimedia is linux niet altijd ideaal...quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:07 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Waarom dan? Het hele idee is om een eigen navigatie en route predictie systeem te maken.
Ik maak persoonlijk geen gebruik van de multimedia extenties van de kernel van een operating systemquote:Op vrijdag 17 november 2006 15:09 schreef MikeyMan het volgende:
Nouja, voor wat betreft gebruikersgemak en multimedia is linux niet altijd ideaal...
doh...quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:11 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Ik maak persoonlijk geen gebruik van de multimedia extenties van de kernel van een operating system
Whehequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |