quote:
Op zondag 5 november 2006 08:53 schreef Fuente het volgende:Hmz.. Sara zit momenteel echt in een uitprobeerfase. Ze slaat, gilt, gooit met dingen enz
![]()
Het woord 'nee' kan ze niet horen, gilt ze alles bij elkaar. Als ze driftig is moet alles eraan geloven, alles over de vloer gooien enz.
Wat kunnen we hiermee doen? Ze is 14 maand nu, ze snapt heel veel dingen gewoon niet. Afleiden proberen we zoveel mogelijk (dus weghalen uit de situatie wat ze niet mag, en ergens anders gaan zitten) maar ook dit heeft weinig effect. Vooral wanneer ze slaat heb ik gewoon heel veel moeite met d'r..
Wat mij helpt is om dat soort buien niet te serieus te nemen en als het ware 'uit te zoomen' en de situatie vanuit een helikopterview te bekijken. Ik weet het; makkelijker gezegd dan gedaan. Maar los van het feit dat Saar een volstrekt uniek individuutje is, is ze ook 'gewoon' een kindje, die in deze fase van haar leventje nu eenmaal haar grenzen begint te verkennen. Hoort bij de ontwikkeling. Heeft niets met jou te maken, of met hoe jij het doet als moeder. Blijf inderdaad consequent, leid haar af en besteed er niet te veel aandacht aan (maar dat doe je volgens mij al). Wij proberen (met de nadruk op proberen, want uiteraard lukt dat ook hier niet altijd) vooral altijd gewoon door te gaan met leven, natuurlijk zeggen we eerst duidelijk en streng dat het
niet mag wat ie aan het doen is, maar vervolgens gaan we gewoon door waar we mee bezig waren. Vaak is het dan toch binnen een minuut over. Zo niet, dan soms een poosje op de gang, al passen we die regel zelden toe. En als je er echt gek van wordt; overdragen!
![]()
Gewoon even de verantwoordelijkheid aan je vriend geven, of vice versa (werkt hier echt, de een heeft altijd net iets meer geduld over dan de ander). Zoals Tex zegt; het is een fase. Sja, ik weet het; nog zo'n dooddoener, maar wel waar. Sterkte met je kleine draak.