abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43211270
De PvdA is in de peilingen in een paar maanden van 55 naar 44 gezakt. Dat heeft natuurlijk deels te maken met de aantrekkende populariteit van het CDA en Balkenende door de aantrekkende economie, maar deels kan de hand ook in eigen boezem worden gestoken.

Wat is er dan misgegaan en wat moet de PvdA beter doen de komende 2 weken? Ik heb wel een idee:

- Bos is te laat begonnen met zich duidelijk inhoudelijk profileren op één of een paar issues in simpele en korte bewoordingen. Hij heeft niet iets wat 'normen en waarden' voor Balkenende is.
- Bos heeft de linkse stemmers tegen het zere been geschopt door niet expliciet zijn voorkeur uit te spreken voor een links kabinet. Veel linkse stemmers hebben hierdoor hun toevlucht genomen naar de SP, uit angst voor een kabinet met Balkenende.
- Het hele verhaal rond de AOW is een groot fiasco geweest. Ofwel de PvdA had het plan nooit voor moeten stellen, ofwel ze hadden duidelijker moeten overbrengen waarom het een goed plan is en er niet half op terug moeten komen.

Nog meer suggesties? Wie weet pakt iemand van het campagneteam het op en kan Balkenende alsnog verslagen worden.
pi_43211434
Een vraagje in het PvdA-verhaal: missen ze niet iemand naast Bos waar Balkenende Verhagen (avatar verraad weinig naast zich heeft? Verhagen komt regelmatig in beeld, waar je bij de PvdA alleen Bos, Bos, Bos en Bos ziet.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_43211540
Mwah, ik zag niet heel lang geleden Albayrak en Crone nog op tv.

De SP is een interessant punt, meestal is het zo dat SP 'volgelingen' toch bij de PvdA uitkomen, maar door de mogelijkheid PvdA-CDA zouden die mensen best wel eens bij de SP kunnen blijven.
pi_43211769
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:35 schreef Tirion het volgende:
Mwah, ik zag niet heel lang geleden Albayrak en Crone nog op tv.
Spijt me zeer, maar zet Verhagen tegenover Albayrak in een debat en de laatste wordt plat geluld. Laat Albayrak ook reageren op nieuws, schuif haar wat meer naast Bos, en dan bedoel ik niet alleen de pretbezoekjes aan Paul de Leeuw. In het Spits!-debat stond naast Balkenende..... jawel Verhagen. Naast Bos stond...... niemand!

Volgens RTL stemt 15% van de SP-leden op PvdA als CDA een te grote voorsprong zou hebben, 25% van de VVD-leden zou op CDA stemmen als de PvdA te groot wordt. Vertrouwen winnen op links lijkt het om te gaan?
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_43211793
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:22 schreef Genverbrander het volgende:
De PvdA is in de peilingen in een paar maanden van 55 naar 44 gezakt. Dat heeft natuurlijk deels te maken met de aantrekkende populariteit van het CDA en Balkenende door de aantrekkende economie, maar deels kan de hand ook in eigen boezem worden gestoken.

Wat is er dan misgegaan en wat moet de PvdA beter doen de komende 2 weken? Ik heb wel een idee:

- Bos is te laat begonnen met zich duidelijk inhoudelijk profileren op één of een paar issues in simpele en korte bewoordingen. Hij heeft niet iets wat 'normen en waarden' voor Balkenende is.
- Bos heeft de linkse stemmers tegen het zere been geschopt door niet expliciet zijn voorkeur uit te spreken voor een links kabinet. Veel linkse stemmers hebben hierdoor hun toevlucht genomen naar de SP, uit angst voor een kabinet met Balkenende.
- Het hele verhaal rond de AOW is een groot fiasco geweest. Ofwel de PvdA had het plan nooit voor moeten stellen, ofwel ze hadden duidelijker moeten overbrengen waarom het een goed plan is en er niet half op terug moeten komen.

Nog meer suggesties? Wie weet pakt iemand van het campagneteam het op en kan Balkenende alsnog verslagen worden.
Het AOW debat was een misser (dankzij Marcel van Dam, wie had dat ooit kunnen bedenken van het campagneteam) maar voor de rest loopt het op rolletjes hoor.
In het stemhokje zullen de zetels die verwerkt zijn in de SP-peiling uiteindelijk grotendeels toch wel bij Bos terecht komen en de ChristenUnie zetels bij CDA. Dat betekent dat laten we zeggen 9 zetels van de SP alsnog bij Bos komen en 2 bij het CDA. Oftewel: Bos komt er wel.
pi_43211922
quote:
Da's belangrijk.

Alleen domme mensen trappen in dat 'bejaardenbelasting'-verhaal. De VVD en het CDA willen de AOW ook fiscaliseren maar doen dat een stuk minder eerlijk.
pi_43212100
Hopelijk krijgen we straks niet een PcdA kabinet
pi_43212692
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Da's belangrijk.

Alleen domme mensen trappen in dat 'bejaardenbelasting'-verhaal. De VVD en het CDA willen de AOW ook fiscaliseren maar doen dat een stuk minder eerlijk.
hoe kom je daarbij?
pi_43213175
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:20 schreef TheDutchMachiavelli het volgende:

[..]

hoe kom je daarbij?
Lees eens een krant of dit forum
pi_43213283
quote:

met punt 2 ben ik het niet eens. Al lange tijd stond de PVDA rond de 40/45 zetels voordat de vraag door een journalist over een linkskabinet werd gesteld. De PVDA stond dus eerder op 40 zetels dan dat BOs de kans heeft gehad om zich uit te spreken.

Wel is het plan van de AOW een fiasco, volledig mee eens. IK denk wel dat ze doordat ze nu verduidelijken wel weer stemmen kunnen winnen. Het CDA gaat toch ook nog wel (grote) fouten maken, dat is onvermijdelijk
pi_43213475
Als Bos slim is dan zegt ie vanavond in het debat dat hij het liefst een kabinet wil met GL en SP. Dan komen die SP'ers vanzelf los.
pi_43213829
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:37 schreef yeremy het volgende:

[..]

Lees eens een krant of dit forum
Je mag wel iets meer je best doen om dit aan te tonen. Dat houdt je bewering geloofwaardig.
Er wordt al zoveel beweerd dat achteraf zo makkelijk onderuit is te halen.

Ik hoop overigens dat je het bewijs vindt
pi_43215463
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:47 schreef Genverbrander het volgende:
Als Bos slim is dan zegt ie vanavond in het debat dat hij het liefst een kabinet wil met GL en SP. Dan komen die SP'ers vanzelf los.
Waarom zouden de SP'ers dan op hem stemmen? Als Bos dat zegt dan zullen SP'ers juist eerder bij de SP blijven en de wat rechtsere PvdA'ers zullen wel drie keer nadenken voor ze PvdA gaan stemmen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 21:02:48 #14
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43215653
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 20:55 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Waarom zouden de SP'ers dan op hem stemmen? Als Bos dat zegt dan zullen SP'ers juist eerder bij de SP blijven en de wat rechtsere PvdA'ers zullen wel drie keer nadenken voor ze PvdA gaan stemmen.
Dat lijkt me dus ook ja. Het zou de hoofdprijs voor Balkenende zijn, als Bos vanavond kiest voor een linkse coalitie.
Pugna Pro Patria
pi_43215704
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 21:02 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Dat lijkt me dus ook ja. Het zou de hoofdprijs voor Balkenende zijn, als Bos vanavond kiest voor een linkse coalitie.
Maar ik zou Bos echt niet tegen houden om dat te gaan zeggen
  vrijdag 3 november 2006 @ 21:07:15 #16
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43215747
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 21:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar ik zou Bos echt niet tegen houden om dat te gaan zeggen
Go Bos
Pugna Pro Patria
pi_43226784
Nou hij heeft het dus niet gezegd, en toch is 20% van de SP'ers nu bereid om Bos te stemmen die hiervoor nog Marijnissen zouden stemmen.

Bos had de nadruk zwaar op de sociale thema's. Deze SP'ers zijn dus op inhoudelijke gronden geswitched, en dat is ook de meest faire manier.
pi_43226801
Ik denk dat Bos zelf de fout is.

Hij doet veel te popie jopie, juist nu mensen behoefte hebben aan een solide iemand. En daarbij kan Bos alleen maar kankeren op anderen. De enige die dat nog meer doet is Halsema.

continu de nadruk op een ander leggen, breekt je op

En natuurlijk het draaien. Want Balkenende had wel een beetje gelijk. Bos is al een paar keer van standpunt veranderd.
pi_43226811
quote:
Jij bent duidelijk pro Bos. Dat komt deze discussie niet ten goede.

Je zou ook de vraag kunnen stellen of Balkenende wel verslagen moet worden

En je zou ook kunnen zeggen dat het CDA het gewoon slimmer aanpakt.
pi_43226819
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:51 schreef SCH het volgende:

'Domme mensen' zoals bij het CPB?

Kom op SCH. Een beetje respect tonen voor 'the other side'.
  zaterdag 4 november 2006 @ 09:42:29 #21
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43226846
Als de PvdA niet zo naar buiten was getreden met het AOW plan, om tenminste open boek te spelen over de vergrijzing, maar gewoon net als VVD en CDA de bek had gehouden over hun onpopulaire standpunten, dan was er niets aan de hand geweest. Bijna niemand schijnt te weten wat bijv. het CDA met de zorg wil gaan doen.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_43226858
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 09:37 schreef X. het volgende:

[..]

Jij bent duidelijk pro Bos. Dat komt deze discussie niet ten goede.
Waarom niet? Ook mensen die anti-Bos zijn mogen reageren.
quote:
Je zou ook de vraag kunnen stellen of Balkenende wel verslagen moet worden
Klopt, die vraag kun je stellen.
quote:
En je zou ook kunnen zeggen dat het CDA het gewoon slimmer aanpakt.
Ik denk inderdaad dat het CDA het STUKKEN slimmer aanpakt. De CDA-campagne is imo superieur aan de PvdA-campagne. Vandaar ook dit topic.
  zaterdag 4 november 2006 @ 09:49:13 #23
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43226899
CDA houdt zijn impopulaire maatregelen voor zich om die na de verkiezingen, als ze aan de macht komen, als een verrassing aan het nederlandse volk te tonen: TATA!
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 4 november 2006 @ 11:27:38 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43228222
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 09:38 schreef X. het volgende:

Dat is het zelfde CPB als jij in andere topic gebruikt om rechts mee om zijn oren te slaan. Dus de ene keer zijn ze dom en de andere keer slim. Net wat ze over links zegen?

Daarnaast denk ik dat de achteruitgang in het aantal zetels van de PvdA ook te maken heeft met het feit dat steeds meer kiezers (terecht) in beginnen te zien dat Wouter zelf niet Weet wat ie Wil en dat hij als partijleider niet echt betrouwbaar te noemen is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43228292
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 09:38 schreef X. het volgende:

[..]

Het CPB zegt dat helemaal niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')