abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 november 2006 @ 14:22:38 #176
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43170783
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:10 schreef Dribbel_ het volgende:
Hoe werkt dat precies met die dingen ik snap het niet zo goed ?
ok, gitaarversterkers 101.

Elke versterker (ook de gitaarversterker) heeft twee trappen, een voorversterker (waar het geluid echt wordt gemaakt en ge-eq'd) en een eindversterker, die dat gemaakte geluid veul harder maakt.
Standaard amps hebben beide dingen in één. Rackversterkers (die 19 inch dingen in zo'n zwarte koffer) hebben die twee vaak losgekoppeld; losse voorversterker, losse eindversterker. Want: flexibiliteit.

De Pedaltone en de V-Twin zijn eigenlijk losse voorversterkers, maar ipv dat ze in een rack hangen, zijn het vloerpedalen. Die kun je rechtstreeks op een losse eindversterker aansluiten, maar ze kunnen ook (net als gewone pedalen) voor de input van je versterker.

Het voordeel van die twee pedalen is dat je voor relatief weinig geld wel een high-end geluid krijgt. Zowel mesa als Koch staan bekend om hun mooie scheur, maar de volledige versterkers zijn duur. Hier heb je mesa- of Koch-geluid voor minder geld. Mits je dus een losse eindtrap weet op te snorren, of een simpele buizentop (of combo).
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_43170970
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:22 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Elke versterker (ook de gitaarversterker) heeft twee trappen, een voorversterker (waar het geluid echt wordt gemaakt en ge-eq'd) en een eindversterker, die dat gemaakte geluid veul harder maakt.
Standaard amps hebben beide dingen in één. Rackversterkers (die 19 inch dingen in zo'n zwarte koffer) hebben die twee vaak losgekoppeld; losse voorversterker, losse eindversterker. Want: flexibiliteit.

De Pedaltone en de V-Twin zijn eigenlijk losse voorversterkers, maar ipv dat ze in een rack hangen, zijn het vloerpedalen. Die kun je rechtstreeks op een losse eindversterker aansluiten, maar ze kunnen ook (net als gewone pedalen) voor de input van je versterker.

Het voordeel van die twee pedalen is dat je voor relatief weinig geld wel een high-end geluid krijgt. Zowel mesa als Koch staan bekend om hun mooie scheur, maar de volledige versterkers zijn duur. Hier heb je mesa- of Koch-geluid voor minder geld. Mits je dus een losse eindtrap weet op te snorren, of een simpele buizentop (of combo).
maar als je zo'n ding als voorversterker gebruikt heb je toch nooit genoeg watt? ofzo?
  donderdag 2 november 2006 @ 14:28:53 #178
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_43170985
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:22 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Okee dank je het word al veel duidelijker
  donderdag 2 november 2006 @ 14:30:08 #179
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43171030
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:28 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

maar als je zo'n ding als voorversterker gebruikt heb je toch nooit genoeg watt? ofzo?
Nee hoor. Het vermogen zit'm vooral in de eindversterker. Dus als die maar zwaar genoeg is, heb je genoeg vermogen.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 2 november 2006 @ 14:34:18 #180
125915 Dribbel_
pi_43171171
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:30 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Nee hoor. Het vermogen zit'm vooral in de eindversterker. Dus als die maar zwaar genoeg is, heb je genoeg vermogen.
En wat zou je eventueel aan kunnen raden als eindversterker erbij ?
pi_43171202
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:30 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

err, dus als ik mijn gitaar aan wil sluiten op de amp van mn andere gitarist, zodat we allebei 2x12" hebben. ken dat ook gewoon met zo'n ding ipv een echte head/top ?
pi_43171275
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:35 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

err, dus als ik mijn gitaar aan wil sluiten op de amp van mn andere gitarist, zodat we allebei 2x12" hebben. ken dat ook gewoon met zo'n ding ipv een echte head/top ?
wat je doet, speel nooit met 2 gitaren over 1 amp

niet goed voor de amp (zeker op hoge volume) en je krijgt een heel nasty geluid!
pi_43171331
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:38 schreef Brambulances het volgende:

[..]

wat je doet, speel nooit met 2 gitaren over 1 amp

niet goed voor de amp (zeker op hoge volume) en je krijgt een heel nasty geluid!
niet als je gewoon allebei aparte speakers hebt.
  donderdag 2 november 2006 @ 14:42:51 #184
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43171413
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:34 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

En wat zou je eventueel aan kunnen raden als eindversterker erbij ?
Qua vermogen? Ik heb een 60 watt Peavey eindtrap, en die gaat echt loei- en loeihard. Marshall heeft ook een type, de 9200, maar die is lomp zwaar. Hm, bij Googlen kom ik er wel achter dat het misschien wel snel boven je budget komt. Ik zou voor een simpele top gaan (London City, of Sovtek), en dan zo'n voorversterker pedaal in de effects return (=rechtstreeks de eindversterker) prikken. Dan omzeil je de crappy voorversterker van die goedkope tops, maar heb je wel een mooie buizen-eindtrap voor weinig.

Maar misschien kun je ook wel gewoon een goeie combo kopen die je bevalt.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 2 november 2006 @ 14:45:11 #185
125915 Dribbel_
pi_43171495
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:42 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Qua vermogen? Ik heb een 60 watt Peavey eindtrap, en die gaat echt loei- en loeihard. Marshall heeft ook een type, de 9200, maar die is lomp zwaar. Hm, bij Googlen kom ik er wel achter dat het misschien wel snel boven je budget komt. Ik zou voor een simpele top gaan (London City, of Sovtek), en dan zo'n voorversterker pedaal in de effects return (=rechtstreeks de eindversterker) prikken. Dan omzeil je de crappy voorversterker van die goedkope tops, maar heb je wel een mooie buizen-eindtrap voor weinig.

Maar misschien kun je ook wel gewoon een goeie combo kopen die je bevalt.
want dan heb je ook weer een cabinet er bij nodig he
  donderdag 2 november 2006 @ 14:45:52 #186
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43171523
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:35 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

Hm, ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Maar wat Brambulance ook zegt: eigenlijk moet je niet met twee gitaren over één versterker spelen. Zelfs niet als je alleen de eindversterker gebruikt.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 2 november 2006 @ 14:47:20 #187
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43171567
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:45 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

want dan heb je ook weer een cabinet er bij nodig he
Yup.

Maar goed, als je een buizencombo hebt gevonden die je net niet lekker vindt klinken, kom je met zo'n voorversterkerpedaal nog wel goed weg.

Of met een pod, natuurlijk, maar da's weeeer een ander verhaal.
Check mijn band Glorybox
pi_43171726
Marshall JCM 2000 DSL401 nieuw voor ¤800

klinkt als een betere optie dan een london city of met rackgear aan de gang gaan!
pi_43171765
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:45 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Hm, ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Maar wat Brambulance ook zegt: eigenlijk moet je niet met twee gitaren over één versterker spelen. Zelfs niet als je alleen de eindversterker gebruikt.
Volgens mij bedoelt sphinx dat hij over één versterker head wil spelen die overgaan in 2 speakercabs zodat ze ieder een eigen cab kunnen gebruiken. Wat ze ook willen doen, 2 gitaren over één versterker gaat niet :-b
  donderdag 2 november 2006 @ 14:56:19 #190
125915 Dribbel_
pi_43171870
Maar even een vraagje tussendoor, een buizenamp heeft die niet een veel hogere begintrap, ik moet rustig kunnen spelen in m'n studentenkamertje dus niet dat ik gelijk de buren wegblaas
  donderdag 2 november 2006 @ 14:57:55 #191
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_43171930
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:56 schreef Dribbel_ het volgende:
Maar even een vraagje tussendoor, een buizenamp heeft die niet een veel hogere begintrap, ik moet rustig kunnen spelen in m'n studentenkamertje dus niet dat ik gelijk de buren wegblaas
Kun je min of meer wel vergeten, kun je er beter een buizenversterkertje naast kopen van 5 a 10 Watt... (gebruik zelf een Electar tube 10). Alles van 15 Watt of meer zijn instant burenverjagers
pi_43171935
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:53 schreef Brambulances het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt sphinx dat hij over één versterker head wil spelen die overgaan in 2 speakercabs zodat ze ieder een eigen cab kunnen gebruiken. Wat ze ook willen doen, 2 gitaren over één versterker gaat niet :-b
precies andersom bedoel ik het
2 heads -> 4x12" cab = allebei 2 speakers

zo werd mij dat uitgelegd iig
  donderdag 2 november 2006 @ 15:00:17 #193
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43172022
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:56 schreef Dribbel_ het volgende:
Pedaltone en V-Twin hebben beide een koptelefoonuitgang én een direct-record uitgang. Dan zit er een speakersimulatie in (niet altijd even goed), maar dan kun je'm dus ook op je pc aansluiten voor opnemen. Spelen en monitoren kan dan via je pc speakers.
Check mijn band Glorybox
pi_43172085
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:57 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Kun je min of meer wel vergeten, kun je er beter een buizenversterkertje naast kopen van 5 a 10 Watt... (gebruik zelf een Electar tube 10). Alles van 15 Watt of meer zijn instant burenverjagers
dat is dus echt niet waar, hier heeft het echt te maken met welke versterker je hebt en hoe gevoelig de potmeters zijn. Mijn VOX kan makkelijk op huiskamerniveau spelen dmv de master laag houden. Een vriend van me heeft een Fender Blues Deluxe (superding!) en die kan dit niet omdat zijn volume control anders in elkaar zit. Rond de 2 (van de 12) is het volume al maximaal, maar tot de 12 is het alleen maar kleuring van geluid. Ook heel handig, maar niet in je slaapkamer

Dat verschilt dus echt per versterker hoe goed je het geluid kan instellen!
  donderdag 2 november 2006 @ 15:02:38 #195
125915 Dribbel_
pi_43172108
quote:
Op donderdag 2 november 2006 15:00 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Pedaltone en V-Twin hebben beide een koptelefoonuitgang én een direct-record uitgang. Dan zit er een speakersimulatie in (niet altijd even goed), maar dan kun je'm dus ook op je pc aansluiten voor opnemen. Spelen en monitoren kan dan via je pc speakers.
MAar ik koop een versterker om hem ook te gebruiken he, anders kan ik ook een toneport kopen Het komt er dus op neer dat voor mij een transistor een betere optie is dan een buizen qua geluid, ik hoef zelf ook geen superversterker ofzo maar het moet gewoon goed genoeg klinken en lekker hard gaan
pi_43172194
quote:
Op donderdag 2 november 2006 14:58 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

precies andersom bedoel ik het
2 heads -> 4x12" cab = allebei 2 speakers

zo werd mij dat uitgelegd iig
Hmm, interessante combinatie. Als je voor de speakers aparte ingangen hebt (1 ingang voor jou voor 2 speakers en 1 ingang voor de ander voor de andere 2) dan kan het wel. Pas wel op met hoeveel Ohm je hebt enzo (zodat je niks opblaast!)

Als het geluid ergens met elkaar in 'aanraking' komt zou ik het niet doen
pi_43174808
quote:
Op donderdag 2 november 2006 01:44 schreef Hammet het volgende:
jezus, ik mis gewoon even anderhalf topic

Nou goed. Hier op de studentevereniging wordt er binnenkort een avond met kamermuziek georganiseerd. Vooral veel klassieke muzikanten, maar een ik wilde samen met een vriend van me ook wat akoestisch gitaarwerk ten gehore brengen . We hebben alleen geen idee wat... enige ideeën hier? Misschien ook iets met zang? Het moet niet te makkelijk zijn, dus geen Guus Meeuwis ofzo... het moet voor mij ook een uitdaging zijn eh .

Dus... móói (voor de leek) en technisch ook nog redelijk indrukwekkend (tsja, iedereen komt daar om zn skills te tonen, dus kan ik niet achter blijven )
Als je een klassiek stuk wilt spelen kan je het "Concierto de Aranjuez" (of een stuk daarvan) overwegen. Waarschijnlijk is dat wel technisch indrukwekkend genoeg
  donderdag 2 november 2006 @ 16:29:13 #198
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_43174826
quote:
Op donderdag 2 november 2006 15:02 schreef Brambulances het volgende:

[..]

dat is dus echt niet waar, hier heeft het echt te maken met welke versterker je hebt en hoe gevoelig de potmeters zijn. Mijn VOX kan makkelijk op huiskamerniveau spelen dmv de master laag houden. Een vriend van me heeft een Fender Blues Deluxe (superding!) en die kan dit niet omdat zijn volume control anders in elkaar zit. Rond de 2 (van de 12) is het volume al maximaal, maar tot de 12 is het alleen maar kleuring van geluid. Ook heel handig, maar niet in je slaapkamer

Dat verschilt dus echt per versterker hoe goed je het geluid kan instellen!
OVER HET ALGEMEEN...
meer dan 15 watt buizen thuis, is overkill!
  donderdag 2 november 2006 @ 16:32:54 #199
125915 Dribbel_
pi_43174965
Het gaat er dus om dat ik iets zoek waar ik thuis goed mee overweg kan en live dus ook
  donderdag 2 november 2006 @ 16:40:01 #200
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43175215
quote:
Op donderdag 2 november 2006 16:32 schreef Dribbel_ het volgende:
Het gaat er dus om dat ik iets zoek waar ik thuis goed mee overweg kan en live dus ook
Je kunt natuurlijk ook gewoon verhuizen.

Check mijn band Glorybox
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')