abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 november 2006 @ 17:36:26 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43210253
Heeeeeeeeeeelp!

Ik net vol goede moed naar de bank, 'even' wat extra geld halen voor nieuwe ramen en een keuken-update.
Want... we hadden toch vorig jaar onze hypotheek hoger ingeschreven bij de notaris dus dat moest geen probleem zijn. Denk je...
Geen wijzigingen in salarissituatie, dus moet geen probleem zijn... Denk je...
Immers, vorig jaar zei die aardige hypotheekjongen bij de bank dat je dan zonder tussenkomst van de notaris extra geld kon opnemen.
Die hogere inschrijving was voor 22.000 Euro meer dan we nu geleend hebben. Dat bedrag zal toch wel ergens op gebaseerd zijn... Denk je...

De bankjongen van vandaag was het dan ook helemaal met me eens. Moest geen probleem zijn. BKR netjes, salarissen netjes, nee hoor... ik ga de boel even voor u uitdraaien en dan heb ik alleen nog een handteken... Oh maar wacht eens... Eh... ja... we hebben toch wel een probleem... Uw huis is niet genoeg waard...

"Huh? Eh... leg eens uit?"

Nou..., als u hier kijkt, dan ziet u dat het huis op een x bedrag getaxeerd is en als ik alles nu zo eens na rekent heeft u nu al het maximale geleend dat wij uit kunnen geven op basis van het getaxeerde bedrag.

Oh...
______________________________________________________________________________________
Hier snap ik dus echt helemaal niets van.

Waarom wel die hypotheek hoger inschrijven bij de notaris zodat het je geen extra geld kost als je hem ooit op wil hogen als je hem toch niet op kan hogen.

Uiteraard heeft dat te maken met de waarde van je huis, maar stel nou dat je een krot koopt en je wil middels een verbouwing de boel weer bewoonbaar maken, dan moet dat geld toch ergens vandaan komen?
Of zie ik iets over het hoofd?
pi_43210300
Hypotheek mag niet hoger zijn dan 125% van de executie waarde.
Dus na verbouwingen heb je nog hoop als je je huis weer laat taxeren.
  vrijdag 3 november 2006 @ 17:45:44 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43210465
Ja, maar leg dan eens uit waarom we dan die 22.000 euro hoger in hebben geschreven bij de notaris.
pi_43210538
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 17:45 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, maar leg dan eens uit waarom we dan die 22.000 euro hoger in hebben geschreven bij de notaris.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de hypotheekverstrekker er rekening mee houdt dat je huis nu minder waard en dat je het dus misschien de komende jaren niet kan gebruiken. Het is dan vriendelijk dat ze het wel toestaan maar dat zou inderdaad voor de nodige verwarring zorgen.

Kortom ik weet niet of je hogere inschrijving ook gebonden is aan de 125%.
Zo te horen dus niet.
pi_43210543
quote:
Om in de toekomst, wanneer het huis wel meer waard is (bijvoorbeeld na een verbouwing die wel waardevermeerderend werkt) onderhands op te nemen.(die hogere inschrijving is puur en alleen voor de kosten bij de notaris: er moet nog altijd bekeken worden of aan de andere voorwaarde (inkomen, waarde woning) is voldaan)

Over je laatste aanvulling m.b.t. verbouwen van een krot: bij je aanvraag heb je laten taxeren (de waarde voor en na de verbouwing van je krot ) Daar wordt die 125% op gebaseerd.

Wat je eventueel kan doen: opnieuw laten taxeren (of in elk geval een waardebepaling laten uitvoeren)

[ Bericht 19% gewijzigd door Five_Horizons op 03-11-2006 17:55:01 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 3 november 2006 @ 17:57:12 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43210710
Ok... duidelijk.
Ik vind het stom, maar daar spreekt ook vast mijn teleurstelling in mee.
pi_43210735
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 17:57 schreef Brighteyes het volgende:
Ok... duidelijk.
Ik vind het stom, maar daar spreekt ook vast mijn teleurstelling in mee.
Onduidelijk kan het idd zijn zo te horen.
Aan de andere kant is het vriendelijk dat het kan want je hoeft als nog niet naar de notaris en dat kan weer een beetje schelen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 18:15:33 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43211114
De bank rekent alleen nog wel 250 euro voor deze 'dienst'.
  vrijdag 3 november 2006 @ 18:37:43 #9
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_43211608
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 17:38 schreef Godlike02 het volgende:
Hypotheek mag niet hoger zijn dan 125% van de executie waarde.
Dus na verbouwingen heb je nog hoop als je je huis weer laat taxeren.
Dan had het op z'n minst normaal geweest als ie dat had verteld bij de onderhandelingen, dan had ik nog wel naar een andere hypotheek verstrekker kunnen gaan. Na de taxatie was toch ook wel duidelijk dat die 22K niet beschikbaar zou komen.

Wat me dan nog steeds verbaast: in de hypotheekovereenkomst staat offerte onder voorbehoud van x en x bedrag aan taxatie en executiewaarde. Als dat niet gehaald word kan het dus veranderen. Goed, die bedragen worden dus niet gehaald (executiewaarde is te laag, taxatie is hoger). Toch is, nadat deze cijfers al bekend waren, getekend. Zit die bank dan ook niet gewoon aan die offerte en dus die bedragen vast?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_43211779
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:37 schreef stinkie het volgende:

[..]

Dan had het op z'n minst normaal geweest als ie dat had verteld bij de onderhandelingen, dan had ik nog wel naar een andere hypotheek verstrekker kunnen gaan. Na de taxatie was toch ook wel duidelijk dat die 22K niet beschikbaar zou komen.

Een andere verstrekker had je niet verder kunnen helpen. 125% van de executiewaarde = 125% van de executiewaarde.
quote:
Wat me dan nog steeds verbaast: in de hypotheekovereenkomst staat offerte onder voorbehoud van x en x bedrag aan taxatie en executiewaarde. Als dat niet gehaald word kan het dus veranderen. Goed, die bedragen worden dus niet gehaald (executiewaarde is te laag, taxatie is hoger). Toch is, nadat deze cijfers al bekend waren, getekend. Zit die bank dan ook niet gewoon aan die offerte en dus die bedragen vast?
Blijkbaar heeft die bank zelfs meer dan 125% van de executiewaarde verstrekt. De bank zit niet aan die bedragen vast. Men heeft beoordeeld dat op basis van de vrije verkoopwaarde en executiewaarde jullie deze hypotheek verstrekt kon worden. Men is dan vrij om te bepalen of er dan gebruik gemaakt kan worden van de verhoogde inschrijving wanneer jullie daarvan gebruik willen maken.
Dat wordt gewoon weer opnieuw beoordeeld.
  vrijdag 3 november 2006 @ 19:00:41 #11
19297 stinkie
pi_43212145
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:45 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een andere verstrekker had je niet verder kunnen helpen. 125% van de executiewaarde = 125% van de executiewaarde.
[..]
Mijn vorige hypotheek was meer dan die 125%
quote:
Blijkbaar heeft die bank zelfs meer dan 125% van de executiewaarde verstrekt. De bank zit niet aan die bedragen vast. Men heeft beoordeeld dat op basis van de vrije verkoopwaarde en executiewaarde jullie deze hypotheek verstrekt kon worden. Men is dan vrij om te bepalen of er dan gebruik gemaakt kan worden van de verhoogde inschrijving wanneer jullie daarvan gebruik willen maken.
Dat wordt gewoon weer opnieuw beoordeeld.
We zitten nu 200 euro boven de executiewaarde.
Dus in feite kan die bank tekenen wat ze willen. Leek mij toch gewoon een overeenkomst die getekend word.

Hoe zit het dan trouwens met
quote:
Zekerheid
Te vestigen hypotkeek ter grootte van eur 210.000,-
als eerste te vestigen op etc etc etc
pi_43212583
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:00 schreef stinkie het volgende:

[..]

Mijn vorige hypotheek was meer dan die 125%

Tja, dat is niet standaard. Ze zullen wel andere overwegingen hebben gehad.
quote:
We zitten nu 200 euro boven de executiewaarde.
Dus in feite kan die bank tekenen wat ze willen. Leek mij toch gewoon een overeenkomst die getekend word.

Ja, ze tekenen toch voor het verstrekken van de hypotheek die jullie gehad hebben? Dat heeft niets te maken met de waarde van de woning) Dat is alleen een voorbehoud waardoor ze de offerte eventueel kunnen terugtrekken.

(in de offerte staat waarschijnlijk zoiets als: deze offerte is uitgebracht onder voorbehoud van een executiewaarde van x)
quote:
Hoe zit het dan trouwens met
[..]
Dat wil zeggen dat er een hypotheekrecht gevestigd wordt ter grootte van 210.000,--

Die verhoogde inschrijving moet je los zien van jullie huidige hypotheek. Het geeft jullie alleen de mogelijkheid om die tweede hypotheek te nemen zonder notaris (dus onderhands). Het is niet zo dat ze daarmee zichzelf verplichten die tweede hypotheek te verstrekken. Die wordt verstrekt op basis van de normale verstrekkingsnormen.
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:04:25 #13
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_43239520
Die kozijnen zijn toch ook waardevermeerderend lijkt me? Kunnen ze op basis van dat gegeven geen geld verstrekken dat ze dan in een bouwdepot stoppen?
Ik heb al een boek.
pi_43249516
Klote zeg, zulke banken . Lijkt 't bouwfonds wel, ook al zo'n but bank.

Wat me nou niet duidelijk is, of jullie nu uitgaan van het taxatierapport dat is opgmaakt toen jullie het huis kochten of dat er een nieuw taxatierapport is opgesteld waarmee jullie naar de bank zijn gegaan..

De hogere inschrijving dient dus alleen om, als jullie meer geld willen opnemen dat je dan niet opnieuw naar de notaris hoeft. Als je wilt kun je je hypotheek voor een paar miljoen laten inschrijven . De bank kijkt in dat geval niet of er voldoende onderpand is, en of jullie voldoende inkomen hebben om zo'n hypotheek af te kunnen sluiten.

In jullie geval hebben jullie toen maximaal hypotheek opgenomen (125%) en kon er op het moment van afsluiten niet meer worden opgenomen.

Maar dat hoeft niet te zeggen dat dat nu ook niet kan. Jullie hebben heel wat verspijkerd en verschilderd aan jullie huis, ik zou zeggen: da's waardevermeerderend!. Plus we zijn een jaar verder, huizen zijn gemiddeld weer gestegen.

Als jullie nu een taxatierapport zouden laten opstellen waarin jullie huis 22000 euro hoger wordt gewaardeerd (executiewaarde) dan toen jullie het aankochtten, kunnen jullie dat bedrag gewoon lenen. (tenzij de bank vind dat er onvoldoende inkomen tegenover staat).

Voordat je zo'n taxatie laat opstellen zou je een makelaar kunnen bellen voor een waardebepaling (vaak gratis en dan weet je ongeveer wat er op het taxatierapoort komt te staan zodat je niet geld voor een taxatie uitgeeft om er achter te komen: nee, het is niet meer waard ).

Ik vind het trouwens op z'n zachst gezegd slordig dat de bank jullie dit niet heeft uitgelegd. Waarvoor moesten jullie nou precies die 250 euro betalen, toch niet om te horen dat jullie de extra hypotheek toch niet kunnen krijgen? Of wat dat het geld voor de hogere inschrijving?
  dinsdag 7 november 2006 @ 15:29:14 #15
19297 stinkie
pi_43326193
Die 250 hoefden we pas te betalen als we geld zouden opnemen. Daarom wilden we ook eengroter bedrag wat dan in een soort depot zou komen te staan.
Er is nu uitgegaan van de taxatiewaarde bij aankoop en ja, daar had ie wel wat duidelijker in mogen zijn hoe of wat allemaal. Hij belt als het goed is donderdag terug, de tussenpersoon zelf was op vakantie.

Die inschrijving is me ook wel duidelijk (denk ik nu tenminste) alleen ik wil nog even uit hun mond horen wat het kopje "zekerheid 210.000" betekend, zeker mocht ik er voor kiezen een 2e hypotheek bij Leen of kornuiten te nemen bv.
  dinsdag 7 november 2006 @ 19:01:35 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43332909
quote:
Voor toekomstige overwaarde denk ik.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 7 november 2006 @ 19:09:59 #17
19297 stinkie
pi_43333254
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 19:01 schreef sanger het volgende:

[..]

Voor toekomstige overwaarde denk ik.
denk het niet, daar heeft de bank niks mee te maken. Al word die woning 5 ton waard.
pi_43333685
All,

De inschrijving bij de notaris heeft helemaal NIETS met de executiewaarde van je huis te maken. Het geeft je alleen de mogelijkheid dat wanneer je salaris toereikend is je meer geld kan lenen dan je initiele hypotheek.
Het voordeel van een hogere inschrijving is dat je niet nog een keer naar de notaris hoeft. Dat scheelt je geld verder niks. Je moet opnieuw met je salaris en werkgeversverklaring komen.

Ik kan ook een miljoen euro laten inschrijven. Dan zien mensen die het opvragen dat ik een miljoen heb ingeschreven, maar dat zegt niks over je hypotheek....
  dinsdag 7 november 2006 @ 19:23:20 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43333848
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 19:09 schreef stinkie het volgende:

[..]

denk het niet, daar heeft de bank niks mee te maken. Al word die woning 5 ton waard.
Denk het wel.....

Je had de woning bv ook voor die 5 ton kunnen inschrijven en in de toekomst de overwaarde opnemen zonder tussenkomst van de notaris.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43334127
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 19:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Denk het wel.....

Je had de woning bv ook voor die 5 ton kunnen inschrijven en in de toekomst de overwaarde opnemen zonder tussenkomst van de notaris.
Het heeft helemaal niks met de waarde van je woning te maken. Wel is het in te schrijven bedrag natuurlijk minimaal je hypotheek bedrag. duh

Enige voordeel is dat wanneer je de mogelijkheid hebt om je hypotheek te verhogen en het valt binnen het ingeschreven bedrag je niet opnieuw naar de notaris hoeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')