Talpa suggereert dat het puur en alleen Nicolaas zelf was die weg wilde, dat hij dit bewust heeft uitgelokt en dat er -letterlijk- geen houden aan was:
10:47-Nicolaas, waarom toch?
Iedereen ligt al lekker in bed als Nicolaas de grote slaapkamer binnenkomt. "Ik ga naar huis!", roept hij en begint afscheid te nemen van iedereen. Er heerst ongeloof in de slaapkamer: "Je maakt een geintje!", zegt Ilona. Maar de Miljonair is nog nooit zo serieus geweest, hij heeft besloten om per direct de Villa te willen verlaten.
Hoewel er normaal een ‘afkoel’ periode van 24 uur en een gesprek met de psycholoog verplicht is voordat een Miljonair De Gouden Kooi kan verlaten, zag Nicolaas dit niet zitten. Door bewust de regels te overtreden en daardoor een tweede sanctie opgelegd te krijgen, was het avontuur in De Gouden Kooi over voor de excentrieke Amsterdammer. Eerder had hij al een officiële waarschuwing gekregen voor het niet aanzetten van zijn zender. Zo ook gisteravond; Nicolaas zette zijn zender uit en bedekte meerdere camera's met handdoeken waardoor opnames niet meer mogelijk waren.
Maar wat bracht de 39-jarige, inmiddels ex-Miljonair, tot deze wanhopige daad?
Eerder die avond krijgt Nicolaas een brief van het thuisfront. Zonder te lezen verfrommelt hij deze brief en gooit hem weg.
Als Bart vraagt waar de brief vandaan komt, geeft hij aan hem niet te willen lezen. Maar niet alleen deze brief speelt een rol die avond, ook de uitslag van de populariteitspoll pakt voor Nicolaas niet al te positief uit. Met in totaal vijf procent van de stemmen komt hij terecht op de zesde plaats en wint ‘slechts’ 25 contactpunten. Een schril contrast ten opzichte van de nummer één, Bart, die met 32 procent van de stemmen 160 contactpunten in de wacht sleept. De uitslag heeft een irritatie bij hem opgewekt die hij spuit bij Eveline en Stephan in de gameroom. Ook deze twee zijn niet blij met de wending van het spel, maar houden zich koest. Nicolaas niet: "Moet ik een statement maken voor de hele groep? Zal ik dat doen? Het kost me tien ruggen. Denken jullie dat ik het durf?" Daar twijfelen zijn gesprekspartners geen seconde aan, maar handig vinden ze het niet. Na een minuut of tien staat Nicolaas evengoed op. "Wat ga je doen?", vraagt Stephan hem. "Ik ga mijn ding doen! Ik heb al nagedacht!" Is dit de aanleiding voor het overtreden van de regels?
Complotten 47.000 euro
Ruim twee weken geleden won hij 47.000 euro tijdens een onverwacht spel. Hoewel hij de Miljonairs beloofde de Villa te verlaten als hij het geld zou winnen, bleef hij zitten. Dit leidde bij zijn mede-Miljonairs, en met name Stephan en Eveline, tot grote frustraties. Daarom besloten de twee een complot tegen de Amsterdammer te smeden om hem er tijdens ontslagdag uit te stemmen. Tot aan de dag van de stemming hadden de twee er vertrouwen in, maar hun plan had geen kans van slagen toen Nena, Brian en Bart tegen het vertrek stemden. Nicolaas kondigde toen al zijn vrijwillige vertrek aan en voerde als reden het gemis van zijn kinderen en familie aan. Na 24 uur bedenktijd stond de Amsterdammer met gepakte tassen klaar in de woonkamer, maar hij verraste de Miljonairs door aan te kondigen toch te blijven.
Wanneer het voor de Miljonairs duidelijk wordt dat Nicolaas echt de Villa moet verlaten, verzamelen ze zich, gehuld in hun nachtkleding, in de woonkamer en nemen afscheid van deze controversiële deelnemer. De taxi arriveert al snel en op 2 november om 00:55 uur komt het avontuur van Nicolaas in De Gouden Kooi tot een abrubt einde.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."