abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43170145
Voor degenen die het nog niet wisten kiezen wij op 22/11 wel degelijk een Minister-President , zij het zwaar indirect. (zou ik het liefst rechtsteeks willen doen, maar dat even terzijde).

Waaraan moet de kandidaat-premier volgens u voldoen, om het hoogste ambt in de politiek goed te kunnen vervullen?

Stel hier uw profielschet op en neem daarmee de belangrijkste 2 kandidaten hiermee de maat.

Een begin....
quote:
De kandidaat

De kandidaat heeft een overtuigende visie en weet deze stevig neer te zetten. Als leider weet waar hij/zij naar toe wilt met dit land in de 21e eeuw.

Functie-eisen

• Integrale bestuurervaring, te denken valt als minister, staatsecretaris of wethouder van een grote stad
• voldoende algemene bagage op sociaal, financieel en economisch terrein
• een academische opleiding dan wel een vergelijkbaar opleidingsniveau;
• spreekt behalve goed Nederlands ook vloeiend Engels en Duits.

Competenties:

• Uitstekende sociale vaardigheden. U bent een communicator en netwerker;
• Uitstekende teamgerichte eigenschappen. U bent een geboren charismatische leider die op een natuurlijke wijze respect afdwing in het kabinet, maar ook daarbuiten.
Vult u het rijtje aan?

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 02-11-2006 14:09:51 ]
pi_43171111
- Academische opleiding zou ik schrappen uit dat rijtje. Vind ik een overbodige eis. De partij kiest iemand op basis van kwaliteiten, niet op basis van een papiertje.

- Vloeiend Duits? Neem dan liever Frans, of allebei niet en ga voor alleen vloeiend Engels.

Bestaat er een minimumleeftijd? Ik zou dan voor minimaal 30 jaar zijn.
pi_43171170
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:32 schreef FonsvdB het volgende:

Bestaat er een minimumleeftijd? Ik zou dan voor minimaal 30 jaar zijn.
Oei, leeftijddiscriminatie. Maar ja iemand van beneden de dertig zie ik nog niet premier worden...
pi_43171433
Duits is wel degelijk erg belangrijk, belangrijker dan Frans? Geen idee, alleen Engels is echter wat beperkt.

De minister president moet ook knopen kunnen doorhakken (figuurlijk) en daarmee leiding geven aan het kabinet:
quote:
"If I had to give you a job description it would be... a decisionmaker. I make a lot of decisions."
~ George W. Bush
pi_43171508
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Oei, leeftijddiscriminatie. Maar ja iemand van beneden de dertig zie ik nog niet premier worden...
Tja, soms is het beter om dan toch maar wel te discrimineren om veiligheids overwegingen. Kijk maar naar de minimumleeftijd voor drank, autorijden, sex, gokhallen, enz. Voor het ambt van minister president zou ik een minimumleeftijd van 30 jaar als veiligheidsmarge in verband met levenservaring steunen.
pi_43174997
ik ben van mening dat op de 1e plaats qua taal engels staan en de 2e plaats frans 3e plaats spaans en 4e duits.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_43176553
quote:
Op donderdag 2 november 2006 16:33 schreef daanski82 het volgende:
ik ben van mening dat op de 1e plaats qua taal engels staan en de 2e plaats frans 3e plaats spaans en 4e duits.
Leuk, maar van realiteitszin getuigt het niet. Nederland is (onder meer) economisch ERG afhankelijk van Duitsland. Veel meer dan van bijvoorbeeld Spanje.
pi_43176821
Een Nederlandse premier moet gewoon erg goed Nederlands, Engels, Duits en Frans kunnen (al zal hij of zij wel bijgespijekrd worden door de nonnetjes). Spaans is ook handig maar voor ons van wat minder belang.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 2 november 2006 @ 18:56:24 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43179616
Hij moet ook instaat zijn een duidelijk en rechtlijnig beleid neer te zetten en het roer recht te houden ook in moeilijke tijden en bij tegenwind
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43180912
Academisch gevormd zijn is wel degelijk belangrijk, geen schoolverlaters a.u.b. Tevens is het belangrijk de juiste ervaring te hebben. Kijk eens naar de huidige premier: zijn carrière van paraplu-vasthouder tot premier is wel erg snel gegaan. Balkenende heeft tijdens zijn premierschap telkens weer stomme fouten gemaakt. Het hoogste politieke ambt is geen stageplek.
pi_43184449
Ik vind bovendien dat de MP ervaring/kennis moet hebben van buitenlandse zaken, de EU, de VN, de WTO, etcetera! Affiniteit met het buitenlandse politieke stelsel dus. Niet alleen omdat dit een belangrijk onderdeel vormt van regeren van het land (wat Balkende mijn inziens niet heel goed beheerste..), maar ook omdat men van andere economieen wat kan leren, soort van benchmarking van landen.. wat Bos ook wel eens probeert te doen.

Academische achtergrond vind ik ook een vereiste.
pi_43186414
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:28 schreef Golradir het volgende:

Balkenende heeft tijdens zijn premierschap telkens weer stomme fouten gemaakt. Het hoogste politieke ambt is geen stageplek.
daar lijkt het idd wel sterk op....
  donderdag 2 november 2006 @ 22:05:03 #13
159886 RobieHood
tegen de rechtse rakkers
pi_43187433
Academische achtergrond is vereiste no1.....
If (strCrimineel = \\\\\\\"Holleeder\\\\\\\") Then goto Paarlberg goto Kroes goto VVD
MsgBox \\\\\\\"Infiltration Succeded!!!\\\\\\\"
MsgBox \\\\\\\"www.kutvvd.nl\\\\\\\"
end
  donderdag 2 november 2006 @ 22:08:42 #14
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43187606
hehe, EG heeft de juiste insteek gevonden

1. Visie
2. Visie
3. Visie
4. Visie gebaseerd op meer dan stomme one-liners
5. Standvastigheid om de visie verdedigen
6. Lef om impopulaire maatregelen te nemen for Make Benefit Glorious Nation of Holland
7. Spreekt perfect ABN
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43187976
quote:
Op donderdag 2 november 2006 22:08 schreef Napalm het volgende:
hehe, EG heeft de juiste insteek gevonden

1. Visie
2. Visie
3. Visie
4. Visie gebaseerd op meer dan stomme one-liners
5. Standvastigheid om de visie verdedigen
6. Lef om impopulaire maatregelen te nemen for Make Benefit Glorious Nation of Holland
7. Spreekt perfect ABN
Ja, ja.......ik wordt maar eens headhunter.......Vind ik ook leuk om al confronterenderwijs mensen te adviseren, te wijjzen op blinde vlekken maar vooral latente kwaliteiten....

Maar ik heb jou ook tips gegeven: wordt het voor jou ook niet een tijd voor een mailtje (ik vind je wel een type voor de Edmund Burke Stichting) ........Jammer dat ik je niet persoonlijk (of foto) ken dan want kan ik weer meer (ik weet niet of jij een verbaal kanon bent )

Misschien heeft R.P. Verboom van de nieuwe partij CddP ook wel iets gedaan met mijn tips Hij doet nu een gooi naar het parlement........

[ Bericht 6% gewijzigd door EchtGaaf op 02-11-2006 22:25:35 ]
pi_43188309
Van mij mag een minister-president best wat op leeftijd zijn (=levenservaring).
pi_43188426
quote:
Op donderdag 2 november 2006 22:24 schreef Puzzelaar het volgende:
Van mij mag een minister-president best wat op leeftijd zijn (=levenservaring).
zoals Kok....., zie ik ook liever......was evenwichtig persoon....
  vrijdag 3 november 2006 @ 09:05:10 #18
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43196694
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik zal het liever nog hoger trekken. Een persoon met voldoende baggage is toch echt minimaal 40. Het liefst rond de 50 zelfs.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_43197932
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 09:05 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Ik zal het liever nog hoger trekken. Een persoon met voldoende baggage is toch echt minimaal 40. Het liefst rond de 50 zelfs.
Tja, ik doelde op de "leeftijdsdiscriminatie" zelf. Maar je heb wel gelijk hoor. Het liefst zie ik ook iemand met zoveel mogelijk levenservaring en zoveel mogelijk "relevante" bestuurservaring.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:22:34 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_43198086
Frans is enorm belangrijk omdat de Fransen daar juist zoveel op hameren en wij veel belang hebben bij goede belangen met Frankrijk. Frans, Duits en Engels (plus perfect Nederlands) zijn gewoon vereisten. Verder is bestuurservaring natuurlijk een vereiste. Een leeftijdsgrens vind ik zo gek nog niet en 30 vind ik erg laag. Iemand van 30 kan de nodige ervaring niet hebben opgedaan.

Verder is het belangrijk dat als je eisen stelt, je ze controleerbaar maakt. Voldoende bagage, wat bedoel je daar precies mee.

Als eisen lijken humor en relativeringsvermogen een absolute musthave. Debatten en gesprekken met andere leiders zijn moeilijk en zwaar, zonder een beetje humor en een luchtige noot, kunnen gesprekken uit de hand lopen. Relativeringsvermogen is nodig om een goede keuze te kunnen maken die goed is afgewogen. Verder lijkt me standvastigheid ook een pré, je wil geen MP die zijn mening constant verandert. Wat mij ook belangrijk lijkt is kennis van de Nederlandse en Europese geschiedenis, je wilt toch weten waarom de Grondwet is zoals zij is en waarom de relaties binnen Europa zijn zoals ze zijn, anders maak je kapitale blunders. Belezenheid in de klassieken lijkt me ook wel een pré, kortom een goede algemene ontwikkeling. Je wil geen pure beta, of alpha want een MP moet van alle markten thuis zijn.

Er zijn wel honderden eisen te stellen natuurlijk, MP is een zeer belangrijke functie met een gigantische hoeveelheid verantwoordelijkheid.
  zondag 5 november 2006 @ 11:22:37 #21
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43254375
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:22 schreef Silmarwen het volgende:Verder is bestuurservaring natuurlijk een vereiste.
Staat tegenover dat met die ervaring de nodige "bedrijfsblindheid" is opgedaan..
Ligt er dus aan wat je denkt dat NL nodig heeft; de boel flink veranderen of juist kleine verbeteringen..
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:22 schreef Silmarwen het volgende:
Een leeftijdsgrens vind ik zo gek nog niet en 30 vind ik erg laag. Iemand van 30 kan de nodige ervaring niet hebben opgedaan.
Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Je wil uiteraard niet zo`n huppelkutje als een Haitske van der Linden (LN) aan de top. Anderzijds is leeftijd ook niet rechtstreeks te verbinden aan kwaliteit. Bovendien vraagt de moderne tijd misschien wel teveel voor de dinosaurussen.. Ik zie Kok nog stuntelen met een computer..

Voor de rest de vreemde talen, haast geen enkele Nederlander beheerst het Engels voldoende om daar belangrijke besprekingen in te voeren. Laat staan in het Duits of Frans. Is ook niet erg, daar zijn tolken voor. Moet je ook niet willen want dan speel je per definitie een uitwedstrijd. Uit welke landen komen de winnaars van de internationale debating wedstrijden? Juist.
Die talen spreken is enkel handig om een leuke indruk te maken in de buitenlandse pers.

[ Bericht 3% gewijzigd door Napalm op 05-11-2006 11:29:26 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 5 november 2006 @ 12:09:37 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43255369
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:43 schreef Tirion het volgende:
Duits is wel degelijk erg belangrijk, belangrijker dan Frans? Geen idee, alleen Engels is echter wat beperkt.

De minister president moet ook knopen kunnen doorhakken (figuurlijk) en daarmee leiding geven aan het kabinet:
[..]
Voor Brussel (EU) is Frans wel zeker heel handig.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 5 november 2006 @ 12:16:51 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43255535
quote:
Op donderdag 2 november 2006 22:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

zoals Kok....., zie ik ook liever......was evenwichtig persoon....
Idd Kok was beter dan het alternatief wat de PvdA nu heeft. Maar een persoon als Kok en dat wat rechtser zou en prima MP zijn
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 5 november 2006 @ 13:30:26 #24
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43257293
Wimpie scoort anders slecht op de 7 punten van Napalm.

Vacature: Minister-President (m/v) -profielschets-
pi_43257580
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd Kok was beter dan het alternatief wat de PvdA nu heeft. Maar een persoon als Kok en dat wat rechtser zou en prima MP zijn
Hij is al behoorlijk verrechtst..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')