abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 november 2006 @ 16:23:45 #52
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_43235006
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:16 schreef Mister_YingYang het volgende:

[..]

Nee zoiets heet een derby
In many countries the term local derby, or simply just derby (pronounced 'dar-bee', sometimes mispronouced 'der-bee') is used to mean a sporting fixture between two (generally local) rivals, particularly in Association Football. In North America, crosstown rivalry is a more common term. To name an example, the "North London Derby" is Arsenal versus Tottenham Hotspur. The term is sometimes also used to describe major rivalries in which both clubs have substantial regional or national followings.

The phrase may have originated from an all-in football game (Royal Shrovetide Football) contested annually between the two halves of the English town of Ashbourne, Derbyshire. This match has been and still is played on Shrove Tuesday. Another theory is that it originated from The Derby, the name of a horse race in England, founded by the twelfth Earl of Derby in 1780.

Derbies usually have a much more heated atmosphere between the fans and often the players of the two clubs. For some derbies, an added source of tension between the two clubs can be political or sectarian rivalry.

An example of sectarian rivalry is in the Old Firm derby between the two leading clubs of Glasgow in Scotland. In the matches between Celtic and Rangers, Celtic represents the Catholic population, and Rangers the Protestant population of Glasgow. The notion of a "sectarian divide" is, however a notion among the fans of both clubs and has been denied to be an official policy of Rangers and Celtic.

Scotland's second biggest derby, the Edinburgh one between Heart of Midlothian (Hearts) and Hibernian (Hibs) shares a similar history as the Glasgow one. Although commonly regarded as having a similar religious divide as Celtic & Rangers, this has never fully surfaced beyond the views of an extremely small minority of the clubs supporters; most think of it as an intra-city rivalry and nothing else. Both clubs have a traditionally fierce rivalry and games between the clubs are usually sold-out.

Other majors Derbies include the Lisbon derby between SL Benfica and Sporting Lisbon.

'Derby' is commonly used to signify matches between teams in the same town or region, however historical national rivalries, such as Ajax Amsterdam v Feyenoord and Internazionale v Juventus F.C., are sometimes also considered derbies as well as major football rivalries.

http://en.wikipedia.org/wiki/Local_derby

Dan is "klassieker" dus een vertaling van " derby".
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_43235325
Ben er bij
Hopenlijk eeen 2-1 overwinning ofzo
pi_43235416
Ik ben er trouwens ook bij, weer in een Ajax vak . Ben tot nu toe drie keer geweest. 2-1 Ajax, 0-0 en 3-1 Ajax.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:44:41 #55
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_43235541
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:22 schreef okee6 het volgende:

[..]

Voor jouw plezier wil ik het best als een semi-klassieker bestempelen. PSV heeft natuurlijk wel iets meer gepresteerd dan de laatste jaren. Het heeft een EC1 en een UEFA Cup in huis. Dus als je het hebt over status, dat heeft PSV. Historie? Wellicht minder dan Ajax en Feyenoord, vroeger lag het zuiden nog erg ver weg van de meerderheid van Nederland, in wat we nu de Randstad noemen.

In de volksmond is de klassieker altijd Ajax-Feyenoord. Dat is logisch, de clubs hebben de meeste fans in Nederland. Maar wat te denken van derby's; de klassieker van Gelderland, de klassieker van het Noorden etcetera. Ook voor die fans is het de enige klassieker, maar zij reiken niet tot in Hilversum.

Wat in ieder geval niet de lading dekt is topper. Het spel van Ajax is te vaak om te huilen geweest dit seizoen en ook PSV is mede door blessures nog weinig aan fatsoenlijk niveau gekomen, zodat de kwalificatie van topper nauwelijks gedragen kan worden door de plaatsen op de ranglijst. Derhalve de semi-klassieker Ajax-PSV
Tsja, dan kom je op het punt aan wat precies de definitie van klassieker is. Volgens mij is er maar één echte klassieker per land mogelijk. Anders kun je op alles wel een klassieker zetten, als je dat maar gewoon zo vind. Ajax-Feyenoord is de klassieker van Nederland, verder heb je nog toppers, derby's etc. Maar geen klassieker.

Topper dekt de lading zeker wel, wat je zegt is gelul. Ajax speelt het beste voetbal in jaren, 9 van de 10 wedstrijden gewonnen. Beste start sinds '97. PSV is na 4 wedstrijden door in Europa, wint al haar wedstrijden gemakkelijk. Ik denk dat je júist nu kunt spreken van een topper, omdat beide ploegen goed in vorm zijn en eigenlijk een uitstekende selectie hebben.
Gourmetten of steengrillen?
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:45:18 #56
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_43235555
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:40 schreef mcyodogg het volgende:
Ik ben er trouwens ook bij, weer in een Ajax vak . Ben tot nu toe drie keer geweest. 2-1 Ajax, 0-0 en 3-1 Ajax.
Gezellig man, welk vak zit je?
pi_43235670
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:44 schreef Silenus het volgende:

[..]

Tsja, dan kom je op het punt aan wat precies de definitie van klassieker is. Volgens mij is er maar één echte klassieker per land mogelijk. Anders kun je op alles wel een klassieker zetten, als je dat maar gewoon zo vind. Ajax-Feyenoord is de klassieker van Nederland, verder heb je nog toppers, derby's etc. Maar geen klassieker.

Topper dekt de lading zeker wel, wat je zegt is gelul. Ajax speelt het beste voetbal in jaren, 9 van de 10 wedstrijden gewonnen. Beste start sinds '97. PSV is na 4 wedstrijden door in Europa, wint al haar wedstrijden gemakkelijk. Ik denk dat je júist nu kunt spreken van een topper, omdat beide ploegen goed in vorm zijn en eigenlijk een uitstekende selectie hebben.
Ajax scoort viermaal uit 29! pogingen in Rotterdam, vorm??? Ajax zou Heerenveen hebben overklast; een dekkingsfout afgestraft en een vrije trap na een schwalbe, 0-2 Daar tegenover, PSV speelt bij vlagen flets en kan slechts bij fasen tegenstanders kelen, iedereen is daarbij hard nodig. Een topper ... nein!
pi_43235688
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:53 schreef Silenus het volgende:
De Officële Enige Uitleg van Silenus:

Feyenoord-Ajax en Ajax-Feyenoord zijn de enige twee Klassiekers in Nederland. De clubs die het Nederlandse voetbal op de wereldkaart hebben gezet. Feyenoord met een cuppie waar niemand zich meer wat van kan herinneren en Ajax met het totaalvoetbal en drie Europacup 1's. Beide clubs met een grote fanatieke supportersschare. Dé grote rivalen, dé twee clubs van Nederland die er écht toe doen.

Ajax-PSV is een topper. Ajax is Ajax, PSV een overgewaardeerde bedrijfsclub die naar uitwedstrijden gemiddeld 250 man meeneemt. Naar dé topper krijgen ze met pijn en moeite net een treintje vol. Een club die heel erg goed presteert de laatste jaren, hulde daarvoor. Maar wel een club zonder eigen identiteit. Een shirt wat elk jaar verandert, saai resultaatvoetbal, nooit iets te beleven, en de supporters. Tsja, wie heeft ze niet zien zitten in hun konijnenpakjes vorig jaar bij AZ-uit met carnaval. Zo zijn nog tal van voorbeelden op te noemen, maar de conclusie is duidelijk. Ze zijn echt niet serieus te nemen.

Ajax is Amsterdam, arrogantie, flair, mooi voetbal. Feyenoord is Rotterdam, hard werken, geen woorden maar daden, vechtvoetbal. Die tegenstellingen maakt Ajax tegen Feyenoord tot dé Klassieker van Nederland.
Ajax tegen PSV is...gewoon Ajax tegen PSV. Op het veld een topper, daarbuiten gewoon één van de 34 competitiewedstrijden.
perfect beschreven
AFC Ajax
pi_43235702
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:45 schreef Silenus het volgende:

[..]

Gezellig man, welk vak zit je?
weet niet helemaal zeker maar ik dacht 414
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_43235822
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:50 schreef Tvduijn het volgende:

[..]

perfect beschreven
De gefrustreerde ondertoon is alleen wat spijtig
  zaterdag 4 november 2006 @ 17:41:22 #61
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_43237272
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:49 schreef okee6 het volgende:

[..]

Ajax scoort viermaal uit 29! pogingen in Rotterdam, vorm??? Ajax zou Heerenveen hebben overklast; een dekkingsfout afgestraft en een vrije trap na een schwalbe, 0-2 Daar tegenover, PSV speelt bij vlagen flets en kan slechts bij fasen tegenstanders kelen, iedereen is daarbij hard nodig. Een topper ... nein!
Ajax wint zowat elke wedstrijd nu gemakkelijk zonder tegendoelpunten. Uit bij Feyenoord 0-4, Heerenveen uit de gehele wedstrijd de wil op leggen...Wanneer moet je dan in hemelsnaam pas in vorm zijn? Als je alles met 10-0 wint?
Ajax en PSV winnen alles gemakkelijk. Daarom is het een topper. De twee clubs die gaan uitmaken wie er kampioen wordt.
pi_43237346
klassieker
Houd van een lijntje.
pi_43237359
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:41 schreef Silenus het volgende:

[..]

Ajax wint zowat elke wedstrijd nu gemakkelijk zonder tegendoelpunten. Uit bij Feyenoord 0-4, Heerenveen uit de gehele wedstrijd de wil op leggen...Wanneer moet je dan in hemelsnaam pas in vorm zijn? Als je alles met 10-0 wint?
Ajax en PSV winnen alles gemakkelijk. Daarom is het een topper. De twee clubs die gaan uitmaken wie er kampioen wordt.
De neusjes worden dit jaar geen kampioen, vergeet het maar

PSV
Kutkloon.
pi_43237495
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:41 schreef Silenus het volgende:

[..]

Even serieus ... volg jij het voetbal?

Situatie: Feyenoord zocht een spits en kocht Charisteas, het verkocht Kalou en Kuijt. Hoe zie jij die ploeg doelpunten maken in een wedstrijd die het niet in de hand kan hebben? Niet op papier en ook niet in het echt.

Situatie 2: Heerenveen scoort zes duels achter elkaar niet. Dan komt Ajax langs en speelt geslepen in een aangepaste opstelling. Hoe moet Heerenveen dan scoren?

Het is dus eerder een tobber dan een topper.
pi_43237511
Wie is een tobber.
Houd van een lijntje.
pi_43237533
Ajax - PSV is een tobber. Als beide clubs verstandig zijn, eindigt de wedstrijd op gelijkspel.
pi_43237571
jaja....
Houd van een lijntje.
pi_43237670
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:47 schreef okee6 het volgende:

[..]

Situatie 2: Heerenveen scoort zes duels achter elkaar niet. Dan komt Ajax langs en speelt geslepen in een aangepaste opstelling. Hoe moet Heerenveen dan scoren?
Ik vind ook dat die 4 doelpunten tegen Groningen niet tellen!!
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_43237714
Ajax kan denken "we spelen thuis dus laten we er voor spelen, we creëren de laatste tijd heel wat". PSV echter heeft doorgaans minder kansen nodig en heeft een redelijk solide verdediging staan. Waarom dus risico's nemen? PSV kan denken "misschien pakken we wat mee en anders tot in Eindhoven".

Niet echt een affiche voor een open (top)wedstrijd.
pi_43237747
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:53 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Ik vind ook dat die 4 doelpunten tegen Groningen niet tellen!!
Derby's tellen niet, zie boven
  zaterdag 4 november 2006 @ 18:06:13 #71
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_43238030
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:47 schreef okee6 het volgende:

[..]

Even serieus ... volg jij het voetbal?

Situatie: Feyenoord zocht een spits en kocht Charisteas, het verkocht Kalou en Kuijt. Hoe zie jij die ploeg doelpunten maken in een wedstrijd die het niet in de hand kan hebben? Niet op papier en ook niet in het echt.

Het is dus eerder een tobber dan een topper.
Ik zie bijna alle wedstrijden van Ajax live dus ik volg het voetbal ja. Het gaat er mij niet om dat Feyenoord en Heerenveen wel of niet een doelpuntje kan maken. Het gaat erom dat Ajax de laatste wedstrijden volledig controleert en echt niet tot de bodem hoeft te gaan om ze gemakkelijk te winnen. Ajax veegt Feyenoord van de mat, en Heerenveen is ook geen moment gevaarlijk geweest. Feyenoord wint daarna wel van Twente en uit bij Roda. Feyenoord kan dus wel degelijk scoren, ze waren slecht maar Ajax was ook heel goed.
De laatste vier wedstrijden 0-4, 2-0, 0-2, 3-0. Ik vraag me af hoe de wedstrijden er uit gaan zien als Ajax volgens jou wél in vorm begint te raken.

PSV hetzelfde laken een pak. 7-0 Sparta wegvegen, RKC 0-3, Galatasaray 2-0. Als dit geen topper meer is dan weet ik het ook niet meer.
  Trouwste user 2022 zaterdag 4 november 2006 @ 18:52:03 #72
7889 tong80
Spleenheup
pi_43239199
Ah volgende week dus al

Heb er zin in.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_43266493
PSV wint wel
  Moderator / Redactie Sport zondag 5 november 2006 @ 18:38:34 #74
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_43266612
3-0
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_43266796
quote:
Op zondag 5 november 2006 18:33 schreef pascalheister het volgende:
PSV wint wel
maar natuurlijk
Houd van een lijntje.
pi_43266820
quote:
Op zondag 5 november 2006 18:44 schreef Erwtensoep het volgende:

[..]

maar natuurlijk
0-4 zoals je ondertitel al zegt.
  maandag 6 november 2006 @ 09:20:53 #77
17103 PyTh
The Few, The Proud
pi_43283566
1-2 PSV, vroege rode kaart voor Japie
For those involved, No explanation is necessary
For those who are not, No explanation is possible
pi_43283807
1-2 klinkt goed

Rode kaart hoeft van mij niet zo
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
pi_43283846
Beide ploegen zijn in vorm.
Laat het maar een mooie wedstrijd worden, met hopelijk een goede scheidsrechter.

Ben erg benieuwd
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_43283947
Ajax gaat met 4-1 winnen. 3x Huntelaar.
Sportieve inbreng
  maandag 6 november 2006 @ 09:47:14 #81
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_43283969
quote:
Op maandag 6 november 2006 09:20 schreef PyTh het volgende:
1-2 PSV, vroege rode kaart voor Japie
Aangezien jullie altijd de scheids meehebben zou het zomaar kunnen .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 6 november 2006 @ 10:32:28 #82
17103 PyTh
The Few, The Proud
pi_43284807
Liefst zou ik Jol als scheidsrechter zien maar helaas....
Zal wel Temmink of Luinge worden
For those involved, No explanation is necessary
For those who are not, No explanation is possible
  maandag 6 november 2006 @ 10:52:12 #83
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_43285231
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:16 schreef Mister_YingYang het volgende:

[..]

Nee zoiets heet een derby
Sinds waneer liggen Den Haag en Amsterdam in dezelfde streek
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
  maandag 6 november 2006 @ 10:56:10 #84
67174 Dos37
Come on Twente
pi_43285330
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:32 schreef PyTh het volgende:
Liefst zou ik Jol als scheidsrechter zien maar helaas....
Zal wel Temmink of Luinge worden
Jol die man fluit de laatste weken slecht die wil je echt niet hebben. Hij floot niet voor niets Veendam Go Ahead Eagles
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 6 november 2006 @ 10:59:52 #85
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_43285418
Zal wel een zakelijke overwinning in 020 worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door DarkShine op 06-11-2006 11:54:08 ]
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_43285706
HEt belooft in ieder geval weer eens een echte topwedstrijd te worden, met twee sterke teams.
De ene sterk en solide, weinig fouten maken en makkelijk scorend.
De ander frivool, dominant en veel kansen creerend.

Ik durf niet te zeggen welke partij gaat winnen, ik houd het dan ook maar op een gelijkspel.
2-2, PSV komt voor met 0-1, Ajax zet aan en komt in de tweede helft op 2-1, tien minuten voor tijd scoort Cocu vanuit een standaardsituatie de 2-2. Ajax zet nog een keertje aan, maar PSV krijgt de beste kans op de overwinning. Desalniettemin wordt het een terechte 2-2.
pi_43286438
Gelijkspelletje of winst voor PSV ... denk ik.. PSV staat op 't moment wel wat sterker in hun kicksen heb ik zo het gevoel.

In geval van winst voor PSV ben ik erg benieuwd naar de reactie van HtC met zn bolle varkenskop
lekker faxen heel de dag echt genot
  maandag 6 november 2006 @ 11:46:13 #88
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_43286621
2-1 Ajax!
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  maandag 6 november 2006 @ 11:47:50 #89
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_43286667
Als het loopt zoals het dit seizoen KAN lopen wint Ajax wel.

Psv voetbal echter heel degelijk en geconcentreerd, dus de traditonele schoonheidsfoutjes kunnen ons wel eens de das omdoen.
Get woke, go broke!
  maandag 6 november 2006 @ 11:50:09 #90
23604 J-Will
Hou je klep dicht!
pi_43286729
Mensen die vinden dat Ajax - Feyenoord nog een klassieker is, zijn blijven hangen in '92 toen die clowns uit Rotterdam nog een topclub waren. De laatste 15 jaar is PSV - Ajax de klassieker geweest. Feyenoord heeft geen enkele aanspraak op de titel 'topclub'. Het is dat PSV en zijn supporters veel gemoedelijker zijn dan de Rotterdammers, daardoor is de rivaliteit tussen PSV en Ajax (de enige topclubs in Nederland) misschien wat minder. Maar Feyenoord - Ajax of andersom kun ja al minstens vijf jaar geen klassieker meer noemen.
Anders krèdde een poar patse!
met dank aan SF
http://nba-fan.blogspot.com
pi_43286793
Ik gok op een gelijkspelletje
pi_43287193
quote:
Op maandag 6 november 2006 11:50 schreef J-Will het volgende:
Mensen die vinden dat Ajax - Feyenoord nog een klassieker is, zijn blijven hangen in '92 toen die clowns uit Rotterdam nog een topclub waren. De laatste 15 jaar is PSV - Ajax de klassieker geweest. Feyenoord heeft geen enkele aanspraak op de titel 'topclub'. Het is dat PSV en zijn supporters veel gemoedelijker zijn dan de Rotterdammers, daardoor is de rivaliteit tussen PSV en Ajax (de enige topclubs in Nederland) misschien wat minder. Maar Feyenoord - Ajax of andersom kun ja al minstens vijf jaar geen klassieker meer noemen.

Ik als Ajacied zie de wedstrijd tegen fayenerd als de echte klassieker. psv ontbeert in bijna alle opzichten het predikaat 'klassieker'. Geen aanhang, provincie mentaliteit en ga zo maar door.
  maandag 6 november 2006 @ 12:16:00 #93
23604 J-Will
Hou je klep dicht!
pi_43287593
provinciementaliteit, waar lul je over? Enige ploeg van betekenis in Europa, zeer actief scoutbeleid over heel de wereld, je praat onzin

ik denk trouwens 1-1 of 1-2. Ajax wint niet in ieder geval.
Anders krèdde een poar patse!
met dank aan SF
http://nba-fan.blogspot.com
  maandag 6 november 2006 @ 12:16:24 #94
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_43287607
Psv zie ik sportief gezien als DE concurrent, maar qua gevoel is het nog steeds f'noord. Opzich is het dus zelfs jammer dat die het al jaren kut doen..
Get woke, go broke!
pi_43287730
quote:
Op maandag 6 november 2006 12:16 schreef J-Will het volgende:
provinciementaliteit, waar lul je over? Enige ploeg van betekenis in Europa, zeer actief scoutbeleid over heel de wereld, je praat onzin

ik denk trouwens 1-1 of 1-2. Ajax wint niet in ieder geval.
Vraag eerst eens wat hij met provincie mentaliteit bedoelt, voor je twee loze kreten afvuurt.
  maandag 6 november 2006 @ 12:25:06 #96
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_43287831
quote:
Op maandag 6 november 2006 12:20 schreef Robar het volgende:

[..]

Vraag eerst eens wat hij met provincie mentaliteit bedoelt, voor je twee loze kreten afvuurt.
idd, zie die linkjes in het Ajax topic maar eens .
Get woke, go broke!
  maandag 6 november 2006 @ 12:36:24 #97
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_43288079
1-3, dit gaat Ajax echt niet winnen.
pi_43288132
2-0 waar het 5-0 had moeten zijn. psv is nergens en de afstraffing van saai resultaatvoetbal is een feit .
pi_43288163
Is die titel nog niet aangepast...
Houd van een lijntje.
  maandag 6 november 2006 @ 12:48:07 #100
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_43288345
ajax - psv een Klassieker
pi_43288441
quote:
Op maandag 6 november 2006 12:25 schreef HeatWave het volgende:

[..]

idd, zie die linkjes in het Ajax topic maar eens .
Welke
  maandag 6 november 2006 @ 12:54:33 #102
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_43288491
quote:
Op maandag 6 november 2006 11:50 schreef J-Will het volgende:
Schijnbaar denken jullie in Eindhoven zo. Ajax-PSV & PSV - Ajax zijn toppers, maar er zijn maar 2 klassiekers in Nederland en dat zijn die tussen Feyenoord & Ajax.

Dat ik wel een overwinning verwacht van PSV komt gewoon doordat hun een stap verder zijn dan Ajax.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')