abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:39:14 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43200089
Wie heeft dat nog meer?

Dit topic is in principe niet bedoelt om andere geloofsoveruitgingen aan te vallen omdat het toch geen nut heeft, niemand kan een ander overtuigen die niet overtuigd wilt of behoeft te worden. Mocht ik per ongeluk op iemands tenen trappen met eventuele uitspraken dan was dit niet de bedoeling.

Wat mij opvalt is dat als je begint over het feit dat je wel in een god-achtig iets gelooft je meteen de bijbel naar je hoofd gegooid krijgt met de melding dat God niet bestaat omdat het boek zo'n aanfluiting is. Of aan de andere kant dat mensen die wel een religie aanhouden daarna ook met het boek gaan smijten om hun punt duidelijk te maken.

Dus, door dat argument terzijde te schuiven hoop ik op een wat meer open discussie over het geloof zonder het aanhangen van een ( imo ) vastgeroeste religie.

Beetje de basisvragen om duidelijk te krijgen wat je gelooft en welke invloed het heeft in je leven.

Hoe helder is je geloof voor je? is het een vage notie over het feit dat er meer is of heb je iets meegemaakt waarvan je een 'wtf' moment hebt gekregen en sindsdien ben je om?

In hoeverre heeft het geloven van je invloed op je levenswijze, laat je bepaalde dingen omdat je denkt dat het niet 'goed' is of juist niet?

Waarom geen religie?

Wat zijn de kernpunten van je geloofsindeling?

TS begint .

Hoe helder is je geloof voor je? is het een vage notie over het feit dat er meer is of heb je iets meegemaakt waarvan je een 'wtf' moment hebt gekregen en sindsdien ben je om?

Niet echt helder nog, maar wat ik er van ervaren heb bevalt me goed. Ik loop al jaren met de instelling van 'ja er is meer maar nee de religies zijn niet op het juiste pad ( imo )' en op een gegeven moment ben ik op een paar boekwerken gestuit die eigenlijk helemaal aansloten op mijn toen nog vage vermoedens.

In hoeverre heeft het geloven van je invloed op je levenswijze, laat je bepaalde dingen omdat je denkt dat het niet 'goed' is of juist niet?

Ik persoonlijk doe niets meer of minder dan voordat ik mijn geloofsvisie ging uitwerken maar kijk wel met hele andere ogen tegen het hele leven aan en voel me minder 'opgesloten' zullen we maar zeggen .

Waarom geen religie?

Religies zijn te restrictief voor mij, aangezien 'goed' en 'slecht' een heel veranderend karakter heeft in een samenleving kan je ook niet van een religie verwachten dat deze het bij kunnen benen, tweede reden is dat het massale en het 'in de kerk kan god je beter horen, biechten kan alleen bij een priester/dominee' niet mijn stijl is. ik hou liever zelf de touwtjes in handen wat betreft mijn zogeheten 'zondes' ( die alleen maar zondes zijn als jijzelf dat vindt dus, niet omdat er in één of ander boek geschreven staat dat het een zonde is ) en het opbiechten ervan, dat doe ik dan liever, net als Dell, zonder tussenpersoon . Aangezien god overal en alles is kan je ook met je pen praten en hoort het je ook.

Even in het kort, er bestaat geen hel, reïncarnatie bestaat wel, iedereen creëert zijn eigen realiteit en samen creëren we de gehele realiteit zoals deze is vandaag de dag, en dan bedoel ik dus niet door alleen onze daadwerkelijke acties maar ook de gedachtes die men heeft ookal handelt diegene er niet naar. Voorbeeld: iemand gelooft dat hij enkelt pech heeft in zijn leven, dat alles fout gaat en dat hij nooit een keer een gelukje heeft, omdat hij dat gelooft zal hij dat ook alleen maar hebben ookal straalt hij het niet uit aan de buitenkant.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_43200322

Soms heel helder, soms heel troebel. Het lijkt vaak of ik verschillende dingen tegelijk geloof.

Het heeft in die zin invloed dat ik weet dat ik me niet al te druk hoef te maken over wat dan ook. In de regel doe ik dat dan ook niet.

Waarom geen religie?

Er is geen religie die overeenkomst met wat ik geloof en wat ik belangrijk vind.

Reincarnatie en collectief bewustzijn. Oogsten wat je zaait. Ieder mens kan wonderen verrichten.

Waar ik overigens wel aan wil toevoegen dat dit eerste gedachten zijn... Ik vind het moeilijk om wat ik precies geloof, denk en voel te vangen in woorden.
pi_43200553
Ik geloof niet dat er iets als een "god" bestaat. Waarom niet? Omdat ik denk dat je alles zelf in eigen hand hebt. Als god alles zou "sturen" waarom hebben we dan eigen gedachtes (een eigen wil) en dergelijke als alles toch al vast staat. Verder waarom zou ik in een "god" geloven als er zoveel oorlog en armoede op de wereld is? Wil "god" dat? waarom geeft hij de mens zoveel verdriet?.
Wat heeft het voor voordelen op je leven om in een soort "god" te geloven. Omdat je kan zondigen?
Ik vind zondigen een zwak iets. Je hebt iets slecht gedaan en biecht het op en je hoeft je niet meer schuldig te voelen want "god" vergeeft het je.
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden en "god" is een excuus voor als je iets slechts hebt gedaan. Dat is mijn mening.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_43201228
Niet helder, omdat ik niet weet wat ik mij er bij voor moet stellen. Toch heb ik soort van onderbuikgevoel dat er iets hogers is. Het is een niet te beschrijven gevoel. Ik houd daarbij natuurlijk wel de mogelijkheid open dat het gevoel nergens anders vandaan komt dan van mijn christelijke opvoeding waarmee ik hoe dan ook op de één of andere manier altijd enigszins verbonden al blijven.

Omdat mijn 'geloof' niet helder is, ontleen ik er geen leefregels of moraal an sich aan. Wel ervaar ik medemenselijkheid als een soort universele waarde. Ik hanteer daarbij een aantal hoofdzakelijke basisvoorwaarden welke gegarandeerd behoren te zijn voor ieder mens:
- Gezond en voedzaam voedsel
- Medische zorg
- Onderdak
- Toegang tot scholing

Waarom geen religie?
Een religie presenteert altijd een bepaalde vastomlijnde voorstelling van de werkelijkheid die niet is gebaseerd op logica en empirische bevinden. Op zich is dat geen probleem, ware het niet dat allerlei religies met elkaar in conflict zijn en elkaar zelfs niet erkennen als gelijkwaardig vanwege de verschillen in hun denken. Voor mij is het derhalve duidelijk: of je nu voor religie X kiest of voor religie Y, het is allemaal één pot nat en het weerhoud je ervan, zelf te denken. Geen religie voor mij dus.

- Reïncarnatie
- Collectief bewustzijn
- Creatieve schepping door collectief bewustzijn
- Afgescheidenheid is een materiële illusie
- Als bidden helpt, dan helpt het omdat je daarmee het goddelijke in jezelf hebt benadert; niet omdat een externe godheid jouw het geluk heeft gegund zijn medewerking te verlenen en een ander niet.
pi_43201586

Ik heb altijd geloofd dat er meer is. Vanaf kleins af aan zat dat er in. Ik heb altijd het idee gehad dat ik geholpen werd en steun kreeg van iets wat ik niet kon omschrijven. Ik lees dan ook al boeken over paranormale zaken vanaf mijn tiende ofzo . De interesse voor spiritualiteit en paranormale zaken viel samen met mijn idee dat er meer is.

Omdat het gevoel er altijd was heb ik nooit een echt wtf-moment gehad. Verbaasd ben ik nooit echt geweest. Wel geraakt. Op mijn 17e heb ik een wat negatieve periode meegemaakt en ik begon me heel sterk af te vragen wat het nut van dit alles toch was. Ik zag het even niet meer zitten. Ik wilde antwoord, en wel per direct. En aangezien mijn God op bestelling werkt , ben ik tegen een aantal boeken aangelopen waarin exact beschreven stond wat ik altijd al vermoede. Dat heeft erg geholpen. Ook heb ik in die periode op een gegeven moment zo'n inzinking gehad dat ik mij richtte tot mijn overleden oma (waarvan ik geloofde dat ze er nog steeds op een bepaalde manier was) en het gevoel wat ik toen over me heen kreeg is met geen pen te beschrijven.

Verder heb ik op bestelling een keer het bewijs gekregen dat er meer is. Ik vroeg om een teken en ik heb het gekregen . Ook zijn de vele toevalligheden in mijn leven te duidelijk om over het hoofd te zien.

Ik zie niet anders naar het leven dan ik altijd al deed, alleen het beeld wat ik heb op het leven is wel veel helderder geworden. Eerst was dat ter kennisgeving. Tegenwoordig begin ik mijn 'geloof' steeds meer in de praktijk uit te voeren door af en toe een steentje bij te dragen aan anderen en meer te luisteren naar mijn eigen gevoel.

Waarom geen religie?

Iedereen heeft volgens mij een eigen weg naar de waarheid en het is een heel gezond proces om je eigen principes te ontdekken. Het je maar laten vertellen door een religie vind ik te makkelijk.

Ook heb ik een keer tijdens een preek in de kerk een stuk uit het verhaal van Mozes te horen gekregen. Hierin werd gezegd dat God vol woede de Egyptenaren in de dode zee liet verdrinken. Ik ben vervolgens ontzettend kwaad geworden omdat het zo vreselijk niet is wat God voor mij is. Sindsdien doe ik niet meer aan religie.

Wat in je OP al stond beschreven . Ik geloof in een notendop in reïncarnatie, intuïtie en het scheppen van je eigen werkelijkheid.

God is voor mij wat alles wat is en ooit zal zijn. God zit in jezelf en God is daarbuiten. Je bent zelf God en je wordt door God geholpen. God is een ontdekkingsreis naar jezelf .

[ Bericht 0% gewijzigd door Geartsjuh op 03-11-2006 12:46:39 ]
  vrijdag 3 november 2006 @ 12:46:39 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43202138
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 12:28 schreef Geartsjuh het volgende:
God is voor mij wat alles wat is en ooit zal zijn. God zit in jezelf en God is daarbuiten. Je bent zelf God en je wordt door God geholpen. God is een ontdekkingsreis naar jezelf .
Dat wil ik ook nog even toevoegen bij mezelf trouwens, kwam er nog niet duidelijk uit .
Vrijheid
pi_43202323
quote:
Wel gelovig maar dan zonder enig 'heilig boek' of religie
Zelf ben ik Christen dus dan weet je het wel...

Maar je kunt wel degelijk geloven zonder Heilig Boek. Lees bijvoorbeeld een keertje de verhalen van Vasumazulu Credo Mutwa (als ik het goed heb) in Indaba my children. Daarin vertelt hij fantastisch de verhalen uit de oude Afrikaanse religie van de Zulu's.

Toevoeging: naam was bijna goed http://en.wikipedia.org/wiki/Credo_Mutwa
  vrijdag 3 november 2006 @ 12:56:27 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43202375
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 12:54 schreef buachaille het volgende:

[..]

Zelf ben ik Christen dus dan weet je het wel...

Maar je kunt wel degelijk geloven zonder Heilig Boek. Lees bijvoorbeeld een keertje de verhalen van Vasumazulu Credo Mutwa (als ik het goed heb) in Indaba my children. Daarin vertelt hij fantastisch de verhalen uit de oude Afrikaanse religie van de Zulu's.

Toevoeging: naam was bijna goed http://en.wikipedia.org/wiki/Credo_Mutwa
Bedankt voor de link . En dat je kan geloven zonder heilig boek of religie dat weet ik want daar ben ik mee bezig .
Vrijheid
  vrijdag 3 november 2006 @ 14:12:08 #9
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_43204537

Niet helder; ik denk dat er geen God(en) bestaat; maar ben me er van bewust dat ik het bij het verkeerde eind kan hebben.

Niet vanuit een religie; maar meer vanuit mijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel; zaken zoals onverschilligheid, onverantwoordelijkheid, luiheid etc. gruw ik van. Bijvoorbeeld: dingen voor je uitschuiven; troep op straat gooien omdat men te beroerd is om ff naar de rpullenbak te lopen, a-sociaal of proleterig gedrag; patserig gedrag.
Ik weet van mezelf dat ik vrij snel de neiging heb om mensen die bovenstaand gedrag vertonen als minderwaardig te zien; als simpele geesten terwijl dat helemaal niet per sé hoeft te zijn; maar ik denk dan: Bewijs dan eens dat je geen dommeproleet bent en doe normaal.

Waarom geen religie?

Omdat religie een fenomeen is dat zijn zienswijze op / interpretatie van het geloof en de Bijbel aan anderen probeert op te leggen; en er dus vanuit gaat dat 'zij' de waarheid in pacht hebben. Dat kan niet; omdat men de bijbel en niet op waarheid kan toetsen en omdat alle tekst en taal subjectief is.
Georganiseerde religie vind ik één van de slechtste dingen die de mens heeft gemaakt; en ik denk ook dat God (indien bestaand) de georganiseerde religie een lachertje vindt met al die onverdraagzaamheid.

- Iedereen mag zijn geloof beleiden; zolang hij andersdenkenden maar respecteert; en beseft dat zijn waarheid niet de enige waarheid is; maar slechts één van de mogelijke waarheden.
- Goed gedrag begint bij jezelf; als mens ben je in enorm hoge mate verantwoordelijk voor je eigen handelen. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.
- Ook probeer ik me te verdiepen in zaken waarover ik een mening heb; zaken lijken aan de oppervlakte vaak anders als ze in werkelijkheid zijn.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_43206995
Mooi topic, leuk om dit van iedereen te lezen

Aangezien ik christelijk ben opgevoed was geloof altijd heel helder voor mij. Nu woon ik al ruim 3 jaar op mezelf en merk ik dat er meer onder de zon is dan het christelijke geloof. Ik houd nog redelijk vast aan de christelijke leer (als in bidden tot God en mijn geloof in Jezus), maar realiseer me dat ik nog lang niet ben waar ik wil zijn. Ik heb nog te veel twijfel over geloofszaken.

Het geloof heeft mij zeker sterk beïnvloed, misschien wel meer dan ik zou willen. Naast positieve invloed - o.a. vriendelijk zijn voor je naaste, niet te snel zijn in je oordelen - heb ik ook het gevoel iets mis te zijn gelopen, nl. een wat algemenere (objectievere?) kijk op de wereld. Maar zoals gezegd, ik ben een inhaalslag aan het maken! For the record, ik vind de positieve invloed zwaarder wegen dan de negatieve.

Waarom geen religie?
Euh.. wel dus Het wordt echter tijd om voor mezelf duidelijk te maken in hoeverre ik mee ga in de leer zoals die geleerd wordt in de christelijke gemeente waarin ik nu zit. Ik ben met gemak 21 jaar en het zal niet lang meer duren of de 'wanneer ga jij belijdenis doen'-vragen zullen gaan komen. Zoals ik er nu voorsta wil ik best 'ja' zeggen tegen God, maar misschien niet tegen de hele leer (en de regels die daarbij komen kijken) zoals die in onze kerk geleerd worden.

- Respect voor jezelf en je naaste
- Weloverwogen handelen
- Leven uit dankbaarheid
- Je talenten gebruiken, ijverig zijn <-- vind ik erg belangrijk, is tevens mijn grootste moeite
pi_43236211
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:39 schreef jogy het volgende:
.. op een gegeven moment ben ik op een paar boekwerken gestuit die eigenlijk helemaal aansloten op mijn toen nog vage vermoedens.
Je vraagt in je OP naar mensen met een bepaald geloof zonder dat ze een 'heilig boek' aanhangen, maar je haalt zelf wel je ideeën uit een boek. Is het dan wel je eigen geloof?

Enigszins retorisch, I know
pi_43240370
Ik heb nooit echt grote momenten van onvanzelfsprekendheid of ongewoonlijkheid meegemaakt. Natuurlijk maakt ieder mens wel dingen mee zoals déja vu's, maar voor mij is er nooit een punt geweest dat ik geraakt werd door een bepaald geloof. De 'wonderen' die wij meemaken beschouw ik eerder als een gebrek aan kennis dan een werkelijk miraculeuze gebeurtenis.

Ik merk wel dat ik bepaalde boeddhistische trekjes soms heb, maar dat heeft als het ware maar weinig invloed op mijn moraal. De ethiek van Friek_ (daarmee ga ik de boeken in ) is eentje die individueel (denkt hij), pragmatisch en dynamisch tot stand komt.

Waarom geen religie?
Wat is religie? Bedoel je nu gewoonweg een georganiseerde levensbeschouwing? Daarover kan ik heel simpel zijn: daar heb ik geen zin in. Ik heb niet het gevoel alsof 'geloven' (of bij een bepaalde gemeenschap aansluiten) mij zou beperken (ik beschouw het als rockmuzikant zijn of PSV-supporter), het is dat ik helemaal geen zin om heb om bepaalde rituelen, ideologieen of levensleren gezamelijk uit te voeren (op meditatie dan na).

- Alles neuken wat los en vast zit?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2006 19:34:55 ]
  zaterdag 4 november 2006 @ 20:23:20 #13
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_43242175
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:39 schreef jogy het volgende:
Dus, door dat argument terzijde te schuiven hoop ik op een wat meer open discussie over het geloof zonder het aanhangen van een ( imo ) vastgeroeste religie.
www.spam.nl

Geloven zonder "heilig boek" is immers het zelfde als geloven zonder een "profeet".

[ Bericht 5% gewijzigd door Alicey op 04-11-2006 23:24:31 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_43252969
]Hoe helder is je geloof voor je? is het een vage notie over het feit dat er meer is of heb je iets meegemaakt waarvan je een 'wtf' moment hebt gekregen en sindsdien ben je om?
Ik ben licht christelijk opgevoed, dus ik heb altijd geloofd in een God en dat er meer is na het leven. Ik ben ooit bij een paranormaal persoon geweest, die herinneringen uit vroegere levens kon ophalen. Toen heb ik heel helder beelden uit meerdere eeuwen geleden gezien, die ik nooit eerder gezien had, maar waar ik wel meteen de gebeurtenissen bij herinnerde en de emoties voelde. Sindsdien ben ik wel overtuigd dat er iets is na de dood.

Heel veel invloed op mijn levenswijze heeft het niet. Wel denk ik dat je vroeg of laat beloond of gestraft wordt op basis van hoe je geleefd hebt, en er niets mis is met je inzetten voor je medemens of hard werken.

Waarom geen religie?
Omdat een religie iets is dat naar mijn mening door mensen zelf is verzonnen, en gemanipuleerd. Als je ziet hoeveel moorden er zijn gepleegd om iemand van een bepaalde religie te ovetuigen, wat een corruptie er in veel kerken heeft geheerst en wat voor rare ideeën belangrijke geloofspersonen (de paus) er op na houden kan ik me daar moeilijk bij aansluiten. Daarnaast kan ik het nut niet inzien van elke week bij elkaar in een gebouw liederen te zingen en uit een boek te lezen (waarvan bewezen is dat er vele delen uit missen omdat een stel hoge kerkelijke figuren ooit besloten heeft dat ze onpassend zijn).Dat er een God is lijkt mij zeer aannemelijk, aangezien alle volken op de wereld onafhankelijk op datzelfde idee zijn gekomen, en er ook veel onverklaarbare dingen gebeuren. Maar dan denk ik dat meer medeleven met mensen om je heen en gewoon 'goed' leven meer de bedoeling van God kan zijn dan de levenswijzen die de religies aanhangen.

Er bestaat een collectief bewustzijn
Reïncarnatie bestaat
Contact met de doden is mogelijk
Je wordt na je dood beoordeeld op hoe je geleefd hebt, maar niet in de vorm van hemel of hel, meer in de vorm van mensen die slecht geleefd hebben krijgen een zwaar volgend leven waarin ze boete moeten doen en rechtzetten wat ze voorheen hebben misdaan.
pi_43254182
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:07 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Je vraagt in je OP naar mensen met een bepaald geloof zonder dat ze een 'heilig boek' aanhangen, maar je haalt zelf wel je ideeën uit een boek. Is het dan wel je eigen geloof?
zover ik het begreep, haalt hij vooral bevestiging van z'n eigen idee uit boeken.

het is vooral verdere nivellering van geloven. het nog persoonlijker maken van geloof. als het voor je werkt is dat natuurlijk prima.

ik geloof ook.

Mijn geloof is redelijk helder. Het is een duidelijke notie dat er meer is dan we weten. Dit meer is niet zo zeer een Godheid, maar dat er nog genoeg te onderzoeken valt. Veel zullen we ook nooit weten.

Mijn geloof heeft invloed op m'n levenswijze. Ik hoef niets te laten voor m'n geloof. Hoogstens voor m'n rekbare principes.

Waarom geen religie?

Ik zie het nut er niet van in en vaak levert het dogmatisch denken op. Maar dat hoeft niet natuurlijk en dogmatisch denken hoeft niet persé een probleem te zijn zolang je je dogma's niet ongewild aan anderen oplegt.

Vrijheid blijheid. En dan vrijheid binnen bepaalde grenzen. Wees anderen niet tot last waar dat niet nodig is, al zal een consequentie van leven zijn dat je anderen best wel eens tot last zal zijn.
pi_43254307
Het mooie van het hele woord geloof is, is dat je erin moet geloven...

dus als iemand mij zegt dat ie in god geloofd, prima! heel goed voor hem/haar, als hij/zij zich hier prettig en veilig bij voelt! heel goed!
Maar niet proberen mij te overtuigen... want wat de een gelooft hoeft de ander niet te geloven...

en wie weet geloof ik wel in aliens, dimensies... nou en? ik doe er verder niemand kwaad mee, probeer niemand te overtuigen en kan er heerlijk over weg dromen...

Een geloof is iets wat groeit, je bent niet zomaar om... meestal zijn heftige momenten een omslagpunt, maar ieder mens neigt altijd richting bepaalde gedachten... ook al spreekt niet iedereen ze uit... zoiets zit diep van binnen...

nee, al ben ik natuurlijk wel erg geinteresseerd in alles wat met ruimte, astronomie enz. te maken heeft...

Waarom geen religie?

omdat dit je vast kan binden aan dingen waar je het niet mee eens bent...
nogmaals... het woord geloof zegt het al... je moet erin geloven... en als is het van elke geloof op de aarde een beetje...als dat samen jou geloof vormt dan is dat prima!

het grote onbekende... en maar zien wat er komen gaat!
  zondag 5 november 2006 @ 11:51:02 #17
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43254943

Helder dus Gesprekken die vanzelf gaan. Ik krijg vaker antwoorden binnen zonder dat ik erom vraag en als ik vragen heb dan krijg ik ook een antwoord meteen. Vaak worden problemen aangekaart over de maatschappij en dan vraag ik niet daarom. Als ik ergens aan doe denken dan krijg ik vaak input zomaar.

Tijden gedacht dat ik zelf die antwoorden gaf en dat het mijn onderbewustzijn was maar volgens mij komt het van hogere hand. Ook in mijn dromen ben ik constant gesprekken aan het voeren. Problemen aankaarten en oplossen. Iedere avond voer ik gesprekken in mijn dromen dus. Alleen weet ik vaak niet meer waar het over gaat

Ook kan ik vaker vragen over mensen als ik wil weten waar ze mee bezig zijn of wat ze bezig doet houden, en dan krijg ik te horen wat die mensen doen en wat hun problemen zijn. Als ik wil weten waarom iemand bepaald gedrag vertoond dan krijg ik de reden te horen van dat gedrag.

Wetenschappelijke vragen kan ik ook stellen maar dat gaat nog niet zo goed. Over wiskunde gaat het vaker en nog meer. Wijsheid en kennis wordt me dan bijgebracht. Contact is het ook, en wie weet zijn het wel Goden die al miljarden jaren oud zijn. Het hoeft niet Christus te zijn, het kunnen Goden zijn van veel langer geleden. Misschien zijn ze wel aanwezig buiten dit universum.

Ooit een visioen gehad in bed, stonden er 3 van die grote wezens in mijn slaapkamer. Ik was eerst bang dat het slechte wezens waren maar ze zeiden dat ik meer vertrouwen moest tonen. En een keer net na het in slaap vallen stonden 5 van die wezens om mijn bed te kijken en vertelden ze mij dat ze gaan sleutelen aan mijn hersens en bewustzijn en besef. ( raar maar waar )

Onderzoeken en blijven contact leggen, mijn dagelijkse bezigheden hebben veel te maken met inzicht krijgen in alles. Ik zie mezelf dus ook als student. Ik mag dan wel geen studie volgen maar ik zie mijn dagelijkse onderzoek als studie op Universitair niveau. In alles inzicht proberen te krijgen dus. Daarom ga ik ook naar de bibliotheek vaak, om te studeren en om te proberen om contact te leggen en inzicht te krijgen in de opbouw van de kosmos.

Schriften gebruik ik ook vaker en ik gebruik een pendel en heb zelfs een kristallen-glazen bol gekocht om in de toekomst te kijken. Het is een persoonlijke missie om alles beter te bevatten ook. Ik ben onderdeel van een groot geheel, en dat grote geheel heeft iets Goddelijks en dan is het mijn persoonlijke vrijwillige missie om met alle hulpmiddelen er iets van te bakken. Alsof het een adventure game is Pararnomale activiteiten spelen dus ook mee erbij. Tis niet alleen wetenschappelijk maar zeker ook paranormaal, daarom zit ik ook vaker in the truth hier op fok. Contact leggen met overleden zielen heeft ermee te maken, trance-reizen maken, Reiki, Meditatie, hypnose. Alle hulpmiddelen erbij betrekken Dus ook wiskunde

Waarom geen religie?

Ik werk liever free-lance Ik doe het liever op mezelf. Ik gebruik ook liever een wetenschappelijke benadering en de huidige religies die blijvens teken bij een oude aanpak. Ik werk liever iedere dag anders en ga me niet de hele tijd vasthouden aan heilige boeken omdat het voor mij veelzijdiger is allemaal. Veelzijdigheid in het geloof is veel beter dan een oude manier die nooit anders is. God zien als modern wezen of zelfs meerdere Goden als moderne wezens. Een moderne tijd vraagt ook om een moderne aanpak als je het mij vraagt.

Kernpunten

Experimenteren en schrijven of zeggen wat je denkt, niet angstig zijn om fouten te maken in je visie. Recht door zee durven te gaan in wat je denkt, niet inhouden. Zit je fout in je denkwijze over een almachtig wezen dan is het logisch dat je corrigeert. Niet geloven en uitschelden van een almachtig wezen is zelfs toegestaan. Bij correctie wordt het vergeten en vergeven. Wil je dichtbij komen, dan moet je ook eens afstand nemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 05-11-2006 11:58:32 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_43255029
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:51 schreef Dromenvanger het volgende:
Veelzijdigheid in het geloof is veel beter dan een oude manier die nooit anders is.
Hier ga je met je geloof al de fout in
  zondag 5 november 2006 @ 11:56:35 #19
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43255055
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:55 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Hier ga je met je geloof al de fout in
Hoezo

pi_43255105
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:56 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Hoezo

ik denk dat je het al begrijpt. je zegt dat jouw geloof veel beter is. dat valt nog te bezien natuurlijk. jouw geloof is vooral anders en heel persoonlijk.
  zondag 5 november 2006 @ 12:08:49 #21
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43255350
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:58 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik denk dat je het al begrijpt. je zegt dat jouw geloof veel beter is. dat valt nog te bezien natuurlijk. jouw geloof is vooral anders en heel persoonlijk.
Voor mij persoonlijk is het beter. Ik zeg niet dat het voor anderen beter is, kan zijn dat het zo overkwam maar zo bedoelde ik het niet, voortaan beter op mijn manier van uitdrukken letten denk ik, af en toe voer ik snel in omdat ik snel schrijf. Wellicht kunnen anderen er helemaal niet mee overweg hoe ik het aanpak, tis ook af en toe chaos . Iedereen heeft denk ik ook zijn eigen manier van bezig zijn met geloof. Zelfs al ben je Katholiek dan ben je nog op je eigen manier bezig met bidden en zul je misschien ook zelf invulling geven eraan.

Katholiek geloof ben ik trouwens ook mee bezig erbij, maar zo betrek ik ook de Islam erbij. In principe wil ik van alles weten hoe het geloof is ingedeeld maar dat is meer als interesse in het geloof. Hoe de bijbel geschreven is dat wil ik weten en dan wil ik ook weten hoe de koran geschreven is en het Jodendom wil ik erbij betrekken.

Maar dat heeft ook met interesse te maken. Als er zoveel moslims bestaan die naar een moskee gaan om bezig te zijn met het geloof, dan ben ik vanzelf geinteresseerd in het hoe en waarom. Zelfde geldt voor de heilige geest van het katholieke geloof. Pure interesse is het eerder. En daarnaast mijn eigen manier.

Tijden heb ik ook een soort "hekel" aan God en ben ik bezig met afkraken maar dat hoort bij mijn manier, het is dan ook zoeken en zoeken. En soms sla ik dan de spijker mis en dan begin ik te schelden maar ook dat hoort bij het proces tot vinden.

Af en toe schelden is ook toegestaan is mij verteld, ik krijg geen straf als ik God uit doe schelden, de God waar ik in geloof die geeft mij de vrijheid tot zoeken. En dat is prettig. Daarom schreef ik een keer dat ik niet gestraft wordt wanneer ik een keer doe vloeken of bashen. Ik herstel mezelf daarna weer. Vergeving is dan aan de orde, vergeven en vergeten. Als ik hier op fok! vaker schrijf dat God niet bestaat of ik scheld hem uit, dan is dat op het moment een foute manier van handelen, daarna herstel ik mijn denkwijze en is het vanzelf zand erover. Moet wel zeggen dat ik me vaak beter voel als ik niet doe schelden en bashen. Als ik afkeer laat zien en het hele begrip God, dan lijk ik het Goddelijke in mezelf te verliezen. ( ieder mens heeft het Goddelijke inzich, ga je jezelf afkeren tegen God dan verlies je denk ik een stuk van het Goddelijke)

Ik wil ook het liefst van alle walletjes mee-eten. Heeft het Katholieke iets prettigs in de aanbieding dan neem ik dat mee, heeft de Islam een prettige denkwijze in de aanbieding dan neem ik dat ook mee. En zo wil ik voor mezelf een eigen geloof opzetten met allemaal goede kenmerken van verschillende geloven. Ook het bhoeddisme neem ik dus mee. Maar zo neem ik alles mee dat ik te pakken krijg. Ik ga dus niet alleen naar het Christendom kijken, ik pak de goede kanten van het Christendom en vul vanzelf iets van het bhoeddisme toe. Om een zo breed mogelijk geloof te krijgen voor mezelf. Of levenswijze of wat dan ook.

Een totaal-pakket voor mezelf maken als het ware Een eigen geloof samen-stellen

Even verder aanvullen over mijn manier van geloven. Het is dus ook een soort levenswijze. Ik zie het als levenswijze. Leren van mijn gedrag en fouten en vervolgens de volgende keer beter doen. Overzicht en inzicht en spraak. In het bhoeddisme een van de 8 punten die ter zake doen. Door een juiste levenswijze dichter bij God komen te staan. En dan is het niet strenge regels hanteren maar zeker ook eens vrij spel doen en een keer vallen om vervolgens weer op te staan.

Tijden dat ik zei dat de bijbel een ziek boek is, maar ik heb de bijbel niet eens voor 1/10 gelezen. Volgens mij wordt er in de bijbel ook gesproken over ondernemerschap of niet? Heb ooit het boek geleend in de bibliotheek en tijdens het bladeren kwam ik bij spreuken die gingen over ondernemen. Jezus als wijze man kan best bestaan, ik heb vaker commentaar om de bijbel terwijl ik de bijbel niet eens voor de helft gelezen heb, en dat is dus ook een fout. Maar die fout is toegestaan omdat ik fouten mag maken als mens zijnde. Mensen maken fouten en ook dat hoort bij mijn levenswijze. Ik ben slechts een mens en fouten worden overal gemaakt. Leren van fouten. Al leer je pas na 10 keer van je fouten, zolang je maar leert van fouten. En dan is je, ik. Mijn levenswijze is ook dat ik liever voor mezelf spreek. Ik gebruik vaak het woord 'je' maar daarmee bedoel ik mezelf.

Ik mag 10 keer dezelfde fout maken in mijn leven, dan ben ik niet bijster intelligent maar verstand groeit met de jaren Als ik de 11e keer de fout niet meer maak, dan ben ik wijzer geworden. Maar het beste is om na 1 keer te leren van je fouten. Maar nogmaals, in 1 keer alles goed doen dat doet niemand. Zelfs de meest intelligente en wijze persoon maakt fouten.

Fouten zijn nuttig hoort ook bij mijn geloof. Zonder fouten word je als mens zijnde niet slimmer.

Fouten En heb je minder fouten dan word je vervolgens meer Goddelijk. Kun je sneller met God in contact komen en kun je echt gesprekken gaan voeren omdat je dichter bij God komt te staan. Nog iets met fouten, door 1 fout te maken, kun je soms 10 fouten opheffen omdat je door die ene fout andere fouten ziet die niet aan het daglicht zouden kunnen komen zonder die ene fout.

Zoals met software een beetje, ook daar zitten vaak fouten in. Ook nuttige fouten omdat de software verbeterd wordt door de fouten als je de fouten eruit haald, de software wordt stabieler als de fouten aan het daglicht komen. Dan zie ik mijn innerlijk een beetje als software en mijn lichaam als hardware

En God is dan de complete software, alle persoonlijkheden van alle mensen en alle karakters en alle bewustzijns en alles en alles. God is het complete totaalpakket waar ik een klein onderdeel van ben. Ik ben slechts een applicatie in het hele gebeuren. Ik kan misschien wel alles ervaren ooit. Maar dan moet ik doorgaan met onderzoeken en wijzer worden. Wie weet kan ik ooit ervaren hoe het is om een boom te zijn of wat dan ook, wie weet kan ik het bewustzijn van 100 mensen tegelijk krijgen. En dat zou mooi zijn. Een ruim bewustzijn van alle mensen bij elkaar. Dan heb je pas echt ruimte in je hoofd

De kennis van alle wiskundigen tot je nemen. Via God binnen krijgen. Een verbinding met God en God die vervolgens jou de kennis geeft. Zoals God mij vaker over problemen verteld en dan vraagt hij mij of ik weet hoe het in elkaar zit. De oplossing geeft hij nooit. Hij laat mij meestal zoeken naar een antwoord. Dat is het leuke vaker, het antwoord wordt nooit gegeven Zelf zoeken naar een antwoord. En kom ik niet eruit, dan is het zoeken en soms vragen om een hint.

Het is dus zeker ook een spel en een puzzel zoals ik vaker vertel. Dat houdt mij dus ook bezig de hele dag. Ik zit zoveel op internet om door te zoeken en nogmaals ga ik zo vaak naar de bibliotheek om verder te gaan met mijn persoonlijke onderzoekje. Een soort eigen studie is het ook. Daarom ben ik student

Eeuwig student noem ik mezelf vaker, omdat je nooit raakt uitgeleerd in het leven. Heb je alles tot je genomen dan komt er weer voor 100 jaar nieuwe stof bij.

[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 05-11-2006 12:32:06 ]
  zondag 5 november 2006 @ 12:56:37 #22
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43256485
Even in een nieuw bericht verder gaan.

Almachtig en alwetend dat wil zeggen dat je alles weet. God weet alles omdat God alles is. Ieder mens heeft een gedeelte van God in zich, en vervolgens heeft God alle mensen in zich. En alle bomen en alle planten en alle dieren. Het totaal-plaatje is God. God heeft miljarden gezichten en miljarden uiterlijkheden.

Over het nooit uitgeleerd zijn in het leven. Dat vind ik dus een van de mooiste kanten die aan het leven kleven. Je raakt simpelweg nooit uitgeleerd. Het is zo groot en oneindig, er komt gewoon geen einde aan en het blijft maar groeien en groeien en groeien.

Ik schreef het 10 minuten geleden in het ouwehoer-topic van the truth. Een eeuwig leven zou ik echt graag willen hebben. Daarom noem ik nogmaals mezelf eeuwig student. Proeven van alles en ook alles te weten komen voor mezelf. Rustig onderzoeken iedere dag, zonder haast. Niet alleen in de bibliotheek onderzoeken maar ook op internet onderzoeken en ook op straat onderzoeken door met mensen te praten.

Tis zo groot, en de wereld is klein zeggen ze dan ook nog eens. Ga eens wereldwijd overal de bibliotheek in. Hier in mijn woonplaats hebben ze een kleine bibliotheek. En wil ik die bilbiotheek helemaal gelezen hebben dan ben ik 80 jaar verder. Vandaar dat eeuwige leven. Ik leef dus ook niet richting de dood. Ik wil in principe ook alwetend worden Maar dat zal ik nooit bereiken. Ik zal nooit in mijn leven alwetend zijn en dat is maar goed ook. Het moment dat ik alwetend ben dan is mijn spel voorbij, dan heb ik het spel uitgespeeld en dan ben ik de grootste verliezer op aarde.

Het is niet mogelijk om alwetend te zijn als mens, en dat is okey. Ik vertelde wel eens dat het prettig is om alles te downloaden in 10 seconde, alle kennis en alle feiten en alle talen in 10 seconde downloaden in je hoofd. Maar ook dan speel je het spel veels te snel uit.

Het spel kan niet worden uitgespeeld. Dimensies spelen nog mee en veel meer. Maar ik kan offtopic gaan hoewel het nog steeds tot mijn geloof hoort. Het spel is ook mijn geloof dus. De grote puzzel en het spel om dichterbij de almachtige te komen.

God speelt vestoppertje heb ik ooit als spreuk gezien. " God speelt verstoppertje".

En dat is ook een leuk spel, wil je God vinden dan moet je goed zoeken en onderzoeken. God laat zichzelf niet zomaar vinden. Wie weet is dat wel het spel dat God de hele dag speelt Kan zijn dat ik een foute manier van denken heb erover maar ik zie ook vaker in dat God van spelletjes houdt. Hij heeft het spel ook gemaakt. Het spel is gemaakt om ons bezig te houden ook. En wetenschap en filosofie zijn beiden belangrijk in het spel. Maar onzin, vakanties, eten, drinken en genieten ook.

Dankbaar ben ik dus nu voor de veelzijdigheid van het spel. Deze zondag is geen verloren dag voor mij. Ik ga vandaag dus lekker op mijn gemak het spel spelen op fok! en buiten fok!. Vanmiddag een paar biertjes

Biertjes horen ook bij het spel Als ontspanning en genot.
  zondag 5 november 2006 @ 12:57:54 #23
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_43256510
"Ik zou mezelf niet gelovig willen noemen, maar ik ben wel heel spiritueel ingesteld"
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_43256591
Dromenvanger, je hebt het allemaal mooi voor jezelf ingevuld
wat is het doel van jouw "religie" ?

eeuwig leven, reïncarnatie ? waarom moeten zaken vergeven worden, dit lijkt te spreken van een doel waarvoor die vergeving nodig is
  zondag 5 november 2006 @ 13:14:18 #25
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43256843
Het doel is wijs worden, het doel is een schoon en zuiver geweten. Het doel is ook de handen wassen in onschuld. Vergeving vragen voor fouten die ik maak. Maar die fouten worden vaak vanzelf vergeven zodra ik mijn fouten toegeef en herstel. Foutloos door het leven gaan is dus ook een doel. Dan gaat het leven vanzelf vlotter en meer vanzelf. Je voert dan de juiste handelingen uit en gebruikt de juiste woorden. Zoals in het bhoeddisme bij die 8 belangrijke punten verteld wordt nogmaals. Juist spraakgebruik. Ook dat is belangrijk in mijn leven, niet alleen hier op fok! maar ook in het echt. Nadenken dus ook voordat ik wat zeg. Hoeft niet eens een strenge manier van leven te zijn. Lachen kan ieder moment

Eergisteren tekeer gegaan tegen het begrip God en dat voelt dus niet prettig aan. Ik kom ook niet verder als ik op die manier handel. Vanzelf is het noodzakelijk dat ik mijn fouten toegeef en herstel.

Er wordt me dan van bovenaf ook verteld dat ik me niet druk moet maken om mijn fouten, dat ik een hele tijd in chaos heb moeten leven en dat ik richting een gezonde manier van denken aan het toewerken ben.

De berichten die ik nu schrijf die zijn dus ook nodig om te komen tot een zuiver geweten. Het wordt me vaak meteen vergeven ook. Niet helemaal vergeven maar wel een gedeelte. Als ik over 11 jaar verder ben met mijn onderzoek dan is mijn geweten vanzelf weer een stuk schoner te noemen en zijn de fouten van eergisteren voltooid verleden tijd. Maar die fouten van eergisteren die zijn nu al bijna weg.

Ik weet nog steeds dat ik fout was eergisteren door zo te bashen tegen het geloof en vooral tegen God. Maar nogmaals, ik mag fouten maken. Hoewel ik niet een jaar lang dezelfde fouten mag maken. De fouten van eergisteren zijn dus niet helemaal vergeven, ik weet dat ik die fouten nog moet opheffen maar dat doe ik dus door te onderzoeken en door hier ook te laten zien hoe ik er wel over denk. Ik mag best tekeer gaan tegen God of Christus of Allah of de Egyptische Goden. Maar dan is het zo dat ik dat doe uit onwetendheid, en handelen uit onwetendheid is dus echt niet de meest slimme manier van handelen. Ik zal dan eerst de complete bijbel gelezen moeten hebben en de rest van de boeken. En nogmaals, meteen de koran erbij betrekken en het Jodendom. Alles dus Het lijkt soms ook net een opdracht te zijn, ik vertel vaak dat ik het vrijwillig doe maar ook vaak lijkt het een must te zijn, een must om te komen tot het goede inzicht.

Ik mag wel een jaar lang dezelfde fouten maken, maar dat doe ik liever niet omdat ik dan 1 jaar lang niet vooruit kom in het leven. En ik ga graag vooruit in het leven. Een voorspoedig verloop van mijn leven vind ik prettig. Als ik fouten blijf maken, dan lig ik dus echt weken op de bank. Door fouten word ik helemaal fout, ik kom niet verder. Gisteren hing mijn complete systeem zich op. Op de bank liggen lukte bijna niet. En dat was het gevolg van het schrijven van eergisteren hier. Nu kan ik weer tot 23:00 doorgaan omdat de fouten eruit zijn. Dus het is niet eens een verplichting van bovenaf om die fouten te herstellen, het is zeker een verplichting naar mezelf. Ik crash als het ware. Gisteren ben ik gecrashed en eergisteren ook. Als ik crash lig ik onrustig op de bank. Mijn systeem crashed dan dus ook. Mijn persoonlijke systeem kan zo crashen als ik blindelings werk.

Gisteren en eergisteren nogmaals de hele dag op de bank moeten liggen, en dan denk ik soms dat het een soort straf is omdat ik gewoon niet goed deed handelen. Een straf die ik mezelf heb opgelegd dus ook. Ik was blind bezig een aantal berichten lang. Ogen openen is dan zeker belangrijk, blindelings te werk gaan dat kan iedereen. Hoewel blindelings te werk gaan ook niet makkelijk is. Blindelings te werk gaan getuigd van een gebrek aan inzicht.

Eeuwig leven hoeft niet eens zozeer, maar ik wil graag meer gezien hebben dus. Soms voel ik het eeuwige leven. Soms lijk ik een eeuwig leven te hebben omdat ik geen slot voel in de toekomst, soms ervaar ik het alsof de toekomst helemaal open ligt.

Reincarnatie had ik het met mijn kapper over nog, ik wil als ik in dit bestaan dood ga, opnieuw geboren worden dus. Dood staat voor stilstand. Dood spreekt me niet aan.

Vergeving inderdaad. Opheffen van fouten door de fout te herstellen. Ben ik vergeven dan krijg ik dat dus ook te horen. En soms wordt mij ingefluisterd hoe ik ervoor kan zorgen dat ik vergeven kan worden.

Soms wordt mij ook verteld welk onderwerp ik moet aansnijden.

Dovemans-oren kreeg ik net door Doe wat aan je dove-mans-oren Wat dat betekend kom ik nog wel te weten. Misschien moet ik meer open staan voor advies en kritiek en niet zo eigenwijs zijn

Nooit advies afslaan in het leven dus. Niet meteen op de tenen getrapt zijn wanneer mensen goed bedoeld advies of goed bedoelde kritiek geven. Kritiek kun je ook veel van leren.

Dit bericht is trouwens een deja vus moment. In de bibliotheek liggen boeken over deja vus. Ook die boeken wil ik gelezen hebben. Vaak genoeg komt naar voren dat ik 100 procent zeker ben dat ik al eens een bericht geschreven heb hier. Ook in het dagelijkse leven komt zo'n moment vaker naar voren.

Aan de hersens kan het liggen of het ligt aan iets anders. Omdat ik niet 100 procent zeker ben waar het aan ligt, wil ik dus voor mezelf duidelijk krijgen waar het aan ligt.

Leven in onzekerheid dus ook. Ook dat is hier aan de orde. Ik wil niet leven in onzekerheid. Stabiliteit, evenwicht, balans en zekerheid. En dan groeit vanzelf ook het vertrouwen en zelf-vertrouwen.

Een gezond verstand dus ook. Kritisch zijn tegenover het Christendom is toegestaan. Maar dan wel de juiste kritiek. Schelden in de ruimte heb je. Schelden zonder inhoud. Maar zo heb je veel meer.

Als het Christendom niet deugt in mijn ogen, dan zal ik dat zeker vertellen. Maar dan moet ik het wel bij het juiste eind hebben en dus ga ik voortaan ook hier lezen over mensen die Christelijk zijn en geloven. Niet zomaar zeggen dat ze fout zijn omdat ze geloven. Eens aandachtig lezen waarom ze geloven. Met interesse lezen wat ze schrijven ook. Interesse tonen in mensen die een andere manier hanteren. En dan kun je nog altijd kritiek hebben.

Genoeg geschreven

Ik val soms in de herhaling. Mijn spraak is nog steeds niet je van het. Maar ook daar werk ik aan. Die lange berichten van mij zijn soms nodig. Ooit worden het samenvattingen en wordt het beknopter maar daar werk ik nog naartoe.

In 2 alinea's alles beschrijven lukt me nog niet. Deze manier van schrijven heb ik al vanaf mijn 5e levensjaar en afstappen daarvan is moeilijk. En misschien niet eens nodig ook.

Persoonlijke doelen heb ik dus ook. Meerdere doelen en missies. Ook de dood begrijpen is een doel van mij. Omdat de dood bij het leven hoort zal ik zeker nog een aantal boeken gaan bestuderen over de dood. Hoe de dood te werk gaat. Niet alleen het ouderdoms-proces van het menselijke lichaam maar ook hoe de ziel op reis gaat en nog meer. Hoe de geest afstand neemt van het lichaam. En de rest van het hele gebeuren.

De zaken die voor mij belangrijk zijn bestuderen. En dat zijn uiteenlopende zaken dus. In principe hoort alles daarbij. Een goed inzicht krijgen en het overzicht behouden

En nu genoeg Ik blijf anders doorgaan en doorgaan. Tis hobby in eerste instantie. Eerst is het hobby en vermaak, daarna komt de noodzaak. Zoals het hoort. Komt eerst de noodzaak tot onderzoek, dan is het een verplichting. En werken uit verplichting werkt niet.

Het rijtje afwerken. Van A tot Z in willekeurige volgorde, en ook van 0 tot 9.

Chinese taal en Arabische taal kan altijd nog

[ Bericht 7% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 05-11-2006 13:34:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')