abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46047746
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:54 schreef macnl het volgende:
Ik hoorde van www.fornino.nl dat ze in de wintermaanden 10% korting geven op bestellingen via het internet!
Heb jij aandelen in die firma ofzo?
pi_46048747
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:25 schreef Weird- het volgende:

[..]

Heb jij aandelen in die firma ofzo?
Hmm, nu ik alle posts zo eens achter elkaar lees en z'n posthistory bekijk De link naar de site valt ook erg vaak.
Oh, and that's a bad miss!
pi_46048924
Wat me wel opvalt: Italianen bakken pizza in een oven van 500graden terwijl bij de meeste pizzeria's de oven rond de 350 graden staat... Ik ga voluit voor de 500 graden
pi_46058735
Ik ben zo enthousiast omdat de oven gewoon super is? verder hebben ze me heel goed hebben geholpen zowel voor als tijdens de bouw. Is het erg als je er dan positief over bent?

BTW. Bij 500graden verbrand je de pizza, de oven kan dat wel aan maar het gaat dan veel te snel is onze ervaring. 350 graden is voldoende om hem in ruim een minuutje te bakken. Hoger kan wel maar als je er dan niet superhandig in bent is hij in een poep en een scheet zwart.

De oven kost ongeveer 700 euro

[ Bericht 3% gewijzigd door macnl op 07-02-2007 13:00:49 ]
pi_46132210
ga voor een houtoven als je de ruimte hebt!

je maakt er naast heerlijke authentieke pizza's ook andere gerechten is... het is tenslotte een oven....

en het is erg gezellig om met elkaar rond de oven te zitten en gerechtjes klaar te maken.... veeeel leuker dan een BBQ....!!!
pi_46132226
ik heb ook een oven.... bevalt uitstekend.....!!!

[ Bericht 40% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:26:04 ]
pi_46132681
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:55 schreef macnl het volgende:
Ik ben zo enthousiast omdat de oven gewoon super is? verder hebben ze me heel goed hebben geholpen zowel voor als tijdens de bouw. Is het erg als je er dan positief over bent?
Natuurlijk mag dat! Het valt gewoon op Leuk dat je er zoveel over vertelt, het lijkt me echt een prachtding om te hebben.
Oh, and that's a bad miss!
pi_46134192
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:55 schreef macnl het volgende:
Ik sluit me geheel aan bij de post hierboven

Maar goed, zodra aankomende zaterdag het miljoen op mijn staatslot valt, neem ik ook zo'n oven!
pi_46142681
Alleen vertelden Italianen mij dat je voor een houtoven om te beginnen heel droog hout nodig hebt, maar ook bij voorkeur hout van fruitbomen voor de smaak. Klopt dit?
pi_46154955
Hey Timpie,

Dat je droog hout nodig hebt klopt inderdaad maar dat het van fruitbomen moet zijn is onzin. Eiken is meer dan goed en dat is heel veel, droog en reeds gekloofd te koop via marktplaats voor ongeveer 45 euro per m3. Het mag alleen geen 'knetterhout' als bijvoorbeeld dennen zijn want dan spettert waardoor je as op je pizza krijgt. Als je onder ed oven een opslagruimte maakt en daar het hout onder bewaard kan het mooi verder drogen als het nog niet droog genoeg mocht zijn.

Groetjes,
Marcel
pi_46158633
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:03 schreef timpie82 het volgende:
Wat me wel opvalt: Italianen bakken pizza in een oven van 500graden terwijl bij de meeste pizzeria's de oven rond de 350 graden staat... Ik ga voluit voor de 500 graden
Zoals al is gezegd, je pizza verbrand en met als gevolg dat de pizza ook nog niet eens gaar van binnen is. Des te dunner je deeg, des te op hogere temperatuur je de pizza kan bakken. 350 graden lijkt me ook nog wel wat veel. Mijn ervaring is dat je de oven rond de 285~300 graden zet.
pi_46166906
Hey hoi,

Hier is de oven op bedrijfstemperatuur, zoals je ziet bijna 300 graden....
Je merkt het in de praktijk heel goed, als het te lang duurt (langer dan 2 minuten) is hij te koud, dan moet er een blokje hout bij, gaat het te snel dan eventjes niets bijgooien...

Groetjes,
Marcel

pi_46167935
Maar goed dat ik niet weet waar jullie wonen, anders had ik al lang een keer op de stoep gestaan met een tas vol pizza-ingredienten
Ik ben thuis druk aan de lobby geslagen, hopelijk heeft het nog succes voor de zomer.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_46171850
700 euro? goh, das eigenlijk helemaal niet zo duur..
Alleen zie ik t niet zo zitten om in de regen buiten een pizzaatje te gaan bakken
(:
pi_46173411
Haha, nee dat hadden wij ook niet dus hebben we meteen maar een veranda er boven gemaakt... zie foto's boven ;-)
pi_46174382
Er staan ook goede plannen op internet om zelf een oven in elkaar te steken, maar je moet wel een beetje overweg kunnen met beton en dergelijke. In afwachting van de oven probeer ik de traditionele oven te slim af te zijn: in de hete lucht stand hem zo heet mogelijk krijgen en daarna de gril op. De pizza zet ik zo kort mogelijk tegen de gril... Vorige week toch een aardige 4 kazen pizza gekregen...
pi_46179823
wij hebben ook eerste gekeken naar de moelijkheden om er zelf eentje te bouwen maar een 'prefab' fornino oven was uiteindelijk veel goedkoper. Je wilt niet weten wat vuurvaste ovenstenen kosten! ;-( Op de website van staat volgens mij wel een prijslijst, daar kun je zo zien wat een oven kost.

[ Bericht 10% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:26:33 ]
pi_46648702
Sinds afgelopen vrijdag heb ik mijn Cuppone oven binnen, gisteren voor de eerste keer pizza mee gebakken. Was vooral verbaasd door de snelheid waarmee de oven op temperatuur is. (had er een oventhermometer van de Hema ingezet, ja zag de temperatuur snel stijgen). Het verschil tussen een pizza maken in een gewone oven en een steenoven is enorm. De eerste pizza's werden gebakken rond de 300°, de volgende op 400°+, baktijd van 3 tot maximaal 5 minuten. Korst echt knapperig, bellen in het deeg van de hoge temperaturen en de pizza zelf gloeiend heet. (als ik van de pizzeria naar huis reed, was de pizza al vaak terug lauw) Alleen had er iemand salami op de pizza gedaan en die heeft kleine plekken op de wanden gemaakt. Ik vrees dat die er niet meer afgaan... Ook de steen is wat zwart, ben er met een staalborstel overgegaan maar ik vermoed dat ik ook die schoon moet laten branden. Iemand een idee over het schoonmaken?
pi_46659315
Hey Timpie, dat de oven wat vies wordt is niet erg! Zet hem eventjes zonder pizza op de maximale temperatuur en hij brand zichzelf schoon in een 15 a 30 minuutjes. Doen wij hier ook altijd met de houtoven, aan het einde de hete as en kooltjes helemaal over de vloer verspreiden en het wordt vanzelf schoon.

Kun je eens een foto plaatsen, ben erg benieuwd!

Grtz,
Mac
pi_46703197
@macnl: hier enkele foto's. Het klopt inderdaad van dat schoonbranden: zelfs de spatten op de randen van de oven (door de worst) zijn verdwenen... 450° lijkt me iets te hoog gegrepen voor pizza: ofwel moet de bodemplaat lager van temperatuur en de grill een hogere temperatuur...

Frontaanzicht van de oven

Pizza met veel mozarella

Rustig opwarmen

Grill

[ Bericht 2% gewijzigd door timpie82 op 26-02-2007 21:37:20 ]
pi_46704534
whehe, die mozzarella lijkt wel slagroom..
(:
  maandag 26 februari 2007 @ 19:24:27 #52
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_46704672
wat kost zo'n ding aan stroom?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_46711762
Geen idee van die stroom, dat is vooral een zorg voor de parents .
pi_46720065
Hey Timpie,

Ziet er erg goed uit! Waar je met die hoeveelheden mozzarella mee op moet passen is dat de kaas gaat 'lopen'. Die druipt dan op je pizzasteen een maakt de boel vies. Beter is iets minder kaas in kleinere blokjes wat meer verdeeld over de pizza en niet teveel aan de rand. Maar na een pizza of tien weet je wel wat de problemen zijn en gebeurt het niet meer.

Veel succes!!!

Grtz,
Marcel
pi_46741157
Marcel, ik kan in die oven een pizza steken met 35 cm doorsnede. Hoeveel deeg zou ik daar ongeveer voor nodig hebben?
pi_46753350
Hey timpie, ik schat in dat je ongeveer 250 gram deeg nodig hebt. Ik maak van een kilo meel ongeveer 6 pizza's van een 20 a 25 cm doorsnede, Gewoon eventjes uitrollen en als de maat goed is even wegen, dan weet je het voor de volgende keer. Heb je wel een pizzaschep die zo groot is trouwens? Die gasten van verkopen een heel fraaie set van een invoer schep, een draaischep, een ovenborstel en een ophangrekje voor 145 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:22:53 (linkje heb je al genoeg aangehaald.) ]
  donderdag 1 maart 2007 @ 18:50:10 #57
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_46816229
Ik heb een beetje rondgekeken en de prijzen van de pizzaovens vallen wel mee maar je moet ook een onderbouw met fundering hebben en een afdak. Er worden prijzen genoemd van ¤ 6000 in totaal!
Zelf zie ik me niet zo'n onderbouw maken dus ik vrees dat dit een droom blijft...
It's not a lie, if you believe
pi_46829844
Hey Konijn ;-) (Leuke naam)

Ik heb mijn oven bij Fornino gekocht en was 700 euro kwijt en ongeveer 300 euro aan stenen, cement, isolatiemateriaal en overige extra's.

Je moet inderdaad een beetje kunnen metselen wil je een onderste van bakstenenl willen maken, een vriend van mij heeft hiervoor een beunhaas/metselaar ingehuurd welke het onderstel in een dag (25 euro per uur) voor hem heeft gemaakt. Je zou het echter ook heel simpel van hout kunnen maken of van gasbeton blokken welke je later aanraapt met cement.

Groetjes,
Marcel
  vrijdag 2 maart 2007 @ 02:07:29 #59
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_46833332
Leuk gedaan hoor
  vrijdag 2 maart 2007 @ 10:16:50 #60
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_46837869
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 00:06 schreef macnl het volgende:
Ik heb mijn oven bij Fornino gekocht en was 700 euro kwijt en ongeveer 300 euro aan stenen, cement, isolatiemateriaal en overige extra's.
Aha. dat opent perspectieven. De foto's zijn inspirerend, dit lijkt me heel goed haalbaar!
It's not a lie, if you believe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')