In many countries the term local derby, or simply just derby (pronounced 'dar-bee', sometimes mispronouced 'der-bee') is used to mean a sporting fixture between two (generally local) rivals, particularly in Association Football. In North America, crosstown rivalry is a more common term. To name an example, the "North London Derby" is Arsenal versus Tottenham Hotspur. The term is sometimes also used to describe major rivalries in which both clubs have substantial regional or national followings.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:16 schreef Mister_YingYang het volgende:
[..]
Nee zoiets heet een derby
Tsja, dan kom je op het punt aan wat precies de definitie van klassieker is. Volgens mij is er maar één echte klassieker per land mogelijk. Anders kun je op alles wel een klassieker zetten, als je dat maar gewoon zo vind. Ajax-Feyenoord is de klassieker van Nederland, verder heb je nog toppers, derby's etc. Maar geen klassieker.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:22 schreef okee6 het volgende:
[..]
Voor jouw plezier wil ik het best als een semi-klassieker bestempelen. PSV heeft natuurlijk wel iets meer gepresteerd dan de laatste jaren. Het heeft een EC1 en een UEFA Cup in huis. Dus als je het hebt over status, dat heeft PSV. Historie? Wellicht minder dan Ajax en Feyenoord, vroeger lag het zuiden nog erg ver weg van de meerderheid van Nederland, in wat we nu de Randstad noemen.
In de volksmond is de klassieker altijd Ajax-Feyenoord. Dat is logisch, de clubs hebben de meeste fans in Nederland. Maar wat te denken van derby's; de klassieker van Gelderland, de klassieker van het Noorden etcetera. Ook voor die fans is het de enige klassieker, maar zij reiken niet tot in Hilversum.
Wat in ieder geval niet de lading dekt is topper. Het spel van Ajax is te vaak om te huilen geweest dit seizoen en ook PSV is mede door blessures nog weinig aan fatsoenlijk niveau gekomen, zodat de kwalificatie van topper nauwelijks gedragen kan worden door de plaatsen op de ranglijst. Derhalve de semi-klassieker Ajax-PSV
Gezellig man, welk vak zit je?quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:40 schreef mcyodogg het volgende:
Ik ben er trouwens ook bij, weer in een Ajax vak. Ben tot nu toe drie keer geweest. 2-1 Ajax, 0-0 en 3-1 Ajax.
![]()
Ajax scoort viermaal uit 29! pogingen in Rotterdam, vorm??? Ajax zou Heerenveen hebben overklast; een dekkingsfout afgestraft en een vrije trap na een schwalbe, 0-2quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:44 schreef Silenus het volgende:
[..]
Tsja, dan kom je op het punt aan wat precies de definitie van klassieker is. Volgens mij is er maar één echte klassieker per land mogelijk. Anders kun je op alles wel een klassieker zetten, als je dat maar gewoon zo vind. Ajax-Feyenoord is de klassieker van Nederland, verder heb je nog toppers, derby's etc. Maar geen klassieker.
Topper dekt de lading zeker wel, wat je zegt is gelul. Ajax speelt het beste voetbal in jaren, 9 van de 10 wedstrijden gewonnen. Beste start sinds '97. PSV is na 4 wedstrijden door in Europa, wint al haar wedstrijden gemakkelijk. Ik denk dat je júist nu kunt spreken van een topper, omdat beide ploegen goed in vorm zijn en eigenlijk een uitstekende selectie hebben.
quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:53 schreef Silenus het volgende:
De Officële Enige Uitleg van Silenus:
Feyenoord-Ajax en Ajax-Feyenoord zijn de enige twee Klassiekers in Nederland. De clubs die het Nederlandse voetbal op de wereldkaart hebben gezet. Feyenoord met een cuppie waar niemand zich meer wat van kan herinneren en Ajax met het totaalvoetbal en drie Europacup 1's. Beide clubs met een grote fanatieke supportersschare. Dé grote rivalen, dé twee clubs van Nederland die er écht toe doen.
Ajax-PSV is een topper. Ajax is Ajax, PSV een overgewaardeerde bedrijfsclub die naar uitwedstrijden gemiddeld 250 man meeneemt. Naar dé topper krijgen ze met pijn en moeite net een treintje vol. Een club die heel erg goed presteert de laatste jaren, hulde daarvoor. Maar wel een club zonder eigen identiteit. Een shirt wat elk jaar verandert, saai resultaatvoetbal, nooit iets te beleven, en de supporters. Tsja, wie heeft ze niet zien zitten in hun konijnenpakjes vorig jaar bij AZ-uit met carnaval. Zo zijn nog tal van voorbeelden op te noemen, maar de conclusie is duidelijk. Ze zijn echt niet serieus te nemen.
Ajax is Amsterdam, arrogantie, flair, mooi voetbal. Feyenoord is Rotterdam, hard werken, geen woorden maar daden, vechtvoetbal. Die tegenstellingen maakt Ajax tegen Feyenoord tot dé Klassieker van Nederland.
Ajax tegen PSV is...gewoon Ajax tegen PSV. Op het veld een topper, daarbuiten gewoon één van de 34 competitiewedstrijden.
weet niet helemaal zeker maar ik dacht 414quote:
Ajax wint zowat elke wedstrijd nu gemakkelijk zonder tegendoelpunten. Uit bij Feyenoord 0-4, Heerenveen uit de gehele wedstrijd de wil op leggen...Wanneer moet je dan in hemelsnaam pas in vorm zijn? Als je alles met 10-0 wint?quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:49 schreef okee6 het volgende:
[..]
Ajax scoort viermaal uit 29! pogingen in Rotterdam, vorm??? Ajax zou Heerenveen hebben overklast; een dekkingsfout afgestraft en een vrije trap na een schwalbe, 0-2Daar tegenover, PSV speelt bij vlagen flets en kan slechts bij fasen tegenstanders kelen, iedereen is daarbij hard nodig. Een topper ... nein!
De neusjes worden dit jaar geen kampioen, vergeet het maarquote:Op zaterdag 4 november 2006 17:41 schreef Silenus het volgende:
[..]
Ajax wint zowat elke wedstrijd nu gemakkelijk zonder tegendoelpunten. Uit bij Feyenoord 0-4, Heerenveen uit de gehele wedstrijd de wil op leggen...Wanneer moet je dan in hemelsnaam pas in vorm zijn? Als je alles met 10-0 wint?
Ajax en PSV winnen alles gemakkelijk. Daarom is het een topper. De twee clubs die gaan uitmaken wie er kampioen wordt.
Even serieus ... volg jij het voetbal?quote:Op zaterdag 4 november 2006 17:41 schreef Silenus het volgende:
[..]
Ajax wint zowat elke wedstrijd nu gemakkelijk zonder tegendoelpunten. Uit bij Feyenoord 0-4, Heerenveen uit de gehele wedstrijd de wil op leggen...Wanneer moet je dan in hemelsnaam pas in vorm zijn? Als je alles met 10-0 wint?
Ajax en PSV winnen alles gemakkelijk. Daarom is het een topper. De twee clubs die gaan uitmaken wie er kampioen wordt.
Ik vind ook dat die 4 doelpunten tegen Groningen niet tellen!!quote:Op zaterdag 4 november 2006 17:47 schreef okee6 het volgende:
[..]
Situatie 2: Heerenveen scoort zes duels achter elkaar niet. Dan komt Ajax langs en speelt geslepen in een aangepaste opstelling. Hoe moet Heerenveen dan scoren?
Derby's tellen niet, zie bovenquote:Op zaterdag 4 november 2006 17:53 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ik vind ook dat die 4 doelpunten tegen Groningen niet tellen!!![]()
Ik zie bijna alle wedstrijden van Ajax live dus ik volg het voetbal ja. Het gaat er mij niet om dat Feyenoord en Heerenveen wel of niet een doelpuntje kan maken. Het gaat erom dat Ajax de laatste wedstrijden volledig controleert en echt niet tot de bodem hoeft te gaan om ze gemakkelijk te winnen. Ajax veegt Feyenoord van de mat, en Heerenveen is ook geen moment gevaarlijk geweest. Feyenoord wint daarna wel van Twente en uit bij Roda. Feyenoord kan dus wel degelijk scoren, ze waren slecht maar Ajax was ook heel goed.quote:Op zaterdag 4 november 2006 17:47 schreef okee6 het volgende:
[..]
Even serieus ... volg jij het voetbal?
Situatie: Feyenoord zocht een spits en kocht Charisteas, het verkocht Kalou en Kuijt. Hoe zie jij die ploeg doelpunten maken in een wedstrijd die het niet in de hand kan hebben? Niet op papier en ook niet in het echt.
Situatie 2: Heerenveen scoort zes duels achter elkaar niet. Dan komt Ajax langs en speelt geslepen in een aangepaste opstelling. Hoe moet Heerenveen dan scoren?
Het is dus eerder een tobber dan een topper.
Aangezien jullie altijd de scheids meehebben zou het zomaar kunnenquote:
Sinds waneer liggen Den Haag en Amsterdam in dezelfde streekquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:16 schreef Mister_YingYang het volgende:
[..]
Nee zoiets heet een derby
Jolquote:Op maandag 6 november 2006 10:32 schreef PyTh het volgende:
Liefst zou ik Jol als scheidsrechter zien maar helaas....
Zal wel Temmink of Luinge worden![]()
quote:Op maandag 6 november 2006 11:50 schreef J-Will het volgende:
Mensen die vinden dat Ajax - Feyenoord nog een klassieker is, zijn blijven hangen in '92 toen die clowns uit Rotterdam nog een topclub waren. De laatste 15 jaar is PSV - Ajax de klassieker geweest. Feyenoord heeft geen enkele aanspraak op de titel 'topclub'. Het is dat PSV en zijn supporters veel gemoedelijker zijn dan de Rotterdammers, daardoor is de rivaliteit tussen PSV en Ajax (de enige topclubs in Nederland) misschien wat minder. Maar Feyenoord - Ajax of andersom kun ja al minstens vijf jaar geen klassieker meer noemen.
Vraag eerst eens wat hij met provincie mentaliteit bedoelt, voor je twee loze kreten afvuurt.quote:Op maandag 6 november 2006 12:16 schreef J-Will het volgende:
provinciementaliteit, waar lul je over? Enige ploeg van betekenis in Europa, zeer actief scoutbeleid over heel de wereld, je praat onzin
ik denk trouwens 1-1 of 1-2. Ajax wint niet in ieder geval.
idd, zie die linkjes in het Ajax topic maar eensquote:Op maandag 6 november 2006 12:20 schreef Robar het volgende:
[..]
Vraag eerst eens wat hij met provincie mentaliteit bedoelt, voor je twee loze kreten afvuurt.
Welkequote:Op maandag 6 november 2006 12:25 schreef HeatWave het volgende:
[..]
idd, zie die linkjes in het Ajax topic maar eens.
Schijnbaar denken jullie in Eindhoven zo. Ajax-PSV & PSV - Ajax zijn toppers, maar er zijn maar 2 klassiekers in Nederland en dat zijn die tussen Feyenoord & Ajax.quote:Op maandag 6 november 2006 11:50 schreef J-Will het volgende:
Mensen die vinden dat Ajax - Feyenoord nog een klassieker is, zijn blijven hangen in '92 toen die clowns uit Rotterdam nog een topclub waren. De laatste 15 jaar is PSV - Ajax de klassieker geweest. Feyenoord heeft geen enkele aanspraak op de titel 'topclub'. Het is dat PSV en zijn supporters veel gemoedelijker zijn dan de Rotterdammers, daardoor is de rivaliteit tussen PSV en Ajax (de enige topclubs in Nederland) misschien wat minder. Maar Feyenoord - Ajax of andersom kun ja al minstens vijf jaar geen klassieker meer noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |