Als Balk en Bos beiden geloofwaardig willen blijven is een CDA-PvdA combinatie dus onmogelijk gewordenquote:Balkenende: hypotheekrente breekpunt
CDA-leider Balkenende stapt niet in een kabinet dat tornt aan de aftrek van de hypotheekrente. Volgens hem leidt ook een kleine beperking tot onzekerheid.
De PvdA wil de hypotheekrenteaftrek voor nieuwe gevallen beperken tot 42%. PvdA-leider Bos zei dat Balkenende in
2003 ook beloofde niet aan de aftrek te komen,maar dat vervolgens toch deed.
Bos zei dat hij als leider "van de partij van Drees" zuinig is op de AOW. Hij wil sommige AOW'ers belasten om andere ingrepen, zoals in de zorg, te voorkomen. Balkenende antwoordde dat hij betwijfelt of Drees blij zou zijn met "de ouderenbelasting" die Bos wil.
Bron: teletext
Hij mag stemmen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
'We'? In Taiwan krijgen jullie een minderheidskabinet?
Reden temeer om die flauwekul af te schaffen, zeker bij mensen die zo duidelijk laten merken nooit meer terug te willen komen. Meer dan 4 maanden in het buitenland? Stemrecht weg. Krijg je pas terug als je minimaal een jaar binnen de grenzen van het Koninkrijk hebt gewoond.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:34 schreef popolon het volgende:
[..]
Hij mag stemmen.
Dat is toch een soort van 'we'.
Tuurlijk, gaat geweldig werken voor ons als import/exportlandje.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Reden temeer om die flauwekul af te schaffen, zeker bij mensen die zo duidelijk laten merken nooit meer terug te willen komen. Meer dan 4 maanden in het buitenland? Stemrecht weg. Krijg je pas terug als je minimaal een jaar binnen de grenzen van het Koninkrijk hebt gewoond.
Waarom niet? Mensen met een vaste woon / verblijfplaats in het buitenland? Ik bedoel dan niet baggeraars die 5 maanden in Bahrein aan het werk zijn en slapen in hotels, maar types als TS, die gewoon wonen en werken in een ver land en dus totaal niks te maken hebben met wat er hier gebeurt.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:39 schreef BladE-l----- het volgende:
[..]
Tuurlijk, gaat geweldig werken voor ons als import/exportlandje.
Als expat vestig je je al gauw 2 jaar in het buitenland.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom niet? Mensen met een vaste woon / verblijfplaats in het buitenland? Ik bedoel dan niet baggeraars die 5 maanden in Bahrein aan het werk zijn en slapen in hotels, maar types als TS, die gewoon wonen en werken in een ver land en dus totaal niks te maken hebben met wat er hier gebeurt.
Volledig mee eenschquote:Op zaterdag 4 november 2006 08:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom niet? Mensen met een vaste woon / verblijfplaats in het buitenland? Ik bedoel dan niet baggeraars die 5 maanden in Bahrein aan het werk zijn en slapen in hotels, maar types als TS, die gewoon wonen en werken in een ver land en dus totaal niks te maken hebben met wat er hier gebeurt.
Voor dit land, ja. TS werkt in Taiwan op een school of zo. Wat is daar 'voor dit land' aan? Nogmaals, ik bedoel geen baggeraars en zo, of diplomaten, maar mensen die weggaan maar wel hun nederlanderschap behouden en vervolgens gaan lopen stemmen over zaken waar ze niks mee van doen hebben. Afschaffen die handel. Als je langer dan 6 maanden in het buitenland zit, met werk en vaste verblijfplaats, ben je er helemaal uit. Dan dien je je eerst minimaal een jaar weer te acclimatiseren aan het nederlandse politieke klimaat. Zodra je dat weer doorhebt, mag je weer meedoen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:44 schreef BladE-l----- het volgende:
[..]
Als expat vestig je je al gauw 2 jaar in het buitenland.
Als je vervolgens weer terug in Nederland komt, heb je wel weer te maken met
de nederlandse regering, dus is het prettig als je daar intussen op hebt gestemd.
Toegegeven, het zal geen zwaarwegend argument zijn, maar echt eerlijk is het niet om
iemands stemrecht te ontnemen als hij/zij voor dit land aan het werk gaat in het buitenland.
Hmmm... een beetje zoals het afschaffen van de dubbele nationaliteit dus.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voor dit land, ja. TS werkt in Taiwan op een school of zo. Wat is daar 'voor dit land' aan? Nogmaals, ik bedoel geen baggeraars en zo, of diplomaten, maar mensen die weggaan maar wel hun nederlanderschap behouden en vervolgens gaan lopen stemmen over zaken waar ze niks mee van doen hebben. Afschaffen die handel. Als je langer dan 6 maanden in het buitenland zit, met werk en vaste verblijfplaats, ben je er helemaal uit. Dan dien je je eerst minimaal een jaar weer te acclimatiseren aan het nederlandse politieke klimaat. Zodra je dat weer doorhebt, mag je weer meedoen.
Nee hoor. Je mag je Pensioenrechten best behouden. En je paspoort ook. Nederland heeft een goede naam in de wereld en dus kan een Nederlands paspoort best nuttig zijn. Maar stemrecht? Ik vind dat je dan direct betrokken bij de zaken moet zijn. En als je in taiwan woont en werkt en dat langere tijd doet en wilt blijven doen, ben je dat contact kwijt. Bovendien raakt het je niet, wat er hier gebeurt, dus hoef je er ook niet over mee te beslissen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:50 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Hmmm... een beetje zoals het afschaffen van de dubbele nationaliteit dus.![]()
Als het je niet raakt, zal je ook niet stemmen. Wie wel stemt, is geraakt.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee hoor. Je mag je Pensioenrechten best behouden. En je paspoort ook. Nederland heeft een goede naam in de wereld en dus kan een Nederlands paspoort best nuttig zijn. Maar stemrecht? Ik vind dat je dan direct betrokken bij de zaken moet zijn. En als je in taiwan woont en werkt en dat langere tijd doet en wilt blijven doen, ben je dat contact kwijt. Bovendien raakt het je niet, wat er hier gebeurt, dus hoef je er ook niet over mee te beslissen.
Kijk eens rond op Fok!. Mensen die aangeven Balkenende te stemmen, alleen om te voorkomen dat Bos premier wordt. Verder boeit het ze niet.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Als het je niet raakt, zal je ook niet stemmen. Wie wel stemt, is geraakt.
Klopt. Maar naar mijn mening op goede gronden, in dit geval.quote:Je pleidooi voor onthouden van stemrecht voor Nederlanders in het buitenland is niets anders dan het opleggen van een maatstaf aan wie er mag deelnemen aan verkiezingen.
Zoals?quote:Er zijn evenveel of meer, en vooral steekhoudender gronden om allerlei andere Nederlanders het stemrecht te ontnemen.
Als je zover wegwoont heb je weinig met Nederland. Je moet dan ook maar lekker wegblijven bij het stemmen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Als het je niet raakt, zal je ook niet stemmen. Wie wel stemt, is geraakt.
Je pleidooi voor onthouden van stemrecht voor Nederlanders in het buitenland is niets anders dan het opleggen van een maatstaf aan wie er mag deelnemen aan verkiezingen. Er zijn evenveel of meer, en vooral steekhoudender gronden om allerlei andere Nederlanders het stemrecht te ontnemen.
quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kijk eens rond op Fok!. Mensen die aangeven Balkenende te stemmen, alleen om te voorkomen dat Bos premier wordt. Verder boeit het ze niet.
Politiek gaat niet alleen over eigen lijf en goed, het gaat ook over mensen die je liefhebt, over een land dat je kent, een cultuur, etc etc. De binding daarmee hoeft voor iemand in een buitenland niet minder te zijn dan voor iemand binnen Nederlandquote:[..]
Klopt. Maar naar mijn mening op goede gronden, in dit geval.
Bij niet stemmen verlies van stemrecht? Geen belasting betalen? Verstrekkende domheid? Aantoonbaar onjuiste keuze? Geen interesse, geen kennis, geen idee? Stupide motivatie van keuze, onvoldoende kennis van staatsinrichting?quote:[..]
Zoals?
Dat ben ik dus niet met je eens. Ondanks zaken als Internet verlies je wel degelijk de binding met je eigen land. Ik heb ooit 3 maanden in Canada gezeten en ik was al redelijk de weg kwijt over wat er nu precies speelde.quote:Op zaterdag 4 november 2006 09:10 schreef sigme het volgende:
Politiek gaat niet alleen over eigen lijf en goed, het gaat ook over mensen die je liefhebt, over een land dat je kent, een cultuur, etc etc. De binding daarmee hoeft voor iemand in een buitenland niet minder te zijn dan voor iemand binnen Nederland
Jawel. Maar ik zeg dan ook niet dat ze het voor altijd kwijt zijn. Slechts voor de duur van hun verblijf in het buitenland, plus een periode van een jaar terug in nederland. Kom je niet terug, dan heb je ook niks aan de besluiten die hier genomen worden, kom je wel terug, dan mag je na een korte periode gewoon weer meedoen.quote:Stemmen gaat niet alleen over de waan van de dag, de komende 4 jaar, maar ook (het zou misschien er meer over moeten gaan) gevolgen op langere termijn. Voor in het buitenland verblijvenden relevant: zij komen in de toekomst misschien wel terug.
Politiek gaat voor 95% over zaken die alleen inwoners van onze gebieden raken. Ik denk dat we voor de 5% overige zaken best wel kunnen vertrouwen op de kennis en kunde van de Kamer en Bewindslieden. Bovendien: De expats houden gewoon verder hun rechten en plichten, hoor. Ze kunnen gewoon rechtszaken aanspannen tegen besluiten, in beroep gaan, bezwaar maken enzovoort.quote:De politiek gaat ook over de rechten en plichten die Nederlandse staatsburgers waar ook ter wereld hebben. Het gaat dus ook de Nederlandse staatsburgers, waar ook ter wereld, aan.
Alleen als er opkomstplicht zou zijn. Als je niet stemt, heb je ook geen recht tot zeuren over de genomen beslissingen, maar dat is je eigen keuze.quote:Bij niet stemmen verlies van stemrecht?
Eens.quote:Geen belasting betalen?
Hoe meet je dat?quote:Verstrekkende domheid?
Nee, dat is een subjectief criterium. Dat kan alleen in landen als Noord Korea, Libie en zo.quote:Aantoonbaar onjuiste keuze?
Nee. Want hierbij lijd je zelf onder de gevolgen hiervan. Dus zul je in de toekomst je er meer in (moeten) verdiepen.quote:Geen interesse, geen kennis, geen idee? Stupide motivatie van keuze, onvoldoende kennis van staatsinrichting?
Juist niet. Kern van al jouw voorbeelden is, dat de (niet) stemmers allemaal zelf lijden onder de gemaakte keuze.quote:Ik bedoel: al dezen vallen nog wel inhoudelijk te verdedigen,
Mensen bepalen het beleid waar ze zelf geen gevolgen van ondervinden, positief noch negatief. Als je vrijwillig in het buitenland gaat wonen, krijg je te maken met de wetten en regels die daar gelden. De wetten en regels van Nederland worden volkomen onbelangrijk voor je. Door te gaan stemmen voor beleidsbepalers in Nederland zadel je andere mensen op met de gevolgen van jouw keuze.quote:maar geen stemrecht vanwege vrijwillig verblijf in het buitenland.. nah. Maar, doe eens een poging.
Niet echt sociaal hé...quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Reden temeer om die flauwekul af te schaffen, zeker bij mensen die zo duidelijk laten merken nooit meer terug te willen komen. Meer dan 4 maanden in het buitenland? Stemrecht weg. Krijg je pas terug als je minimaal een jaar binnen de grenzen van het Koninkrijk hebt gewoond.
Nog leuker is dat er mensen op de kieslijst staan die in Dublin wonen en New York.quote:Op zaterdag 4 november 2006 08:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Even afgezien van de terechtheid, men verwijt derde-generatie-allochtonen een teveel aan binding met het "moederland". Blijkbaar is jouw verlies van die binding niet zo universeel.quote:Op zaterdag 4 november 2006 09:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat ben ik dus niet met je eens. Ondanks zaken als Internet verlies je wel degelijk de binding met je eigen land. Ik heb ooit 3 maanden in Canada gezeten en ik was al redelijk de weg kwijt over wat er nu precies speelde.
Hoezo? Ze kunnen in je afwezigheid wel besluiten dat wie langer dan 5 jaar weg is staatsburgerschap verliest.quote:[..]
Jawel. Maar ik zeg dan ook niet dat ze het voor altijd kwijt zijn. Slechts voor de duur van hun verblijf in het buitenland, plus een periode van een jaar terug in nederland. Kom je niet terug, dan heb je ook niks aan de besluiten die hier genomen worden, kom je wel terug, dan mag je na een korte periode gewoon weer meedoen.
Politiek gaat voor 95% over zaken die mij helemaal niet raken, en ik woon notabene in dit land. Wat mij wel raakt wordt wel door de politiek gelegitimeerd, maar het gaat er zelden over. Laat staan dat ik me er tijdens verkiezingen zinnig over kan uitspreken.quote:[..]
Politiek gaat voor 95% over zaken die alleen inwoners van onze gebieden raken. Ik denk dat we voor de 5% overige zaken best wel kunnen vertrouwen op de kennis en kunde van de Kamer en Bewindslieden. Bovendien: De expats houden gewoon verder hun rechten en plichten, hoor. Ze kunnen gewoon rechtszaken aanspannen tegen besluiten, in beroep gaan, bezwaar maken enzovoort.
Het is allemaal verdedigbaar: er is een verband tussen gemaakte keuze en het mogen meetellen van die keuze.quote:[..]
Alleen als er opkomstplicht zou zijn. Als je niet stemt, heb je ook geen recht tot zeuren over de genomen beslissingen, maar dat is je eigen keuze.
[..]
Eens.
[..]
Hoe meet je dat?
[..]
Nee, dat is een subjectief criterium. Dat kan alleen in landen als Noord Korea, Libie en zo.
[..]
Nee. Want hierbij lijd je zelf onder de gevolgen hiervan. Dus zul je in de toekomst je er meer in (moeten) verdiepen.
[..]
Juist niet. Kern van al jouw voorbeelden is, dat de (niet) stemmers allemaal zelf lijden onder de gemaakte keuze.
Dat is ultiem subjectief, niet te staven, en aantoonbaar onjuist. Dat mensen het niet onbelangrijk vinden blijkt uit het feit dat ze gaan stemmen. Wie niet stemt vind het misschien onbelangrijk, al kan je het niet concluderen uit het niet-stemmen. Andersom wel: wie stemt toont belangstelling.quote:[..]
Mensen bepalen het beleid waar ze zelf geen gevolgen van ondervinden, positief noch negatief. Als je vrijwillig in het buitenland gaat wonen, krijg je te maken met de wetten en regels die daar gelden. De wetten en regels van Nederland worden volkomen onbelangrijk voor je.
Ehquote:Door te gaan stemmen voor beleidsbepalers in Nederland zadel je andere mensen op met de gevolgen van jouw keuze.
Hoe lang geleden is dat ooit en waarom zat je daar?quote:Op zaterdag 4 november 2006 09:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat ben ik dus niet met je eens. Ondanks zaken als Internet verlies je wel degelijk de binding met je eigen land. Ik heb ooit 3 maanden in Canada gezeten en ik was al redelijk de weg kwijt over wat er nu precies speelde.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |