Het CDA laat de mensen de mammon aanbidden ipv de bijbelse God...quote:AMSTERDAM - Hulpbisschop Everard de Jong van Roermond, binnen de bisschoppenconferentie verantwoordelijk voor het jongerenbeleid, haalt vandaag in het weekblad Vrij Nederland fel uit naar het CDA. Het geld staat bij die partij centraal, vindt De Jong, en niet de mens.
,,Als je ook jonge vrouwen gaat dwingen te werken, gaat dat ten koste van het gezin. Het CDA dreigt zijn status als gezinspartij te verspelen'', zegt de jongerenbisschop.
Hij hekelt ook het armoedebeleid van het kabinet-Balkenende. Hij suggereert dat bij het CDA de god van het geld in het middelpunt staat, en niet de menselijke waardigheid: ,,Als je Mammon in het middelpunt stelt, komt de mens in de knel'', zegt hij in het interview. En: ,,Dit kabinet heeft veel te weinig tegen armoede gedaan. Als het verkiezingsprogramma van het CDA werk, werk, werk als Leitmotiv heeft, betekent dat eigenlijk dat het geld centraal staat en niet de menselijke waardigheid.'' '
Een stemadvies wil hulpbisschop De Jong niet geven. Maar zijn persoonlijke voorkeur geeft hij wel te kennen: ,,Zelf overweeg ik ChristenUnie te gaan stemmen . Dat leden van de ChristenUnie de Heidelbergse Catechismus moeten onderschrijven, waarin de katholieke mis een vervloekte afgoderij genoemd wordt, ziet De Jong niet als beletsel: ,,Je hoeft geen lid te worden van de ChristenUnie om er toch op te stemmen. (...) Soms is het goed een brede partij als het CDA te steunen, waarmee politieke invloed bereikt kan worden. Maar soms moet je ook profetisch durven zijn, en kiezen tegen de gevestigde orde.''
CDA-Kamerlid Jos Hessels reageert met verbazing op de uitlatingen van de hulpbisschop. ,,De monseigneur laat hier een steek vallen'', vindt de CDA er. ,,Ik heb altijd begrepen dat de lijn van de bisschoppen is zich politiek op de vlakte te houden en zeker geen stemadvies geven''. Hessels vindt het ,,jammer dat De Jong zich zo kritisch over het CDA heeft uitgelaten. CDA-Kamerlid Hessels begrijpt de politieke keus van de hulpbisschop voor de ChristenUnie helemaal niet. ,,Ik vind dat een rooms-katholiek niet op een partij moet stemmen waar hij per definitie, op grond van zijn geloof, niet op de lijst kan komen. Hessels verwijst verder naar een artikel in HP/DeTijd van vorige week waarin André Rouvoet zegt dat abortus en euthanasie voor hem bij een formatie geen breekpunten zullen zijn, omdat voor een wetswijziging onvoldoende draagvlak bestaat in Nederland. Hessels vindt dat mgr. De Jong daarom niets bij de ChristenUnie heeft te zoeken. ,,Dat een bisschop dit zegt kan ik me dan ook niet goed voorstellen, maar iedereen is vrij te zeggen wat hij vindt, ook mgr. De Jong.
Nog maar een paar weken geleden heeft Hessels De Jong gesproken toen deze op het Plein, pal voor het Kamergebouw, demonstreerde tegen de abortuspraktijk in Nederland. Komende zondag, na de kerkdienst in Roermond, verwacht Hessels de hulpbisschop weer te spreken. ,,Zoals het goede katholieken betaamt, zullen we in het bisschoppelijk paleis, onder het genot van een glas wijn, zijn kritiek op het CDA bespreken.''
De Jong zou niet de enige katholiek zijn die een electorale overstap naar de ChristenUnie overweegt. Uit een peiling van Maurice de Hond bleek in augustus dat 35 procent van de katholieken die in 2003 CDA hebben gestemd, bij de verkiezingen op 22 november voor de ChristenUnie kiest. Het katholieke deel van de bevolking stemt traditioneel CDA. De vroegere Katholieke Volkspartij (KVP) is één van de partijen die in 1980 samen met de Christelijk Historische Unie en de Anti-Revolutionaire Partij het huidige CDA heeft gevormd.
born http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=80839
Gek daar je hier nooit iets over hoort. Als de SGP vrouwen weert, wordt daar (terecht) ophef over gemaakt. Maar dit is toch bijna net zo verbijstered...quote:Dat leden van de ChristenUnie de Heidelbergse Catechismus moeten onderschrijven, waarin de katholieke mis een vervloekte afgoderij genoemd wordt, ziet De Jong niet als beletsel...
Inderdaad dhet beste alternatief voor de VVD.quote:Op woensdag 1 november 2006 17:02 schreef dVTB het volgende:
[..]
On-topic: oud nieuws, mooi dat die bisschop het nu ook inziet. Hij vergat er nog aan toe te voegen dat het CDA vooral garant staat voor de belangen van de rijken.
Goed voor de bewoners.quote:Op woensdag 1 november 2006 17:01 schreef Jurgen21 het volgende:
Beetje omhoog gevallen hulpbisschop. Maar ieder zijn eigen mening. Het CDA heeft de afgelopen jaren een beleid gevoerd dat goed is voor dit land en zijn bewoners. Dat beleid draaide om geld, maar dat doet politiek per definitie. Want de Nederlanders willen namelijk altijd meer...
Knippen en plakken kan ik ook:quote:
Tja, je kan natuurlijk alles wel negatief zien he.quote:Op woensdag 1 november 2006 17:10 schreef yeremy het volgende:
[..]
Goed voor de bewoners.![]()
Pluk de burger beleid van het CDA bedoel je
4 jaar terug had ik meer te besteden
4 jaar terug had ik meer koopkracht
4 jaar terug had ik minder vaste lasten
4 jaar terug was autorijden veel goedkoper
4 jaar terug was de zorg goedkoper en beter
4 jaar terug was onderwijs een stuk beter
4 jaar terug waren er minder werkelozen
4 jaar terug woonde ik niet in een kille wij zij samenleving
Megaprestatie MIJN REET
Lijkt me ook. Zonder geld geen sociaal beleid.quote:Op woensdag 1 november 2006 17:24 schreef babba het volgende:
Als er meer GELD komt krijgt de MENS het vanzelf beter, logisch toch? Of bekijk ik het nu helemaal verkeerd
CDA heeft gewoon een iets realitischere kijk op de samenleving gekregen.quote:Op woensdag 1 november 2006 16:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het CDA laat de mensen de mammon aanbidden ipv de bijbelse God...![]()
Het beleid van het CDa van Jan peter Balkende is hard, harder en hardst.
En dat is de reden dat ik mij van het CDA hebt afgekeerd. Ik verlang weer terug naar de periode toen wijlen Enneus Heerma daar de kar trok....
Ik vind mij gelijk nogmaals, nu gesteund door deze bisschop...
Vinden jullie ook het CDa de partij van de Mammon geworden?
Je kan beter maar CU stemmen als Christen.![]()
zegt het woord inflatie je iets?quote:Op woensdag 1 november 2006 17:24 schreef babba het volgende:
Als er meer GELD komt krijgt de MENS het vanzelf beter, logisch toch? Of bekijk ik het nu helemaal verkeerd
Dat is zo ongeveer het understatement van het jaar hier op Fok...quote:Op woensdag 1 november 2006 17:16 schreef Tikorev het volgende:
Knippen en plakken kan ik ook
Zo'n rijtje kan je voor elk kabinet maken als je zin hebt de moeite erin te steken.quote:
daalt overalquote:Op woensdag 1 november 2006 17:16 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Knippen en plakken kan ik ook:
-Aantal asielzoekers gedaald.
Dankzij kabinet?quote:-Criminaliteit openbaar vervoer gedaald.
Dankzij kabinet?quote:-Nederlander op hoge EU post.
Dankzij kabinet?quote:-Lerarentekort gedaald
Dittirch, CDA nopquote:.
-Spreekrecht voor slachtoffers ingevoerd.
=Menselijkquote:-Meer uitgeprocedeerden uitgezet.
Na drie jaar zeer hoohquote:-Laagste werkloosheid van heel EU
Geloof ik nietquote:-Laagste jongerenwerkloosheid van heel EU
niet opgelost=slecht.quote:-Wachtlijsten zorg spectaculair gedaald
Dankzij kabinet?quote:-Aantal geweldsdelicten gedaald
Dankzij kabinet?quote:-Criminaliteit op straat gedaald.
quote:-Fraudes uit PvdA tijd boven water gekregen (bouwfraude, HBO fraude).
=terechtquote:-Extra eisen aan gezinshereniging
mooi, maar kabinet deed geen f*ck aan woningtekortquote:-Bescherming huiseigenaren door kraakverbod
Maar voorzieningne naar de klote geholpen...quote:-Daling collectieve lasten zorg met 1,4 miljard euro (2005) en 2,1 miljard euro (2006)
Dankzij kabinet?quote:-Nederlander op hoogste NAVO post.
Komen er nog rotter uit, rekening komt nogquote:-Meerdere gevangenen op een cel ingevoerd
Niet opgelost, maar in de bijstand gelazerdquote:-WAO probleem aangepakt (WIA).
Mooiquote:-Verplicht inburgeren geïntroduceerd.
bezine nergens zo duur als hier. Kwartje Kok gehandhaafdquote:-Nieuwe DNA-wet ingevoerd.
[/quote
]mooi
[quote]
-Benzineaccijns bevroren.
Deels in de bijstandquote:-Daling aantal WW'ers
Dankzij kabinet?quote:-Aantal vermogensdelicten gedaald
-Meer slagkracht AIVD
-Aflossing- én rentevrije lening voor starters op het huizenmarkt
-Eerste extremistische imams het land uitgezet.
-AOW uitkering verhoogd.
-Schoolgeld 16/17 jarigen afgeschaft.
-Extra subsidie voor probleemwijken (met name voor de Randstad)
-Aantal overvallen gedaald
Kulquote:-Reële koopkracht minima in 2006 met 3,25% gestegen
Wouw, heeft prioriteit hoor.quote:-Meer dan 40 musea voortaan gratis voor Nederlanders
das mooiquote:-Afdracht EU 1 miljard minder per jaar
slecht zaak. Eigen verantwoordellijkheid telt hier niet?quote:-Kinderbijslag verhoogd
repressief beleidquote:-Maximumstraffen verhoogd.
Maar zij die aan het werk: nee dus. Struisvogeltje dusquote:-Daling aantal WAO'ers
Onzin. De WIA wel. slaat dus nergens op, om de ene groep wel te verhogen en de andere niet. Geen wonder, het is ook een bananenkabinet.quote:-WAO uitkering verhoogd
Wordt wel inhgehaald als de huren worden losgelaten.quote:-Laagste huurstijging in 50 jaar.
Gelof ik geen zak van.quote:-Aantal moorden laagste in 10 jaar
Veel hogere premies zrg, mn de onderkant. Best sociaal.quote:.
-Daling aantal bijstandtrekkers
-Weduwengeld verhoogd
-Regelzucht is afgenomen.
-Stijgende koopkracht.
-Lagere AWBZ bijdrage
Maar geen mensen aan het werk geholpen..quote:-Verhoging arbeidskorting
-Verhoging kinderkorting
-Premies voor WAO en WW verlaagd.
Maar niet de regelzuchtquote:-Vestigingsregels voor ondernemers afgeschaft.
Wel heel veel deja vu ....quote:-Minder regels om vergunning aan te vragen (boom omzagen, tuinhuisje, etc).
-In 2006 begrotingsoverschot van overheidsfinanciën
-Voor het eerst sinds 25 jaar komt de staatsschuld onder de 50 procent.
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |