Het ligt er gewoon heel erg aan waarom je zo'n cursus doet. Als je een cursus nodig hebt voor je werk, iets simpels als sociale hygiene, dat kun je makkelijk bij de LOI doen. Wil je een taal leren, dan zal het bij de LOI ook best fatsoenlijk zijn. Voor bijv. een cursus administratie oid lijkt het me ook wel ok.
Zodra het over HBO en WO gaat, twijfel ik toch. Maar goed, mijn WO opleiding lijdt zwaar onder de bezuinigingen en vakken verdwijnen aan de lopende band, er zijn niet genoeg docenten en het niveau is soms ook zwaar beneden peil. Is dat dan zoveel beter dan de LOI, alleen omdat ik verplicht om zes uur m'n bed uit moest om te luisteren naar een docent die stond te vertellen wat er in het boek staat dat ik voor dat college moest lezen? M.i. niet.
Het verschilt per situatie en opleiding denk ik zo.
Daarnaast is het natuurlijk inderdaad ideaal als je al werkt, want even aan de universiteit studeren wordt lastig. Lang niet alle studies zijn in deeltijd te volgen.
Het is gewoon makkelijk als je een vaardigheid wilt leren. En lekker in je eigen tempo op je eigen tijden. Ik wil ook nooit meer gaan studeren, het is me zo gruwelijk tegengevallen. Ik wil ook niet meer gebonden zijn aan het tempo van de langzaamste of de gemiddelde leerling. Ik deed een cursus Russisch en het tempo had wat mij betreft twee keer zo hoog gekund, met veel minder uitleg en herhaling, maar veel anderen hadden moeite om het bij te benen. Dan zou het toch wel lekker zijn als je gewoon begeleiding hebt die met jouw tempo meegaat. En uiteindelijk moest ik ermee stoppen wegens overlap met een verplicht vak, dat zou ik met een LOI cursus ook niet gehad hebben.
Voordelen genoeg dus.
Dat je niet leert samen te werken is m.i. flauwekul. Sowieso heeft iedereen toch wel op school gezeten tot z'n 16e, dus daar leer je dat ook. Verder is het voor mij juist een reden om niet meer te studeren, dat eeuwige samenwerken, gebonden zijn aan een of ander lamlendig stuk onbenul dat precies het tegenovergestelde wil van wat jij wil, of zo'n overijverig figuur die drie maanden voor de deadline alles af wil hebben, of juist iemand die niets van zich laat horen als je probeert iets van de grond te krijgen. Samenwerken gaat ook op opleidingen vaak niet goed.
Dat je geen ervaring hebt en iemand met een gewone opleiding wel gaat ook lang niet altijd op. Sommige schriftelijke opleidingen hebben wel stages volgens mij, en daarnaast hebben niet alle reguliere opleidingen stages. In mijn opleiding zit ook geen stage, ik heb ook totaal geen werkervaring. Als dat het criterium is voor een studie waard is, dan is mijn opleiding blijkbaar ook niets waard.
[ Bericht 24% gewijzigd door Maeghan op 02-11-2006 16:50:46 ]
Sanity is (not) statistical